Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 23, 24, 25 >> 80 besök senaste veckan (57844 totalt) |
Fick hem nya svetsböjar, så dags att fixa bränslepåfyllningsröret. Svarva två slangmuffar.
Sticka av och svarva upp "halsen" till locket så böjen passade. Såga upp hål i locket till tanken och modifiera böjarna ca 34ggr innan det blev bra... Lite svets på det så! Hållare till bromsoljebehållare Verkar bli bra! Skall lackas svart. Började fixa med AN slang till oljekyl.... ....men insåg att det inte passade. Finns det ens AN10 Hona-Hane att köpa så jag kan dra slangarna parallellt? Alternativt byta ena AN nipplen i oljefilterhuset som är längre? Får klura ut något bra! _________________ Patrik Skoog |
||
Ja precis, så ser det ut i locket. Gänga med O-ring _________________ Patrik Skoog |
||
Handbromsvire och bromsslangar på plats!
Spaken fick sig en uppfräschning, skall hitta vettiga virelås och även fixa justerskruvar. Äntligen dök svarta powerflex bussningar upp till krängaren, nu på plats med droplinks. Behållaren monterad, någon som har tips på slang som är väldigt flexibel, tål bromsolja och har ca 13mm innerdiameter? Behöver två bitar på 8cm styck. Behållaren sitter inte rakt över bromscylindern så därav behovet av flexibel slang på kort sträcka. På Onsdag är det SFRO#1, håller tummen! _________________ Patrik Skoog |
||
Fint jobbat Patrik!! Håller tummarna på onsdag! Men det behövs egentligen inte,
med det jobbet du lagt ned glider du igenom! Gällande bromsslangar: Den dimensionen är svårfunnen... Slangen skall vara EPDM men av en speciell formulering som är avsedd att tåla glykolbaserade bromsvätskor. Kan eventuellt vara lättare att göra en andra uppsättning adaptrar med klenare dimension mot slang till HBC och använda en behållare med mindre slanganslutningar så att std-slang kan användas? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tack Christian! Bilen är numera SFRO#1 besiktigad med mycket beröm, bra milstolpe Bra diskussioner och svar på hur jag skall bygga vidare inför slutbesiktning. Bara resten kvar Skickade nyss in ansökan om dispens till Transportstyrelsen på 20kW/100kg, får hålla att det blir ett positivt svar, annars får jag sänka laddtrycket ordentligt _________________ Patrik Skoog |
||
Det kommer väl inte att höjjas sen _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Mycket annat jobb och lite garagetid...
Men hämtat alu grejerna från svetsning, blev kalas. Lite färg på det så. Kan starkt rekommendera http://www.jaiweld.se/. Hon har jobbat på Setrab i många år som svetsare, grym! Inpassning av instrumentpanel pågår Dags att fixa elsystemet, börjat planera och räknar utgångar på PMU och vilka funktioner jag behöver. _________________ Patrik Skoog |
||
Jag är inte förvånad att det blev beröm! Du har ju alltid hållt hög klass på dina konstruktioner/byggen och med södra Sveriges största putsduksbudget kan resultatet inte bli annat! Tummarna hålls även i Göteborg att dispensen går genom! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Arbetet med kabelhärva fortsätter. Tidskrävande men kul kvällspyssel!
Tank, påfyllningsrör, och kablage klart! +12V, jordkabel samt batteriisolator med canbus kablage. Baklampor på plats med tillhörande kabelstam. Allt draget så dolt som det går. Höll på att glömma belysning till nummerplåt, men de är beställda nu. Sidorna skall täckas av svart plåt sen så +12V matningen blir dold. Kablage från bagage med genomföring samt bakom passagerarstolen kablage för lambda och avgasspjäll. Nästa ryck är kabelhärva framifrån. Har äntligen bestämt mig vilka kontaktdon jag skall ha till motorkabelhärvan. Hittade till mycket vettigt pris i USA, skall landa i veckan. _________________ Patrik Skoog |
||
Tack Christian! Krympslangen med smältlim är kanon. Den täta kabelstrumpan är väldigt bra men den andra tycker jag inte pallar med värmen från värmluftpistolen så bra... _________________ Patrik Skoog |
||
Fixar vidare med diverse saker som tar många timmar...
Vatten och oljekylaren äntligen på plats och så även alla slangar. Tog ett par extra timmar innan jag var nöjd med dragningen av allt. Framlampor monterade och kabelhärva klar till belysning fram, elfläkt, tuta och ABS givare höger fram. Behöver den givaren för besiktningen godkänner inte GPS hastighet. En kul låda från USA kom idag, kontaktdon till motorkabelhärvan. Skall bli spännande om jag får ihop det. Under halva priset jfm Sverige. DEUTSCH HDP20 serien blev det tillslut med stift som inte kräver svindyra specialtänger. _________________ Patrik Skoog |
||
Var ute hos lokala "smen" som vi säger i Skåne i helgen och snäll som han är låter han mig botanisera fritt och låna maskinparken. Klippte till lite aluminium med olika mått och tjocklek för diverse saker...
Lock under instrumentpanelen där värmefläkten sitter orginal. Täcklock för kontaktdon till motorkablage Liten elfläkt/värmepaket monterat. Skall använda orginal luftkanaler i instrumentbrädan mot framrutan. Besiktningen kräver detta. ECU och PMU är tänkt att monteras på 5mm aluminium för bättre kylning. Bottenplattan är skruvad i kardantunnel och sen tänkte jag svetsa ECU och PMU fäste i 25gr vinkel på plattan. Tar mindre plats och snyggare kabeldragning från kontaktdonen. Får se om planen håller, annars får jag hitta på något annat. _________________ Patrik Skoog |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 23, 24, 25 >> 80 besök senaste veckan (57844 totalt) |