Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 Sportsedan Trackday - 2009 - drivaxeldamask/drivaxlar
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
16 besök senaste veckan (11705 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Fredrik G skrev:
Jag behöver väga bilen för att kunna räkna ut hårdhet på fjädrar fram och bak.
Hur har ni andra med fwd valt att köra? Betydligt hårdare fjädrar bak än fram?

Hur vet man hur mycket man flyttar RC eller vad scrub radius ursprungligen var på bilen? Har andra fäglar nu och en 5mm spacer fram så har flyttat ut hjulet ca 10-13mm.

Har du hunnit känna nå på bilen på bana innan? Dom är ju riktigt välbalanserade och fina i chassit original så borde ju funka bra med ungefär samma förhållande i hårdhet mellan fram och bak som de är org

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
_aero skrev:
Fredrik G skrev:
Jag behöver väga bilen för att kunna räkna ut hårdhet på fjädrar fram och bak.
Hur har ni andra med fwd valt att köra? Betydligt hårdare fjädrar bak än fram?

Hur vet man hur mycket man flyttar RC eller vad scrub radius ursprungligen var på bilen? Har andra fäglar nu och en 5mm spacer fram så har flyttat ut hjulet ca 10-13mm.

Har du hunnit känna nå på bilen på bana innan? Dom är ju riktigt välbalanserade och fina i chassit original så borde ju funka bra med ungefär samma förhållande i hårdhet mellan fram och bak som de är org


Hej!
Nej jag har faktiskt inte gjort det, började bara bygga och ändra lite efter mina egna ideer osv
Jag har redan ändrat viktfördelningen till det sämre när jag började lätta, tror den ligger runt 60/40 eller 62/38 just nu tyvärr.
Stämmer att jag flyttat ut hjulen ca 13mm!
De är tyvärr lite för mjuka i fjädringen helt original, men sen har jag inte några värstingdämpare så kanske dumt att välja allt för hårda.

Du har lagt ner ett imponerande jobb på din 9000!

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Fredrik G skrev:
_aero skrev:
Fredrik G skrev:
Jag behöver väga bilen för att kunna räkna ut hårdhet på fjädrar fram och bak.
Hur har ni andra med fwd valt att köra? Betydligt hårdare fjädrar bak än fram?

Hur vet man hur mycket man flyttar RC eller vad scrub radius ursprungligen var på bilen? Har andra fäglar nu och en 5mm spacer fram så har flyttat ut hjulet ca 10-13mm.

Har du hunnit känna nå på bilen på bana innan? Dom är ju riktigt välbalanserade och fina i chassit original så borde ju funka bra med ungefär samma förhållande i hårdhet mellan fram och bak som de är org


Hej!
Nej jag har faktiskt inte gjort det, började bara bygga och ändra lite efter mina egna ideer osv
Jag har redan ändrat viktfördelningen till det sämre när jag började lätta, tror den ligger runt 60/40 eller 62/38 just nu tyvärr.
Stämmer att jag flyttat ut hjulen ca 13mm!
De är tyvärr lite för mjuka i fjädringen helt original, men sen har jag inte några värstingdämpare så kanske dumt att välja allt för hårda.

Du har lagt ner ett imponerande jobb på din 9000!

Okej då tror jag det är smart att bara gå upp i fjäderhårdhet lika mkt fram och bak samt bättre dämpare och prova hur den funkar 😊

Jag har själv en 9-3ss aero som bruksbil med bilstein b8 och maptuns fjädrar. Den har fin balans och är riktigt rolig att köra. Den passiva medstyrningen på bakhjulen är helt underbar och styr bilen precis dit man vill bara man vågar ladda på ordentlig och inte är rädd för lite överstyrning 😊

Tack! Jo jag har hållit på att utveckla min 9000 i några år nu 😅

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Den passiva medstyrningen kan jag ha satt ur funktion nu med hårdare bussningar runt om.
Är 5kg/mm bak och 7kg/mm fram så bör kunna gå upp rätt bra.


_aero skrev:
Fredrik G skrev:
_aero skrev:
Fredrik G skrev:
Jag behöver väga bilen för att kunna räkna ut hårdhet på fjädrar fram och bak.
Hur har ni andra med fwd valt att köra? Betydligt hårdare fjädrar bak än fram?

Hur vet man hur mycket man flyttar RC eller vad scrub radius ursprungligen var på bilen? Har andra fäglar nu och en 5mm spacer fram så har flyttat ut hjulet ca 10-13mm.

Har du hunnit känna nå på bilen på bana innan? Dom är ju riktigt välbalanserade och fina i chassit original så borde ju funka bra med ungefär samma förhållande i hårdhet mellan fram och bak som de är org


Hej!
Nej jag har faktiskt inte gjort det, började bara bygga och ändra lite efter mina egna ideer osv
Jag har redan ändrat viktfördelningen till det sämre när jag började lätta, tror den ligger runt 60/40 eller 62/38 just nu tyvärr.
Stämmer att jag flyttat ut hjulen ca 13mm!
De är tyvärr lite för mjuka i fjädringen helt original, men sen har jag inte några värstingdämpare så kanske dumt att välja allt för hårda.

Du har lagt ner ett imponerande jobb på din 9000!

Okej då tror jag det är smart att bara gå upp i fjäderhårdhet lika mkt fram och bak samt bättre dämpare och prova hur den funkar 😊

Jag har själv en 9-3ss aero som bruksbil med bilstein b8 och maptuns fjädrar. Den har fin balans och är riktigt rolig att köra. Den passiva medstyrningen på bakhjulen är helt underbar och styr bilen precis dit man vill bara man vågar ladda på ordentlig och inte är rädd för lite överstyrning 😊

Tack! Jo jag har hållit på att utveckla min 9000 i några år nu 😅

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare



Du har jag fått den låg fram men fjädrarna är lösa och ca 40mm mellanrum till topplagringen när jag hissar bilen.
Kan jag montera en hjälpfjäder där?
Finns det risk att man bottnar dämparen?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Svar på bottning (följdfråga):Hur mycket slag har du kvar i dämparen när du har din önskade ridehight då? Frågat det innan, och ursäkt om jag missat den infon från dig tidigare.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Svar på bottning (följdfråga):Hur mycket slag har du kvar i dämparen när du har din önskade ridehight då? Frågat det innan, och ursäkt om jag missat den infon från dig tidigare.


Hissar jag upp bilen och låten fjöderbenet hänga fritt är det ca 12cm på kolven ute.
Fjädern nu har 4cm upp till topplagring då bör vara 8cm kvar på kolven vid önskat läge och stoppet är 2.5cm då bör det vara 5.5cm kvar.
Vet ej om det är så man kan mäta.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Känns som att det mest bara är två Karlshamnare som sitter å gissar...
Du har dubbel slag längd mot mina dämpare, är nog bra på vägen. ifs. tot irrelevant

Vet inte om man har med genomslagsgummit i beräkningen. Mest för safety skulle jag tror.
Komprimerar du inte fjädern ett dugg när du sänker ner bilen?

Låter ju som att du ligger rätt i ridehight nu då.
Så det känns ju som att du behöver en hjälpfjäder.
Å kitet du har köp är komplett anpassat för bilen förutom ev. viktbantning?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Det där ser ju rätt ut ju. Hjälpfjäder och ett sånt där mellanlägg så är det hemma. Hur är geometrin i det här läget då? Känns det som att RC fortfarande är över marken?

Om man sätter hjälpfjäder upptill eller nertill är ju en smaksak - det spelar ingen roll (oftast). Det är ju bara när bilen lyfts som de går isär, de är ju komprimerade hela tiden. Ett annat alternativ är väl längre fjädrar.

Alltså prio ett här är väl väl fungerande väghållning och då kan man ju behöva kompromissa på de där sista 10mm sänkning. Sen kan man ju i förlängningen fundera över om det är vettigt med så mycket drop. Säkert jättebra när man kör 150km/h på en tjälskadad väg, garanterat mindre bra på bana. Om du räkna på typ 3gra krängning, hur mycket droop motsvarar det?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tumme pekfinger:
Spårvidd ca 1500, kränger 3grd
ca ca 1500*tan(3) ->78,6mm, per sida 39,3mm på hjulet.
På fjäder/dampare 39,3*0,94 ->36,9mm
Eller ca 12,3mm per grad kränging (på fjäder/dämapre)
På hjul 13,1mm per grad kränging på hjulet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
jag och fuling har resonerat lite kring fjädringen och problemet nu som jag hakar upp mig på är att jag endast har ca 10mm kvar på dämparen med bumpstop på 25mm.

Jag skulle kunna sänka ner coiloverbenet mer men då tar det emot drivaxeldammasken.
Sänker jag ner själva benet (eller skaffar en kortare dämpare) så får jag mer fjädringsväg över där uppe på kolven om jag tänker rätt.

Org fjädrarna är ca 200mm långa och de jag testade på bilden är 160mm.
Jag behöver alltså låta dämparen "sjunka ihop" för att nu få rätt höjd på bilen.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Känns som att det mest bara är två Karlshamnare som sitter å gissar...
Du har dubbel slag längd mot mina dämpare, är nog bra på vägen. ifs. tot irrelevant

Vet inte om man har med genomslagsgummit i beräkningen. Mest för safety skulle jag tror.
Komprimerar du inte fjädern ett dugg när du sänker ner bilen?

Låter ju som att du ligger rätt i ridehight nu då.
Så det känns ju som att du behöver en hjälpfjäder.
Å kitet du har köp är komplett anpassat för bilen förutom ev. viktbantning?


Hehe, också från Karlshamn? trevligt..
Jo fjädern komprimeras, men jag har ca 1cm över nu på kolven bara.
Kittet är till bilen men börjar tro att jag fått till en XWD istället som eventuellt har lite längre dämpare.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
SevenEight skrev:
Det där ser ju rätt ut ju. Hjälpfjäder och ett sånt där mellanlägg så är det hemma. Hur är geometrin i det här läget då? Känns det som att RC fortfarande är över marken?

Om man sätter hjälpfjäder upptill eller nertill är ju en smaksak - det spelar ingen roll (oftast). Det är ju bara när bilen lyfts som de går isär, de är ju komprimerade hela tiden. Ett annat alternativ är väl längre fjädrar.

Alltså prio ett här är väl väl fungerande väghållning och då kan man ju behöva kompromissa på de där sista 10mm sänkning. Sen kan man ju i förlängningen fundera över om det är vettigt med så mycket drop. Säkert jättebra när man kör 150km/h på en tjälskadad väg, garanterat mindre bra på bana. Om du räkna på typ 3gra krängning, hur mycket droop motsvarar det?


Har inte riktigt koll på RC osv än.
Längre fjädrar är det org. de är 200mm långa och de på bilden är 160mm.
Men med 200mm långa fjädrar trycks inte dämparen ihop något och bilen blir väldigt hög.
Försöker alltså att sänka bilen nu genom att komprimera dämparen och då blir fjädringsvägen lidande.
har ca 35mm kvar och 25mm bumpstop, dvs endast 10mm fjädringsväg.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare


Avgassystem monterat och bilen är uppstartad.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare




Monterat dörrsidor i aluminium bak, och burstoppning.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Uppdaterar lite igen

Behöver tips på Hjulinställning att utgå ifrån på en grävling?
Hur mkt camber?
Toe-out fram?
Hur bör man ställa in bakvagnen?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Fredrik G skrev:
jag och fuling har resonerat lite kring fjädringen och problemet nu som jag hakar upp mig på är att jag endast har ca 10mm kvar på dämparen med bumpstop på 25mm.

Det är bättre att det är åt de hållet än att när fjädern är helt ihop komprimerad och det fortfarande
är en bit kvar innan stötdämparen är helt ihop....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Ok tack, jag får testa och se hur det känns på banan!
Ska bara försöka komma fram till lämplig hjulinställning.



super7 skrev:
Fredrik G skrev:
jag och fuling har resonerat lite kring fjädringen och problemet nu som jag hakar upp mig på är att jag endast har ca 10mm kvar på dämparen med bumpstop på 25mm.

Det är bättre att det är åt de hållet än att när fjädern är helt ihop komprimerad och det fortfarande
är en bit kvar innan stötdämparen är helt ihop....

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Hur mycket camber bör man testa med? - 2.5-3?
Toe-out fram och bak?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Uppdaterar igen angående Hjulinställning.
Gick ej att få till så mycket camber som jag hade önskat.
Vad kör ni andra med för värden på fwd?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 Sportsedan Trackday - 2009 - drivaxeldamask/drivaxlar
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
16 besök senaste veckan (11705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande