Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 Sportsedan Trackday - 2009 - drivaxeldamask/drivaxlar
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
21 besök senaste veckan (11710 totalt)
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382



Fredrik G skrev:
Uppdaterar igen angående Hjulinställning.
Gick ej att få till så mycket camber som jag hade önskat.
Vad kör ni andra med för värden på fwd?


hur mycket camber fram kan du få? fram kör du lite toe out

bak kan du ge den typ 2 grader. noll i toe

bilen är naturligt understyrd med tanke på krängar balans mm så börja där och sen kan du prova med mer toe out bak.

nästa steg är en grövre krängare bak. och/eller dropstops så bakhjulet inte kan fjädra ut så mycket.

_________________
Björn hall
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Björn H skrev:
Fredrik G skrev:
Uppdaterar igen angående Hjulinställning.
Gick ej att få till så mycket camber som jag hade önskat.
Vad kör ni andra med för värden på fwd?


hur mycket camber fram kan du få? fram kör du lite toe out

bak kan du ge den typ 2 grader. noll i toe

bilen är naturligt understyrd med tanke på krängar balans mm så börja där och sen kan du prova med mer toe out bak.

nästa steg är en grövre krängare bak. och/eller dropstops så bakhjulet inte kan fjädra ut så mycket.


Ok, tack för info!
Ska försöka bifoga protokollet.
Vad tror du om det?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare


Vi försökte vara så noga vi kunde men var ruskigt svårt att få helt exakta värden. De ändrades lite bara vi sänkte ner lyften.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Ingen som har lite synpunkter på vad som funkar på fwd?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382



Fredrik G skrev:
Ingen som har lite synpunkter på vad som funkar på fwd?


va är de som gör att du inte kan få mer camber fram?

_________________
Björn hall
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61



Fredrik G skrev:
Ingen som har lite synpunkter på vad som funkar på fwd?


Det lilla jag kan bidra med från min egen minimala erfarenhet är att du borde minska ner cambern bak till ca -1 grad per sida max. Du behöver så att säga mindre grepp bak för att få mer grepp fram

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Björn H skrev:
Fredrik G skrev:
Ingen som har lite synpunkter på vad som funkar på fwd?


va är de som gör att du inte kan få mer camber fram?


Gick inte ställa topplagringarna mer. Får försöka fräsa ut hålet mot spindeln så man kan justera mer där i så fall.
Eller får man bygga egen bärarm som flyttar ut lite mer.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Hubbbe skrev:
Fredrik G skrev:
Ingen som har lite synpunkter på vad som funkar på fwd?


Det lilla jag kan bidra med från min egen minimala erfarenhet är att du borde minska ner cambern bak till ca -1 grad per sida max. Du behöver så att säga mindre grepp bak för att få mer grepp fram


Ok så du tkr det är för mycket camber bak?
Om det går att bygga om till - 3 grader camber fram då?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61



Fredrik G skrev:
Hubbbe skrev:
Fredrik G skrev:
Ingen som har lite synpunkter på vad som funkar på fwd?


Det lilla jag kan bidra med från min egen minimala erfarenhet är att du borde minska ner cambern bak till ca -1 grad per sida max. Du behöver så att säga mindre grepp bak för att få mer grepp fram


Ok så du tkr det är för mycket camber bak?
Om det går att bygga om till - 3 grader camber fram då?


Även med -3 grader fram ja, efter att ha testat lite olika inställningar på fwd. Råkar även vara vad Raeder/Manthey vill ställa

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Du har väl samma bakvagn som vi har på vår Vectra C, toe och camber är ju ihopbyggt så det ena påverkar det andra, jag rätade ut övre länkarmen så att den blev 6 mm längre för att få "bruksbilscamber" vid 0 grader toe på vectran när jag monterade lägre fjädrar.
Tror det är -0,6 grader camber nu innan var det ungefär samma värden som du har, jag antar att du behöver göra nåt liknande på din för att räta upp hjulen.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Hej,
Ja de är identiska förutom att Toe-staget skiljer lite.
Går att köpa eftermarknad till Vectran som går att justera, detta passar tyvärr ej på ng9-3.

Så om jag tolkar er rätt så får jag för bra grepp bak just nu? kommer understyra?

Hur menar du att du rätade ut övre länkarmen? det är väl de "banan-stagen" du tänker på?




Ingmar Truedsson skrev:
Du har väl samma bakvagn som vi har på vår Vectra C, toe och camber är ju ihopbyggt så det ena påverkar det andra, jag rätade ut övre länkarmen så att den blev 6 mm längre för att få "bruksbilscamber" vid 0 grader toe på vectran när jag monterade lägre fjädrar.
Tror det är -0,6 grader camber nu innan var det ungefär samma värden som du har, jag antar att du behöver göra nåt liknande på din för att räta upp hjulen.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Den är ju bananformad som du skriver, så jag gjorde ett snitt på insidan av "bananformen" med vinkelkapen och rätade den tills avståndet mellan fästhålen ökade 6 mm, sen fyllde jag igen snittet med svetsen. Skulle nog räcka med 3 mm för att kunna få bättre justermån för racing.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Lite test på Sturup Raceway i söndags.
Hade problem att den tryckte ut vätska från styrservon, märkte även att grenrörspackningen till turbon gick sönder när jag lastade av bilen hemma och den hunnit svalna lite.

Fortfarande lite understyrd, vet ej hur bra mina toyo r888 är. Märkte att min bil skrek mycket mer i kurvorna än andra bilar.






_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Sänk nivån i burken så försvinner problemet..
/Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Dunken skrev:
Sänk nivån i burken så försvinner problemet..
/Dunken


Får ligga strax under min i så fall... Ska testa sänka nivån eller modifera locket lite.
Undra om det finns bättre olja till styrservon med högre kokpunkt

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Marcus Erlandsson
Halmstad
Här sen Okt 2009
Inlägg: 37



Misstänker att du redan kollat men NG 9-3orna är ökända för att skjuta packboxen mellan topp och servopump = fyller på motorolja i styrservon.

_________________
/Marcus Erlandsson
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Marcus Erlandsson skrev:
Misstänker att du redan kollat men NG 9-3orna är ökända för att skjuta packboxen mellan topp och servopump = fyller på motorolja i styrservon.


Ja de är ju tyvärr det men den ska vara ok här

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Upptäckte mer problem efter testet, ny packning mellan turbo och grenrör är nu monterat.
Sen märkte jag att däcken har tagit emot innerskärmen fram.
Har alltså inte tillräcklig fjädringsväg, bör man höja bilen då? Eller större bumpstopp på dämparen?



_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Hårdare fjäder?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Hårdare fjäder?


Köpte till hårdare fjädrar men var kanske inte tillräckligt då..

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Nya problem.
Någon som haft problrm med drivaxeldamasker på bankörning?
Såhär ser mina ut efter några varv på Sturup.

Är det värme, övertryck, dåligt material, för mycket eller för lite fett osv?!





_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 Sportsedan Trackday - 2009 - drivaxeldamask/drivaxlar
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
21 besök senaste veckan (11710 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande