Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 Sportsedan Trackday - 2009 - drivaxeldamask/drivaxlar | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 21 besök senaste veckan (11710 totalt) |
hur mycket camber fram kan du få? fram kör du lite toe out bak kan du ge den typ 2 grader. noll i toe bilen är naturligt understyrd med tanke på krängar balans mm så börja där och sen kan du prova med mer toe out bak. nästa steg är en grövre krängare bak. och/eller dropstops så bakhjulet inte kan fjädra ut så mycket. _________________ Björn hall |
||||||
Ok, tack för info! Ska försöka bifoga protokollet. Vad tror du om det? _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Det lilla jag kan bidra med från min egen minimala erfarenhet är att du borde minska ner cambern bak till ca -1 grad per sida max. Du behöver så att säga mindre grepp bak för att få mer grepp fram _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||||
Gick inte ställa topplagringarna mer. Får försöka fräsa ut hålet mot spindeln så man kan justera mer där i så fall. Eller får man bygga egen bärarm som flyttar ut lite mer. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Ok så du tkr det är för mycket camber bak? Om det går att bygga om till - 3 grader camber fram då? _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Även med -3 grader fram ja, efter att ha testat lite olika inställningar på fwd. Råkar även vara vad Raeder/Manthey vill ställa _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||||
Du har väl samma bakvagn som vi har på vår Vectra C, toe och camber är ju ihopbyggt så det ena påverkar det andra, jag rätade ut övre länkarmen så att den blev 6 mm längre för att få "bruksbilscamber" vid 0 grader toe på vectran när jag monterade lägre fjädrar.
Tror det är -0,6 grader camber nu innan var det ungefär samma värden som du har, jag antar att du behöver göra nåt liknande på din för att räta upp hjulen. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi Opel Astra OPC Träffansvarig Opel Club Sweden |
||||||
Hej,
Ja de är identiska förutom att Toe-staget skiljer lite. Går att köpa eftermarknad till Vectran som går att justera, detta passar tyvärr ej på ng9-3. Så om jag tolkar er rätt så får jag för bra grepp bak just nu? kommer understyra? Hur menar du att du rätade ut övre länkarmen? det är väl de "banan-stagen" du tänker på?
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Den är ju bananformad som du skriver, så jag gjorde ett snitt på insidan av "bananformen" med vinkelkapen och rätade den tills avståndet mellan fästhålen ökade 6 mm, sen fyllde jag igen snittet med svetsen. Skulle nog räcka med 3 mm för att kunna få bättre justermån för racing.
_________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi Opel Astra OPC Träffansvarig Opel Club Sweden |
||||||
Lite test på Sturup Raceway i söndags.
Hade problem att den tryckte ut vätska från styrservon, märkte även att grenrörspackningen till turbon gick sönder när jag lastade av bilen hemma och den hunnit svalna lite. Fortfarande lite understyrd, vet ej hur bra mina toyo r888 är. Märkte att min bil skrek mycket mer i kurvorna än andra bilar. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Får ligga strax under min i så fall... Ska testa sänka nivån eller modifera locket lite. Undra om det finns bättre olja till styrservon med högre kokpunkt _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Ja de är ju tyvärr det men den ska vara ok här _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Upptäckte mer problem efter testet, ny packning mellan turbo och grenrör är nu monterat.
Sen märkte jag att däcken har tagit emot innerskärmen fram. Har alltså inte tillräcklig fjädringsväg, bör man höja bilen då? Eller större bumpstopp på dämparen? _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Nya problem.
Någon som haft problrm med drivaxeldamasker på bankörning? Såhär ser mina ut efter några varv på Sturup. Är det värme, övertryck, dåligt material, för mycket eller för lite fett osv?! _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 Sportsedan Trackday - 2009 - drivaxeldamask/drivaxlar | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 21 besök senaste veckan (11710 totalt) |