Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Spikande motor. | 2 besök senaste veckan (1159 totalt) |
Var iväg igår och skulle köra tävling men vi fick bryta då motorn spikade, och den spikade rejält
Den har aldrig spikat förr och vi har inte rört någonting, dock så rullade vi ju för ca 1 månad sen men det borde inte ha rört till nånting. Motorn är en 5-cyl Audi med K-Jetronik där alla givare osv är borttaget. Dubbla bränslepumpar och original tändsystem. Den har 306 graders kam, smidda kolvar och portat osv. Bilen har stått med 15 liter i tanken sen vi rullade och vi tankade i 20 liter från en dunk som vi haft i servicebilen vad jag vet i minst 1.5-2 månader. Kan det bero på bensinen bara? Förra tävlingen vi körde så monterade vi nya bränslepumpar, men det visade sig att vi inte fick likadana pumpar som vi haft innan och antagligen lite kraftigare får motorn surade. Till igår monterade vi tillbaka de gamla. Det låter endast vid gaspådrag, om jag ligger i 4:ans växel vid 3000 rpm och drar mjukt iväg så hör jag det fastän jag har hjälm med hörselskydd och allting. Vad ska jag börja med att kontrollera? _________________ Daniel Steiner |
||||
som du själv sa. bensinen kan orsaka det, mät även systemtrycket på tomgång och under belastning då spikningarna kommer. Kolla även så att det inte är någe fel på termostaten. Hög temp i toppen kan oxå orsaka spikningar.
Dubbla pumpar? hur mycket effekt plockar ni ut? _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Den låg på sina 96 grader hela tiden. Jag ska ut till verkstan om en stund. Jag har en klocka på styrtrycket ska kolla det. Jao bara 200 hästar ungefär men det är mest för att alltid få bensin. De tar ur varsin ände av catchtanken. _________________ Daniel Steiner |
||||
Hade ur stiften precis.
De ser ut som vanligt. Lite sotiga. Brukar bli det när det gasas för lite och står på mycket på tomgång. Det är väl om de är vita som man ska börja bli rädd? _________________ Daniel Steiner |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det var tändningen som stod fel. Hur den nu kan ha ändrat sig. Jag har oxå funderat på det där med pumparna. Det sitter en som matar till ett T kors där den andra pumpen sitter och sen vidare in i filtret. Känns lite konstigt med flödena de jobbar lite mot varandra väl? _________________ Daniel Steiner |
||||
Skruva banåkabil Spikande motor. | 2 besök senaste veckan (1159 totalt) |