Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spikande motor.
2 besök senaste veckan (1159 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator
Trådstartare
Var iväg igår och skulle köra tävling men vi fick bryta då motorn spikade, och den spikade rejält thumbs down

Den har aldrig spikat förr och vi har inte rört någonting, dock så rullade vi ju för ca 1 månad sen men det borde inte ha rört till nånting.
Motorn är en 5-cyl Audi med K-Jetronik där alla givare osv är borttaget. Dubbla bränslepumpar och original tändsystem. Den har 306 graders kam, smidda kolvar och portat osv.

Bilen har stått med 15 liter i tanken sen vi rullade och vi tankade i 20 liter från en dunk som vi haft i servicebilen vad jag vet i minst 1.5-2 månader. Kan det bero på bensinen bara?

Förra tävlingen vi körde så monterade vi nya bränslepumpar, men det visade sig att vi inte fick likadana pumpar som vi haft innan och antagligen lite kraftigare får motorn surade. Till igår monterade vi tillbaka de gamla.

Det låter endast vid gaspådrag, om jag ligger i 4:ans växel vid 3000 rpm och drar mjukt iväg så hör jag det fastän jag har hjälm med hörselskydd och allting.

Vad ska jag börja med att kontrollera?

_________________
Daniel Steiner
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



som du själv sa. bensinen kan orsaka det, mät även systemtrycket på tomgång och under belastning då spikningarna kommer. Kolla även så att det inte är någe fel på termostaten. Hög temp i toppen kan oxå orsaka spikningar.

Dubbla pumpar? hur mycket effekt plockar ni ut?

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator
Trådstartare
gzon skrev:
som du själv sa. bensinen kan orsaka det, mät även systemtrycket på tomgång och under belastning då spikningarna kommer. Kolla även så att det inte är någe fel på termostaten. Hög temp i toppen kan oxå orsaka spikningar.

Dubbla pumpar? hur mycket effekt plockar ni ut?



Den låg på sina 96 grader hela tiden.

Jag ska ut till verkstan om en stund. Jag har en klocka på styrtrycket ska kolla det.


Jao bara 200 hästar ungefär men det är mest för att alltid få bensin. De tar ur varsin ände av catchtanken.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hade ur stiften precis.

De ser ut som vanligt. Lite sotiga. Brukar bli det när det gasas för lite och står på mycket på tomgång.
Det är väl om de är vita som man ska börja bli rädd?

_________________
Daniel Steiner
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Det är när halva elektroden inte finns där du ska bli rädd

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Ta en kik på luftmassemätaren. Den är känslig på k-jet pga röliga delar.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Vi spikade sönder en kolv på golfen pga att två spridare kärvade.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator
Trådstartare
Niklas L skrev:
Vi spikade sönder en kolv på golfen pga att två spridare kärvade.


Ja det är ju värt att kolla oxå.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

gzon skrev:
Dubbla pumpar? hur mycket effekt plockar ni ut?


Finns det problemställningar med dubbla pumpar eller menar du att han borde ha dubbla?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Cobolt skrev:
gzon skrev:
Dubbla pumpar? hur mycket effekt plockar ni ut?


Finns det problemställningar med dubbla pumpar eller menar du att han borde ha dubbla?
Jag har kamrater som menar att det finns en risk att man pumpar sönder den ena pumpen om den andra är något friskare. Det var åtminstone analysen på ett av problemen med deras 240 med K-jet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:

Finns det problemställningar med dubbla pumpar eller menar du att han borde ha dubbla?
Jag har kamrater som menar att det finns en risk att man pumpar sönder den ena pumpen om den andra är något friskare. Det var åtminstone analysen på ett av problemen med deras 240 med K-jet.[/quote]


Det var tändningen som stod fel. Hur den nu kan ha ändrat sig.

Jag har oxå funderat på det där med pumparna.
Det sitter en som matar till ett T kors där den andra pumpen sitter och sen vidare in i filtret.
Känns lite konstigt med flödena de jobbar lite mot varandra väl?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Skruva banåkabil
Spikande motor.
2 besök senaste veckan (1159 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande