Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hjälp med däcksval
1, 2   >>
4599 besök totalt
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Jag har läst och läst, men blir inte riktigt klok på vilket däck som skulle passa mig bäst.
Förutsättningar:
Bil: BMW 325ti, rensad bakom förarstol, H&R Clubsport Chassie, Ställbar camber, alla bussningar bytta mm. mm.
skall i princip enbart användas för trackdays.
Däck idag: Federal RS-R 225/40 18". Dessa däck hade inte den greppnivå jag förväntat mig.
Förare: Glad banamatör med lång erfarenhet av snabba bilar men ganska begränsad banerfarenhet.


Federaldäcken tänkte jag ha som regnoption (synpunkter på det) och som transport.
Har skaffat en uppsättning OZ Racing 17" och vill ha ett greppigare däck i storlek 225/45 17 eller 235/40 17.
Vilket däck och vilken storlek rekommenderas?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Jag är nöjda med de Nankang AR-1 jag kört långlopp med, Toyo R888R är mitt andraval.

Jag kan rekommendera att handla av r-däck.se - grymt bra på alla sätt.

https://www.r-dack.se/

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Kan du utveckla lite mer hur du upplevde skillnader?
Vilken bil satt de på?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



aerobat skrev:
Kan du utveckla lite mer hur du upplevde skillnader?
Vilken bil satt de på?


Nankang har de styvaste sidorna jag upplevt, väldigt stabila i beteende. De tåler helt enkelt att man överkör utan att gå sönder eller överhetta på ett sätt som passar min körstil.

Jag har kört en del olika bilar, de senaste har varit framhjulsdrivet och under tonnet i vikt med 130-210 hk. Men jag har kört tillräckligt mycket olika bilar, mest bakhjulsdrivet för att kunna säga att ett bra däck är bra oavsett drivlina.

_________________
Anders Hansson
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Kan bara hålla med om AR1, är väldigt nöjd med mina och kommer köra samma iår igen. Bra pris och håller bra!
Kör en 135a med 245/40R18 fram och 265/35R18 bak
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



jag gillar kuhmo v70, och tar du 225/45-17 så brukar de vara bra pris... Vi åker långlopp med dem, kört dem på e30 med 1100 kg och 230hk, speedster med 900 kg och 260 hk samt nu porsche 9x4 1000kg och 360 hk. Hårda tar lite tid att få upp värmen om bilen är lätt men håller länge!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Mina både V70 och AR-1 är utmärkta förslag men extremt olika i upplevelse körmässigt.

Kuhmo V70 har mycket bra stommar, är mycket distinkta i sitt beteende och hur de känns, mår bra av nogranna hjulvinklar och funkar som bäst inom och upp till greppgränsen, dess starkaste sida är inte att köra som en biltjuv på fyrhjulsglid (fast det är klart det går det med ).

Nankang AR-1 har mycket stabila stommar men är mycket mjuka i hur de signalerar till föraren (en smaksak alltså!), inte så superkinkiga på hjulvinklar jämförelsevis och bör köras på lite mer glid om det ska bli någon fart.

Nankang kan man ladda på lite hur som helst och Kuhmo ska man köra som en militär som pekar exakt med hela handen. Nu överdriver jag självklart kraftigt!!!!! Men tendensen är lite så om man jämför. Tycker jag. Andra kan tycka annorlunda Nankangerna är lite av en vattendelare dessutom, vissa gillar dom som fan, andra hatar dom innerligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Tack för svar. Låter som Nankang skulle passa mig bäst av de två.
Vilken dimension rekommenderas? 235/40 el 225/45?

Inga andra alternativ?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Toyo R888R är lite snarlika AR-1 på alla plan. Jag upplever tyvärr att R888R blir otroligt hala när de heatcyclats en bunt gånger, dvs om man har otur så har man mönster kvar men gummit har blivt überkasst med katastrofdåligt fäste. Jag har råkat ut för det på ett antal omgångar R888R (jaaa... det var ju inte såååå mycket däcksmönster kvar ;-) och inte alls i samma utsträckning med andra däck. Kör man massor av långa pass på få träffar så är det absolut inte ett problem.


Jag väntar med spänning på mothugg på mina åsikter

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



aerobat skrev:
Tack för svar. Låter som Nankang skulle passa mig bäst av de två.
Vilken dimension rekommenderas? 235/40 el 225/45?

Inga andra alternativ?


Jag skulle prata med Christoffer på r-däck.se, de olika däcken har rekommenderade bredd enligt tabeller som man bör följa, min erfarenhet är att det inte lönar sig att gå upp i bredd om fälgen inte är bred nog.

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Tack för svaren. Det lutar väl åt Nankang då.

En annan fråga; ni som kör långlopp, vilka däck använder ni vid regn/fukt? Alltså inte stående vatten.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



aerobat skrev:
Tack för svaren. Det lutar väl åt Nankang då.

En annan fråga; ni som kör långlopp, vilka däck använder ni vid regn/fukt? Alltså inte stående vatten.


Vi kör med samma däck, det är först vid is det lönar sig att byta då det är så svårt att få värme i r-däck då.

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Hmm. Menar du att även om det regnar riktigt kör du på r-däck typ AR-1?
Får du verkligen temp i dem då?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



aerobat skrev:
Hmm. Menar du att även om det regnar riktigt kör du på r-däck typ AR-1?
Får du verkligen temp i dem då?


Givetvis, det är gräsrotsracing vi håller på med. När det är så mycket vatten att r-däck inte funkar är det för mig ändå ingen glädje i att hålla på. Har skrotat tillräckligt bara för att se var gränserna är i mitt liv.

Med lätt nederbörd typ duggregn är det inga problem att bygga upp temp även om det tar längre tid än en sommardag. Man får ta i lite iofs.

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Jag fortsätter med mina dumma frågor
NS2-r vs AR-1 i regn då? Innebär det att AR-1 är bättre enligt ovan?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



aerobat skrev:
Jag fortsätter med mina dumma frågor
NS2-r vs AR-1 i regn då? Innebär det att AR-1 är bättre enligt ovan?


Satsar du på att sätta varvrekord i regn? 😁

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
haha Om jag hade kunnat hade jag försökt.

Nej. Men vi är också ett gäng som kör 8-timmars race (med en annan bil).
Vi planerar att köra 4 el 5 race i år (om bilen lever )
Vi har en använd omgång AR-1 som antagligen klarar sig 2 race till, kanske mer.
Men vi kommer att behöva mer däck och eftersom det är ganska vanligt med regn vid motortävlingar försöker jag bara kolla vilket alternativ som är bäst för oss. Om man kunde få tag i ett däck som är lite bättre i regn men som funkar i torrt hade det varit fint om man ändå måste köpa däck.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



aerobat skrev:
haha Om jag hade kunnat hade jag försökt.

Nej. Men vi är också ett gäng som kör 8-timmars race (med en annan bil).
Vi planerar att köra 4 el 5 race i år (om bilen lever )
Vi har en använd omgång AR-1 som antagligen klarar sig 2 race till, kanske mer.
Men vi kommer att behöva mer däck och eftersom det är ganska vanligt med regn vid motortävlingar försöker jag bara kolla vilket alternativ som är bäst för oss. Om man kunde få tag i ett däck som är lite bättre i regn men som funkar i torrt hade det varit fint om man ändå måste köpa däck.


Jag har inte set något regntorrdäck på marknaden.

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Då menar du att alltså att alla r-däck funkar exakt lika bra/dåligt i regn?

Så att det kan aldrig vara någon vits att om man nu har 2 set, att ha olika r-däck där det ena är lite bättre i regn?
Låter märkligt. Men du vet säkert bättre än jag. Jag frågade därför att jag är en rookie.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



aerobat skrev:
Då menar du att alltså att alla r-däck funkar exakt lika bra/dåligt i regn?

Så att det kan aldrig vara någon vits att om man nu har 2 set, att ha olika r-däck där det ena är lite bättre i regn?
Låter märkligt. Men du vet säkert bättre än jag. Jag frågade därför att jag är en rookie.


Det är en berättigad fråga, problemet är att ett däck egenskaper påverkas av värmecykler.

Jag har inget bra svar alltså. 🙂

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Ok. Ingen annan som har några synpunkter?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Däck för banåka
Hjälp med däcksval
1, 2   >>
4599 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande