Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Dator program för enklare chassie simuleringar?
1656 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Det kliar i byggartarmen.. efter något nytt.. och som så många andra gånger är det en GT40 replica som jag önskar bygga..

Dom drömmarna har jag haft i 15 år, men aldrig kommit till skott.. om man får lov att vara lite realistisk så är grundförutsättningarna att jag har en egen verkstad, i närheten av där jag bor, som jag kan arbeta i. Något jag inte har.. Jag har också en Kadett som först ska bli körduglig, och en Audi V8 som ska göras klart. Så detta ligger långt fram.. Men men, back on topic!

Jag har fått den smått galna idén av att bygga ett mono chassie.. tidsödande, avancerat, utvecklande, säkerligen tillfredställande Jag har under åren kommit fram till att chassie/kaross är något jag behärskar bättre och gillar mer än att bygga motorer Jag har sedan flera år tillbaka ritningar på ett rörchassie som jag gjort själv utifrån dimensioner från andra chassien, men detta lockar mer. Däremot är originalritningar smått omöjligt att få fram.. Så min "plan" är att i så fall rita upp chassiet i 3D cad, med alla små dolda förstärkningar som kan tänkas behövas. För att hitta svaga punkter så man inte bygger bort sig dock, och välja rätt material (tydligen är original chassina byggda med 20 och 24 Gauge vilket översatt till normala mått är 0,9 och 0,6mm plåt) skulle jag behövt möjligheten till att kunna simulera torsionell vridstyrka, samt stötlaster från hjulupphängningarna.

Frågan lyder då: Vilket program skulle rekommenderas för något sånt här? Så användarvänligt som möjligt Jag har en del vana av 2D cad (Autocad), och viss vana av 3D cad (Google Sketchup, Fusion 360). Samt begränsat med tid för att sitta å laborera och rita. Så jag är fullt medveten om att bara ritandet kommer ta lång tid, förhoppningsvis är det klart lagom till att Kadetten och Audin är färdig så Audin kan säljas för att börja finansiera ett nytt hobbyprojekt


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Om du redan har erfarenhet av Fusion 360, är det inte värt att börja i 360s simuleringsfunktion? Eller har du redan gjort det, och vill gå vidare?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Visste inte att 360 hade en simuleringsfunktion

Följdfråga i så fall. Får jag ut de jag behöver för att kunna hitta svaga punkter att stabilisera med den simuleringsfunktionen? Det programmet tyckte jag var ganska lätt att komma in i, så kan jag fortsätta med det vore det bra

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Vridstyvhet ska du definitivt kunna få ut, jag har gjort några enklare FEM-simuleringar i Fusion 360 och tycker det verkar väldigt smidigt.
Jag har dock hittills inte hittat hur jag ändrar i meshen, så jag får lite underliga anomalier i vissa noder (troligtvis beroende på meshen, eftersom det är orimligt att få en spänningskoncentration i en kant på det sättet jag fått vissa gånger). De komponenterna har dock varit kanske 80*40*10 mm, så ett lite för stort mesh slår lite mer än om man ger sig på ett helt chassi. För övergripande simuleringar tror jag det duger alldeles utmärkt, det är åtminstone en väldigt bra start.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Himlar skrev:
Vridstyvhet ska du definitivt kunna få ut, jag har gjort några enklare FEM-simuleringar i Fusion 360 och tycker det verkar väldigt smidigt.
Jag har dock hittills inte hittat hur jag ändrar i meshen, så jag får lite underliga anomalier i vissa noder (troligtvis beroende på meshen, eftersom det är orimligt att få en spänningskoncentration i en kant på det sättet jag fått vissa gånger). De komponenterna har dock varit kanske 80*40*10 mm, så ett lite för stort mesh slår lite mer än om man ger sig på ett helt chassi. För övergripande simuleringar tror jag det duger alldeles utmärkt, det är åtminstone en väldigt bra start.


Jag vet sedan tidigare att det går spara ner i diverse format så har jag bara en färdig modell kanske det går få hjälp med simuleringar senare

Blir ett intressant åtagande i alla fall, gäller att hålla tungan rätt i mun när man placerar förstyvningsplåtar så det blir i rätt led GT40in har ju rätt kraftiga lådor i sidan som även agerar bränsletank, Dom i sig bör gå få till en bra fackverkskonstruktion på. Men jag får nog fundera några vändor på hur jag vettigast överför vridlasterna från front partiet främst till de "sidobalkarna", bak sträcker sig sidorna längre in så där borde det bli enklare.

Gäller att tänka till så man inte gör bort sig med tankarna också, man vill ju inte bygga in onödig olycksrisk i ekipaget

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Racetech
Dator program för enklare chassie simuleringar?
1656 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande