Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Beräkning av två olika SAI
1, 2   >>
4041 besök totalt
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Hej!

Jag håller på att bygga spindlar och rent generellt brukar man ju hålla nere SAI men eftersom jag minskar skrubb ganska rejält så minskar ju nackdelarna med SAI så jag tänkte ha 9.9 grader.

Om jag minskar SAI till 6.6 grader så får jag en rejäl förflyttning av RC i sidled samt ett sjunkande RC.
Dessutom ger det knappt någon cambergainskillnad.

Alla fästpunkter är fixerade utom övre spindelled.

Åsikter?






_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Ingen som funderat på liknande?🤔

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Hej!

Jag funderar väl mest om jag ska göra någon sista justering på dem, missat något eller gjort någon tankevurpa.

SAI gör att man förlorar camber men kollar man i Casim så är det obetydliga 0.05 grad vid 10 graders rattutslag.

SAI och mycket skrubb gör att man lyfter bilen mer med ratten.

" rent generellt brukar man ju hålla nere SAI " Sportiga bilar har ofta lägre SAI om möjligt konstruktionsmässigt skulle jag säga.

"med minskad skrubb, minskar ju nackdelarna med SAI..." Man lyfter bilen mindre, egentligen så borde jag nog skrivit med caster vars nackdelar oxå minskar med minskad skrubb.

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
"Jag skulle nog vända på begreppen... och säga att fördelen med större axeltappslutning, är att man kan hålla ner skrubb."

japp ökad axeltappslutning minskar skrubben men nu har jag redan minskat skrubb genom att göra en kompaktare design på spindeln.

"Att man får minskad camber, stämmer ju inte alls. Om du anpassar castern till axeltappslutningen...."

jo om allt annat är lika dvs castern med, det syns även på bilderna.

"Hur vida det är en nackdel att bilen lyfter, när man vrider hjulen..... kan jag inte bestämma mej om det är en nackdel eller fördel. Jag byter ståndpunkt om det...... fram och tillbaka."

Jag tänker väl framförallt på turn in, den bör ju bli bättre om inte bilen sjunker på ytter framhjulet, sen får vi ju mindre roll med och mer lika mellan axlarna.

"Citatet ............" rent generellt brukar man ju hålla nere SAI " Sportiga bilar har ofta lägre SAI om möjligt konstruktionsmässigt" .............. anser jag vara en föråldrad syn .. från Diagonaldäckens tid .... "

Nja många gamla bilar har uppåt 15 grader sai, corvette C4 minskade väl sin sai rejält under produktionen?

C5 och C6 har ju nästan noll skrubb och har lite mer sai om jag minns rätt.

Det är ju ganska vanligt med negativ skrubb idag och då reser ju plötsligt castern bilen när hjulet vrids.

Hoppas jag inte blandat ihop något, läggdags nu

Intressant att spåna lite! thumbs up

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
"Corvette C4 ökade lutningen kraftigt på dom senare modellerna. Från ca 8 grader..... till 17 grader."

Det kanske var åt det hållet, vet att de med liten lutning är åtråvärda.


"Jag menar inte att 8-10 grader skulle vara dåligt. Och inte heller att 12-17 grader skulle lösa alla problem."

Min nedre kulled är väldigt nära fälgbanan för att få ordning på rollcentrat och då ger ökad SAI genom att flytta övre leden väldigt lite minskad skrubb. Det är nog mer för styrkänslan?


"Sjunker verkligen ytterhjulet i verkligheten ? Eller är det innerhjulet som stannar kvar på asfalten, samtidigt som större del av slitbanan ligger i marken på grund av att cambern minskar på innerhjulet, med mycket axeltappslutning.. ?
Vilket i sin tur gör att man har en högre och jämnare temp på däcket i nästa kurva.... som går åt andra hållet...."

nja om ytterhjulet sjunker och innerhjulet lyfter så rollar ju bilen mekaniskt över framaxeln jämfört med bakaxeln.
Vikten på framhjulen är ju detsamma(bestäms av gkraft) oavsett om den sjunker eller stiger vid rattutslag, det som blir skillnad är ju att yttre bakdäck får ta upp den mekaniska rollen så en del går den vägen.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Per defintion är SAI/KPI = spindelvinkel + camber.
Detta är klockrent för dubbla armar.
Med Mac Äckelben är det luriagre då spindelvinken ej är konstant utan varigerar med fjädringen.

Hmm vad skall man ha för spindelvinkel?
Bra fråga....
Allt brukar i slutändan ändå bli en kompromeiss.
Lite gänerrält.
Skrubb liten pga lätta att öka men ett hel... att minska. typ 10mm
Spindelvinkel, tumme pekfinger 6-8grd
Sen skall man ha koll på casterskrubben, hmm heter något annat minns inte vad
Med mer caster ökar casterskrubben, men det går att kompensera genom att flytta hjulcentrumet framåt.

Sen rollcentrum, jag gillar igenligen inte begräppet.
Detta pga bilen inte roll runt punkt eller axel.
Jag pratar häller anti effekt, då blir det samma sak i alla riktingar. (roll & pitich)
Hmm men om vi nu använder rc skulle jag starta på 20-50mm över marken.
Hur det rör sig i sidled skall jag ski... på en racebil.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



fuling skrev:
Per defintion är SAI/KPI = spindelvinkel + camber.
Detta är klockrent för dubbla armar.
Med Mac Äckelben är det luriagre då spindelvinken ej är konstant utan varigerar med fjädringen.

Hmm vad skall man ha för spindelvinkel?
Bra fråga....
Allt brukar i slutändan ändå bli en kompromeiss.
Lite gänerrält.
Skrubb liten pga lätta att öka men ett hel... att minska. typ 10mm
Spindelvinkel, tumme pekfinger 6-8grd
Sen skall man ha koll på casterskrubben, hmm heter något annat minns inte vad
Med mer caster ökar casterskrubben, men det går att kompensera genom att flytta hjulcentrumet framåt.

Sen rollcentrum, jag gillar igenligen inte begräppet.
Detta pga bilen inte roll runt punkt eller axel.
Jag pratar häller anti effekt, då blir det samma sak i alla riktingar. (roll & pitich)
Hmm men om vi nu använder rc skulle jag starta på 20-50mm över marken.
Hur det rör sig i sidled skall jag ski... på en racebil.


Jobbigt bara om man av diverse skäl inte vill åka med fälgar utan fälgkant, men samtidigt hålla sig till 6-8 graders spindelvinkel Blir antingen oerhört breda fälgar, eller högre spindelvinkel då om man vill hålla scrubben till 10mm

Malmberg har jag för mig uttalat sig att han provat köra med rejält mycke scrubb utan att uppleva större problem med det? Kanske handlar om körstil men i teorin ska ju en bil med lite scrub vara kurv-villigare än en med mycket i alla fall..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
t16 skrev:
"

nja om ytterhjulet sjunker och innerhjulet lyfter så rollar ju bilen mekaniskt över framaxeln jämfört med bakaxeln.
Vikten på framhjulen är ju detsamma(bestäms av gkraft) oavsett om den sjunker eller stiger vid rattutslag, det som blir skillnad är ju att yttre bakdäck får ta upp den mekaniska rollen så en del går den vägen.



Ok. Mina filosofiska tankar gick inte fram....

Jag tror ingen som faktiskt kört med stora vinklar har uppleft det du hävdar.
Det äe ju en sak att stå och vrida på hjulen i garaget.

Om det skulle vara som du säger.... har grabbarna bakom Sveriges snabbaste bil... tänkt helt fel.


Jag tror vi tänker lite olika, sen är ju precis det här jag vill, få erfaren input thumbs up

Vilken bil tänker du på?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
fuling skrev:
Per defintion är SAI/KPI = spindelvinkel + camber.
Detta är klockrent för dubbla armar.
Med Mac Äckelben är det luriagre då spindelvinken ej är konstant utan varigerar med fjädringen.

Hmm vad skall man ha för spindelvinkel?
Bra fråga....
Allt brukar i slutändan ändå bli en kompromeiss.
Lite gänerrält.
Skrubb liten pga lätta att öka men ett hel... att minska. typ 10mm
Spindelvinkel, tumme pekfinger 6-8grd
Sen skall man ha koll på casterskrubben, hmm heter något annat minns inte vad
Med mer caster ökar casterskrubben, men det går att kompensera genom att flytta hjulcentrumet framåt.

Sen rollcentrum, jag gillar igenligen inte begräppet.
Detta pga bilen inte roll runt punkt eller axel.
Jag pratar häller anti effekt, då blir det samma sak i alla riktingar. (roll & pitich)
Hmm men om vi nu använder rc skulle jag starta på 20-50mm över marken.
Hur det rör sig i sidled skall jag ski... på en racebil.


Ja det blir en del kopromiss, några punkter är fasta som jag nämnde ovan.
Att minska "casterskrubben" går inte pga utrymme.

Eftersom jag bygger nytt så har jag möjligheten att köra med längre bärarmar istället för hög skrubb.

Om vi pratar antieffekt så får jag ett sjunkande RC när jag minskar spindelvinkeln vilket jag ogillar för det blir i lägsta laget.
Om jag kör med mer spindelvinkel så håller det sig mer still och jag har svårt att se någon nackdel?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
"Jobbigt bara om man av diverse skäl inte vill åka med fälgar utan fälgkant, men samtidigt hålla sig till 6-8 graders spindelvinkel Blir antingen oerhört breda fälgar, eller högre spindelvinkel då om man vill hålla scrubben till 10mm

Malmberg har jag för mig uttalat sig att han provat köra med rejält mycke scrubb utan att uppleva större problem med det? Kanske handlar om körstil men i teorin ska ju en bil med lite scrub vara kurv-villigare än en med mycket i alla fall.."

Jag har byggt spindlarna kompakta så jag har minskat skrubb rejält och man kan fortfarande ha fälg med kant

Sen blir det ju ännu bättre med fälgar utan, mindre skrubb altså, spindelvinkeln gör inte så mycket på skrubben som du ser ovan då nedre leden är långt ned.

Inga moderna bilar vad jag vet har mycket skrubb, en del har negativ men eftersom jag inte vill ta steget till multilink(än) så får jag leva med en del skrubb.
Då hamnar jag närmare corvette och miata som har vanliga dubbla bärarmar.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Utan fälgkant? Kromad, polerad? Ski.. viktigit för köregenspaperna, eller?

Utan att ha stenkoll så gissar jag hur lägre profil man har på däcken desto känligre blir skrubbradien.

Ja vissa åker med mycket skrubb och det funkar.
Hmm jag sa inte 10mm skrubb är ett måste utan att det är lätt att öka skrubbradien
Och betydligt värr att minska skrubben i många fall.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Min erfarenhet är att en bil med mycket spindelvinkel och skrubb blir hemsk att parkera då man måste lyfta bilen med ratten, inte banrelaterat men viktigt i detta fall.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
ET på fälgarna är redan fixerat och de två olika spindelvinklarna ger bara 5mm skillnad i skrubb, 20-25mm.

Däremot skiljer jacking -3.7 respektive 0.5% och då föredrar jag nog att hålla jackingen "högre" och skrubben nere än att hålla spindelvinkeln nere?

Tänkte mest om jag missat något men då man bara tappar 0.05 grader camber vid 10 graders rattutslag med ökad spindelvinkel så känns det inte som ett problem.

tungstyrd och dragig i ratten lär den inte bli med så lite skrubb.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

t16:
Har du lusta att dela med dig alla mått på framvagnen?
Lättare för mig förstå vad och varför då.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
"Om man vill åka med mycket vinkel.... så måste man ha servo."

Det beror ju på hur mycket skrubb man har dvs hur mycket man lyfter bilen, skrubben på dessa är betydligt lägre än original. spindelvinkeln blir max 9.9 fast där har jag tänkt om.

"Ökar du castern ..... så är du av med problemet att cambern minskar.."

Jag förstår inte riktigt varför du kopplar ihop dem, visst om man använder en spindel med fasta vinklar men jag bygger nya så då kan jag välja fritt.

"Ökar du cambern ännu mer, så kan du köra med mindre statisk camber."



Du menar caster?

I så fall har jag gärna lite mer statisk caster.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
fuling skrev:
t16:
Har du lusta att dela med dig alla mått på framvagnen?
Lättare för mig förstå vad och varför då.


Japp kommer här!

casim kollar ju bara 10 grader styrning och där ser det jättebra ut med mycket camber gain även vid 9.9 graders spindelvinkel.

När man testar irl och vrider hjulet mer så ser man hur spindelvikeln tar över och man får jätteskillnad på inner och ytterhjul i camber.
Nu är detta rejsa och då bryr man sig kanske inte om parkeringsmanövrer men jag tänker att dettta ska kännas fint och bra även på gata så då är jag tveksam till såna konstigheter. Därför har jag testat att minska vinkeln, som nämnts ovan så får man en ökad förflyttnng av RC men det är ju egentligen inte så mycket utan att jag tror det är värt det.
Bilderna visar tre olika vinklar och vad som händer i roll.








_________________
Dennis Mollberg
Citera
Racetech
Beräkning av två olika SAI
1, 2   >>
4041 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande