Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -87
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
84 besök senaste veckan (45246 totalt)
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Lite utanför din radie, men https://www.ytcenter.se/

_________________
Johan H
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Johan H skrev:
Lite utanför din radie, men https://www.ytcenter.se/


Ja, lite långt bort och mindebitering på 850kr.
Har beslutat mig för att köpa ett DIY-kit från england istället. Då kan man dessutom komplettera med enstaka detaljer man glömt hemma själv.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



MagnusN skrev:
bop skrev:
Bodycote i Katrineholm, kanske?


Tyvärr bara aluminiumbehandling och inte till privatpersoner.


Ajfaen, men DIY är ju intressant.
Själv så har jag bara testat att använda elektrolys för att få bort rost. Funkar riktigt bra!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211



Posta gärna länken för kromaterings kittet. Funderat på sksffa något liknande

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



MagnusN skrev:
Så var det äntligen dags för lite epoxigrund i motorrum och hjulhus.
Har sparat höger framskärm som ihop med kylarbalken fungerar som referens för monteringen av vänster framskärm. När den väl sitter på plats byter jag ut högerskärmen.


Enligt en gammal skröna så är de olika långa på Höger och Vänster sida.
Har du mätt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
LoFET skrev:
Posta gärna länken för kromaterings kittet. Funderat på sksffa något liknande


Det som verkar mest intressant är det här:
https://www.gaterosplating.co.uk/plating-kits?product_id=229
Har sett lite videoklipp där de kör med deras kit, och det ser riktigt bra ut.
De har dessutom mängder med andra ytbehandlingskit, bla anodisering av aluminium. thumbs up

Finns en firma i sverige som säljer kit också, men efter att sett resultatet hos en bekant som köpt deras kit är jag inte helt övertygad. Blir som en matt yta på delarna, som till viss del går att putsas bort...men vem orkar hålla på med det på varje skruv?
https://gdsbutiken.se/produkt/elforzinkning-startpaket-mellan/

Skillnaden först och främst är att det engelska kitet innehåller fler steg i processen.
Fick ett pris på £48 för frakten, så £125 totalt för det stora kitet med 10L av varje steg. Utöver det behöver man en batteriladdare eller helst ett labaggregat.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
MaZ skrev:

Enligt en gammal skröna så är de olika långa på Höger och Vänster sida.
Har du mätt?


Haha, aldrig hört talas om. Men nu när du nämnt det måste jag förstås kontrollmäta ikväll.

EDIT: Den skrönan kan vi begrava. Kunde inte mäta upp någon skillnad.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 559



Jag har handlat vätskorna hos GDS butiken, men labaggregat köpte här: https://www.conrad.se/p/basetech-bt-155-laboratorieaggregat-justerbar- . . . .

Vissa detaljer har blivit lite sträva, men efter lite glasblästring får de ytan jag önskar.
Har även blåst skruvskallarna med glaskulor.




Tyckte för övrigt att det blev så fint med glasblästrat så jag nöjde mig med lite klarlack på vevaxelhjulet.

Glasblästrat remhjul


Vevaxelhjul med klarlack

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



MagnusN skrev:
MaZ skrev:

Enligt en gammal skröna så är de olika långa på Höger och Vänster sida.
Har du mätt?


Haha, aldrig hört talas om. Men nu när du nämnt det måste jag förstås kontrollmäta ikväll.

EDIT: Den skrönan kan vi begrava. Kunde inte mäta upp någon skillnad.


Kanske kommer ihåg fel, det kanske var 99an.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Har svetsat fast en genomgång till innerskärmen för flytt av luftfilter och fått på en framskärm sen senast. Även hunnit plocka bort höger framskärm.





_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
flaset
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 33



Ser mycket bra ut, kämpa på!

_________________
Andreas Jensen

93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Fusk med tillgänglighet till nytillverkad plåt!
Ser mycket bra ut!

Vad gäller ev. assymmetri så trodde jag det var dörrarnas längd de gällde. Kan du inte ta och avliva den myten på en gång?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Ragnar skrev:
Fusk med tillgänglighet till nytillverkad plåt!
Ser mycket bra ut!

Vad gäller ev. assymmetri så trodde jag det var dörrarnas längd de gällde. Kan du inte ta och avliva den myten på en gång?


Ja, tur för mig att man kan fuska lite. Annars kommer aldrig bilen bli färdig

Haha, får väl mäta dörrarna vid tillfälle. Men mest nyfiken på hur myten uppkommit

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Arbetet fortsätter i småbarnsföräldertempo.
Fixat lite med höger innerskärm. (Ursäkta oredan på golvet )





_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 99



Myten om längd....

Jag har aldrig hört denna myt gällande 900or med tak. Däremot gällande bilar utan tak. Bernt, som är ägare av Cab No.1 (den första prototypen) lär ha fått berättat av den plåtslagare som gjorde de seriemässiga förstärkningarna på prototypen att "den bilen får aldrig krockas, ty då får den handknackas". Den är nämligen lika lång på båda sidor och därmed så kan inte seriemässiga cabdelar användas vid eventuell reparation.

True or false..... Who knows

_________________
David Olsson
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Långt sommaruppehåll med rostlagningen. Semester och köksrenovering har hamnat i vägen.
Börjat lite smått att peta på bilen igen och denna gång blev det domkraftsinfästningen och tröskel på vänster sida.













_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Lappandet fortsätter någon timme då och då.
Börjat på högersidan där det fanns en del rost samt gamla lagningar jag inte tålde se.










_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Inte det roligaste kanske men va bra det kommer kännas sen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066



.
Snyggt jobbat! Men att du orkar! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Väl kämpat!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Tack för alla glada tillrop.
Tro det eller ej, men för mig är det en stunds avkoppling att gå ut till garaget och jobba med rosten. Men visst, man ser fram emot att kunna montera tillbaka delar på bilen och börja med motorn.

Fick en stund över ikväll med och fick den sista biten av innerskärmen fixad.
Sen är det bara hålet i golvet kvar på främre delen, sen ska bilen vändas så bakänden kommer inåt för demonterng av chassit. Där har jag inte vågat titta ordentligt på omfattningen av rost utöver skärmkanterna, men har noterat att det finns en del gamla lagningar som jag räknar med att få göra om.


Ihoplappning av höger innerskärm (mix av överbliven ekonomiplåt och skruvstädsbockad plåt)



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -87
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
84 besök senaste veckan (45246 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande