Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -87
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
34 besök idag (45242 totalt)
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Hade länge tänkt att man skulle skaffa en Saab 900 Aero T16 då jag fastnat för modellen samt att det var en sån jag hade som första bil. En bil som tyvärr blev stulen och skrotad efter att de kört den av vägen.

Så i september 2017 dök det upp en annons på en -87 till rätt pris som jag inte kunde motstå. Eftersom det blev huggsexa så lades en handpenning på bilen osedd.
Den skulle vara till mestadels rostlagad frånsett en rostig framskärm och den klassiska rosten i dörrarna.
Bakvagnen var bytt till -88 med handbromsen bak och hjulnaven och bromsarna fram var också från en -88.
Motorn hade en 2,3 topp med 2,1 insug och var nyrenoverad men med något missljud....ett perfekt objekt att få igång under vintern och ha som rullande projekt trodde jag......

Har denna tråd som en slags byggdagbok och kommer uppdatera tills vi är framme i nutid och fortsätta löpande vartefter renoveringen går framåt. Har inte mycket tid över och skruvar mestadels under sena kvällar när barnen sover...därav det slöa tempot.

Börjar med en bild från att jag hämtade den i Hovmantorp september 2017.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Spännande, skall följas!

_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Känner igen det där med begränsad mängd tid, det kommer med åren känns det som! Samtidigt är det i alla fall så att jag har större tålamod och har inget problem med att något kanske tar 2-3 år att bli färdigt.

900:an har helt klart attraktionskraft och jag hade gärna haft en sådan om garaget varit tillräckligt stort.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Kul projekt! Ägt ett par turbo 900 och några vanliga Saab 99or. Fantastiska bilar. Flera av mina hade dock handbromsen fram så det gick åt lite broms klossar innan jag fick ordning på att vänster bromsa 😄

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Följer. Saabs finaste!!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Japp, detta skall följas! Jag hade en svart 900T -79 som en av mina första bilar, hade mycket kul med den bilen.... Köpte sedan en svart 900 T16 Aero -84 men den körde jag aldrig, sälde den till en kompis. det var nog dumt. Men sommer att följa din tråd med intresse!

/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Kul att det finns fler som uppskattar en gammal 900

Väl hemma var motivationen på topp och fronten plockades bort för att lyfta ur motorn.
Ganska snart dömde jag ut den befintliga elhärvan och beslutade att bilen kommer få ett sprut från en nyare 900/9000 med Trionic5 alternativt ett maxxecu.
I övrigt blir motorkonceptet ganska standard.
Behåller 2,3 toppen och 2,1 insuget. Den fräscha men omoderna Garret T03 turbon kommer ersättas med en TD04-15T för bättre respons.





_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Kul med lite dagbok om denna! Minns din gamle aero, även om det börjar bli några år sedan nu...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Har en kompis som började bygga på sin hösten -96 och skulle vara klar till påsken -97.
Han bygger fortfarande...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Ragnar skrev:
Kul med lite dagbok om denna! Minns din gamle aero, även om det börjar bli några år sedan nu...


Ja, jag köpte den förra årtusendet...närmare bestämt 1997 om jag inte minns helt fel.
Synd att du blev av med din 99:a, hade varit kul att åkt på någon trackday med STCS igen.

MaZ skrev:
Har en kompis som började bygga på sin hösten -96 och skulle vara klar till påsken -97.
Han bygger fortfarande...


Haha, riktigt så lång tid hoppas jag verkligen inte att det ska ta.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Vänster framskärm på bilen var helt slut. Men det följde med en fabriksny skärm, så tänkte att det kunde vara lagom att börja med efter att motorn var urplockad.
Skärmen var "garagelackad" sen tidigare. Troligtvis av samma ägare (bilen har haft 26 ägare ) som lackat om takluckan och bakvingen som också var dåligt lackerat.





_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Väl borta med vänsterskärmen konstaterades det att innerskärmen var ganska slut den också, varvid en ekonomiplåt köptes på mekonomen. Passformen kunde varit bättre, så den fick kapas upp i sektioner och byggas upp igen.
Nu törs man knappt lägga upp bilder på det amatörmässiga plåtarbetet efter följt Ragnars renovering , men bjuder på det ändå.










_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Mitt hjärta vurmar sådär extra mycket för gamla 900an...

har varit utan 900 i 1 år och 4 månader dom senaste 13 åren och det var en tråkig tid!

Vill du trilla vidare kan man montera B2x4 topp och kanske en 16T istället för mer flås! behövs lättare svetsning i topp och lite modd av hålbilden i 2.1 insuget.

Monterar du trionic5 så är det rätt lätt med mappar med B2x4 toppen eftersom det är den toppen som sitter på alla standardprogram så flödet stämmer bättre, dessutom jävla skillnad i flöde på insugssidan mellan topparna.

_________________
Mattias Broberg
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Jag vill minnas att Magnus är väl insatt i Saab-motorerna och skillnaderna mellan versionerna - var det Magnus 2074 på STCS?

/Mats 2720 på den tiden det begav sig

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Jag vill minnas att Magnus är väl insatt i Saab-motorerna och skillnaderna mellan versionerna - var det Magnus 2074 på STCS?

/Mats 2720 på den tiden det begav sig


Stämmer bra det. Körde en svart 900NG som var lite moddad på stcs träffar under 11 års tid. Finns en projekttråd om den här på rejsa också.


M.Broberg skrev:
Mitt hjärta vurmar sådär extra mycket för gamla 900an...

har varit utan 900 i 1 år och 4 månader dom senaste 13 åren och det var en tråkig tid!

Vill du trilla vidare kan man montera B2x4 topp och kanske en 16T istället för mer flås! behövs lättare svetsning i topp och lite modd av hålbilden i 2.1 insuget.

Monterar du trionic5 så är det rätt lätt med mappar med B2x4 toppen eftersom det är den toppen som sitter på alla standardprogram så flödet stämmer bättre, dessutom jävla skillnad i flöde på insugssidan mellan topparna.


Har faktiskt en fabriksny korttopp liggandes och tanken har funnits att mondda dit den. Men lite onödigt då växellådorna är en svag punkt på 900orna och motorn ska trimmas till max 250-260hk med en snäll momentkurva. Trimkammar för att flytta upp registret står på önskelistan.
Turbon blir vad jag kommer över till bra pris under projektet. 15T eller 16T spelar inte så stor roll.
Mappningen lämnar jag bort till Robert Uhr när/om bilen blir klar.

Min första idé med bilen var faktiskt att tvärställa en ca 400hk B2x4 med diffbromsad växellåda, men kände efter ett tag att jag ville behålla den i någorlunda originalskick. Bättre isåfall att gå bananas på en standard 900 istället för en aero.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Innerskärmen i förra inlägget lagade jag upp i december 2017.
Sen kom långloppsracingen och tog upp mycket av min fritid och renoveringen stannade av helt.
Byggde inför säsongen 2018 nya rörbärarmar till bakvagnen, nya bromsar med adaptrar fram och bak och allmänt småfix. Efter det var det full racingsäsong med 6st tävlingar i MSLS samt ett RM i långlopp samtidigt som tävlingsbilen servades och fick stå i mitt garage pga brist på bättre ställe.

Tillbaka till Saaben....
Hade synat rosten lite mer på bilen under hösten 2018 och tappat motivationen helt att renovera bilen, och den blev ståendes helt orörd ett år till hösten 2019 då jag la ut en intressekoll på en Saab köp/sälj sida på facebook.
Några intresserade hörde av sig och ville titta på den, och det var då jag insåg att jag förmodligen skulle ångra mig om jag inte fullföljde renoveringen.









_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Fanns inget annat alternativ än blästring om man skulle försöka laga upp bilen någorlunda seriöst.
Sagt och gjort så kördes bilen iväg till en lokal blästerfirma på bekvämt avstånd ett par km bort, och dagen efter kunde jag hämta den igen.
I första skedet blästrades det från torpeden och framåt, samt bakre skärmkanter. Bakvagn, bakre hjulhus och balja får vänta till ett senare skede i renoveringen. Har dock börjat anat vad som döljer sig där......
Snabbt konstaterades iaf att även bakre skärmkanterna måste bytas.







_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Postar ett inlägg till vad som hunnit göras på bilen fram tills idag.
I fortsättningen kommer det att uppdateras i takt med hur renoveringen fortskrider.














_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Har också hunnit med att göra rent drivaxlarna och blästra/epoxigrunda delarna till framvagnen.






_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Hämtade några plåtar igår som jag ritat upp för att förstärka bärarmarna lite.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Har inte tänkt börja med motorn än på ett tag, men kollar ändå annonser om jag kan hitta begagnat till bra pris och lägga på hyllan.
Idag hämtade jag ut en TD04-16T med billet kompressorhjul som jag fyndade på Tradera.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -87
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
34 besök idag (45242 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande