Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -87
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
32 besök idag (45240 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947



Kul att följa, väcker en massa minnen

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Haft ett litet break ifrån renoveringen, men ikväll tog jag mig lite tid och synade blocket efter skrapar bort den gamla packningen.
Där dolde sig nästa överraskning. Någon har tyckt det varit en bra ide att skrapa decket med en rasp...totalt misshandlat var det iaf
Värst är en slipgrop precis vid packningens tätning mot cylindern.5mm lång och ca 0,1mm djup.
Fick ju med ett reservblock, men upptäckte nyss att ett ramlageröverfall saknades

Lutar åt att skrota bägge blocken och skaffa ett annat, men ska höra lite med motornekano i Nyköping imorgon om toppdeckning kan vara ett alternativ också.





_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Beslutade mig för att toppdecka det skadade blocket, men visade sig att två av överfallen kom från en annan motor.
Så jag har ett skadat och ett friskt block, med överfall från minst 3 olika motorer.
Bara att skicka dem till återvinningen...

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MagnusN skrev:
Beslutade mig för att toppdecka det skadade blocket, men visade sig att två av överfallen kom från en annan motor.
Så jag har ett skadat och ett friskt block, med överfall från minst 3 olika motorer.
Bara att skicka dem till återvinningen...


ar-borra med de överfall du har och mät in nya glidlager sen (om det nu är enklare än att hitta ett nytt block )

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
steffe skrev:
MagnusN skrev:
Beslutade mig för att toppdecka det skadade blocket, men visade sig att två av överfallen kom från en annan motor.
Så jag har ett skadat och ett friskt block, med överfall från minst 3 olika motorer.
Bara att skicka dem till återvinningen...


ar-borra med de överfall du har och mät in nya glidlager sen (om det nu är enklare än att hitta ett nytt block )


Enklare att lokalisera ett nytt block, vilket jag redan gjort. Lite logistik som ska lösas bara

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Motorrenoveringen börjar äntligen komma igång.
Åkte ner till Linköping igår och köpte en 9000 i16 motor som strippades ner för att ta reda på blocket som såg riktigt bra ut. Lämnade in det på honing idag och ska vara färdigt före helgen.

Toppen har också varit på renovering och väntar på montering hemma.

Alla detaljer som ska ytbehandlas till motorn är blästrade och ivägskickade.
Det var alldeles för mycket för att jag skulle orka med det själv, och så ville jag ha samma finish på samtliga synliga detaljer. Det jag gjorde själv blev väldigt varierande.

Väntar på lite smådetaljer till motorn som inte dykt upp med posten än, men känns bra att kunna komma igång.

Fått hjälp att fräsa mina spindelleder för att få mer caster i framvagnen också. 👍🏻







_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Var uppmärksam på vad det satt för lager i I16-motorn om du ska använda den veven.
Jag gick på den missen och satte standardlager i en motor som från fabrik hade underdimensionslager. (Mätte inte lagerspel på den tiden.) Motorn lät inte alls trevligt vid första uppstart.

Enligt en kollega som jobbat i Saabs gamla motorfabrik hamnade en del vevaxlar som inte riktigt höll måttet i förgasar- och insprutningsmotorer och då med underdimensionslager.


Hojta om du får en 16V-ventilkåpa med ribbor över. Mitt yngre jag tyckte slät ventilkåpa var coolt så jag slipade ner dem och polerade.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
jonka skrev:
Var uppmärksam på vad det satt för lager i I16-motorn om du ska använda den veven.
Jag gick på den missen och satte standardlager i en motor som från fabrik hade underdimensionslager. (Mätte inte lagerspel på den tiden.) Motorn lät inte alls trevligt vid första uppstart.

Enligt en kollega som jobbat i Saabs gamla motorfabrik hamnade en del vevaxlar som inte riktigt höll måttet i förgasar- och insprutningsmotorer och då med underdimensionslager.


Hojta om du får en 16V-ventilkåpa med ribbor över. Mitt yngre jag tyckte slät ventilkåpa var coolt så jag slipade ner dem och polerade.


Mvh Jonathan


Tack för tipset. Tänkte nog använda veven som satt i nya blocket, mest för att det var ett litet litet märke i en vevsläng efter haveriet på den gamla. Men får vara noggrann och mäta lagerspelet. De gamla lagren har redan hamnat på återvinningen.

Ventilkåpor med ribbor har jag 3st av, och kan nog avvara en
Den som satt på 9000-motorn var av den raka varianten och hamnade även den i återvinningen.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Fått blocket honat och slängt ihop bottendelen. Penslade på lite färg i farten också.
Nu väntar jag på att få tillbaka skruvarna från ytbehandlingen innan jag kan komma vidare med motorn.






_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



MagnusN skrev:
Fått blocket honat och slängt ihop bottendelen. Penslade på lite färg i farten också.
Nu väntar jag på att få tillbaka skruvarna från ytbehandlingen innan jag kan komma vidare med motorn.
https://rejsa.nu/im/user/4824/2021-09-08-14-33-40_eb49f9d8-562c-4f0e-8 . . . .


Dags för lite hejjarop från mig. Följt bygget från start. Mycket skoja tt se en av drömbilarna få nytt liv

Noterade en kul detalj, helt ny för mig. Är det en "B-pil" ingjuten i veven? Var gjordes de axlarna?


_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Kan vara Bofors i Karlskoga

_________________
Johan B
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Har helt missat denna tråden men herrejösses vilket jobb med rostlagningen!

Hade skrotat den för länge sen!

Hatten av för dig! Kul med gamla Saabar, de växer inte på träd.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Fått tillbaka delarna från Nätterdals blästring och ytbehandling. Ser riktigt bra ut thumbs up
Börjat plocka ihop motorn lite smått. Men saknar fortfarande några delar, och ett par andra behöver målas innan montering.







_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
flaset
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 33



Wow!

Ser grymt bra ut, såå kul att få börja sortera ur och montera ihop med så fina grejer! thumbs up

_________________
Andreas Jensen

93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering igen.
Jättekul med så många följer och kommenterar renoveringen.

>Jocke_D
Stämmer att det är Bofors som gjutit veven. Har 3 vevaxlar, varav 2st är gjutna av Bofors. Skillnaden på ytfinish är ganska påtaglig. Boforsvevarna har en slätare yta samt en lite annorlunda färg på godset. Men har ingen koll på vilka bilar eller årsmodeller som har vevar från Bofors.


Trodde att överraskningarna på bilen var uttömda, men visade sig när jag kontrollerade kamaxlarna att det satt en insugskam från en B202i, dvs en sugmotorkam. På avgassidan satt det dock en turbokam.
Sugmotorn har 8.45mm lyft och 240 graders duration medans turbokammen har 8.45mm och 252 grader.
Inte helt lätt att få tag på en kamaxel, så det lutar åt ett par trimkammar med 9.6mm lyft och 268 graders duration istället.

Annars har jag spacklat och slipat i motorrummet och kört bilen till lackeraren för lite färg så jag kan bygga vidare på bilen. Tanken är att göra bilen i princip färdig och körbar innan karossen lackeras utvändigt.
Passade på att måla växellådan som efter motorvätt var ren, men inte hade finish som matchade motorn. Använde mig av VHT:s primer och motorfärg som täckte förvånadsvärt bra. Enda problemet är att färgen ska härdas i 90 grader i 1h för att få rätt egenskaper. Fick bli 40min runtom med värmepistol innan jag tröttnade, men antar att det är bättre än ingenting.
Skruvarna på växellådan kommer givetvis plockas bort och ytbehandlas de med











_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



najs, klarlack i motorrummet!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



Riktigt bra finish på det du gör thumbs up !
Helt klart en drömbil för mig ( har en kompis som har en -84:ans aero som stått orörd i 15 år med rasad motor som jag hoppas få köpa någon gång )

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
simmarn skrev:
Riktigt bra finish på det du gör thumbs up !
Helt klart en drömbil för mig ( har en kompis som har en -84:ans aero som stått orörd i 15 år med rasad motor som jag hoppas få köpa någon gång )


Oh, en trubbnos-aero, en sån vore inte helt fel.
Hoppas din kompis vill sälja den framöver.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Tog mig lite tid för terapijobb ikväll.
Slipat upphöjningarna på den pulverlackade ventilkåpan.
Lite svårt att bestämma mig om jag ska behålla den borstade looken efter 60-pappret eller om man ska försöka polera det blankt.
Med tanke på hur tråkigt det är att slipa så lutar det åt förstnämnda.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Blir riktigt bra detta. Snyggt med alla detaljer thumbs up

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar på sistone.
Tar tid att sortera ut hur allt satt och vilka skruvar som ska sitta vart, men utöver det har jag hunnit med en del ändå.



3D printat ut ett verktyg för att räta ut bromsrör och bockat rör till motorrummet.





Lackerat grenrör och turbinhus med vht flameproof. Härdat med värmepistol så gott det gick. Får se hur bra det håller sen, men ser bra ut nu iaf





Renoverat en nyare styrväxel som jag köpt. Den gamla hade ett trasigt fästöra och dessutom ska de nyare ha lite bättre känsla.
Fick printa ett verktyg för att få i pinjongaxeln i huset utan att skada teflontätningarna. Rören är blästrade och förzinkade.











Har också fixat ett svänghjul för 228mm koppling som har fått triggerspår utfrästa för givaren till Trionic-sprutet.
Svarvat lite distanser för 9000-fuelrailen med.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -87
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
32 besök idag (45240 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande