Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -87 -Rostlagning
476 besök senaste veckan (17404 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
Eindpeng

Här sen Nov 2011
Inlägg: 15



Riktigt nice!

_________________
Johan Lindberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
Ägnat några kvällar åt att bygga upp inre strukturen och passa in ekonomiplåten till högra länkarmsinfästningen.
Tar betydligt mer tid än beräknat, och passformen var usel.
Hoppas lägga sista svetsen på den ikväl.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
M.Broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 383



Underbart att se andra rostlaga

Ang lådorna verkar en renoverad låda tåla 400 nm utan större bekymmer.

det är slitna gamla lager som rasar lådorna, och slitna blir dom med 30 år innan första oljebytet..

Oljetempen kan ställa tll det med men den är mest problem med en bra diff och/eller hög oljetemp i motorn eftersom låda och motor värmer varandra.

En kompis (du var med förr, Peter T16 i Varberg kanske du känner till) testade med 332hk/460 nm, diff, slicks och avsaknad av oljekylning på Gotland ring. det var inget bra recept för det värsta Jörgen kunde bygga för 6 år sen då 3an sa upp sig, resten av växlarna höll hem till Varberg med lite små skutt. Nya drev, kylning och R-Däck funkar det dock fint.

lägger man lite tid och pengar på nya lager så håller lådorna ofantligt mycket bättre.

_________________
Mattias Broberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
M.Broberg skrev:
Underbart att se andra rostlaga

Ang lådorna verkar en renoverad låda tåla 400 nm utan större bekymmer.

det är slitna gamla lager som rasar lådorna, och slitna blir dom med 30 år innan första oljebytet..

Oljetempen kan ställa tll det med men den är mest problem med en bra diff och/eller hög oljetemp i motorn eftersom låda och motor värmer varandra.

En kompis (du var med förr, Peter T16 i Varberg kanske du känner till) testade med 332hk/460 nm, diff, slicks och avsaknad av oljekylning på Gotland ring. det var inget bra recept för det värsta Jörgen kunde bygga för 6 år sen då 3an sa upp sig, resten av växlarna höll hem till Varberg med lite små skutt. Nya drev, kylning och R-Däck funkar det dock fint.

lägger man lite tid och pengar på nya lager så håller lådorna ofantligt mycket bättre.


Tänkte mig max c:a 350Nm och en snäll momentpuckel, men får gå genom lådan och byta lager så man ligger någorlunda på den säkra sidan.
Vet du om Jörgen fortfarande renoverar växellådor?
Kommer inte ligga och piska varv på bana med denna bil, men några varv för att känna lite på bilen blir det nog.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
bop
Katrineholm
Här sen Maj 2018
Inlägg: 296



Jag vill påstå att du gör en kulturgärning, trots att det är en SAAB :P

OG900 Areo och 9000 Talladega är bland de fränaste saabarna ever, i min mening,

Keep it up!

_________________
Fredrik van Lienden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
Får någon timme eller två över på kvällarna och förra veckan gick åt till att göra färdigt högra länkarmsinfästningen.
Blev hyfsat ok till slut, även om jag inte är riktigt nöjd med formen på den handknackade plåten för hålet till drivaxeln....men det får duga.




_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
flaset
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 12



Snyggt jobbat!
Gött att se ytterligare en og900 som får en ny chans.

Det är inte kul att svetsa rost öht, och på denna konstruktion är det om möjligt än jävligare, men det är skönt när det är färdigt, att veta att man har rostfria länkarmsfästen m.m.
Hur har främre balken under kylaren klarat sig?

// Andreas

_________________
Andreas Jensen

93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
flaset skrev:
Snyggt jobbat!
Gött att se ytterligare en og900 som får en ny chans.

Det är inte kul att svetsa rost öht, och på denna konstruktion är det om möjligt än jävligare, men det är skönt när det är färdigt, att veta att man har rostfria länkarmsfästen m.m.
Hur har främre balken under kylaren klarat sig?

// Andreas


Ja, det börjar bli ont om dem på vägarna nu.
Har tidigare avskytt att svetsa rost, men då har jag inte blästrat innan. Men nu när det är plåtrent är det faktiskt stundtals lite roligt.
Främre balken har klarat sig bra. I framkant där den går ihop med undre skyddsplåten är det rostigt, men främst skyddsplåten som rostat. En ny plåt är beställd från Saabklubben.


Tog ett break från rostlagningen och snyggade till i motorummet istället.
De allra flesta hål används inte, och tänkte att det blir mer cleant med igenlagda hål. Borrar ev nya hål senare efter behov.

Före:


Efter:


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
Fick lite tid över idag och passade på att svetsa dit förstärkningarna på bärarmarna.






_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
Rullar på i sakta mak.
Plockade ur instrumentpanelen för att frilägga isoleringen innan jag kan börja rostlaga skadan på torpedväggen.









_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
Fick lite färg på de grundade framvagnsdelarna nu i helgen.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
bop
Katrineholm
Här sen Maj 2018
Inlägg: 296



Snyggt! thumbs up

Pulver, vanlig våtlack eller epoxy?

_________________
Fredrik van Lienden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
bop skrev:
Snyggt! thumbs up

Pulver, vanlig våtlack eller epoxy?


Tack
Epoxigrund och sen en 2k polyuretanlack ovanpå.
Använder mig av Teknos sortiment.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
Skyddsplåten under frontbalken var dålig ii framkant. Och eftersom svenska saabklubben hade nya ekonomiplåtar så bestämde jag mig för att byta hela plåten.







_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
Samtliga domkraftsfästen var dåliga, och nya går knappt att få tag på.
Så mätte lite och ritade nya i cad som jag fick vattenskurna thumbs up


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
flaset
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 12



Fränt!
Ser bra ut, kämpa på.

_________________
Andreas Jensen

93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jurkko
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7727



MagnusN skrev:
Samtliga domkraftsfästen var dåliga, och nya går knappt att få tag på.
Så mätte lite och ritade nya i cad som jag fick vattenskurna thumbs up


Snyggt!
Har du några till salu eller finns det en CAD-fil man kan få ta del av

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
Så var det äntligen dags för lite epoxigrund i motorrum och hjulhus.
Har sparat höger framskärm som ihop med kylarbalken fungerar som referens för monteringen av vänster framskärm. När den väl sitter på plats byter jag ut högerskärmen.





_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
Undrar om någon som läser här har tips var jag som privatperson kan lämna detaljer för gulkromatering. Gärna inom 10mils radie omkring Nyköping.
Har tidigare lämnat i Mjölby, men den firman finns inte kvar längre.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
bop
Katrineholm
Här sen Maj 2018
Inlägg: 296



Bodycote i Katrineholm, kanske?

_________________
Fredrik van Lienden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 641


Trådstartare
bop skrev:
Bodycote i Katrineholm, kanske?


Tyvärr bara aluminiumbehandling och inte till privatpersoner.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -87 -Rostlagning
476 besök senaste veckan (17404 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >