Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T16 Aero -87 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11 >> 62 besök senaste veckan (45404 totalt) |
Tack, kul att höra. För någon vecka sen kapade jag den andra stötdämparinfästningen som var lagad sen tidigare. Lika imponerad som av övriga gamla lagningar. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Haha ja, det är precis vad det är. Klipprester, glasfiberspackel och enorma mängder bodykit av något slag. Synd jag inte ha någon frisk donatorbil att ta bagagerumsgolvet ifrån, men ska se om jag hinner ta en titt vid en närliggande skrot imorgon. Annars får jag försöka sy ihop det någotlunda vettigt ändå. Hade tänkt fälla ner ett batteri där det är lappat som värst. (Kommer ha en sk "batteriböj" ut från turbon på saabspråk) _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Fått några timmar över och börjat i höger hjulhus.
Upptäckte mer rost bakom balken och fick kapa upp lite extra för att komma åt att byta plåt under. Hittat en demonteringsbil på bildelsbasen som ska få donera hela reservhjulsbaljan, så jag slipper lappa upp den befintliga. Väntar bara på svar ifall de är villiga att såga ut den åt mig, för det fick jag tydligen inte göra själv. Lite bilder från hjulhuset: _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Har blivit någon timme varje kväll senaste två veckorna. Gjort en massa smålagningar, och är i princip färdig med högersidan av karossen förutom framskärm och skärmkanter bak
Ikväll åkte sågen fram och bagagerumsbaljan grovkapades ur. Nu ska jag bara hitta en frisk bit från en donatorbil. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Förutom bakre skärmkanterna och framskärmen så blev det sista färdigt ikväll på bilens högra sida.
Nästa steg blir att ta sig an utmaningarna på vänstersidan. Jagar fortfarande donatorplåt till bagaget, och det är helt otroligt vad svårt det ska vara att få besked om skick och pris hos företagen anslutna till bildelsbasen. Har bl.a ringt och mailat en demontering i Norrköping 4ggr under 2 veckors tid nu, men får bara olika ursäkter. Är det någon som känner till en vettig donatorbil för billig peng så hör gärna av er. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Tjena Magnus!
Testa att kontakta Glader9991 på STCS-forumet. Vet att han har demonterat lite og900:or och har även kontakt på en lokal skrot här i Östergötland. Med lite tur kan han hjälpa dig med bagagerumsgolv. Ett tips angående batteriflytt. Jag flyttade bak batteriet på fruns og900 för många år sedan och gjorde då en nedsänkning så att batteriet fick plats under skivan i bagaget. Problemet är att det ser estetiskt illa ut bakifrån, så vid rostlagning jag gjorde för något år sedan valde jag att bygga bort lådan och flytta fram batteriet igen. Gjorde motsvarande balja i motorrummet och monterade ett mindre batteri (44Ah). Det blev ganska god marginal till batteriböjen och syns inte alls utifrån. Mvh Jonathan |
||
Tack för tipset.
Skickar ett PM till honom under kvällen. Har lite andra småsaker jag behöver också. Ang batteriet så är jag lite inne på att köpa ett Odysseybatteri och montera på ett fäste liggandes under bagageskivan. Eller så hamnar det på något diskret ställe i motorrummet, det får tiden utvisa. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Fy f-n vad man lagat mycket rost
genom åren, avundas dig inte! Men du skall ha de här från mig för kämpainsatsen med en utrotningshotad Trollhätte-bo! Kämpa på, det blir bra det här! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Fick en timme över innan nattskiftet och kapade bort ena skärmkanten.
Har blivit avrådd att svetsa skärmen kant i kant, och istället lägga den under, punkta och lägga glasfiberspackel över skarven. Detta pga att plåten skulle slå sig annars? Gör den verkligen det även om man tar det väldigt försiktigt och kyler ordentligt med tryckluft efter varje punktning? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Familjen hade farit iväg och åkt skridskor när jag vaknade efter nattskiftet. Så passade på att få lite egentld i garaget.
Måttat in stötdämparfästet och punktat dit en plåt bakom där det hade rostat hål. Det är galet vad tid allt tar....1,5h tog det mig. Önskar man hade 2-3 heldagar i garaget så man kunde forcera rostlagningen och lämna det bakom sig. Men får fortsätta och nöta på. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Som gammal bilplåtis & og900entusiast så vill jag avråda å det bestämdaste att följa det rådet. Kör Kant i Kant och svetsa punkt med 10cm mellanrum, gångela vägen sen börjar du om å kör så tills hela skärmen är svetsad. Sen hade jag tennspacklat skarven. //Konrad S. _________________ Konrad Söderholm. |
||
Riktigt snyggt jobbat!
Kul att se att du räddar en gammal aero Svetsade mycket rost på min aero jag hade för 20 år sedan men inte i närheten så snyggt och seriöst så momenten känns igen _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Häftigt bygge. Hittade tråden idag och läste igenom den direkt. Blir riktigt sugen på att komma igång med min 900S som står och väntar. Vet redan nu att den behöver nya skärmkanter och undrar vart du fått tag på nya någonstans. Keep up the good work _________________ Erik Högberg |
||
Skärmkanterna hittade jag faktiskt på mekonomens webshop. Men finns även hos Svenska Saabklubben. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T16 Aero -87 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11 >> 62 besök senaste veckan (45404 totalt) |