Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Längsmonterad MC-motor fram i bil?
6 besök senaste veckan (2237 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Hur löser man det tekniskt när man monterar en motorcykelmotor (normalt kedjedriven, tex Busa) längsmonterad fram i en bil med Rwd?
Direkt ihopkopplad med kardan borde väl ge problem med utväxling?
Bilder och tips om byggtrådar mottages med tacksamhet!

_________________
Calle Olsson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17321




_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Det behöver inte bli problem med utväxlingen. Jag körde R1-motor med Sierra LSD (1:3,36? om minnet stämmer...) och det passade perfekt för svenska banor. Varvet räckte precis för Mantorps raksträcka. Det finns ju gott om diff-varianter med högre utväxling att ta till om det skulle behövas.

Att bilen blir lägre växlad än motorcykeln en gång var är av godo, eftersom motorn har mer att släpa på. Medan en modern värstingbåge toppar över 300km/h så finns det inga rakstäckor där en BEC (eller original motorcykel!) kommer upp i de farterna på svenska banor. I alla fall inte utan att samma MC-motor har överladdats till månen.

Om du tänker dig att du ska bygga en BEC med rimlig utväxling för motorvägen, så tänk om. De är u-n-d-e-r-b-a-r-a på bana, men jag skulle aldrig bry mig om att ha en vägreggad.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Här finns det några byggen
https://www.locostsweden.se/

_________________
Per Ferm
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Superfast Matt McCoy (eller Matt Brown) har gjort några videos om detta, om sitt eget projekt:





Det finns fler videos, men jag tror dessa är de mest informationsmättade.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



BMWns raka sexa på 1600cc är ju inte en klassisk raket, men högvvarvig rak sexa kan väl inte vara fel, ljudmässigt och vridmomentmässigt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
BMWns raka sexa på 1600cc är ju inte en klassisk raket, men högvvarvig rak sexa kan väl inte vara fel, ljudmässigt och vridmomentmässigt.

Låter som ett fränt alternativ, men den blir nog lite svår att längsmontera pga kardanen.

Tack för övriga tips, trevlig läsning/underhållning!!

_________________
Calle Olsson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har fundrat på en guldvingemotor i ett lätt chassi, typ sjua eller liknande. Finns ju en trimpotential oxå,.
Boxer 6a, kardan, backväxel.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Dubbel

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



calle_o skrev:
Niklas Falk skrev:
BMWns raka sexa på 1600cc är ju inte en klassisk raket, men högvvarvig rak sexa kan väl inte vara fel, ljudmässigt och vridmomentmässigt.

Låter som ett fränt alternativ, men den blir nog lite svår att längsmontera pga kardanen. !!
Det beror ju på hur lösningen är ut i detalj. De bör ju vara en vinkelväxel, och kan den plockas bort och ersättas med en fläns för kardan i vevaxelns riktning så är det ju klassisk BEC.
Men K1600 motorerna dräller det inte av på samma vis som R1 eller Hayabusa.
Sen verkar cylindrarna ligga ner rätt mycket som gör det lite brett i motorrummet.

Hmm, kardanen verkar vara lite mer integrerad, och inget utanpå montage...
https://mediapool.bmwgroup.com/download/edown/pressclub/publicq?dokNo= . . . .

Tvärställd rak sexa??

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Hör av dig på pm om du vill ha mer info/bilder.
Jag har ju en Super7 med Gsxr 1000 motor i garaget...

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



steffe skrev:
Jag har fundrat på en guldvingemotor i ett lätt chassi, typ sjua eller liknande. Finns ju en trimpotential oxå,.
Boxer 6a, kardan, backväxel.


Det är väl byggt någon/några Caresto Sportsrod på det sättet?

https://www.caresto.se/cargallery/sportsrod.html

Klart kul koncept.

Jag har kört ett antal MC-motoriserade bilar och instämmer i stort med Torkel - med en "sporthojsmotor" är de ganska påfrestande på gata.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17321



Borde inte Kawasaki H2-motorn vara en bra kompromiss mellan bil och hoj motor?
Fanns en på Blocket för 15 kkr förra veckan. Efter ägarbyte låg den ute för 50.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Lennart Mäkinen skrev:
Borde inte Kawasaki H2-motorn vara en bra kompromiss mellan bil och hoj motor?
Fanns en på Blocket för 15 kkr förra veckan. Efter ägarbyte låg den ute för 50.

Har sneglat på Ninja h2 motorerna ett tag och de är väldigt lockande.
Är dock väldigt osäkert hur motor "tycker om" att vara monterad på tvärsen i en bil. Tänker då på oljeförsörjningen. Finns inga swing pick-up tråg eller torrsumpar till denna motorn än vad jag har hittat. Dock finns det en hel del drev till kompressorn vilket gör att det med små medel går att få den att leverera 310+ hk likt race hojen h2r thumbs up thumbs up thumbs up
Motorn på blocket säljs nu för 39000kr....suget är svårt att motstå

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Är det möjligt att regga en bil nyare än -75 med MC-motor? Tänker närmast på avgaskraven. Det räcker väl inte med att motorn kommer från en nyare hoj antar jag?

_________________
Calle Olsson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



camarogbg skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Borde inte Kawasaki H2-motorn vara en bra kompromiss mellan bil och hoj motor?
Fanns en på Blocket för 15 kkr förra veckan. Efter ägarbyte låg den ute för 50.

Har sneglat på Ninja h2 motorerna ett tag och de är väldigt lockande.
Är dock väldigt osäkert hur motor "tycker om" att vara monterad på tvärsen i en bil. Tänker då på oljeförsörjningen. Finns inga swing pick-up tråg eller torrsumpar till denna motorn än vad jag har hittat. Dock finns det en hel del drev till kompressorn vilket gör att det med små medel går att få den att leverera 310+ hk likt race hojen h2r thumbs up thumbs up thumbs up
Motorn på blocket säljs nu för 39000kr....suget är svårt att motstå
Olika motorer är olika känsliga, såklart. Jag hade inte chansat utan lagt till en accusump i projektplanerna. Ingen big deal.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Detta är ju med största sannolikhet inte en H2R men en lite udda motorplacering:
https://www.youtube.com/watch?v=ARKHB5BfZ1o
Svansmotor med kedjedriven diff (antar jag, men då går det ju baklänges, om de inte vänt på toppen för att få avgas att gå bakåt)
Den låter ju bra iaf


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Läste en artikel från Ricardos intern tidning om hur dem utvecklade bmws 1600 gt motor.

Mellan raderna förstod man snabbt att denna motor skulle bli nått helt annat med avstämt insug för topp effekt samt grenrör. Inga problem o dra den till 12000.

Tyvärr om man skulle sätta den på tvären o driva så måste man ha en framdiff då kardan snurrar åt fel håll.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Det går inte göra en adapter på drevet som passar kardanen? Slippa kedjan fram? Behövs någon form av friväxel kanske för backen bara

Jag kopplar dock ihop denna med tråden om Kadett C och säger att det finns i vart fall två Kadett C's med motorcykelmotorer byggda i Sverige, den ena är jag rätt säker på att Jeansgaraget byggt, en av dom snubbarna är ganska aktiv på diverse forum och sociala medier och kan säkert lämna lite tips

https://forum.retro-rides.org/thread/74340/13k-rpm-opel-kadett
https://www.facebook.com/pg/jeansgaraget/photos/
https://www.garaget.org/jeansgaraget
Video -> https://www.garaget.org/video/34428

https://www.garaget.org/?car=370173

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Längsmonterad MC-motor fram i bil?
6 besök senaste veckan (2237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande