Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Längsmonterad MC-motor fram i bil? | 6 besök senaste veckan (2237 totalt) |
.
Hur löser man det tekniskt när man monterar en motorcykelmotor (normalt kedjedriven, tex Busa) längsmonterad fram i en bil med Rwd? Direkt ihopkopplad med kardan borde väl ge problem med utväxling? Bilder och tips om byggtrådar mottages med tacksamhet! _________________ Calle Olsson |
||||
Jag blev tvungen att googla lite...
https://motoiq.com/honda-s1000-how-t _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det behöver inte bli problem med utväxlingen. Jag körde R1-motor med Sierra LSD (1:3,36? om minnet stämmer...) och det passade perfekt för svenska banor. Varvet räckte precis för Mantorps raksträcka. Det finns ju gott om diff-varianter med högre utväxling att ta till om det skulle behövas.
Att bilen blir lägre växlad än motorcykeln en gång var är av godo, eftersom motorn har mer att släpa på. Medan en modern värstingbåge toppar över 300km/h så finns det inga rakstäckor där en BEC (eller original motorcykel!) kommer upp i de farterna på svenska banor. I alla fall inte utan att samma MC-motor har överladdats till månen. Om du tänker dig att du ska bygga en BEC med rimlig utväxling för motorvägen, så tänk om. De är u-n-d-e-r-b-a-r-a på bana, men jag skulle aldrig bry mig om att ha en vägreggad. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
Här finns det några byggen
https://www.locostsweden.se/ _________________ Per Ferm |
||||
Superfast Matt McCoy (eller Matt Brown) har gjort några videos om detta, om sitt eget projekt:
Det finns fler videos, men jag tror dessa är de mest informationsmättade. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
BMWns raka sexa på 1600cc är ju inte en klassisk raket, men högvvarvig rak sexa kan väl inte vara fel, ljudmässigt och vridmomentmässigt.
|
||||
Låter som ett fränt alternativ, men den blir nog lite svår att längsmontera pga kardanen. Tack för övriga tips, trevlig läsning/underhållning!! _________________ Calle Olsson |
||||
Jag har fundrat på en guldvingemotor i ett lätt chassi, typ sjua eller liknande. Finns ju en trimpotential oxå,.
Boxer 6a, kardan, backväxel. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
||||
Men K1600 motorerna dräller det inte av på samma vis som R1 eller Hayabusa. Sen verkar cylindrarna ligga ner rätt mycket som gör det lite brett i motorrummet. Hmm, kardanen verkar vara lite mer integrerad, och inget utanpå montage... https://mediapool.bmwgroup.com/downl Tvärställd rak sexa?? |
||||
Det är väl byggt någon/några Caresto Sportsrod på det sättet? https://www.caresto.se/cargallery/sp Klart kul koncept. Jag har kört ett antal MC-motoriserade bilar och instämmer i stort med Torkel - med en "sporthojsmotor" är de ganska påfrestande på gata. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Har sneglat på Ninja h2 motorerna ett tag och de är väldigt lockande. Är dock väldigt osäkert hur motor "tycker om" att vara monterad på tvärsen i en bil. Tänker då på oljeförsörjningen. Finns inga swing pick-up tråg eller torrsumpar till denna motorn än vad jag har hittat. Dock finns det en hel del drev till kompressorn vilket gör att det med små medel går att få den att leverera 310+ hk likt race hojen h2r Motorn på blocket säljs nu för 39000kr....suget är svårt att motstå _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
Detta är ju med största sannolikhet inte en H2R men en lite udda motorplacering:
https://www.youtube.com/watch?v=ARKH Svansmotor med kedjedriven diff (antar jag, men då går det ju baklänges, om de inte vänt på toppen för att få avgas att gå bakåt) Den låter ju bra iaf |
||||
Läste en artikel från Ricardos intern tidning om hur dem utvecklade bmws 1600 gt motor.
Mellan raderna förstod man snabbt att denna motor skulle bli nått helt annat med avstämt insug för topp effekt samt grenrör. Inga problem o dra den till 12000. Tyvärr om man skulle sätta den på tvären o driva så måste man ha en framdiff då kardan snurrar åt fel håll. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Det går inte göra en adapter på drevet som passar kardanen? Slippa kedjan fram? Behövs någon form av friväxel kanske för backen bara
Jag kopplar dock ihop denna med tråden om Kadett C och säger att det finns i vart fall två Kadett C's med motorcykelmotorer byggda i Sverige, den ena är jag rätt säker på att Jeansgaraget byggt, en av dom snubbarna är ganska aktiv på diverse forum och sociala medier och kan säkert lämna lite tips https://forum.retro-rides.org/thread https://www.facebook.com/pg/jeansgar https://www.garaget.org/jeansgaraget Video -> https://www.garaget.org/video/34428 https://www.garaget.org/?car=370173 _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Skruva banåkabil Längsmonterad MC-motor fram i bil? | 6 besök senaste veckan (2237 totalt) |