Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 GTi och RC - starten på ett hyrbilsstall
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (5627 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Alex H skrev:


Men sjukt kul med Peugeot iaf. Sjukt roliga bilar och med en uns överstyrhet från början.
Vill du ha en lite "mindre rolig" bil och köra på fler % av greppet så rekommenderar jag att byta ut bussningarna i bakvagnen mot hårt material. Man tappar lite av den passiva styrningen bak men gör att man kan ligga mer på gränsen.


Gör hårdare bussningar bak att överstyrning minskar på de här bilarna? Är det inte mest att brottgränsen är smalare?

_________________
Anders Hansson
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350



sweanders skrev:
Alex H skrev:


Men sjukt kul med Peugeot iaf. Sjukt roliga bilar och med en uns överstyrhet från början.
Vill du ha en lite "mindre rolig" bil och köra på fler % av greppet så rekommenderar jag att byta ut bussningarna i bakvagnen mot hårt material. Man tappar lite av den passiva styrningen bak men gör att man kan ligga mer på gränsen.


Gör hårdare bussningar bak att överstyrning minskar på de här bilarna? Är det inte mest att brottgränsen är smalare?


Vad syftar du till med brottgränsen?
Under sidobelastning av bakvagnen så vrider sig bakaxeln och på så sätt skapar det en passiv fyrhjulsstyrning. Det gör bilen väldigt rolig att köra men gör också att man kanske inte kan köra på 100% av greppet, men kul är det.

För att citera Pär H för 15 år sedan ang 205

Citat:
Bakvagnen hos 205 är gummiupphängd för att få medstyrning. Detta är kul när man kör sportigt på 70-90% av greppet. Det är därför den är gummiupphängd. Om du vill köra på 99-101% av greppet är det inte så lyckat eftersom det ger rätt nyckfulla egenskaper vid bakvagnssläpp. Sätt därför fast bakvagnen så stumt du kan om du vill maximera körkontrollen över din bil.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Alex H skrev:
sweanders skrev:
Alex H skrev:


Men sjukt kul med Peugeot iaf. Sjukt roliga bilar och med en uns överstyrhet från början.
Vill du ha en lite "mindre rolig" bil och köra på fler % av greppet så rekommenderar jag att byta ut bussningarna i bakvagnen mot hårt material. Man tappar lite av den passiva styrningen bak men gör att man kan ligga mer på gränsen.


Gör hårdare bussningar bak att överstyrning minskar på de här bilarna? Är det inte mest att brottgränsen är smalare?


Vad syftar du till med brottgränsen?
Under sidobelastning av bakvagnen så vrider sig bakaxeln och på så sätt skapar det en passiv fyrhjulsstyrning. Det gör bilen väldigt rolig att köra men gör också att man kanske inte kan köra på 100% av greppet, men kul är det.

För att citera Pär H för 15 år sedan ang 205

Citat:
Bakvagnen hos 205 är gummiupphängd för att få medstyrning. Detta är kul när man kör sportigt på 70-90% av greppet. Det är därför den är gummiupphängd. Om du vill köra på 99-101% av greppet är det inte så lyckat eftersom det ger rätt nyckfulla egenskaper vid bakvagnssläpp. Sätt därför fast bakvagnen så stumt du kan om du vill maximera körkontrollen över din bil.


Tack, då är jag med på vad du menar.

Brottgränsen är området med mest grepp, toppen på kurvan som ju blir plattare men kanske inte lika hög som när allt är stumt.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Idag vinschades det upp en bil på släp, en RC som ska byggas om till banbil.

En fråga kom om vinschen kunde ta en bakre bil utan att dra två i tåg.

Vajern går väldigt lågt så beroende på markfrigång på främre bil går det att göra så.

Är det förresten någon som vill ha en dragkrok eller delar av inredningen?




_________________
Anders Hansson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gör ett fäste för ett brytblock på halva släpet så kan du ha vajern under den första bilen utan att oroa dig för att vajern ska ta i första bilen....

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Släpet nu svenskregistrerat utan problem efter importen. Det visade sig att besiktningen bara handlade om att dyka upp, legitimera mig och släpet samt betala.

Första bokningen var en dansk kille som åkte med sin brorsa som kör Miata. De skulle köra MS-R's trackday och passade på att prova hyrbilen jag hade med mig. Båda gav idel lovord om att den var mycket mer förtroendeingivande.





















Så här låga blir de med 6 cm sänkning fram och 8 cm bak.

Min teori om att någorlunda mjuk bakvagn med uppstyvad framvagn med trevliga hjulvinklar verkar stämma. Föraren var full av lovord över hur mycket tillit han byggt snabbt och hur konsekvent bilen var att köra. Lynnigheten verkar vara borta och man kan verkligen "luta på" framvagnen.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Idag åker vi med tre bilar per förare.

Blir vi tre förare per bil på nästa långlopp?

Timeattack.nu kör 3-timmars på Kinnekulle 6/6 exempelvis.


_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Det visade sig att intresset för att hyra banbil finns där!

Till www.3hnu.se som är www.timeattacknu.se's satsning på långlopp i samband med deras timeattack helger.

Två bilar blev uthyrda direkt, de andra två övertygades jag att hyra ut av kompisar till de som bokat de första två.

Så jag har att göra, flyttar till större verkstad nu i helgen och det är efterlängtat. Äntligen kan jag jobba på mer än en bil åt gången. 🙂



_________________
Anders Hansson
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Kul att du fått flyt på det och hittat dessutom hittat ett recept kunderna uppskattar.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Meantek skrev:
Kul att du fått flyt på det och hittat dessutom hittat ett recept kunderna uppskattar.


Jepp, detta känns som en riktig höjdpunkt i livet!

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
2020 var ett minst sagt intressant år, hade 2-3 bilar på alla 3h-tävlingar som gick i Timeattacknu-seriens regi och körde själv med en bil och två gästförare på Landskampen 6H.

Det visade sig vara en utmaning att få bilarna att hålla, både materialfel och förarfel ingick varje helg och även om det är en naturlig del så beslutade jag mig för att inte försöka jobba mig runt alla de problemen även om det säkert är möjligt. Det skulle kräva för mycket resurser och till viss dela behöva dumma ner bilarna så de inte blir lika kul att köra.

2021 blir ett år att göra om verksamheten något, att helt enkelt ändra riktning.

Jag fortsätter med SLC TV - att som del i det teamet vara med och leverera riktigt bra livesändningar från tävlingar. Och dessutom drar jag nytta av gott samarbete inom däcksbranschen och startar egen webbshop med fokus på r-däck. Kolla gärna in www.banbil.nu som inom kort är fullt fungerande. Just nu är betalningsfunktionen inte live ännu (men det går att maila eller ringa för att köpa däck) - och jag använder en partner för montering och balansering i väntan på egna maskiner som kommer inom kort.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Som en passus - vi kommer på www.banbil.nu att erbjuda SMA-licens för året till alla som köper 4 däck av oss.

Detta som ett sätt att stimulera fler att köra bana - har du redan licens så visa upp den vid köp så rabatterar vi mostvarande.

_________________
Anders Hansson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2264



Kommer du att sälja fler dimensioner av semi r? Funderar på 205, 215 - 40/17 till min 155a.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
elCrillo skrev:
Kommer du att sälja fler dimensioner av semi r? Funderar på 205, 215 - 40/17 till min 155a.


Det som syns i webbshoppen finns till 100% i lager - för andra dimensioner som kräver lite manuellt arbete går det jättebra att skriva till oss på info@banbil.nu

_________________
Anders Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 GTi och RC - starten på ett hyrbilsstall
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (5627 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande