Allmänt banåkaforum
Vad ska du ha fokus på i år (när det väl blir köra av)
45 besök senaste veckan (1319 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35042

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har du något bankörnings-nyårslöfte åt dig själv i år? Testa Timeattack? Börja logga din körning? Fokusera på att bli bättre på Vmin? Vänsterbromsa eller heel and toe? Träna mentalt? Lära dig en ny bana?

Vad har jag tänkt jag ska lägga lite extra energi på i år då? Jo, bli bättre på att testa olika saker körmässigt! Jag har lite av en ovana att köra likadant hela tiden, harva på liksom bara. Så i år ska jag lista upp en bunt partier/kurvor där jag ska testa justerade spår. Och jag ska också testa att ändra på öhlinarna lite till (även om jag gjort det varje år litegrann). Och sist, ja, jag ska göra ett seriöst försök med lägre däckstryck också. Promise thumbs up Jag börjar imorrn torsdag


Har du några "nyårslöften" eller idéer inför årets säsong?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64



Jag ska ta mej till en banträff till att börja med och känna på atmosfären, om nu rådande omständigheter tillåter det vill ju inte ta plats från någon som verkligen vill köra.
Ev även ta modet till mej att köra lite om jag vågar ta ut nån av bruks klarna för räsern ligger efter i schemat. 🙂

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 7



Jag har 3 små grejer jag ska testa det här året.
1. Börja logga min körning tidsmässigt för att få ett hum hur jag ligger till samt ifall jag förbättrar mig.
2. Träna på att bromsa hårdare och senare
3. Testa en ny bana(har bara kört mantorp tidigare)

_________________
Mathias Danesten
Bmw E30 Touring
Subaru Outback
Golf MK 7,5
Vw Bubbla
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 66



1. Ropa träff/miss till mig själv när jag träffar/missar apex som jag skall.
2. Positionera kameran bättre så att jag kan se på filmen om jag träffar/missar apex.

Kanske bygga klart min Vmin/Vmax hastighetsmätare.

_________________
Mattias Hellström
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fredrik nordlander
Vejbystrand
Här sen Jul 2015
Inlägg: 21



Jag ska sluta blunda (och sluta tänka "hoppas det går denna gången också") när jag passerar NKG krönet på Knutstorp....

Vore också skönt att få lyckas hålla stumt genom Högfartarn på Falkenberg.....
Det är nära, men har ännu inte lyckats hålla ned då förnuftet säger stopp....

_________________
Fredrik Nordlander




-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Speedster Turbo (VX 220)
Mazda MX-5 NBFL Roadsport C #99
Mazda MX-5 NB Aka Moonrocket # 72 to be 99..=)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 50



1. Lyckas komma hem över sommaren så jag kan köra Time Attack.nu

Mål: 2 TA-helger. Ser dock mörkt ut just nu.

2. Börja köra trackdays på Fuji Speedway regelbundet (högerstyrda Toyota 86, yay!)
a) Ta racelicens på Fuji Speedway (bara på Japanska, hrm!)
b) Förhandla med frugan

Mål: Minst en banhelg i månaden från september och framåt.

_________________
Jonas Lundin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 921



Min plan är att köra ett par träningstillfällen för att börja lära mig använda sekventiell växellåda (vilket jag aldrig ens testat tidigare) och få bort lite rattrost (efter ett 2019 utan en meter på bana) samt upptäcka hur övriga skillnader känns mot min förra rejsbil.

Lite bakgrundsinfo:

Efter drygt 4 hela säsonger sålde jag min Abarth 500 Assetto Corse för drygt ett år sen.
Har nu köpt en Abarth 695 Assetto Corse Evo och trots att de ser till förväxling likadana ut så skiljer det en hel del på specen mellan dem.

Mycket är smådetaljer för att få ner vikten men även chassie och bromsar mm är uppgraderat, tex:
Lägre vikt 970kg -> 915kg
Mer effekt 190hk -> 215hk
Sekventiell vxllåda
Riktig bromsvåg och lösa bells på frambromsarna
Bättre stötdämpare runt om med mer justerbarhet


Om inget oförutsett inträffar blir det testpremiär på fredag denna vecka

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Abarth 695 Assetto Corse Evo
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 50



matfo skrev:
Min plan är att köra ett par träningstillfällen för att börja lära mig använda sekventiell växellåda (vilket jag aldrig ens testat tidigare) och få bort lite rattrost (efter ett 2019 utan en meter på bana) samt upptäcka hur övriga skillnader känns mot min förra rejsbil.

Lite bakgrundsinfo:

Efter drygt 4 hela säsonger sålde jag min Abarth 500 Assetto Corse för drygt ett år sen.
Har nu köpt en Abarth 695 Assetto Corse Evo och trots att de ser till förväxling likadana ut så skiljer det en hel del på specen mellan dem.

Mycket är smådetaljer för att få ner vikten men även chassie och bromsar mm är uppgraderat, tex:
Lägre vikt 970kg -> 915kg
Mer effekt 190hk -> 215hk
Sekventiell vxllåda
Riktig bromsvåg och lösa bells på frambromsarna
Bättre stötdämpare runt om med mer justerbarhet


Om inget oförutsett inträffar blir det testpremiär på fredag denna vecka


Riktigt tuff bil! Det slår mig ibland när en Abarth 595 glider förbi hur otroligt bra den låter för att ha sån "liten" motor! Kan tänka mig att det gäller 695 i minst samma utsträckning!

thumbs up

_________________
Jonas Lundin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2302



Få till ett besök i Nurburg när digerdöden passerat bäst före datum. Äta schnitzel på Blaue Ecke.

_________________
Tony Jonsson
----------------
Master of Disaster.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad ska du ha fokus på i år (när det väl blir köra av)
45 besök senaste veckan (1319 totalt)