Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 20, 21, 22   >>
7 besök senaste veckan (48564 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
camarogbg skrev:

Chriss är min största idol...


dvorak skrev:

Är det detta man kallar för kollektiv mobbning?


Vem behöver fiender när man har vänner som er!

carl.josefsson skrev:
Jag som har känt Fredrik längst av alla kan meddela att tvätt- och putshysterin faktiskt har mattats av lite (pun intended) på senare år.

Matti-Lakkinnän och Pål Eraren var två namn som jag gick under i gamla garaget med när jag och Gistell byggde Z3an

super7 skrev:

Original svänghjulet har ju slitytan försänkt jämfört med där tryckplattan skruvas fast.


Justjäklar! Så är det ju! Tror det är gjort för en 220mm koppling, har en sån liggande men passar på att uppdatera ordern med passande ny koppling oavsett så jag inte behöver fundera mer på det. Tack! thumbs up thumbs up thumbs up

Janne J skrev:
Ser fram mot juni 2012!





Alltså... jag blev lite förvånad när jag själv öppnade Bullen och årets kalender, så har jag förstört ett helt uppslag.

...men jag ser det fint med din bild, inte varje dag man får ligga på en mustang sådär iaf!


Niklas Falk skrev:
Janne J skrev:
Ser fram mot juni 2012!
Jag var tvungen att kontrollera min kopia av Bullen, så det inte blivit fel, med det står 2021 på den


2012, 2021... Tomato, potato!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Figgz skrev:
...förstört ett helt uppslag.

Hörröduru! Du far ju runt så jävligt så jag fick inte till den bilden förrän efter säkert 30 försök
Om någon jobbar på så för andras (och eget, ok) nöje så kan det väl ändå finnas något litet bevis på det?

(Jäkligt kul att bilderna kom till användning!)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Figgz skrev:

super7 skrev:

Original svänghjulet har ju slitytan försänkt jämfört med där tryckplattan skruvas fast.


Justjäklar! Så är det ju! Tror det är gjort för en 220mm koppling, har en sån liggande men passar på att uppdatera ordern med passande ny koppling oavsett så jag inte behöver fundera mer på det. Tack! thumbs up thumbs up thumbs up

Blir det ett sånt här då eller


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Axly skrev:
Figgz skrev:
...förstört ett helt uppslag.

Hörröduru! Du far ju runt så jävligt så jag fick inte till den bilden förrän efter säkert 30 försök
Om någon jobbar på så för andras (och eget, ok) nöje så kan det väl ändå finnas något litet bevis på det?

(Jäkligt kul att bilderna kom till användning!)


Helt rätt! Det är en underbar stämningsbild

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
Axly skrev:
Figgz skrev:
...förstört ett helt uppslag.

Hörröduru! Du far ju runt så jävligt så jag fick inte till den bilden förrän efter säkert 30 försök
Om någon jobbar på så för andras (och eget, ok) nöje så kan det väl ändå finnas något litet bevis på det?

(Jäkligt kul att bilderna kom till användning!)

dvorak skrev:

Helt rätt! Det är en underbar stämningsbild


Ni har rätt, den är riktigt bra den bilden! Något annat tänker jag inte påstå (Kan tänka mig att motivet inte hade den goda smaken att stå still många millisekunder). Du skall veta Johan att jag uppskattar att du tog dig tid att fota på den körningen, vart riktigt många fina bilder både på bilar men framförallt just på folk och stämningen!

Jag har bara svårt att se mig själv på ett helt uppslag. Bilen är en sak, men jag? Jag är liksom... bara jag.


super7 skrev:

Blir det ett sånt här då eller

*Bild på läskigt fin koppling*

Tror tyvärr inte att det finns en chans att jag varit så snäll i år så att tomten kommer med en sån

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare


Med en hel dag kvar på det nya året kom det lite paket från UK!
Svänghjul, koppling och nya skruvar


Lådan med svänghjulet var otippat lätt, kändes som en bastant pizza nästan


thumbs up
Under 4kg, jo jag tackar! Ska självklart väga och jämföra med koppling sen med.

Hittade en läckande packbox på vevaxeln, så den är beställd. Kommer dröja lite innan svänghjulet kommer på plats, men det gör inget för jag hittade lite annat nyttigt att göra under tiden

Gott nytt år!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Porr.... thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
dvorak skrev:
Porr.... thumbs up




Nu har det blivit lite skruvande igen!
Så vad var det i den stora lådan häromsistens?
Turbo?
Nope

Kompressor?
Nope

Bara ett vanligt oljetråg Eller vanligt och vanligt, ett Raceline som till förra bilen för ca 20% ökad oljevolym, extra skvalpplåtar och ökad markfrigång.


Riktigt fina bafflingar i


På med övre baffeln


Samt vevaxelplåten

Men säg den lycka som varar... När jag tittade på motorn innan jul så hängde det en droppe här på bakre packbox

Så ska det ju inte se ut!



Så bara att passa på att ta bort när man ändå har chansen


Och montera en ny!
Får göra vad som går för att undvika att ha oljeläckage på bilen.
Passade även på att byta nållagret i vevaxeln (för ingående axel på växellådan) när det ändå var åtkomligt. Säkert onödigt, men bra för nattsömnen!


Och voila, färdigt!
Tråget rymmer nu 5 liter olja och har extra kylflänsar och bredare sidor.
Det gamla tråget var faktiskt rätt bra byggt inuti när jag tog loss det, men med mycket mindre oljevolym och inte några extra "vingar" som rymmer olja under vevaxeln. Så jag är väldigt nöjd med bytet!

Passade på att montera ett oljefilter från Focus ST170 som även det är mycket större än original, känns som en extra billig försäkring. Gör nog inte heller någon skillnad förutom för nattsömnen, men det är bra nog det

Nästa steg får bli antingen lite eljobb eller svänghjulet, får singla slant om det

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Figgz skrev:

Bara ett vanligt oljetråg Eller vanligt och vanligt, ett Raceline som till förra bilen för ca 20% ökad oljevolym, extra skvalpplåtar och ökad markfrigång.

Praktiskt med dubbla oljepluggar på tråget, olje tempgivare i stället för plugg thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Rena Kinderägget, 3 önskningar i en thumbs up

Ser väldigt trevligt ut i ditt garage, ljust och snyggt med klinkers.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
super7 skrev:
Figgz skrev:

Bara ett vanligt oljetråg Eller vanligt och vanligt, ett Raceline som till förra bilen för ca 20% ökad oljevolym, extra skvalpplåtar och ökad markfrigång.

Praktiskt med dubbla oljepluggar på tråget, olje tempgivare i stället för plugg thumbs up


thumbs up
Smart! Den ena pluggen är egentligen för att kunna öppna och ta ut för-filtret om man känner sig behöva det, går rakt in till pickupen. Men där vore det ju väldigt bra att mäta temp!

Janne J skrev:
Rena Kinderägget, 3 önskningar i en thumbs up

Ser väldigt trevligt ut i ditt garage, ljust och snyggt med klinkers.

Men ingen choklad
För att vara ett vanligt villagarage på 35kvm så är det bra för mina behov Det går att få in två bilar med även när man mekar, som här när vi gjorde ett motorbyte på en kompis bil i november




I garaget skiner alltid solen...
I dessa mörka dagar ska man minnas att "i garaget skiner alltid solen", så vad är det som lurpassar där nere på golvet?


Jo visst är det svänghjulet!
under 4kg vs 9.7kg!



Men det intressanta är ju såklart vad är vikten komplett med respektive koppling?




En besparing på 6.1kg roterande massa, så enkelt och så billigt! Kul att spara mer än 1% av bilens totala vikt, vilket även är helt i roterande massa.
Klart det finns många ännu fler exotiska och ännu lättare lösningar, men de kostar ju därefter då...


Monteringen var enkel, driva i styrstift för tryckplatta, rengöra, montera svänghjul, centrera lamell och på med tryckplatta. Allt med nya skruvar såklart thumbs up


Tittar man på nya resp gamla enheten svänghjul-koppling så ser man att formen är väldigt annorlunda på denna då lamellen är mindre i diameter, men vad som inte syns för blotta ögat är att nya setupen är 9mm tjockare.
Detta kompenseras då med ett nytt urtrampningslager!




Roligt nog så är utrampningslagret hela anledningen till att jag lyfte ur motorn - för det var ju det som hade ett litet missljud.
Så nu är det korrigerat, tillsammans med ett bättre tråg och lättare svänghjul


Teoretiskt sett kan motorn lyftas i igen, men nu ska elsystemet snyggas till istället

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Vilken energi du har Fredrik, inspirerande... thumbs up
Din bil kommer bli ännu vassare 2021.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Figgz skrev:

En besparing på 6.1kg roterande massa, så enkelt och så billigt! Kul att spara mer än 1% av bilens totala vikt, vilket även är helt i roterande massa.
Klart det finns många ännu fler exotiska och ännu lättare lösningar, men de kostar ju därefter då...

Tittar man på nya resp gamla enheten svänghjul-koppling så ser man att formen är väldigt annorlunda på denna då lamellen är mindre i diameter

Det finns ju sprängkåpa i aluminium sägs det där finns det några kg att spara, jag har en som skall monteras på min se7en nån gång....

Vad är det för diameter på lamellen ?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Kul tråd. Svänghjul och roterande massa är intressant.

Går det inte att bearbeta original svänghjulet till motsvarande lättat utförande?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
jowe66 skrev:
Vilken energi du har Fredrik, inspirerande... thumbs up
Din bil kommer bli ännu vassare 2021.

Tack Johan, känns som tempot är rätt lågt...Men en sjua är redan ombyggd under senhösten kom jag att tänka på 😁
Hoppas kunna optimera bilen lite i vinter iaf klä det par punkter, kommer inte lösa allt jag vill men kanske tillräckligt.
Bara säsongen 2021 har lika glatt folk på sprintarna som 2020 så är jag nöjd!

super7 skrev:

Det finns ju sprängkåpa i aluminium sägs det där finns det några kg att spara, jag har en som skall monteras på min se7en nån gång....

Vad är det för diameter på lamellen ?

Oh, the slippery slope är både lång och brant
Jag var glad att denna bil var 90kg lättare än min gamla, kanske värt att börja lista vad som går att göra med rimliga medel ändå? Gissar att en sån kåpa är dyrare än den smakar?

Ska mäta, tror det är en 20mm mindre lamell än original men ska inte lova något innan jag mätt!



Kolja skrev:
Kul tråd. Svänghjul och roterande massa är intressant.

Går det inte att bearbeta original svänghjulet till motsvarande lättat utförande?

Kul att du frågar! Tanken föddes då jag fick ett original svänghjul över och tänkte bearbeta, men min motorkille hade inte tid förrän januari eller februari och jag ville inte vänta. Hittade då att detta ändå var relativt prisvärt och gick att få snabbt.

Nåja, till frågan. Jag kollade en stund på svänghjulen bredvid varandra och jag tror att man kan göra något liknande men inte nå samma resultat. Helt enkelt verkar det vara lite annan profil och offset på en del saker som iaf vid snabb anblick begränsar möjligheterna med ett original.

Men har man tillgång till maskiner, lite kreativt tänkande och några blandade delar liggande så kan man nog göra något liknande.

Kopplingen här är en Pinto, skulle säkert gå med en mindre 1.6 zetec koppling med (väldigt lik pintokoppling).
Såg att du skaffat dig en, grattis! Nu var det en pinto, men vill du kolla på lite zetec så kan jag skicka upp ett original 2.0 svänghjul, en 1.6 koppling och lite annat smått och gott om du vill klura på en zetec?
En kompis har en 1.8 zetec med andra kammar, andra kolvar, mc brygga och prospark liggande som säljs för en billig peng om du vill ha något roligt och körbart med relativt enkla medel thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Tack Fredrik för svar och tips. Din vän får gärna lämna info genom pm ang Zetec alternativet.

Jag är dock primärt fokuserad på att få vagnen inreggad och sedan kanske som en BEC.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



super7 skrev:

Det finns ju sprängkåpa i aluminium sägs det där finns det några kg att spara, jag har en som skall monteras på min se7en nån gång....

Vad är det för diameter på lamellen ?

Oh, the slippery slope är både lång och brant
Jag var glad att denna bil var 90kg lättare än min gamla, kanske värt att börja lista vad som går att göra med rimliga medel ändå? Gissar att en sån kåpa är dyrare än den smakar?

En "vanlig" Pinto-kåpa till typ 9 (som ju ska funka om du har just en vanlig typ 9) är inte så dyr, 129 pund plus VAT från Rally Design. Men vad det blir totalt nu efter Brexit vete sjutton.

https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=885_1616&prod . . . .

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
Sladd-spaghetti någon?


Jodå, elsanering behövs definitivt här...
På bilden är vyn över kontaktstycket till OMEX boxen, men vi börjar från början.


När jag lyfte ur motorn så gick det inte att ta med elen, det satt fast i bilen

Både inkoppling av säkerhetsbrytare, effektmotstånd till spridarna etc gjorde att det inte gick att dela härvan på något sätt.

Däremot så säljer även Biltema motsvarande Bosch-kontaktdon numera, så med lite inhandling där så gick det att dela på lämpliga ställen



Och efter ytterligare en del jobb med att skruva ut saker och backa ur härvan för relästyrning av ECU och soppapump så fick jag ut motorhärvan.

Skön hög med kablar!

Fram med stora kammen så gick det att få lite överblick ändå


Mest intressant, utöver att det är lite bristfälligt draget hittills, är att reläerna för ECU och soppapump uppe till höger i bild är extrastyrda av vanliga vippbrytare! Helt enkelt verkar det som om man inte fått till rätt styrning av bränslepumpsrelät från ECU som det är tänkt, men det skall ändras på nu.

Så nu skall jag rensa upp och snygga till lite, tanken är väl i stort att:
-Sanera bort vippbrytare och ändra relästyrning för ECU och bränsle
-Dra om kablage för reläer så de hamnar på annat ställe
-Hänga på härvan på motorn, justera längder på kablar och dragning av dem

Sen kan det nog bli en härva som både går att hantera men även titta på utan att man börjar blöda i ögonen
Nåja, mer än så har jag inte att visa nu, mycket tid har gått åt elscheman, kontrollera och mäta. Roligt nästan jämt

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Det verkat tyvärr vara ganska vanligt med total brist på självkritik när det kommer till el för bilbyggare...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Kommer att bli jättesnyggt när du är färdig, bara den enkla detaljen att kunna koppla isär motorhärvan från bilen när man ska hiva ut spisen är guld värt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 20, 21, 22   >>
7 besök senaste veckan (48564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande