Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 20, 21, 22   >>
8 besök senaste veckan (48562 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



en vacker elhärva är ofta en bra elhärva..
På mitt jobb (påbyggeri) ser man of skräck exempel på fordon som någon annan firma har monterat en del utrustning... just korta kablar i absurdum och dålig märkning... thumbs down
Detta blev genast mycket trevligare...

_________________
Michael Thulesius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Michael Th skrev:
en vacker elhärva är ofta en bra elhärva..
På mitt jobb (påbyggeri) ser man of skräck exempel på fordon som någon annan firma har monterat en del utrustning... just korta kablar i absurdum och dålig märkning... thumbs down
Detta blev genast mycket trevligare...

Kan inte annat än hålla med thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



El-Jesus & Kopplings-Gud slår volter av lycka

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Figgz skrev:
Nästa steg, jobba med lite välljud!
Trattar eller megafon?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Niklas Falk skrev:
Figgz skrev:
Nästa steg, jobba med lite välljud!
Trattar eller megafon?


Jag blir lite rädd när du nämner ljud och el i samma inlägg, han ska väl inte montera stereo!!!!

Du får inte skriva så, tänk på att jag är en gammal klen gubbe....


I övrigt är det prydligt, guldstjärna utdelad!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Michael Th skrev:
en vacker elhärva är ofta en bra elhärva..
...
Detta blev genast mycket trevligare...

super7 skrev:

Kan inte annat än hålla med thumbs up


Tack! Det är ju som ni säger viktigare än man tror, men ofta något som förbises vid byggen. Varför är en väldigt bra fråga, kostar småpengar och tiden det tar spar man in fort vid första felsökningen

carl.josefsson skrev:
El-Jesus & Kopplings-Gud slår volter av lycka

Det skämtet mötte inget motstånd

Niklas Falk skrev:
Figgz skrev:
Nästa steg, jobba med lite välljud!
Trattar eller megafon?

Trattarna är redan på plats (men de ska iofs få låta lite mer - men mer om det en annan gång Så det som kommer framöver är megafonen, eller minifonen om det blir bra


Janne J skrev:

Jag blir lite rädd när du nämner ljud och el i samma inlägg, han ska väl inte montera stereo!!!!

Du får inte skriva så, tänk på att jag är en gammal klen gubbe....


I övrigt är det prydligt, guldstjärna utdelad!


Skönt att jag kan fungera som en hjärtstartare här på forumet, skriver jag lite mer frekventa inlägg kan du ha mig som pacemaker med

Visst är det kul att leka med ordval så man kan få nån att sätta kaffet i fel strupe, men nejdå. Stereon i den här bilen är på 2 liter, den nya orkestern skall stämmas av en närliggande Speedshop Men det får bli en uppdatering efter helgen. Målet är att det inte ska vara något att göra väsen av iaf...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190




???

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Då var det dags för "minifon", dvs att förminska megafonen!
Redan i höstas köpte jag en ny ljuddämpare med 60% större dämpvolym än den gamla, men inget är bolt-on så lite specialistkunskap behövdes idag. Skruva gör jag gärna, men TIG:a rostfritt, det är inte min kopp te, man ska veta vad man ska hålla sig ifrån


Lastning skedde i skydd av mörkret, lite nyligen installerad belysning i kåpan gör det dock smidigt!


Gamla dämparen avmonterad och nya ställd på plats för rätt känsla och börja välja var den ska sitta. Nya är allt en del större, känns bra! Trådlös anslutning mellan grenrör och dämparen, kan det vara det senaste?


Anslutningsrör TIG:as, Gråbo Speedshop kan verkligen sina metallverktyg! Jag kände mig mest överflödig, men hittade till slut ett område jag är van vid...


...polering Att polera rör med en Flex rörpolerare var en ny upplevelse, rackarns så smidigt! Tur att jag inte sett en sån när det var vinter ute, då hade varenda rör på bilen blänkt som på en hot rod


Anslutnignsrör - check! Dämparens slitgiltiga placering funderas över, stöts och blöts över en kaffe och beslut tas. Ett par domkrafter är bra för att testa olika lägen!



Slutresultatet blev riktigt bra, dämparen sitter stabilt och tight, men ändå så det är frigång för kylning och demontering.





Nya dämparen är 1" större i diameter och ca 10cm längre, så monteringen anpassades därefter för att följa bilens linjer.




Så hur låter den?
Har bara torrgasat lite och tagit en väldigt långsam tur runt kvarteret men det är stor skillnad! Naturligtvis blir en sån här bil aldrig supertyst, men målet att kunna köra lite mer vardagsturer utan att behöva öronproppar ska vara möjligt nu. Borde skala av en hel del av ljudnivån på bankörning med!

Tack för hjälpen idag, guld värt! thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Hur varm blir en sån där dämpare efter lite skojkörning? Ullen inuti isolerar ju även en del från värmen, men jag funderar på hur försiktig man måste vara när man kliver ur/i under en tur för att undvika grillade vader.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Viktkompenserar du föraren samtidigt för att inte sabba cornerweighten?

Ser snyggt ut som vanligt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt Fredrik!

Elen blev ju väldigt bra

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Victor. skrev:
Hur varm blir en sån där dämpare efter lite skojkörning? Ullen inuti isolerar ju även en del från värmen, men jag funderar på hur försiktig man måste vara när man kliver ur/i under en tur för att undvika grillade vader.

Den blir varm, inte grenrörsvarm men varm!
Gamla dämparen var nog rätt tom på ull, dels lät den väldigt mycket men den blev även väldigt varm i ytterhöljet. Det är inte så att man får brännskador om man nuddar, men vill man bli av med lite hår på vaderna om det är shortsväder ute så var det möjligt innan.
Värmesköldar är inte ovanligt på såna här bilar, men dämparen är inte gigantisk (finns de som har 2" bredare dämpare) så att kliva över är lätt.

Gustav_H78 skrev:
Viktkompenserar du föraren samtidigt för att inte sabba cornerweighten?

Ser snyggt ut som vanligt!

Eller så får jag montera något _ännu_ tyngre på passagerarsidan :P
Tur att jag monterade lättare svänghjul innan för att ta igen det...

dvorak skrev:
Snyggt Fredrik!
Elen blev ju väldigt bra

thumbs up thumbs up
Nu börjar jag få ordning på det, har tempot uppe, behöver du något fixat i Datsunen?


Provkörning genomförd!
Tog en lunchtur med bilen idag, körde den varm och provade att gasa på rejält ut på motorvägen några gånger, det är stor skillnad i ljud!
Att köra bilen nu utan öronproppar är ungefär som att köra den innan med öronproppar
Såja, nu har den blivit med ens mycket mer användbar.
Reflektion #2, vad mycket min Bosch 044 låter... det tänkte jag inte på innan

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Riktigt snyggt även om jag saknar "min ljuddämpare".......

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Figgz skrev:


Provkörning genomförd!
Tog en lunchtur med bilen idag, körde den varm och provade att gasa på rejält ut på motorvägen några gånger, det är stor skillnad i ljud!
Att köra bilen nu utan öronproppar är ungefär som att köra den innan med öronproppar
Såja, nu har den blivit med ens mycket mer användbar.
Reflektion #2, vad mycket min Bosch 044 låter... det tänkte jag inte på innan


Varför har du en 044? Borde vara extremt stort på din bil?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



MaZ skrev:
Figgz skrev:


Provkörning genomförd!
Tog en lunchtur med bilen idag, körde den varm och provade att gasa på rejält ut på motorvägen några gånger, det är stor skillnad i ljud!
Att köra bilen nu utan öronproppar är ungefär som att köra den innan med öronproppar
Såja, nu har den blivit med ens mycket mer användbar.
Reflektion #2, vad mycket min Bosch 044 låter... det tänkte jag inte på innan


Varför har du en 044? Borde vara extremt stort på din bil?


Dags att modda för att placera pumpen i tanken härnäst?

Fredrik, kan du ta en bild på hur upphängningen av dämparen är gjord, bra att ha som referens för framtiden.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Figgz skrev:
Victor. skrev:
Hur varm blir en sån där dämpare efter lite skojkörning? Ullen inuti isolerar ju även en del från värmen, men jag funderar på hur försiktig man måste vara när man kliver ur/i under en tur för att undvika grillade vader.

Den blir varm, inte grenrörsvarm men varm!
Gamla dämparen var nog rätt tom på ull, dels lät den väldigt mycket men den blev även väldigt varm i ytterhöljet. Det är inte så att man får brännskador om man nuddar, men vill man bli av med lite hår på vaderna om det är shortsväder ute så var det möjligt innan.
Värmesköldar är inte ovanligt på såna här bilar, men dämparen är inte gigantisk (finns de som har 2" bredare dämpare) så att kliva över är lätt.

Man brukar bränna sig nån gång/år.....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Riktigt snyggt även om jag saknar "min ljuddämpare".......

Får fixa en sån när jag skall glida ut till dig i vår

MaZ skrev:


Varför har du en 044? Borde vara extremt stort på din bil?

För att den satt på när jag köpte bilen
Yupp, den är onödigt stor, flödar onödigt mycket, låter mycket.
Frågan är om det är värt att "nedgradera"?

Mats Karlsson skrev:

Dags att modda för att placera pumpen i tanken härnäst?

Fredrik, kan du ta en bild på hur upphängningen av dämparen är gjord, bra att ha som referens för framtiden.

Eller bara en enklare extern pump? Även om invändig pump är tyst och bra.

Här är två snabba bilder på fästet, passade dock inte på att polera upp det som rören (får skämmas lite) då det inte syns. Är ju en bil för funktion, inte utseende




Själva fästet är en kombination av en rostfri plåt valsad för att följa dämparen på ca 120cm2 i yta, som sedan är sömmad i dämparen. Sedan är det ett H (sett rakt från sidan) som följer dämparens radie med själva "hyllan" i H:et byggd i storlek efter en avgaskudde från Westfield (eller Peugeot 504 om man ska kolla cross-referencetabell), där 3 sidor av hyllan är helsvetsade mot fästet. Den är svetsad inifrån, så nog är det bra genombränning iaf som man ser.
På detta sätt står dämparen och vilar på en horisontell kudde med stor yta upp mot dämparen och stor yta på fästet mot plåten för att undvika stressprickor som det kan bli i rostfritt.
Själva svarta L-fästet som syns är original sedan tidigare, vilket sitter skruvat in i ramen.
Själva utsticket på fästet både in mot bilen och nedåt är väldigt lite, vilket var målet för att då det så diskret som möjligt.

Blev väldigt diskret och stabilt! Förhoppningen är att detta fästet ska vara kraftigt nog för att hålla för evigt, dämparen är ompackningsbar så om detta blir bra så är tanken att det är bilens sista avgassystem oavsett hur länge bilen lever. Får se om det blir så
En sak är säker, själva konstruktionen av fästet att få det så slimmad som möjligt men ändå med bibehållen justermån och åtkomlighet var det som tog tid, men det var det värt.

super7 skrev:

Man brukar bränna sig nån gång/år.....


Undrar om det kan gå en sommar utan att man bränner bort lite benhår?



Nåja, det var inte bara jag som var glad över att bilen igår, även grabbarna var ute och torrkörde lite i garaget



1½ och 4 år gamla, klart att vokabulären hos 4 åringen innehåller "Westfield", "Nürburgring" och "Sportvagnsklubben", 1½ åringen associerar redan nu siluett av en sjua och säger "pappas bil". Något har jag iaf lyckats med


Förresten, Janne och Peter: Jag kunde inte hålla mig igår, så jag var tvungen att tvätta bilen i vårsolen med. Den var ju dammig

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Figgz skrev:

Förresten, Janne och Peter: Jag kunde inte hålla mig igår, så jag var tvungen att tvätta bilen i vårsolen med. Den var ju dammig

Usch

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



dvorak skrev:
Figgz skrev:

Förresten, Janne och Peter: Jag kunde inte hålla mig igår, så jag var tvungen att tvätta bilen i vårsolen med. Den var ju dammig

Usch


Usch, Usch

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Figgz skrev:
Jag kunde inte hålla mig igår, så jag var tvungen att tvätta bilen i vårsolen med. Den var ju dammig

Bra där! Ordning och reda!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Dammig.. pff..
Jag ser lite fram emot att se Figgz liksom rygga tillbaka när han kommer tillräckligt nära 927-an för att inse hur den faktiskt ser ut..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 20, 21, 22   >>
8 besök senaste veckan (48562 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande