Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 20, 21, 22   >>
8 besök senaste veckan (48562 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Nu känner jag mig lite besviken. Här har man gått in för att komma med i putsligan
och ansträngt sig med äkta grussprut längs bilens sidor, breda uppställ på den
hala grussträckan i skogen, scandinavian flick mm mm...
Åsså går du och tvättar din bil?






































Blir bra med nya dämparen Fredrik! thumbs upthumbs upthumbs up

Håller med om att det känns bättre i maggropen när man får bort skiten
från bilen. Det läggs ju en och annan timme på den ändå.

Hmm, försökte mig på en filmsnutt med ljudupptagning härom dagen.
Fick med de första metrarna när jag svängde ut på vägen, sedan klev jag på lite och då klipptes allt ljud och kvar blev distorsion.... Så jag har nog lagom ljudnivå från mitt system.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare


Glad påsk från ett soligt och vårigt Göteborg!
Har man en kycklinggul bil så är en påsktur obligatorisk

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Figgz skrev:


Glad påsk från ett soligt och vårigt Göteborg!
Har man en kycklinggul bil så är en påsktur obligatorisk
Hade du kycklingdräkt alá Stig Helmer på dig också?


Men det hade nog räckt med gul overall och röd hjälm

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
liljekvist
Lödöse
Här sen Feb 2011
Inlägg: 160



Figgz skrev:


Glad påsk från ett soligt och vårigt Göteborg!
Har man en kycklinggul bil så är en påsktur obligatorisk
kycklingdräkt, sen är det bara att påska runt🐤

_________________
christian liljekvist
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Sa du hej till prästen i feskekörka?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Hämtning av påskmässe-sellen i högtidsmässigt
fordon?

Glad påsk!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Figgz skrev:

Har man en kycklinggul bil så är en påsktur obligatorisk
Hade du kycklingdräkt alá Stig Helmer på dig också?


Men det hade nog räckt med gul overall och röd hjälm


liljekvist skrev:
kycklingdräkt, sen är det bara att påska runt🐤



Hade sett fint ut i en sån Stig H dräkt Tänkte faktiskt tanken att "undrar om jag har något så jag verkligen kan se påskmässig ut" men kom inte på något bra, har nån dag till på mig att finputsa den idén
Annars är det helt rätt högtid att ta fram "äggdekalen" från förra året :

Finns det sån dräkt i någon form av brandtåligt (bomull) Niklas så ska jag inte vara svår för att spöka ut mig på en konbana i sommar
Janne J skrev:
Sa du hej till prästen i feskekörka?

Is that the one who believes in cod?

...eller är han bara en fena på att be om att få fesk?

Christian Jansson skrev:
Hämtning av påskmässe-sellen i högtidsmässigt
fordon?

Glad påsk!

Jag tänkte så Påsksill måste hämtas med påskbilen (en underbar ursäkt för att ha matchande fordon för varje årstid)
men jag kan erkänna att Feskekörka var stängd när jag var förbi igårkväll, men tänkte att det blev ett bra tema

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Gillar verkligen bilden, det finns något fräckt med en äkta rejsig bil i stadsmiljö, skön känsla helt enkelt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Janne J skrev:
Gillar verkligen bilden, det finns något fräckt med en äkta rejsig bil i stadsmiljö, skön känsla helt enkelt thumbs up

thumbs up thumbs up
Tack Janne, funderade lite när jag körde runt i stan vilket motiv jag skulle välja för bakgrunden den dagen, kände att Feskekörka var kul att få med då det blev en väldigt bra Göteborsk-inramning.



Kaffekoppsmek!
Klart jag har vettiga saker jag borde göra, men just nu så är det inga stora saker som sker. Lite småfix här, lite småpill där. Men en riktigt bra sak var iaf en stund kaffekoppsmek idag när Carl Josefsson kom förbi på lunch och kaffe.



Givetvis dukades kaffe och kaka upp på en extra Zetecmotor, samtidigt som en ny diff fick agera fotpall. Vad mer kan man behöva för en bra inramning av lunchen?
"Hur smakade kaffet?"
"Toppen"
Så, nu bjöd jag på den dåliga vitsen med...

Nu är det 2 veckor kvar till första körningen, vad kvarstår?
-Byta en avgasklämma till nya ljuddämparen, den kom i veckan så bara att montera
-Skruva tillbaka bakåtsträvorna på bågen. Plasta om bagagebaljan funderar jag på att vänta med tills vårsolen värmer så kanske jag kan göra det utomhus en bra dag.
-Kolla däcktryck

Känns som görbart, även om tiden ofta försvinner snabbare än man tänker sig.
Säsongen 2021 i sprinten blir nog tuffare än vanligt med alla som uppgraderar sina bilar så fint här på rejsa!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Ser sjukt najs ut!

Jag måste tränga mig på snart och testa den fotpallen

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



dvorak skrev:
Ser sjukt najs ut!

Jag måste tränga mig på snart och testa den fotpallen


bekvämligheten diffade lite beroende på var man satte fötterna

oaktat alltid lika trevligt att ses Fredrik

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Nu på torsdag är det dags för Sprintrace #1 vilket betyder att säsongen 2021 är igång på riktigt!


Även om jag har varit ute på många kortare turer under året redan så var det dags för en riktigt shakedown idag, 15 mil körning med 2 kompisar i sina sjuor. Två bilar som även de är med i cupen för Sprintrace inom Sportvagnsklubben Göteborg, Rattmuffen Cup som det klassiska namnet är.

Rutten på som sagt 15 mil och enligt Google Maps strax över 3h långa rutt ser lite ironiskt ut som "vår egna lilla Nordslinga" här i Göteborg och bjuder på otroligt blandade vägar, alla med kurvor men i många olika former. Tighta vägar, öppnande vägar, nyasfalterade vägar, klassiska kurviga partier - här finns allt!

157km, 3h 2 min

En sån här skön dag var vi inte ensamma på vägarna, många MC och även många entusiastbilar såg vi (inkl en annan sjua vi glatt vinkade till!), men trots detta hade vi mestadels tomma vägar framför oss och kunde själva välja tempo.
Väl utanför Hällingsjö blev det ett litet fikastopp vid en sjö med




Innan vi satte oss i bilarna och körde vidare.


Så vad kan jag säga om bilen i år?
Ja, den är som förra året - fast tystare En ommappning för primärt lättlastdelen hade inte varit fel, inget som stör på bana/konbana men på gata och på en så här lång nöjestur så märks det att den går lite fett ibland, men förutom det gick den som en klocka!
Underbart att kunna köra en sån här långtur redan i april utan att frysa, 18 grader skulle det vara idag och solen sken konstant

Så nu är all gammal bensin i tanken från 2020 uppkörd, dags att fylla på ny och göra sig redo för Sprint #1 på Vårgårda!
En sak är säker, konkurrensen kommer bara bli tuffare och tuffare där med alla fina byggen här på rejsa thumbs up

P.S.
Hela den långa "att-göra-listan" på tre punkter tidigare är avklarad med, avgasklämma bytt, bakåtsträvor tillbakamonterade och däcktryck kontrollerat och justerat.
D.S.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Härliga bilder Fredrik! Lycka till i sprinten imorgon!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Härliga bilder Fredrik! Lycka till i sprinten imorgon!


Tack!
Så hur gick det...?



Dags för Sprint #1
Efter lite äkta aprilväder, några dagar med 20 grader varmt i skuggan så kom det regn & hagelskurar dagen innan det var dags för Sprint #1. Hur skulle detta gå för en liten badbalja till sjua utan varesig tak eller vindrutetorkare?
Nåja, strunt samma - bara lasta och åka. Om inte annat för att hjälpa till att hålla snurr på arrangemanget som SVKG anordnar i vanlig regi.
Min del i det hela brukar vara att hjälpa till att sätta bana för att sedan notera tider (så alla gissningar om att jag är partisk i tiderna - ni har rätt ).

Som en tradition för andra året i rad så har klubben fixat en dekal för alla årets deltagare i Sprintcuppen "Rattmuffen Cup". Som Anders Jansa, skapare av dekalen, sa så speglar den en kärvänlig stämning i både aktiv körning och 'goa göbbar', helt enkelt "med vänner som dessa behöver man inga fiender"
Alla fick en dekal, fick kolla på den men inte avslöja för någon annan vem man trodde det var. När jag fick min dekal behövde jag inte gissa länge


Byter man från Speedster till Sjua så får man bjussa på sånt här när man inte håller låg profil

Redan när jag rullade in på området såg jag att depån var full Antalet deltagare som vill köra Sprintrace bara växer och växer för varje gång, en härlig sak men såklart något som sätter press på oss som försöker hålla snurr på arrangemanget. Vi hoppas ni hann njuta av bilar och körning, men jag kan avslöja att till nästa gång kommer det finnas nyheter som gör att det blir mer körtid. Men mer än så säger jag inte nu


Så för att minimera väntetiden så minimerade jag min egna körning, jag väntade tills alla deltagare fått köra 1+2 stintar (en ensam för att sedan ha två i följd), körde 3 vändor på raken och sen var jag nöjd för dagen. Tydligen så kör jag bäst med kalla däck
58:05
59:46
59:29

Kommer inte ihåg de exakta hundradelarna på stint 2 och 3, men dilemmat var att jag började ta i lite mer då, så jag fick kast med medöljande omtag/stoppsladd på både stint 2 och 3 för att inte träffa koner. Man spar tid på att korrigera jämfört med +3s tillägg för att skjuta en kona i omloppsbana!




Härligt är iaf att bilen bara levererar, enda "prestandauppgraderingen" i år är det lättare svänghjulet samt att jag har bytt plats på fram och bakdäck

Nöjd, men trött i armar och knopp av koncentrationen för arrangemanget, så parkerade jag bilen och fortsatte ta tider och rulla på.

Men lite mer körning blev det ändå när jag fick provköra både Lupo GTI och Opel Astra OPC, bägge bilarna visade sig vara väldigt snabba och Astran kom imponerande ner på 63:0x-tid direkt på första stinten. Moderna hot hatches är snabba!


För att inte stoppa allas glädje körde vi lite längre än planerat, så när banan var ren från tidtagningsutrustning och koner så hade mörkret lagt sig, men en mer stämningsfull april-torsdag är nog svårt att finna

Foto: David Dahl


Rullade hemåt nöjd över att alla fick körtid och vi slapp haverier på banan, lastade av bilen (praktiskt med den nya belysningen i kåpan) och backade in i garaget... För nästa vecka är det dags igen - då för Falkenberg!




_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Fan vad najs med belysningen i släpet!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73






Och snabbast som vanligt

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
liljekvist
Lödöse
Här sen Feb 2011
Inlägg: 160



Imponerande att ni får till så bra event, hatten av för ert arbete
Extra krydda med att ha rörliga hinder i form av ringvält på bana

Givetvis, snyggt kört thumbs up

_________________
christian liljekvist
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



liljekvist skrev:
Imponerande att ni får till så bra event, hatten av för ert arbete
Extra krydda med att ha rörliga hinder i form av ringvält på bana

Givetvis, snyggt kört thumbs up

Som icke bidragande deltagare håller jag med till 100%. Mycket uppskattat. Synd att man får smisk av arrangeörerna varje gång, vi får nog börja vikta upp Fredriks bil med ett par 100 kg

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



STORT tack får provkörningen! Så jävla rolig bil. Det är som en helt annan grej.

Gillar verkligen hur chassiet rör sig, och den är så lätt att hitta gränsen med. Meeeen, svår att köra fort thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



dvorak skrev:
vi får nog börja vikta upp Fredriks bil med ett par 100 kg



Kanske finns en anledning till tvätt och puts, onödigt att släpa runt på flera kg grus.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Klingan75 skrev:
dvorak skrev:
vi får nog börja vikta upp Fredriks bil med ett par 100 kg



Kanske finns en anledning till tvätt och puts, onödigt att släpa runt på flera kg grus.

Lacken slits ju ner också, blir många gram per år där

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 20, 21, 22   >>
8 besök senaste veckan (48562 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande