Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 20, 21, 22   >>
11 besök senaste veckan (48597 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



dvorak skrev:
Klingan75 skrev:
dvorak skrev:
vi får nog börja vikta upp Fredriks bil med ett par 100 kg



Kanske finns en anledning till tvätt och puts, onödigt att släpa runt på flera kg grus.

Lacken slits ju ner också, blir många gram per år där



Den viktminskningen ska man inte förakta, min motorhuv till mustangen vägde 19 kilo innan jag tog bort all färg och spackel, sedan vägde den 16...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491


Trådstartare
Janne J skrev:
dvorak skrev:
Klingan75 skrev:
dvorak skrev:
vi får nog börja vikta upp Fredriks bil med ett par 100 kg



Kanske finns en anledning till tvätt och puts, onödigt att släpa runt på flera kg grus.

Lacken slits ju ner också, blir många gram per år där



Den viktminskningen ska man inte förakta, min motorhuv till mustangen vägde 19 kilo innan jag tog bort all färg och spackel, sedan vägde den 16...


Amatörer... lack Det har inte min bil, bara färgad gelcoat...
Nä förlåt, åter till lite seriös (?) biltråd!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491


Trådstartare
Vad har hänt här? Radiotystnad?
Tyvärr bara lathet, lättja och fokus på annat. Annat som i att arrangera träffar, licenskurser och körningar. Men nu sitter även jag i soffan och slappar - dags att uppdatera rejsa

Sen senaste inlägget om körning (Vårgårda Sprint #1) så har mycket hänt!
Förutom en riktigt härlig långkörning med vänner (4h körning på kurviga vägar) så har även dessa träffar avverkats:
-Falkenberg (vårruset)
-Knutstorp (Licenskurs)
-Vårgårda Sprint #2

Så vi börjar i tur och ordning!

Falkenberg - Vårruset


Tro det eller ej, men förra året var jag inte så sugen på Falkenberg. Kände mer att "lite konbana blir roligt nog för nya bilen", men i år skulle ett par vänner som är lite nyare på bankörning ta licens på Knutstorp, så då tipsade jag dem om att värma upp på Falkenberg innan. Så för min del hade det varit dumt att inte vara på plats för att kunna tipsa, hejja på och även ha lite roligt.

Var det roligt då?
Ja dra på trissor! Titta bara på första bilden, bredvid min bil är Peters vackra och underbara Datsun! Så förutom att köra mina lilla bil runt banan så passade Peter på att ta ett pass i min bil och jag ett pass i hans. Det går inte att sammanfatta bättre än såhär:

Peter, du har lyckats så galet bra!

Nåja, min egna bil och körning då. Hur är det att köra Sjua mot Speedstern?
Rent medvetet valde jag att inte logga något då jag bara ville köra för nöjes skull - och tusan vad jag hade skoj!



Dodge Viper, BMW 1M, Porsche 911 GT3 etc etc... bilarna som var ute samtidigt var av blandad karaktär och gav riktigt roliga kamper, men samtidigt har jag nästna lite svårt att ta in hur fort det går med en sån här liten rackare till bil. Att lägga i 5an efter högfartaren och mata på fullt på den växeln ner mot nästa kurva är en häftig känsla för mig som är van att köra bilar med låg effekt men bra chassie. Den upplevelsen är skön och rätt snabbt går det ändå
Summa summarum, härlig uppvärmning inför mer banåka i sommar!

Knutstorp - Licenskurs
Även i år skulle jag vara instruktör för en härlig grupp deltagare på SVKG's licenskurs som i år var på en ny bana - Knutstorp!
Roligt nog var jag här så sent som i höstas med denna bil, så med den körningen färsk i minnet så var förhoppningarna höga - inte bara hos mig men även den trogna medhjälparen (äldsta sonen) som även ville med bara för att tanka bilen inför Knutstorp

En vanlig kväll så förvånar man alltid någon på lokala macken när man fäller upp kåpan och börjar tanka en gul badbalja bland alla vanliga bruksbilar

Efter en kväll med teori så väntade en dag med körning, vi började med en klassisk track walk för att visa spårval, lurigheter i banan och även skapa en förståelse för hur otroligt doserad och varierande i höjd som Knutstorp är!



Efter detta väntade ett par timmar (!) med körning i form av olika övningar, både i grupp, formation samt självklart även med direkt coachning av varje deltagare.

De-briefing och genomgång inför nästa övning mellan två moment, fångade av en deltagare

Efter kursen så var det lite Open Pit Lane, så jag passade på att slå på Harrys Laptimer, skruva åt dämparna lite hårdare och ge mig ut ett pass!

En sak var bra, jag var varm i kläderna och det flyttade på sig rätt okej.
En sak var dålig, jag hade hittat läget där bilen blir överdämpad och börjar studsa istället för att följsamt hitta grepp och vara tydlig på gränsen. Känslan var därför lite som att åka styling-sänkt bil, hopp och studs...
Tiden blev därför bara rätt ok, men en klen tröst är iaf att jag kör rätt konsekvent så virtual best och actua best är rätt likt


Backade 2 klick på dämparna och bilen var tillbaka i en form jag kände igen den, tyvärr så hade batteriet i telefonen börjat tacka för sig (använder en reservtelefon till detta och den var tyvärr inte helt kry den dagen) så det blev inget mer loggat även om körningen kändes bättre efteråt
Men men, Knutstorp skall besökas i augusti igen - nya tag då!


Vårgårda - Sprint #2
Dags för ett av favoritmomenten och något jag känner mig mest hemma i - konbana!
Dagen till ära var vi färre från SVKG som hade möjlgihet att vara med och arrangera, så jag passade på att dyka upp extra tidigt och fick njuta av hela fältet för mig själv ett tag innan någon annan dök upp


Det är något speciellt att ha en rolig bil och ett flygfält helt för sig själv...

Mestadels av tiden så stod jag vid tidtagningen, höll koll på vem som körde vilken bil, vilken tid det var, tillägg för träffar av konor eller felkörningar. Så det blev inget direkt fotat av mig, men passa på att kolla in nån av biltrådarna från ex Peter, Janne, Johan eller Klingan för lite bilder och film!

Får väl ärligt sno Jannes film och lägga in här som visar hur vi har det på en körning:


All ära till Janne för att filma lite go stämning i depån!

Efter att ha sett till att alla 37 (!) deltagare (tror jag det var) få köra sina vändor så passade jag på att köra ltie själv och dra på trissor... Första 3 vändorna kändes rätt OK ändå, snabba var de (snabbast om jag får vara osvensk) men efter lite omladdning och analys av missar/möjligheter så testade jag lite ändring av spår och tempo och tro det eller ej - men ytterligare 2 sekunder kapades! Från 55:54 som bästa tid i Sprint #3 till 53:28 i Sprint #4 Den tiden backades sedan upp av 53:87 så jag kan ändå känna att det var konsekvent nog och inget "one hit wonder" som annars kan vara vanligt i dessa mellotider

Hur glad blir man då när man får både se folk ha så roligt men även själv ha så kul i konbanan?

Jo exakt så glad och troligtvis ännu mer, för hjälmen döljer leendet

Som lite grädde på moset fick jag frågan om jag kunde coacha och prova några andra bilar, mest otippat var när jag fick äran att testa Camaro SS:en som är med i början på filmen ovan och första repan med den i konbanan slutade på 56:97 Inte trodde jag att en såpass stor bil gick att köra så snabbt på en gång. Med lite träning kan en sån, i dessa lägen ändå otippad bil, vara galet snabb!
Så nästa gång nån frågar "måste man köra sjua för att ha en chans i konbanan" så kan jag ärligt säga "absolut inte, du kan ta en snabb amerikanare som kommer krossa alla dina förutfattade meningar när den kör ifrån det mesta och sätter en av top 5 snabbaste tider oavsett biltyp".
Det är nog ett väldigt bra sätt att sammanfatta SVKG Sprintcup, kom med vad du vill (allt från FyFabian till bruksbilar/sportbilar/rejsbilar) och ha lika kul oavsett - och bli förvånad över hur snabba än del bilar är, både en Camaro och en Fabia - på var sitt sätt!


Nästa vecka står det Kinnekulle i kalendern, har inte bestämt mig för om jag skall köra eller enbart hjälpa till/arrangera/coacha (för det är så ruskigt skoj att se andra personer utvecklas och bli bättre!). Men oavsett vilken så kommer bilen att användas - om inte på bana så för kul-turer innan det är dags för nästa Sprint #3 som då skall vara på en ny bana, Borås Motorstadio!


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Galet imponerande tider i sprinten
Nästan så jag måste slänga ihop Camaron och och låta dig dra till med en dräpar tid med den oxå.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Kul att läsa!
Personligen har jag har fått stryk av många bilar i konbana. Bl.a en Cadillac.......

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Hur du lyckades köra Camaron på den tiden är snudd på ofattbart, grymt bra rattat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57



Lika imponerande snabb oavsett bil! thumbs up

_________________
Martin St0tzer
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Imponerande Fredrik! thumbs up thumbs up thumbs up

Minns för många år sedan när jag hade min
standardbetonade 325:a utan diffbroms osv.
Var van vid att bli allmänt frånåkt av alla M3:or
men det gjorde ingenting - kul hade jag ändå.

Carl Rydqvist körde så några varv med bilen på Knutan
och började mer eller mindre direkt att köra åttor runt M3:orna...
Tur att man redan visste att man inte var näste Ronnie, annars
hade man kanske blivit knäckt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Figgz skrev:
...racerapport...


Så skriver man en racerapport! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Klingan75 skrev:
Figgz skrev:
...racerapport...


Så skriver man en racerapport! thumbs up

Helt klart!!


Kul läsning Fredrik. Och helt grymt kört

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



"jävlar vilket drag" citat från en mycket nöjd passagerare

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491


Trådstartare

Äntligen dags för Sprintrace igen!
Sprint #3 i SVKG's sprintcup var nu för oss alla på en ny bana, Borås Motorstadio och närmre bestämt Gäddered. Vart det ligger kan ni fråga Google maps om, men fråga inte efter vägvisning bara, det gjorde jag... och jag fick se massa smala, kurviga och natursköna vägar!
Perfekt om jag hade kört sjuan dit, inte lika perfekt när jag trailade med ett hyffsat stort täckt släp och hade en tid att passa då jag hade med tidtagningen Att man sen hamnar på gamla skogsvägar med grässträng i mitten, där gav jag upp, vände mitt släp i skogen och körde en annan väg.
Nåja, det om det. Vad är då detta för ställe? Jo en bana med höjdskillnader, kurvor och möjligheten till härliga lastväxlingar, chassiedynamik och blinda krön. Upplevelser man inte kan få på ett flygfält!



En bild från eftersnackstråden tagen av Johan Jaurelius, jag står säkert och säger "Och här borta har vi inte en aning om hur man kör " eller något liknande...

Börjar med två stillbilder för att hålla er på halster inför filmerna


Sjuan in action fotat av Daniel Strigård

Banan är någon form av blandad driftingbana, super motard, folkrace (?) och nu uppenbarligen Sportvagnssprint
Sträckningen såg ut såhär:


Bansträckning ritad av Daniel Strigård

Start, 3 konor, ner till 360 snurr, vidare till 3 konor, över blint krön (galet blint), vidare till konparti, dubbla 90 graders vänster med drop i höjd ner till 180 vändning, upp med 90 grader höger, 90 grader vänster och avslutande 3 konor.

Gör man det någorlunda tight och snyggt (?) men inte snabbast för dagen kan det se ut såhär:


43:70

Men kör man lite snabbare men inte lika snyggt kan det se ut såhär:


43:03 var tiden på denna repa!

Uppenbarligen borde en 42 tid med lätthet gå att nå, kanske även en 41 tid om "optimalt varv" sätts.
Själv så körde jag 3 sprinter inom tävlingen, dessa ovan är nr 3 och 2, men sprint 1 finns även den på film. Det är mer ett funktionstest av bilen och varvstopp på 2an (check, funkar) samt känsla.


45:03, med massiv upplåsning till vändningen efter långt funktionstest av varvstopp
Alla filmer är tack vare och tack till Per Landfors!

Däcktryck? Japp, det hade jag nog, säkert massor
Dämparsättning? Samma som förrförra veckans studentkörning... ingen aning
Bränslemängd? Full tank, onödigt att släpa på

När jag summerar det på det sättet så kan man tro att jag inte tar det här seriöst, det gör jag, men jag har för roligt bakom ratten för att fundera på hur man ska göra det optimalt

Saknar jag Speedstern en sån här dag?
Nej, inte alls. Den hade säkert varit lika snabb eller ännu snabbare (bra chassie, ABS etc) men nöjet att styra med gasen, direktheten och busfaktorn i att tänka "om jag kör snålt och tight här så blir tiden grymt bra... eller förresten, skit i det, jag gasar på, viftar med baken och har roligt"

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Roligt är det nya snabba.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Fantastiskt bra kört Fredrik, helt otroligt bra!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229



Fränt att se hur fort det kan gå med en snabb bil och en förare som kan ta ut det mesta av den.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Du är grym!

Ibland får man för sig att ditt nervsystem på något vis är kopplat till bilen med tanke på hur du hanterar den!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Kul! Där har jag varit för 20 år sedan och kört hyrkart, i ösregn. Ni såg ut att ha bättre väder.

Har lagt in augusti körningen i kalendern.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



Mats Karlsson skrev:
Roligt är det nya snabba.


+ 1 på det

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Så imponerande hur du hanterar en bil!
Referenstid för alla oss andra!

Jag såg allt 45.xx tiden du satte med Lupon!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Christian Jansson skrev:

Referenstid för alla oss andra!

Jag såg allt 45.xx tiden du satte med Lupon!


Gula bilar är snabba bilar

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Du ville ha feedback på banan.

Det verkar som den passade min bil bättre så jag är nöjd. Skillnaden mot andra bilar blev inte lika stor, jag har inte sett några resultat men jag tror att jag hängde med ganska bra.

Ärligt talat många fler dimensioner bättre än konbana på flygfält. Höjdskillnaden ställer sina krav på att välja rätt växel uppför. Vändningarna runt däckstraven är en större utmaning än många nog tänkte på. Det var flera som pratade om hur man ändrade körsätt just där under dagen. Slingan gör att man själv måste hitta apex på några ställen för man har ingen hjälp av konor. Platsen gör att det blir mer socialt och det är lättare att vara publik.

Jag tycker att kombinationen flygfält och Borås ger en bra blandning. Har ni inte kört på industriområde vid något tillfälle? Det blir en utmaning när man blandar olika event! thumbs up

Jag väntar fortfarande på att se dig köra Fyfabian, vet att det är ont om tid men det hade varit kul. Behöver jag ens säga snyggt kört? Men menar du verkligen att Speedstern är snabbare än sjuan? Hade jag inte gissat på.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 20, 21, 22   >>
11 besök senaste veckan (48597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande