Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21, 22   >>
8 besök senaste veckan (48562 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Victor. skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Passagerarsidan var också lite småknölig att få att glida den gången jag försökte (något tappades vid sidan av stolen), men varför skulle man vilja justera den annars?

Det beror på om det finns fotstöd, det är rätt mycket trevligare att sitta med stöd för fötterna mot någonting (speciellt vid lite mer "inspirerad" körning) än att benen bara "ligger" rakt fram, särskilt vid låg sitthöjd tycker jag. Men man kan ju ha en fotplatta som är justerbar i längsled istället (eller så är det så lite benutrymme att även de kortaste når fram till torpedplåten och längre personer får sitta så knäna skymmer sikten ).


I min så sitter batteriet i fotutrymmet, så det har varit stränga order om att inte ta spjärn mot det.
Men jag förstår vad du skriver, själv har jag aldrig varit passagerare i en Seven.
Batteriet skall flyttas i vinter.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Figgz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:

Tusen tack Marcus!


Inga problem, det låg bara och skräpade här.

thumbs up

Mr Sound skrev:
Bra jobbat Fredrik den blir bara finare och bättre hela tiden
Hur skall det sluta
Har ett ställbart underrede i garaget som på länken du fick
Det kan du få någon dag

Strålande Peter, vi hörs och ses i nästa vecka! Vore skönt att prova att få dit ett justerbart underrede så att både Janne och min fru kan provköra bilen

Victor. skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Passagerarsidan var också lite småknölig att få att glida den gången jag försökte (något tappades vid sidan av stolen), men varför skulle man vilja justera den annars?

Det beror på om det finns fotstöd, det är rätt mycket trevligare att sitta med stöd för fötterna mot någonting (speciellt vid lite mer "inspirerad" körning) än att benen bara "ligger" rakt fram, särskilt vid låg sitthöjd tycker jag. Men man kan ju ha en fotplatta som är justerbar i längsled istället (eller så är det så lite benutrymme att även de kortaste når fram till torpedplåten och längre personer får sitta så knäna skymmer sikten ).


Smart, det ska jag klura vidare på! Min Opel Speedster hade ett flyttbart fotstöd, kanske borde kolla på något sådant så det går att justera för olika långa passagerare också. Det är mycket mer behagligt att åka bana/konbana om fötterna vilar mot nånting. Det kryllar inte direkt av bra saker att hålla sig i en sån här bil heller


I övrigt blev det lite lunchmek idag!
Vad är detta? Dags att skruva upp nån kattlucka?
https://rejsa.nu/im/user/176/2022-01-27-15-32-14_cc07de21-741e-4e1b-bb . . . .

Lite förberedda gängade hål i A-stolparna
https://rejsa.nu/im/user/176/2022-01-27-15-32-14_c9af3a6e-dbd3-4641-ad . . . .

Och vips, vindavvisare!
https://rejsa.nu/im/user/176/2022-01-27-15-32-14_b3663456-b457-4db7-ad . . . .
https://rejsa.nu/im/user/176/2022-01-27-15-32-14_2855d917-cb45-4e31-bb . . . .
https://rejsa.nu/im/user/176/2022-01-27-15-32-14_22bc3034-f8d4-4921-a2 . . . .

Får tacka min kompis Per som fick dessa över vid försäljningen av sin Westfield nu under vintern



Bör kunna ta bort lite turbulens men även hjälpa körningen om det kommer en störtskur på banan eller två, vilket ändå hände under 2021.
Däremot skall man aldrig förvänta sig att det blir dragfritt och bekvämt, det är fel typ av bil.
Finns en talande bild av en simulering av luftmotstånd mellan en ko och en Jeep Wrangler, den har ändå väldigt lik design av framruta. Kolla turbulensen.
https://rejsa.nu/im/user/176/2022-01-27-15-31-20_fo54tz0yfej2gkp9-2rvt . . . .
...så frågan är om det blir mer som en ko nu


blev kolossalt snyggt iaf

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Figgz skrev:
Däremot skall man aldrig förvänta sig att det blir dragfritt och bekvämt, det är fel typ av bil.
Finns en talande bild av en simulering av luftmotstånd mellan en ko och en Jeep Wrangler, den har ändå väldigt lik design av framruta. Kolla turbulensen.
https://rejsa.nu/im/user/176/2022-01-27-15-31-20_fo54tz0yfej2gkp9-2rvt . . . .
...så frågan är om det blir mer som en ko nu


Dags att ta bort rutan, tänk bara vad den gör för bensinförbrukningen. thumbs up
Jag beställer istället "half doors" och hoppas på att det minskar vinden lite. Men egentligen lurar jag bara mig själv för jag tycker det är schnyggt!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
carl.josefsson skrev:

blev kolossalt snyggt iaf

Man får ju göra vad man kan så den blir extra användbar, det är ju inget mu-seiföremål



Marcus Gustafsson skrev:

Dags att ta bort rutan, tänk bara vad den gör för bensinförbrukningen. thumbs up
Jag beställer istället "half doors" och hoppas på att det minskar vinden lite. Men egentligen lurar jag bara mig själv för jag tycker det är schnyggt!


HAlvdörrar är bra för att slippa drag i sittbrunnen så det är inte fel! Du har aeroscreen och då är det inte lika turbolent runt huvudet ändå.

Största anledningen att jag vill ha framruta är att jag vill kunna använda bilen utan att ha hjälm (annars dör man om man får ett stenskott eller möter en humla i 70 blås), när jag köpte bilen hade den varken ruta eller aeroscreen och det var lite skoj på sitt sätt men inte behagligt att köra runt utan hjälm.

Nu sitter jag så lågt i min bil (trots att jag är 1.93) att med en vanlig aeroscreen så ser jag knappt vägen
Däremot så har jag fastnat lite för en ny produkt som håller på att tas fram nu, nämligen denna:



Man håller på att ta fram "moderna brooklands", eller om man hellre kallar det "låg framruta" eller helt enkelt "transparenta aeroscreens".

Måttade lite och 125mm hög så kan jag i princip köra bilen med skyddade ögon utan hjälm. Ska se vad priset landar på, men lite nyfiken på att köpa blir jag allt
Kollar man på bilderna så verkar det vara 100mm aeroscreenen de har fräst ut nu, så en 125 kanske hade varit lagom?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Figgz skrev:
Största anledningen att jag vill ha framruta är att jag vill kunna använda bilen utan att ha hjälm (annars dör man om man får ett stenskott eller möter en humla i 70 blås), när jag köpte bilen hade den varken ruta eller aeroscreen och det var lite skoj på sitt sätt men inte behagligt att köra runt utan hjälm.


Jag kör aldrig utan solglasögon eller skyddsglasögon, det känns ibland och framförallt är det inte så kul att ha en stor fluga utsmetad över pannan. Men vad gör man inte för att köra Seven?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Det var ju det här kjag skulle ha svarat på.

Figgz skrev:
Nu sitter jag så lågt i min bil (trots att jag är 1.93) att med en vanlig aeroscreen så ser jag knappt vägen
Däremot så har jag fastnat lite för en ny produkt som håller på att tas fram nu, nämligen denna


Skiljer det sig verkligen så mycket?
Jag 1,91m, aeroscreen, V8-huven och stolen står direkt på det sänkta golvet (jag tog bort distanserna som höjde den) men jag tycker inte att jag störs. Den enda gången det känns läskigt är riktiga skarpa "krön" på svängvänliga vägar för då försvinner allt sikt framåt.

Jag såg också deras nyheter, men just nu finns det andra saker att lägga energin på. Dessutom följde det med en ruta så jag kan ju byta den dagen jag ser behovet (som tjejen som ville åka på långresa med bilen... ).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Största anledningen att jag vill ha framruta är att jag vill kunna använda bilen utan att ha hjälm (annars dör man om man får ett stenskott eller möter en humla i 70 blås), när jag köpte bilen hade den varken ruta eller aeroscreen och det var lite skoj på sitt sätt men inte behagligt att köra runt utan hjälm.


Jag kör aldrig utan solglasögon eller skyddsglasögon, det känns ibland och framförallt är det inte så kul att ha en stor fluga utsmetad över pannan. Men vad gör man inte för att köra Seven?


När man krockat med en humla i över 100 utan hjälm så vet man hur ont det gör, blödde rätt rejält också...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Svante skrev:
När man krockat med en humla i över 100 utan hjälm så vet man hur ont det gör, blödde rätt rejält också...
Läkte såret ok på humlan?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Niklas Falk skrev:
Svante skrev:
När man krockat med en humla i över 100 utan hjälm så vet man hur ont det gör, blödde rätt rejält också...
Läkte såret ok på humlan?


Blåste för hårt vid mun mot mun metoden så hen dog..


Sorry för trådkapning...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Svante skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Största anledningen att jag vill ha framruta är att jag vill kunna använda bilen utan att ha hjälm (annars dör man om man får ett stenskott eller möter en humla i 70 blås), när jag köpte bilen hade den varken ruta eller aeroscreen och det var lite skoj på sitt sätt men inte behagligt att köra runt utan hjälm.


Jag kör aldrig utan solglasögon eller skyddsglasögon, det känns ibland och framförallt är det inte så kul att ha en stor fluga utsmetad över pannan. Men vad gör man inte för att köra Seven?


När man krockat med en humla i över 100 utan hjälm så vet man hur ont det gör, blödde rätt rejält också...


Hur vet du att det var en humla?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



MaZ skrev:
Svante skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Största anledningen att jag vill ha framruta är att jag vill kunna använda bilen utan att ha hjälm (annars dör man om man får ett stenskott eller möter en humla i 70 blås), när jag köpte bilen hade den varken ruta eller aeroscreen och det var lite skoj på sitt sätt men inte behagligt att köra runt utan hjälm.


Jag kör aldrig utan solglasögon eller skyddsglasögon, det känns ibland och framförallt är det inte så kul att ha en stor fluga utsmetad över pannan. Men vad gör man inte för att köra Seven?


När man krockat med en humla i över 100 utan hjälm så vet man hur ont det gör, blödde rätt rejält också...


Hur vet du att det var en humla?


Av normal reflex så tar man sig där det gör ont... fanns lite rester som härörde från en randig humla kvar i fejset. Vilket fall som så är det inget jag rekommenderar.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Svante skrev:
MaZ skrev:
Svante skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Största anledningen att jag vill ha framruta är att jag vill kunna använda bilen utan att ha hjälm (annars dör man om man får ett stenskott eller möter en humla i 70 blås), när jag köpte bilen hade den varken ruta eller aeroscreen och det var lite skoj på sitt sätt men inte behagligt att köra runt utan hjälm.


Jag kör aldrig utan solglasögon eller skyddsglasögon, det känns ibland och framförallt är det inte så kul att ha en stor fluga utsmetad över pannan. Men vad gör man inte för att köra Seven?


När man krockat med en humla i över 100 utan hjälm så vet man hur ont det gör, blödde rätt rejält också...


Hur vet du att det var en humla?


Av normal reflex så tar man sig där det gör ont... fanns lite rester som härörde från en randig humla kvar i fejset. Vilket fall som så är det inget jag rekommenderar.


Instämmer med att man tar sig där man träffas: https://youtu.be/9CI12pXOazE?t=98

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Niklas Falk skrev:
Svante skrev:
När man krockat med en humla i över 100 utan hjälm så vet man hur ont det gör, blödde rätt rejält också...
Läkte såret ok på humlan?




/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Idag har jag köpt fisk!



Faktiskt, på riktigt! Jag behövde åka och köpa lite färsk fisk (Göttlaborg änna!) under dagen och solen sken, varför inte provköra bilen?
Lovar att jag inte köpte fisk för att dra dåliga skämt här, men visst kan man lägga många lax på bilen och är torsk på att köra... men jag ska inte dra massa dåliga skämt nu

Provköra vadå? Just det, vindavvisarna, men även detta:

Mr Sound skrev:

Har ett ställbart underrede i garaget som på länken du fick
Det kan du få någon dag

Just det, tusen tack Peter!

Av den glada och snälla herr Sjölund fick jag ett underrede


Så förarstolen åkte snabbt ut, underrede monterades och stolen återmonterades.


Nu finns det justermån så att både glada träffdeltagarna och även frugan borde kunna köra bilen, det är bra! Däremot var jag tvungen att testa om det blev någon skillnad för mig.
Faktiskt så blev det lite skillnad, jag kom något högre upp (~20-25mm) så jag ser lite bättre, men det blev litre trängre för knäna mot instrumentbrädan. Nu ska jag i ärlighetens namn säga att det är ändå 4-5 månader sedan jag körde bilen sist på riktigt, så jag ska ta några fler turer och testa och även frugan med såklart


Förresten så har vi bytt blad i kalendern, nu är det mars men februari var en glad överraskning i SVKG's kalender där grabbarna (på bilden tagen förra året ca 2 och 4 år gamla) satt och torrkörde sjuan en dag efter förskolan.


Hur var det, vi skulle inspirera kommande generationer väl?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Med underredet blir det en helt ny bil så nu måste jag provköra igen 😂 även om jag fortfarande lever på körningen på knutan. 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Med underredet blir det en helt ny bil så nu måste jag provköra igen 😂 även om jag fortfarande lever på körningen på knutan. 👍


thumbs up
Done deal!
Nyckeln sitter i som vanligt, gasen är till höger



Dags att vara lite osvensk och stolt!
Nu har det varit årsmöte och jag ska vara lite osvensk, nämligen vara stolt över mig själv
För lite drygt 2 veckor sedan var det årsmöte i Sportvagnsklubben Göteborg (SVKG) och med det även prisutdelning för det gångna året (men även fysiskt för 2020 då det mötet hölls virtuellt).

Först och främt måste jag säga att klubbens nya pokaler i svenskt tenn var riktigt stiliga!

Pokaler för klasseger i klass A (motsvarande Roadsport A reglemente) i sprintrace

Men även en annan pokal säkrades, nämligen vandringspriset Ventilen som hängt med ett tag. Här kan man se varför jag har lite press på mig ibland i konbanan



Så nu är det bara att inse att det finns lite att leva upp till även i år!
Enklaste sättet att hålla tiderna är med färska däck! Undrar varför de gamla redan är slut?



6st däck? Dags att bygga en Tyrell som i F1?
Inte riktigt, men alltid bra att ha 2 av de gamla som reserv om man kör punka på banan.


Dagens lilla bildexempel: Hur stor skillnad gör fälgbredd för kontaktyta? Mer än man tror!
Här är 205/60-13 på 7" resp 6" fälg. Exakt samma däcksmodell i samma dimension.



Nya gummin - check!
Nu är det nog slut på prestandahöjande uppgraderingar för i år, nästa steg får nog bli nya bälten tror jag. De gamla är gamla och bara 2" breda... Så tips på bälten som funkar i en sjua med spänndelen vid låsningen och inte vid infästningen i bilen tas gärna emot!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Figgz skrev:
Så tips på bälten som funkar i en sjua med spänndelen vid låsningen och inte vid infästningen i bilen tas gärna emot!
Grenbältena kan bli lite joxiga men annars https://www.demon-tweeks.com/se/schroth-profi-3x2-harness-1437301/

Jag tänkte nån gång prova med deras bolt in kit för att spara plats under stolen.
Tex https://www.demon-tweeks.com/se/schroth-bolt-in-kit-with-brackets-ssp0 . . . .
(Schroth för polyester, sträcker sig mindre och tål UV-ljus lite bättre har jag för mig)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Normalt brukar man få behålla ett vandringspris efter tre inteckningar, verkar inte gälla detta?
Coolt pris i alla fall. Rostfri eller natriumkyld?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Dina uppdateringar väcker så många frågor...

Tilletstol
Har du en B6 Screamer med kapade kanter, dvs inte en XL (för du är mycket smalare än mig)? Hur bred är den och hur mycket plats har du vid sidan?
När Radne hade rea var jag sugen på en B6 XL Screamer, men de hade bara med kanten kvar (bredd 47cm) men jag var fundersam på om den fick plats (varienaten utan kant har bredd 43cm). Jag kände inte för att själv sätta sågen i en dyr stol för att kapa av kanten.
Det jag var ute efter egentligen var att hålen på min stol är lite för låga så axelremmarna tar i lite, bättre med större/högre hål.


Lyftpunkt/palllbock
Figgz skrev:
https://rejsa.nu/im/user/176/2022-03-22-10-31-09_5823b174-b252-42c2-91 . . . .

Från en Westfiled FB-grupp har jag lärt mig att man skall bara lyfta (eller sätta pallbock) i en knutpunkt av rör, där det går ett rör uppåt, för att inte riskera att böja/knäcka ett rör i ramen. Du verkar ha en pallbock i mitten på ett rör, iofs är de inte så långa där som de på sidorna.
Är jag överdrivet försiktig som har två pallbockar i nosen, en på varje sida?
Se nedre högra hörnet där en pallbock syns, den andra är på samma ställe på andra sidan:

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Ska inte sevens ha "F1-lyftar" som blir pallbockar samtidigt?
En i vardera ände.
https://www.bg-racing.co.uk/pit-equipment/bgd-jacks-stands-and-ramps

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Figgz skrev:
Så tips på bälten som funkar i en sjua med spänndelen vid låsningen och inte vid infästningen i bilen tas gärna emot!
Grenbältena kan bli lite joxiga men annars https://www.demon-tweeks.com/se/schroth-profi-3x2-harness-1437301/

Jag tänkte nån gång prova med deras bolt in kit för att spara plats under stolen.
Tex https://www.demon-tweeks.com/se/schroth-bolt-in-kit-with-brackets-ssp0 . . . .
(Schroth för polyester, sträcker sig mindre och tål UV-ljus lite bättre har jag för mig)


Tack för tipset, men dilemmat med det bältet är att justeringarna sitter vid höftbältets fästen, dvs mitt mellan stol och ram. Finns exakt 0 utrymme där för att nå och justera
Det jag behöver är något som detta:
https://se.merlinmotorsport.co.uk/p/schroth-lotus-elise-exige-ii-fe-as . . . .


Där ser man att justeringarna är satta vid bälteslåset, dvs man drar justeringarna utåt för att spänna, då funkar de i en sjua
Lite trist bara med 4-5' per bälte, så vill jag ha två likadana... 8-10 papp? Njae... :-/

MaZ skrev:
Normalt brukar man få behålla ett vandringspris efter tre inteckningar, verkar inte gälla detta?
Coolt pris i alla fall. Rostfri eller natriumkyld?

Jag har också funderat på att man oftast får behålla det efter tre, men då jag inte vet så har jag hittills inte tagit risken Skämt åsido, när pokalen tillfaller någon annan få rjag väl be om en Mini-Ventil att behålla

Vi diskuterade efter årsmötet vad det var för ventil med personen i fråga som fixade fram den på 80 talet, han var inte exakt säker men en rostfri insugsventil från en fartygsmotor (han hade namnet på motortillverkaren men jag har glömt) trodde vi gemensamt att det var



Marcus Gustafsson skrev:
Dina uppdateringar väcker så många frågor...

Tilletstol
Har du en B6 Screamer med kapade kanter, dvs inte en XL (för du är mycket smalare än mig)? Hur bred är den och hur mycket plats har du vid sidan?
När Radne hade rea var jag sugen på en B6 XL Screamer, men de hade bara med kanten kvar (bredd 47cm) men jag var fundersam på om den fick plats (varienaten utan kant har bredd 43cm). Jag kände inte för att själv sätta sågen i en dyr stol för att kapa av kanten.
Det jag var ute efter egentligen var att hålen på min stol är lite för låga så axelremmarna tar i lite, bättre med större/högre hål.

Mina skumma inlägg kan ha den effekten Mer frågor än svar
Stolen saknar intressant nog exakt modellbeteckning. Har funderat på att maila Herr Libell och fråga vad för modell som ingick i denna orderbatch:



Däremot har jag provsuttit en XL stol i en Westfield (med avkapade kanter på stolen) och det var imponerande rymligt! Så jag kan verkligen rekommendera en sådan om man vill ha den typen av stol! Riktigt behaglig, även på längre turer.
Jag kan mäta min vid senare tillfälle, vet att jag gjort det en annan gång men den är rätt smal så jag har plats över i sittbrunnen med den.


Marcus Gustafsson skrev:

Från en Westfiled FB-grupp har jag lärt mig att man skall bara lyfta (eller sätta pallbock) i en knutpunkt av rör, där det går ett rör uppåt, för att inte riskera att böja/knäcka ett rör i ramen. Du verkar ha en pallbock i mitten på ett rör, iofs är de inte så långa där som de på sidorna.
Är jag överdrivet försiktig som har två pallbockar i nosen, en på varje sida?
Se nedre högra hörnet där en pallbock syns, den andra är på samma ställe på andra sidan:

Jo men det stämmer väl rent teoretiskt att en viss balkböjning kan inträffa. Dock så känner jag inte någon större oro för det när jag ställer den statiskt så hemma i garaget för ett däcksbyte. Inte så mycket last som vilar på de korta balkarna där. Sedan så är det även dubbla balkar fram så det är starkt.
Så som den ingenjör jag är så vet jag att andra ingenjörer (de mer teoretiska som fortfarande räknar på att lyfta bilen, men inte kommit dit) säkert gråter när de ser detta. Men vi ingenjörer som jobbar med ständiga förbättringar tittar, provar, utvärderar och ändrar om det skulle gå fel
Så lite mer ödmjukt svarat så är jag inte orolig för den låga vikten på en såpass kort balk där det finns många andra förstyvningar runt. Men vissa andra ställen är nog sämre att göra så på.

Niklas Falk skrev:
Ska inte sevens ha "F1-lyftar" som blir pallbockar samtidigt?
En i vardera ände.
https://www.bg-racing.co.uk/pit-equipment/bgd-jacks-stands-and-ramps

thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21, 22   >>
8 besök senaste veckan (48562 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande