Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... , 20, 21, 22   >>
7 besök senaste veckan (48564 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Med eller utan sprickor i framskärmar - snabbt och snyggt gick det!!!

STORT tack till er alla för Sprint-premiären!

dvorak skrev:

Håller med på båda punkter! thumbs up


thumbs up
Tack bägge, det blev ju ingen tillfixning av det estetiska, så jag försökte köra såpass fort att ni inte skulle hinna se skavankerna



Sprint #1 - Vårgårda
Säsongen 2022 drar igång, efter en vecka med härlig riktig vårvärme var det dags att förbereda för Sprint #1 på Vårgårda! Just förberedelser är självklart viktigt, Janne har demonstrerat essensen av "Panhardstagsafton" i sin Mustangtråd, själv så värmde jag upp med några dagars VAB, men kvällen innan Sprinten så gick jag iaf ut i garaget och justerade lufttrycket (1.7 bar kallt denna gång som minnesanteckning), spände upp generatorremmen och efterdrog lite skruvar. Så nu skulle väl allt sitta ihop

Dagen till ära fick jag härligt sällskap i bilen både upp och ner i form av Johan 'Axly', timman till Vårgårda passerade fort, tänk om man hade sånt trevlig sällskap till fler träffar!
Fram kom vi tidigare än förväntat, så bara att lasta av...



...börja lägga banan...


...och sätta igång att jobba! För min del är det främst att sköta tidtagning/noteringar och även hjälpa de som vill med lite tips och trix för att kapa tid i konbanan. Ingen garanti såklart, men nöje både från min (och förhoppningsvis deras sida med ) att få lite nya uppslag för snabbare framfart.

De två senaste åren har mängden deltagare ökat markant - vilket är enormt roligt! Men baksidan har såklart blivit mindre körtid och mer väntetid, men förra året knäckte Oskar en ny funktion i tidtagningen och vi ändrade lite banlayout med separat start/målgång och vips kunde vi ha 2 tidtagningar igång parallellt thumbs up På ett vanligt Sprint gör det att vi sparar med lätthet 30 sekunder i snitt per bil, slå ut det att snittiden för en körning är strax över minuten så förstår man snabbt att detta skapar massor av körtid för alla!
Så när 1½h hade passerat hade alla deltagare kört 3 vändor i banan, efter 2h hade majoriteten kört 5 vändor och efter 4h hade i princip alla kört 7-8 vändor men en del var uppe på 10-12
Äntligen flyter det på snabbt och utan lång väntan i kö som för något år sedan

Just det, min körning ja!
Hade nöjet att se både Micke Nordin med sin Tiger B6 sjua och Johan Samson med sin Aston Martin sätta riktigt fina tider, läskigt snabbt och snyggt kört av Johan när han kom ner på 59s med sin 1.7 ton tunga Aston på gatdäck! Tänk då på att vi med rdäck får 1s tillägg...



Foto: Fredrik Arvidsson

Aja, ut och ladda på några vändor. Körde lite defensivt för att inte toucha nån kon och få tidstillägg, men ändå med hyffsat tempo igenom. Kände efter vändorna att det måste finnas mycket mer fart att ta med i partiet för bilen släppte aldrig Nya däck ger så enormt mycket mer grepp än 2 säsonger gamla.
Klockan stannade på 57.43 som bäst den gången.


Foto: Fredrik Arvidsson

Fortsatte med tidtagning och coachning innan nästa vändor skulle köras för min del, hoppade i bilen och körde iväg! Stod på desto snabbare men fortfarande utan att bilen släppte - otippat bra grepp idag var min tanke!
I slutet av stint 5 började jag höra ett tick-tick ljud från höger bakhjul som jag inte kunde placera vad det var... Körde ut på stint 6, det flöt på bra men tick-tick ljudet ökade - slog därför av direkt och rullade sakta tillbaka till starten. Såg att hastighetsmätaren fladdrade lite och insåg direkt att det är höger drivknut (där sitter triggerpunkterna för hastighetsmätaren) som lossnat några varv. Loss med locket bakom stolarna och japp! 3 av 6 skruvar hade börjat släppa lite. Bara dra åt och vips var det som det skulle

Tiden då?
Jo helt otroligt så var första stinten ut av de dubbla på makalösa 56.05 och den andra på 56.24
Det är då galet vad bilen skall gå fort, nu måste jag kämpa hårt för att våga gasa tills jag hittar greppgränsen i det långa raka konpartiet Nya däck är alltid en billig uppgradering
Fortfarande helt överrumplad av de låga tiderna så lät jag bilen stå och såg till att låta alla andra få så mycket körtid som möjligt och ta deras tider... och många stinter blev det innan solen gick ner


Avslutar med några fler snygga bilder som Fredrik Arvidsson tog under kvällen när han inte körde sin snygga Lotus Evora:



_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Grymma tider!

Tack för jobbet ni lägger på träffarna, ni är bäst!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Stort tack för arrangemanget och nu är det kul att vara igång igen! 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Helt otroligt vad fort du framför gula faran! Det ser så odramatiskt och enkelt ut.
Som vanligt visade du vad skåpet ska stå.

Nu är det kanske inte din biltråd är helt rätt ställe att ge SVKG credd då ni är många som driver arrangemangen, men som så många andra lyfter jag på hatten och tackar för välfungerande träffar. Trots mycket folk så upplever jag att man får köra (nästan) så mycket man vill. Tiden däremellan försvinner snabbt i allt gött tjöt! thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare

Äsch vad ni är snälla, jag tackar ödmjukt men inser att jag vill leverera ännu mer med bilen - när den ligger på gränsen, då vet jag att jag har lyckats kräma ur den vad jag kan. Det har jag iofs gjort för stunden med, vad jag kunde... men bilen står och säger "Va? Kan du inte bättre?"

Annars så funderar jag på att plocka bort det justerbara stolsunderredet igen, det blev lite mindre knäutrymme i bilen nu, så antingen får underredet ryka eller så skall jag testa annan lutning på stolen. Får labba en kväll thumbs up


Johan Samson skrev:

Nu är det kanske inte din biltråd är helt rätt ställe att ge SVKG credd då ni är många som driver arrangemangen, men som så många andra lyfter jag på hatten och tackar för välfungerande träffar. Trots mycket folk så upplever jag att man får köra (nästan) så mycket man vill. Tiden däremellan försvinner snabbt i allt gött tjöt! thumbs up


thumbs up
Jag tar mig friheten att lyfta över den kommentaren och herrarnas ovanför till Eftersnackstråden för att rätt personer ska få sin beskärda del samt att även kunna bolla arrangemanget vidare.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare


Film, wohoo! Per Landfors passade på att filma lite, det uppskattas!


Så hur gick det?
Med riktigt Vårgårdaväder på gång (dvs varierande med risk för regn) så låg mitt fokus på att lägga banan och ta tider, så när jag såg att alla deltagare hade kört minst 3 stinter (de flesta 5) så hoppade jag in i bilen och körde 2 stinter. Mellan stint 1 och stint 2 skulle några konor justeras och då kände jag regndroppar komma... men men, det gör mer på psyket än på greppet i början så jag gasade på som syns i filmen, men tog det medvetet lite lugnare med gaspådraget inför sista pekkonan innan vändningen (som f.ö. gick rätt kasst, måste se över mina femkronorstora handbromsbelägg).

Men ändå, tiderna på de 2 stinterna blev bra, så jag parkerade bilen och fortsatte ta tid på alla övriga istället

Självklart så hade det varit roligt med torr bana och få ytterligare stinter körda, men men. Det blir ändå lite körning kommande veckor, så ingen stress nu!
-26 maj - Heldag Knutstorp (Licenskurs + fri körning)
-2 juni - Sprint #3 på Vårgårda
-11 juni - Kinnekulle heldag, denna missar jag dock då jag ska på bröllop... men men, det kommer mer körningar i sommar med!


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Först ut lite bilder från Rob K Castro, tagna på Sprint #2 på Vårgårda:




Sedan dess har även en heldag på Knutstorp hunnits med!
Licenskurs med Stefan Mumm som utbildare, samt jag och tre andra som lekledare för körningen. Min grupp bestod den här gången av en härlig blandning bilar. En Caterham 485s, en Ariel Atom samt två st Mazda Miata. En grupp som verkligen fick upp tempot och gillade utmaningar thumbs up


Efter licenskursen så fick även vi instruktörer lite egentid med open pitlane och jag passade på att gasa lite fullt igen, vilket Christoffer Lindqvist förevigade




Ikväll är det dags för sista översyn av bilen inför Sprint #3 på Vårgårda imorgon!


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Även jag har varit på Sprint #3
I sann SVKG-anda så är det hektiska veckor i maj och juni med minst en körning (banträff eller konbana)varje vecka - så även i år!
Så med däckmärkena och bromsdammet kvar från Knutstorp i förra veckan så lastades bilen på kärran, härlig co-driver i form av 'Axly' följde med och vi styrde uppåt till Vårgårda!

Väl på plats så hade vi permanentmarkerat vår variant av Automobils A-sprint så att lägga banan gick fantastiskt fort och redan 30 min innan utsatt tid så började första bilarna att köra thumbs up


Foto: Daniel Strigård

Själv så hade jag målsättningen på att köra minst lika snabbt som förra gången vilket innebär 57 tider... Första tiden var 57:11, det bådar gott! Andra vändan så märkte jag att jag fått upp temp i framdäcken men inte i bakdäcken ännu (bra rattat men fegt gasat då innan?) så det överstyrde lite med några kast och vändningen var lite yvig. Resultatet var 58.xx...

Sladd-i-sladd ut från vändningen.
Foto: Daniel Strigård

Ut på en tredje vändan och nu lyckades jag besinna mig mer och hålla överstyrningen i schack... Enda fram till sista vändkonan tillbaka till målgången...! För väl där så fick jag upp ett så snyggt ställ Så att den där lilla djävulen på ena axeln överröstade ängeln på andra axeln och sa "sk*t i tiden, ha kul!" så jag höll stumt med stor rattvinkel och gick på bredställ hela vägen från vändkonan tills det var 1-2 billängder kvar till målgången
Roligt som skam, inte så snabbt som det kunde vara men ändå en 57 tid!

Väl 2h in i körningen så hade alla förutom 5 deltagare kört minst 6-7 stinter, det rullad epå bra! Nu kom det in en regnskur (Vårgårda, slår aldrig fel...) men detta ledde bara till något av den roligaste körningen på länge! Så mycket sladd, lek och leenden!


Foto: Daniel Strigård

Ännu roligare än regnet var att det slutade, torkade upp och både Mikael Nordin och Christian Liljekvist med sina sjuor började bli läskigt snabba med låga 58 tider så jag kände mig jagad.
Ut igen, nu med djävulen på axeln fasthållen med munkavel så jag inte skulle sladda och nu gick det undan! Först en 56 tid och sen en 55:99
Alltså, en 56 tid var ändå målet, men en 55 tid (jaja, så hög 55 som möjligt men fortfarande en 55) var ett faktum


Det går inte säga annat än att den här bilen är fantastiskt lättkörd och effektiv, vilket konbanevapen!
Något som ska noteras med att att Co-driver Johan 'Axly' provade bilen i banan först innan vi ens satte igång officiellt. Första stinten i bilen för första gången insåg han att det var svårt att både se och nå pedalerna, så med en lånad kudde bakom ryggen gasade han iväg på första riktiga repan och satte direkt 60.66! Även det ett bevis på en riktigt duktig chaufför men även en effektiv och lättkörd bil thumbs up

Summa summarum, vilken eftermiddag och kväll! Tack alla inblandade som var med igår thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Figgz skrev:
Första stinten i bilen för första gången insåg han att det var svårt att både se och nå pedalerna, så med en lånad kudde bakom ryggen gasade han iväg på första riktiga repan och satte direkt 60.66! Även det ett bevis på en riktigt duktig chaufför men även en effektiv och lättkörd bil thumbs up

Summa summarum, vilken eftermiddag och kväll! Tack alla inblandade som var med igår thumbs up


Då har man kört en sjua för första gången någonsin (vilken jäkla bil!)
Alltså, först hängde jag som en pensionär i ratten för att dels se ut, dels för att trycka ner mig så jag kunde nå pedalerna (Fredrik är nämligen ca 3 meter lång, och jag kände mig som tre äpplen hög) Med kudden som stöd så gick det ju lite bättre.
Det var lite nervigt att vara först ut med massor av flygsand, skräp och fågelskit över hela banan i början (vad är friktionskoefficienten på måsbajs?) men bilen är så sjukt snäll och trevlig att det kändes som att det skulle gå att köra precis hur fort som helst med den ändå. Efter det tighta innan första vändningen rann bara all nervositet av när jag insåg att biljäkeln är så himla förlåtande att det bara är att stå på och ratta med.
Smått magisk känsla att inte hitta några snabbare tider i listan efter att alla andra också kört första vändan. Stort tack för provkörningen! (igen! igen!)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



I GPL-världen snackades det alltid om "Aliens".

Tja, vad säger man i Sprintcupen? Figgzare?
Sicken körning!!!

Stort tack till er alla i staben för igår!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Bara att instämma med tidigare talare.
Totalt överlägsen är du thumbs up thumbs up thumbs up
Hatten av...

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
liljekvist
Lödöse
Här sen Feb 2011
Inlägg: 160



Sjuk tid. Nog pratat om det

Håller med dig om gas-djävulen som sitter på ena axeln. Han är inte snabb, men sjukt kul att titta på när han tar över körningen för div. förare. Jag skulle gissa att leendet i hjälmen var längre upp på 60 tider i blött än 56 i torrt 😅

som vanligt, hatten av.🙂
Nästa gång får du nappa på att testa den lille svarta 7an😉

_________________
christian liljekvist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare

Nämen vad nu?
Plötsligt så 'anonymiseras' Lilla Gul som den heter i papprena. Vad händer?



Jodå, när garaget storstädades inför midsommar så visade det sig att en ny sommarkatt hade flyttat in



Så mer om Lilla Blå i en annan tråd, men det verkar nog som om Lilla Gul har nått vägens ände hos mig
Fantastiskt rolig och snabb bil, ruskigt lättkörd och framkallat många leenden... men livet är för kort för att äga en bil, omväxling förnöjer

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Åhh, bilbyte igen thumbs up thumbs up Riktigt fin Elise, misstänker att den ej är helt original, eller?

Tråkigt att du lämnar 7.an bakom dig men oxå lite skönt för oss andra

Sålde du med släpet med 7:an?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Stort grattis Fredrik,

vilken bil!! thumbs up thumbs up thumbs up

Och vilken bil 7an varit. Båda kul att köra, även om de är ganska annorlunda i karaktär.

Måste säga att jag blev MYCKET imponerad av Lotusen. Det är löjligt vad lättkörd den är trots brist på servo och allt annat. Lotus vet vad de håller på med

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Snart också mer om Lilla Gul i en annan tråd...

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



"men livet är för kort för att äga en bil"


Efter lilla blå önskar jag att du köper något "stora xxxx" med många cylindrar och hopplöst utgångsläge

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Grattis Fredrik!!!

Ser spännande ut, ser fram emot att kika närmre på (och läsa om) den!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Tom H
Floda
Här sen Okt 2021
Inlägg: 32



Wow! Grattis! En Elise med ratten på rätt sida

_________________
Thomas Hillman

Colt CZT "Tanuki"
Citera
liljekvist
Lödöse
Här sen Feb 2011
Inlägg: 160



Janne J skrev:
"men livet är för kort för att äga en bil"


Efter lilla blå önskar jag att du köper något "stora xxxx" med många cylindrar och hopplöst utgångsläge

V8 &V10 😍

_________________
christian liljekvist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Micke: Ni började ju bli så snabba nu, då är det lika bra att jag kliver åt sidan med två deltävlingar kvar kan det bli ruskigt spännande!
Släpet såldes i paket med bilen, till de anonyma herren i det runda hörnet
Chassiemässigt och annat är Lotusen bra preppad men motormässigt är den helt original med 120 vilda ponnyer

Peter: Visst är det något helt annorlunda, men imponerande bra! Från en bra bil till en annan bra bil, men så totalt olika thumbs up

Daniel:

Christian: Klart du ska provköra! Rolig kontrast till din härliga E30 thumbs up




Janne J skrev:

Efter lilla blå önskar jag att du köper något "stora xxxx" med många cylindrar och hopplöst utgångsläge


Du får fråga Johan vilken bil det var nära att jag tog med till Sprint #2 för att överraska, nämligen denna


V8, 5.5 liter, 388hk, 5.07 lång och en vikt på 1940kg.
Sen luftfjädring runtom, aktiva stolar och annat... Hade det varit utmaning nog?



Nu annars letar jag anledningar att köra sportbil, som att behöva midsommarhandla. Med barn i barnstol får man förvånad blickar och Rock star parking vid ica dagen innan midsommarafton



Man får ju passa på att variera familjeparkeringen lite såhär när alla ska handla
Sonens förvåning att åka högerstyrt, ja det är en helt annan historia...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... , 20, 21, 22   >>
7 besök senaste veckan (48564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande