Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp med bilval till Time Attack Club!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5273 totalt)
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Hej forumet!

(Edit: Tog bort budget och kostnader. Såg lite osnyggt ut.)

Jag skulle behöva hjälp att tänka från lite mer erfarna banåkare än jag själv.

Jag sitter nu med en högerstyrd 2-liters Passat diesel tjänstebil som enda motoriserat färdmedel (i Tokyo-trafiken) och har sån banåkaabstinens så det inte är klokt! Så jag har bestämt mig för att ha en banbil hemma i Sverige och ska köra iaf Kinnekulle-och Gelleråsen-helgerna i årets Time Attack.nu i sommar.

Så - vad skulle vara den roligaste och mest prisvärda bilen jag kan skaffa som lirar med Club-reglementet? Bilen kommer inte användas till något annat än att köra Club i Time Attack, men får gärna vara något man kan bygga vidare på framgent. Den måste också gå att köra till banorna eftersom jag inte har trailer. Mina "krav" är manuell låda, bakhjulsdrift och helst över 4 cylindrar.

Det tekniska reglementet är lite för detaljerat för att ta upp i en forumpost, men generellt gäller 4.65 kg/ hk som begränsning för bilar 2013 och nyare, samt 4.45 för bilar från 2012 eller äldre. Lämnas bilen orörd från fabrik (utan mods) kan man gå ner 0.20 kg/ hk.

Mina toppkandidater har varit:
- Porsche Cayman S 987.1 (4.54 kg/ hk) - Orolig för motorproblem.
- Porsche Cayman S 987.2 (4.35 kg/ hk) - Säkert vettigast, men måste lämnas orörd från fabrik & något över budget.
- BMW M135i pre-LCI (4.62 kg/ hk)
- BMW 135 Coupe (4.77 kg/ hk)
- BMW 335i (4.90 kg/ hk)
- Toyota GT86/ Subaru BRZ (6.15 kg/ hk) - Går att hitta "färdig". Nog skoj, men kanske inte snabbast.
- Jaguar F-Type V6 manual (4.66 kg/ hk) - Kanske något över budget. Nog inte snabbast, men kanske coolast?
- Nissan 350Z (5.61 kg/ hk) - Prisvärd, men tung. Går att hitta "färdig".
- Nissan 370Z (4.48 kg/ hk) - Ser bra ut på papper, men vet inte hur bra/ kul den är egentligen?

Det är ungefär där jag är. Vilket som helst av ovan alternativ känns vettigt, men jag har inte kört nåt av dem och kan inte provköra heller eftersom jag är i Tokyo och kommer behöva köpa bilen osedd (!).

Otroligt tacksam för lite guidance om ni har tankar eller erfarenhet från bilarna!

Hälsningar,

Jonas

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Kul fråga!


Jag antar du lusläst alla resultat och varvtider https://timeattacknu.se/resultat/

Man får kolla placeringlistor för att se bilmodell, i varvtidslistorna står förare men inte bilmodell: tex http://slc.se/?page_id=12961


Vad är högst upp i priolistan, försöka satsa på pallplatser eller ha kul var i klassen du än hamnar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Prio 1 är definitivt att ha skoj!

Men en del av att ha skoj är att känna att man har en chans, tycker jag. Jag är så pass mycket rookie att jag inser att jag själv kommer vara största begränsningen, men vill gärna känna att bilen skulle kunna placera sig top 50% med rätt förare, om man säger så.

Väldigt svårt detta. Går heller inte att utläsa vad som är gjort med bilarna från tidigare placeringar heller - är ju ganska stor skillnad på bilar som är helt stock och bilar som maxat tillåtna modifikationer.

Typ en GT86 - om man sätter på bra coilovers, catback, grenrör+tune, nya bromsar... blir den konkurrenskraftig då, eller kommer den alltid förlora mot en mer motorstark Cayman S eller M135?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Den kommer, med samma förare och samma däck, inte kunna matcha en 135 som man lagt ner lika mycket med mods på. På Kinnekulle kanske, lite beroende vad man moddat på de två men inte Gelleråsen.

Den kommer trots mods (med nära original effekt) nog aldrig kunna klå en omoddad Cayman S med samma förare och samma däck.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Om man kikar på 2019 så klarar nog alla bilar i din lista att hamna på den övre halvan av listan. En 135 med mycket mods är pallplats thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Ah. Tydligt svar. Tack, det hjälper mig stryka en kandidat från listan! thumbs up

Och kanske en svårare fråga; Vad tror du om en M135 (320 hk) med coilovers vs en omoddad Cayman S 987.2 (320 hk)?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

BMWn kommer dra klart mer i däcksförbrukning

Camber plates för vettiga hjulvinklar är ett måste

Med samma förare och däck så lägger jag en slant på Caymanen men skiljer det bara lite i förarkompetens så blir det vadsomhelst

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Tack för det! Hmm, jag vet inte om det gjorde saken supermycket lättare, men för samma slant som en 987.2 kan man ju modda en M135 en del.

Sjukt svårt.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Visst är du lite av en BMW-entusiast själv? Råkar du veta om M135i alt. 135 Coupe har diffspärr i originalutförande?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13246



jonaslundin skrev:
Visst är du lite av en BMW-entusiast själv? Råkar du veta om M135i alt. 135 Coupe har diffspärr i originalutförande?


M140i saknar diffbroms, detsamma tror jag gäller m135i

Men det går att köpa quaife diff till dem!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

jonaslundin skrev:
Tack för det! Hmm, jag vet inte om det gjorde saken supermycket lättare, men för samma slant som en 987.2 kan man ju modda en M135 en del.

Sjukt svårt.

Hade jag valet att inte bruksa bilen, bara ha den till bana, så hade jag utan att blinka valt Caymanen Men M2'an jag har passar mig extremt bra som allroundbil thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Tord skrev:
jonaslundin skrev:
Visst är du lite av en BMW-entusiast själv? Råkar du veta om M135i alt. 135 Coupe har diffspärr i originalutförande?


M140i saknar diffbroms, detsamma tror jag gäller m135i

Men det går att köpa quaife diff till dem!

Det är väl närapå ett måste med gatdäck på bana misstänker jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tord skrev:
jonaslundin skrev:
Visst är du lite av en BMW-entusiast själv? Råkar du veta om M135i alt. 135 Coupe har diffspärr i originalutförande?


M140i saknar diffbroms, detsamma tror jag gäller m135i

Men det går att köpa quaife diff till dem!

Det är väl närapå ett måste med gatdäck på bana misstänker jag.


Tror iofs diffspärr var ett tillval på Cayman S 987.2 också, så har man inte tur att hitta en med rätt spec är det väl en Quaife som gäller där också.

Men tack för all input! Får se vad det nu blir!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

jonaslundin skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tord skrev:
jonaslundin skrev:
Visst är du lite av en BMW-entusiast själv? Råkar du veta om M135i alt. 135 Coupe har diffspärr i originalutförande?


M140i saknar diffbroms, detsamma tror jag gäller m135i

Men det går att köpa quaife diff till dem!

Det är väl närapå ett måste med gatdäck på bana misstänker jag.


Tror iofs diffspärr var ett tillval på Cayman S 987.2 också, så har man inte tur att hitta en med rätt spec är det väl en Quaife som gäller där också.

Men tack för all input! Får se vad det nu blir!


Med motorn över drivhjulen så blir det inte i närheten lika mycket ett måste. Men trevligt förstås thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Nackdelen med 135an är att den helt saknar diffbroms och ännu värre är att kronhjulet är svetsat så det är ingen billig historia och fixa. Har precis gjort detta på min 135a och nu är min diff påväg hem från Drexler efter ombyggnation.

För övrigt gällande 135an så är det en sjukt trevlig bil på banan. Vill du ha mer detaljerad info så skicka ett pm eller kika min tråd så ser du lite. Jag är också lite sugen att testa på TA!
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
alindquist skrev:
Nackdelen med 135an är att den helt saknar diffbroms och ännu värre är att kronhjulet är svetsat så det är ingen billig historia och fixa. Har precis gjort detta på min 135a och nu är min diff påväg hem från Drexler efter ombyggnation.

För övrigt gällande 135an så är det en sjukt trevlig bil på banan. Vill du ha mer detaljerad info så skicka ett pm eller kika min tråd så ser du lite. Jag är också lite sugen att testa på TA!


Har börjat läsa din tråd - vilket bygge! Oerhört imponerande!

För mig blir det lite annorlunda då jag bor i Tokyo och inte har varken fysisk möjlighet eller kunskap att bygga bilen (som kommer bo i Sverige). Jag kommer få antingen köpa en färdig bil, låta någon bygga bilen åt mig eller bara köra med det jag får tag på.

Men klart du ska köra Time Attack! Jag kan bara å det varmaste rekommendera timeattacknu.se. Oerhört väl arrangerat, proffsigt skött, bra bansäkerhet och bra stämning! thumbs up

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Hej Jonas, kört serien sedan 2012 och sett med dina kriterier om att ha en bil att kunna köra med till och från, vara konkurrenskraftig och inte behöva modifiera för mycket så kommer här några tips i olika prisklasser:

* BMW M2, lite över din budget men mycket potent i klassen helt original med andra däck och bromsbelägg.
* Ford Focus RS, sjukt potenta redan från stock och roliga att köra. bättre däck och belägg så är man klar.
* Renault Megane RS, finns gott om modifierade där ute till vettiga pengar och mycket potenta i klassen. Provkör en vettja, de är riktigt roliga på bana, diffbromsen är fantastisk.

De som jag sett snabba i Cayman i serien har varit lätt modifierade bilar men framförallt väldigt erfarna och duktiga förare. Jag tror att en mer oerfaren förare skulle vara snabbare i någon av de bilarna jag tipsade om ovan än i en Cayman.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Wärhner skrev:
Hej Jonas, kört serien sedan 2012 och sett med dina kriterier om att ha en bil att kunna köra med till och från, vara konkurrenskraftig och inte behöva modifiera för mycket så kommer här några tips i olika prisklasser:

* BMW M2, lite över din budget men mycket potent i klassen helt original med andra däck och bromsbelägg.
* Ford Focus RS, sjukt potenta redan från stock och roliga att köra. bättre däck och belägg så är man klar.
* Renault Megane RS, finns gott om modifierade där ute till vettiga pengar och mycket potenta i klassen. Provkör en vettja, de är riktigt roliga på bana, diffbromsen är fantastisk.

De som jag sett snabba i Cayman i serien har varit lätt modifierade bilar men framförallt väldigt erfarna och duktiga förare. Jag tror att en mer oerfaren förare skulle vara snabbare i någon av de bilarna jag tipsade om ovan än i en Cayman.


Tjenare Peter!

Tack för dina tankar, och jag håller helt med om allt du skriver men jag har ett par "men"

* BMW M2 får jag inte köra Club i med 2020-reglementet, och jag tror jag hör hemma i Club än så länge. Har även två kompisar som kommer köra Club, och jag vill ju tävla med dem! Därmed är närmaste "Club-ekvivalenten" 135, M135i eller M235i som dock behöver en eftermonterad diffspärr.

* Focus RS är antingen FWD eller AWD beroende på årsmodell (tvärmonterad motor) och Megane RS är FWD (tvärmonterad motor) och jag är lite envis med att jag vill köra RWD

Av samma anledning som Focus/ Megane RS har jag sorterat bort motsvarande japanerna Type R, EVO och WRX STi.

Inser att detta inte är ett sätt för mig att optimera varvtider, men tycker lite för mycket om känslan av bakhjulsdrift!



Däremot så tar jag verkligen till mig vad du säger om erfarna förare och Cayman. Av den anledningen kanske BMW-spåret passar mig bättre? Hmm.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Har själv kört Club ett år med helt ok resultat och jag skulle säga utan tvekan M3 e46.
En m3 med rätt mods är en vinnare i club alla dagar i veckan.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Om man tittar i resultatlistan för 2019 så funkar alla möjliga bilar utmärkt att sikta på typ topp 10 eller så med thumbs up





_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



jonaslundin skrev:
Wärhner skrev:
Hej Jonas, kört serien sedan 2012 och sett med dina kriterier om att ha en bil att kunna köra med till och från, vara konkurrenskraftig och inte behöva modifiera för mycket så kommer här några tips i olika prisklasser:

* BMW M2, lite över din budget men mycket potent i klassen helt original med andra däck och bromsbelägg.
* Ford Focus RS, sjukt potenta redan från stock och roliga att köra. bättre däck och belägg så är man klar.
* Renault Megane RS, finns gott om modifierade där ute till vettiga pengar och mycket potenta i klassen. Provkör en vettja, de är riktigt roliga på bana, diffbromsen är fantastisk.

De som jag sett snabba i Cayman i serien har varit lätt modifierade bilar men framförallt väldigt erfarna och duktiga förare. Jag tror att en mer oerfaren förare skulle vara snabbare i någon av de bilarna jag tipsade om ovan än i en Cayman.


Tjenare Peter!

Tack för dina tankar, och jag håller helt med om allt du skriver men jag har ett par "men"

* BMW M2 får jag inte köra Club i med 2020-reglementet, och jag tror jag hör hemma i Club än så länge. Har även två kompisar som kommer köra Club, och jag vill ju tävla med dem! Därmed är närmaste "Club-ekvivalenten" 135, M135i eller M235i som dock behöver en eftermonterad diffspärr.

* Focus RS är antingen FWD eller AWD beroende på årsmodell (tvärmonterad motor) och Megane RS är FWD (tvärmonterad motor) och jag är lite envis med att jag vill köra RWD

Av samma anledning som Focus/ Megane RS har jag sorterat bort motsvarande japanerna Type R, EVO och WRX STi.

Inser att detta inte är ett sätt för mig att optimera varvtider, men tycker lite för mycket om känslan av bakhjulsdrift!



Däremot så tar jag verkligen till mig vad du säger om erfarna förare och Cayman. Av den anledningen kanske BMW-spåret passar mig bättre? Hmm.


Förväntade mig den kommentaren då du skev ang bakhjulsdrift.
Man skall dock inte jämföra EVO och WRX STI som är ganska understyrda på bana original med senaste gen Focus RS eller Megane RS heller för den delen, de jag provkört har varit väldigt Bakhjulsdrivna i sitt uppföranden.

Ok, hade missat att man tightat till clubreglementet för M2, gissar att den troligtvis visade sig bli snäppet för vass för klassen.

Att tänka på gällande de M3 E46, 235i och 130i som vart med i toppen är att samtliga är ganska modifierade och har vassa chaufförer, men vilken som helst av dessa biltyper är säkert bra utgångsobjekt att jobba vidare på. Tror Holman som kör 130i åker med 1M diff i sin, öhlins road & track, mm. Riktigt trevlig bil med rimlig budget.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälp med bilval till Time Attack Club!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5273 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande