Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Det här med ABS Mk60 Ate swap, vinterprojekt?
5 besök senaste veckan (2579 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Jag har en BMW E36 med ett 3-kanals ABS-system från tiiidigt 90-tal, ursprungligen från 80-talet?
Hursomhelst så fungerar det inte på bana. Det går in alldeles för tidigt och trubbigt vilket gör att bilen äter belägg och dessutom inte går att bromsa särskilt sent. Under vissa förutsättningar hoppar det till och med igång utan att jag har foten på bromsen, typ i luften över Schwedenkreuz.

Så, jag skall i vinter försöka sätta in det system som om man googlar "ABS stand alone" kommer upp som de tio första träffarna = Mk60. För det sätts tydligen in i många racebilar inkl Påsse som imho känns har bra koll på just bromsarna...

Tills nyligen hade jag bara hört att Mk60 satt i sena BMW M3E46:or. Men som det verkar har det suttit i olika varianter av Audi, BMW, Ford Mazda, Seat, Skoda, Volkswagen och Volvo. Det verkar också som om man köpa styrenheten fabriksny: http://www.ate-brakes.com/products/hydraulic-parts/mk60-abs-control-un . . . .
Det gör att de hysteriska priserna på +10kkr som de ofta vill ha på ebay kommer ner betydligt om man tar det från en Ford eller Mazda: https://www.ebay.com/itm/ABS-Modulator-Ford-Mazda-ATE-MK60-10-0206-019 . . . .


Via inspirationsmekaniker Ahlin har jag fått följande råd:

QnA:
- Det innefattar väl tattning av ytterligare ett(?) bromsrör bak för att få till just "fyra kanaler"?
+ Ja, ett bromsrör till blir det.
- Bromsservot? Måste det bytas? Jag har idag ett bromsservo från en M3E36 3,2.
+ Din HC funkar men du måste sätta två T på rören mellan HC och ABS-enheten för tryckgivare, sitter på alla E46.
- Räcker det med att tatta nya rör och koppla in ABS:n i samma kontakter som de gamla satt i eller måste man igång och klippa/löda m.m för att gamla kontakten skall klara nya enheten?
+ Jag gissar att du får fippla lite med elen men det är inte svårt. Du behöver blå ABS-givare från E46 runt om, passar bolt on. ABS-enheten behöver matning, jord, abs-signalerna från hjulen och signal från tryckgivarna. Lättast är att klippa ur kabelstammen till ABS-enheten från en E46 på skroten och skarva in ovan. ABSen funkar då helt standalone utan dsc mm.

Rikards beskrivning får det att låta görligt. Det är väl (konstigt nog) det där med att klippa ur en ABS-piska på skroten som känns mest komplicerat? Det finns iofs lösning på det också, det fordrar "bara" pengar: https://www.bmsport.com/product/racing-abs-wiring-harness/

Om man nu kan få tag på hård-/mjukvara för rimliga pengar, hur gör man rent praktiskt?
På internettet (https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2304811-MK60-ABS-Standalone-info) finns många trådar i ämnet. Men många (jag läst iaf) letar efter praktisk erfarenhet. Är det någon på rejsa som gjort detta eller vet något om det får denne hemskt gärna dela sina kunskaper!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Jag hade gått på en sen e46 ABS, inte mk60 från andra bilar. Alla e46 MK60 verkar ha "rätt" mjukvara från start, man byter ju tydligen bara parameter setting. Jag tror inte man ska gå på en en mk60 från nåt annat bara för att det är rätt generation. Har kollat som snabbast på parametrarna som går att ändra med NCS Expert och för alla e46 med mk60, oavsett m3 eller ej, så finns ju m-track och symbol i instrument osv med. Men jag är ingen expert, jag har bara skrapat på ytan. Jag hade gått på en sen e46 - det var min plan iaf.

Praktiskt - finns tusen trådar om det. Men det är nya bromsrör, lite elpill och sen dra igång ncs expert och bara ändra värden...typ... Inte gjort, men jag har iaf loggat in på min bil med NCS och kollat runt lite.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Kolla med Samuel (Team Falken Motorsport)
Han bygger standalone race ABS med mk60 han borde ha koll på vilka sim är bäst att använda.
Han heter zeam_200 på rejsa.

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Han kanske kan bjudas in till denna tråd så han kan dela med sig av erfarenheten?
Bygger nämligen själv med mk60 enhet från en CSL.
Kanske blir tokigt om massa folk kontaktar honom samtidigt?

_________________
Tim Anle
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
cossy_calle skrev:
Kolla med Samuel (Team Falken Motorsport)
Han bygger standalone race ABS med mk60 han borde ha koll på vilka sim är bäst att använda.
Han heter zeam_200 på rejsa.


thumbs up

Jag köpte igår en Mk60 från en M3 E46 Cab tillverkad maj 2004. Så jag har kommer (försöka) göra uppgradera min ABS i vinter.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
borz skrev:
Bygger nämligen själv med mk60 enhet från en CSL.


thumbs up

Varför en CSL-Mk60? För att kunna skaffa M Sport mode på DSC:n?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Det ska vara den programerbara varianten.
Finns tydligen motorsport-mjukvara till den.
Dock vet jag inte riktigt vart man kan vända sig för att lägga in den.

_________________
Tim Anle
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



hej

måste pumpen komma från en E46M3 eller funkar det från en "vanlig" E46a. Det står några objekt på returbilen som har bra priser http://returbilen.se/category.html?category_id=931&anl=8

mvh
Niklas

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
nikke-tribal skrev:
hej

måste pumpen komma från en E46M3 eller funkar det från en "vanlig" E46a. Det står några objekt på returbilen som har bra priser http://returbilen.se/category.html?category_id=931&anl=8

mvh
Niklas


Om man skall ta från just en BMW (Mk60:n verkar sitta på många andra bilar) så måste det inte bara en M3E46 utan en tillverkad 2003 och senare. Här finns en internetsanningsuppgift om vilka artikelnummer som skall vara rätt: http://www.m3forum.net/m3forum/showpost.php?p=1066884696&postcount . . . .
"Vanliga" E46:or har en ABS-enhet som kallas Mk20, så även M3E46:or tom 2002-ish.

Jag vet inte om ovan listning stämmer utan har chansat och köpt en Mk60 från en M3E46 från 2004. Enligt länken ovan skall artikelnumret på min Mk60 stämma, 818.3 är de magiska siffrorna på min.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464



Kom ni någon vart med detta pojkar?

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Japp.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



BTG skrev:
Japp.

Lite info vore ju intressant
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
alindquist skrev:
BTG skrev:
Japp.

Lite info vore ju intressant


Om vad?

Det är ett "större projekt".

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283




_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Det här med ABS Mk60 Ate swap, vinterprojekt?
5 besök senaste veckan (2579 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande