Allmänt banåkaforum
TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom
37 besök idag (5621 totalt)
1, 2, 3, 4   >>
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35659

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tesla Model 3 med Track Mode finns mycket kul att läsa och videos på tuben. Läge för en samlad tråd om att köra bana med elbilar thumbs up Lägg gärna in kul/intresanta länkar o videos, ställ frågor eller berätta vad ni vet i ämnet thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35659

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Att det kan vara buskul att köra bana med elbil är ingen tvekan. Men fråga NR1 blir ju, om det inte finns en snabbladdningstation i närheten, hur många mil på bana får man ihop med olika modeller av tex Tesla 3? Så får man dra av körsträckan från senaste laddning och tillbaka dit efter dagens slut. En bensinbil drar lätt 3-4ggr mer på bana än i stan tex.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
dstr
Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2829



Magnus Thomé skrev:
Att det kan vara buskul att köra bana med elbil är ingen tvekan. Men fråga NR1 blir ju, om det inte finns en snabbladdningstation i närheten, hur många mil på bana får man ihop med olika modeller av tex Tesla 3? Så får man dra av körsträckan från senaste laddning och tillbaka dit efter dagens slut. En bensinbil drar lätt 3-4ggr mer på bana än i stan tex.


Med ett 16A 3-fasuttag på banan så räcker det med ngn timme för att nå till närmsta supercharger - snudd på oavsett vilken bana i Sverige du är på.

Jag skulle gissa att du landar på en förbrukning på 5-700kw/km. En 3 Performance har 75kwh batteri, ungefär som Ferrarin.

_________________
/Daniel Azzarri
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15643



Gissningsvis blir det inte samma överkonsumtion av energi i en elbil som en bränslebil, men den är ju inte nöja sig med en vanlig körcykel.

Det skulle vara skoj att pressa nån mindre elbil lite (en 3a är ju lite hög tröskel). Hur långt kommer man med en Zoe på fullt skaft? Två varv på Kinnekulle?

Du får skaffa dig ett eget HVO-elverk med boosterbatterier som kan tuffa hela dagen så burstar du ur det mellan körningarna.
Fanns det inte såna portabla enheter nånstans i Europa (fast då med kontinuerlig laddning får nätet)?
Jag tror vi gafflat om det förr.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2617



Numera finns det ordentlig Ionity snabbladdare vid Circle K vid Mantorp så det är karnske den hetaste banan att köra med elbil.

En snabb googling gav https://www.teslarati.com/tesla-model-3-performance-track-mode-thunder . . . .

Dvs 877wh/mile dvs 548wh/km. eller 0.548kWh/km dvs 1.71kWh/varv, räknar man på 72.5kWh användbar kapacitet så blir det 42.3 varv från 100% till 0. Dvs man bör inte köra så mycket mer än 40 varv för att komma till laddaren förutsatt att man kommer med fulladdad bil till banan vilket inte är realistiskt om man inte tar en frukost vid laddaren och väntar på att toppladda. Det tar ungefär 70 minuter att köra upp ett fullt batteri, säg 4st 20 minuters pass vilket är realistiskt att hinna innnan lunch på en trackday.

Kör man till och från laddaren så drar bilen karnske 1.6kWh/mil dvs man tappar runt två varv på banan för varje mil det är mellan laddaren och banan. Vilket är lugnt i fallet med Mantorp.

Fungerar ju absolut att köra Tesla på Mantorp iaf. På andra banor där det är längre mellan banan och Supercharger eller Ionity så sjunker antal varv och tiden man förlorar på ett laddstopp ökar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15643



Hur många saker på en Model 3 klarar av 40 varv på Mantorp på en dag?

Känns som det inte behövs laddning under dagen, med 4x10 varv som plan, om laddare finns precis utanför grinden.

Men om det är fem teslor på samma event så blir det en tävling...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35659

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
4x10 varv räcker ju med råge för väldigt väldigt många!

Jag misstänker att det är bättre att köra 4 kortare pass för att hålla temperaturen främst i batterierna i schack? Kylsystemen Teslan har löser det säkert men de drar ju i sig massa effekt. Nyfiken om någon har info om detta thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 9773



uppgraderar de inte bromsarna på model3 när det är bankörningsambitioner? Det är ju inte en så lätt bil även om regenereringen bromsar en del

_________________
Tord Ringenha11

Support rejsa, shop from https://rejsa.nu/ann/all.php
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 117



Sjögestad motell som ligger någon kilometer från Mantorp har Teslaladdare vid några av rummen så där lär vara perfekt att övernatta och komma fulladdad till banan
Nåt år gammalt klipp men kanske intressant fortfarande



_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35659

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tord skrev:
uppgraderar de inte bromsarna på model3 när det är bankörningsambitioner? Det är ju inte en så lätt bil även om regenereringen bromsar en del


Man kan köpa till Track Pack som består av tåligare belägg runt om, tåligare bromsvätska, Michelin Cup2, andra fälgar och däckstryckssensorer.

Sen finns mjukvaran Track Mode v2 där kylningen styrs annorlunda, man kan styra balansen i bilen, högre generering med mera.

Sen har det dykt upp "tuningföretag" med grejer för väghållning, lättning, hjulupphängningsdelar, keramiska bromsar o massa annat skoj.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13941




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13941




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35659

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4078



Jag har i alla fall kört min gamla Model S i konbana på Vårgårda flygfält. Nu råkar just Model S vara på tok för krånglig och stor för att pressa igenom en konbana, men med batteriet långt ner, riktigt bra bromsar och ändå skapligt känslig styrning gick den ganska fint. Ca 7 sekunder långsammare än min Miata och inte långsammast den dagen trots stenhårda amerikanska allvädersdäck.

Summan är nog att det kommer funka fint med elbil på banan. Som nämnts tidigare så finns både Ionity och Superchargers nära de flesta svenska banor och hittar man bara ett trefasuttag i depån så behöver man inte tänka längre än så. Med batterier och motorer som på Model 3 så blir det utmärkt med 10-varvsstintar hela dagen. thumbs up

_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13941



Det jag kommer att tänka på...
Vad kostar det i el att ladda i ett trefas man "hittar" ?

Är inte det som att hitta resevdunken till banans gräsklippare... och hälla det i bilen ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16576



Känns som att det som begränsar borde vara värme i batteriet? Kontinuerlig urladdning och laddning borde ge massor med värme som skall kylas bort.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2617



ButterflyRacing skrev:
Det jag kommer att tänka på...
Vad kostar det i el att ladda i ett trefas man "hittar" ?

Är inte det som att hitta resevdunken till banans gräsklippare... och hälla det i bilen ?


Har man en elbil är det ens rätt att sno ström var man än kan hitta den Fast i de flesta fall är det en knappt märkbar kostnad som utan problem borde täckas av vad den enskilda deltagaren betalar i banhyra. Är ju omöjligt att lyckas ta mer än 2.2kWh ur ett vanligt urtag, och 7.2kWh per timma ur ett trefasurtag. Dvs på 10 timmar 70kWh vilket är 100kr i elkostnad.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13941



And reas Mill bro skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det jag kommer att tänka på...
Vad kostar det i el att ladda i ett trefas man "hittar" ?

Är inte det som att hitta resevdunken till banans gräsklippare... och hälla det i bilen ?


Har man en elbil är det ens rätt att sno ström var man än kan hitta den Fast i de flesta fall är det en knappt märkbar kostnad som utan problem borde täckas av vad den enskilda deltagaren betalar i banhyra. Är ju omöjligt att lyckas ta mer än 2.2kWh ur ett vanligt urtag, och 7.2kWh per timma ur ett trefasurtag. Dvs på 10 timmar 70kWh vilket är 100kr i elkostnad.


Ok. Så hela dunken får man inte ta.
Men 2-3 liter anses som rimligt.....


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 925



ButterflyRacing skrev:


Ok. Så hela dunken får man inte ta.
Men 2-3 liter anses som rimligt.....



Håkan = Rolig!! HA HA

_________________
Henrik Eriksson

Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35659

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det jag kommer att tänka på...
Vad kostar det i el att ladda i ett trefas man "hittar" ?

Är inte det som att hitta resevdunken till banans gräsklippare... och hälla det i bilen ?


De flesta banorna har ju redan upplägg för att ta ut hyra på elluttag så det ser jag som lättlöst. Däremot så har de nog inte massor av trefasuttag som kan belastas fullt samtidigt. Så sålänge det är några enstaka elbilar på banträffarna så bör det kunna funka utmärkt. Men en Tesla-banträff... nääää

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1001






Another episode of our Third Row Tesla Podcast, episode 10 is here! This time with legendary race car driver for Motortrend Magazine - Randy Pobst!
Also, Ben Schaffer from Unplugged Performance joined us to discussion who focuses solely on modified Teslas and founded Tesla Corsa.
We discuss the latest Track Mode software version 2, for the Tesla Model 3 Performance, and the origin of Track Mode. Recorded 6th of March, 2020. We hope you enjoy it!

Finns även på Spotify, inte mycket att se i denna video

_________________
Janne Ström
König Motorsport/SLC
Utan E46/M3
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom
37 besök idag (5621 totalt)
1, 2, 3, 4   >>


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt