Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (7941 totalt) |
Tesla Model 3 med Track Mode finns mycket kul att läsa och videos på tuben. Läge för en samlad tråd om att köra bana med elbilar Lägg gärna in kul/intresanta länkar o videos, ställ frågor eller berätta vad ni vet i ämnet
_________________ Magnus Thomé |
||
Att det kan vara buskul att köra bana med elbil är ingen tvekan. Men fråga NR1 blir ju, om det inte finns en snabbladdningstation i närheten, hur många mil på bana får man ihop med olika modeller av tex Tesla 3? Så får man dra av körsträckan från senaste laddning och tillbaka dit efter dagens slut. En bensinbil drar lätt 3-4ggr mer på bana än i stan tex.
_________________ Magnus Thomé |
||
Med ett 16A 3-fasuttag på banan så räcker det med ngn timme för att nå till närmsta supercharger - snudd på oavsett vilken bana i Sverige du är på. Jag skulle gissa att du landar på en förbrukning på 5-700kw/km. En 3 Performance har 75kwh batteri, ungefär som Ferrarin. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
Gissningsvis blir det inte samma överkonsumtion av energi i en elbil som en bränslebil, men den är ju inte nöja sig med en vanlig körcykel.
Det skulle vara skoj att pressa nån mindre elbil lite (en 3a är ju lite hög tröskel). Hur långt kommer man med en Zoe på fullt skaft? Två varv på Kinnekulle? Du får skaffa dig ett eget HVO-elverk med boosterbatterier som kan tuffa hela dagen så burstar du ur det mellan körningarna. Fanns det inte såna portabla enheter nånstans i Europa (fast då med kontinuerlig laddning får nätet)? Jag tror vi gafflat om det förr. |
||
Numera finns det ordentlig Ionity snabbladdare vid Circle K vid Mantorp så det är karnske den hetaste banan att köra med elbil.
En snabb googling gav https://www.teslarati.com/tesla-mode Dvs 877wh/mile dvs 548wh/km. eller 0.548kWh/km dvs 1.71kWh/varv, räknar man på 72.5kWh användbar kapacitet så blir det 42.3 varv från 100% till 0. Dvs man bör inte köra så mycket mer än 40 varv för att komma till laddaren förutsatt att man kommer med fulladdad bil till banan vilket inte är realistiskt om man inte tar en frukost vid laddaren och väntar på att toppladda. Det tar ungefär 70 minuter att köra upp ett fullt batteri, säg 4st 20 minuters pass vilket är realistiskt att hinna innnan lunch på en trackday. Kör man till och från laddaren så drar bilen karnske 1.6kWh/mil dvs man tappar runt två varv på banan för varje mil det är mellan laddaren och banan. Vilket är lugnt i fallet med Mantorp. Fungerar ju absolut att köra Tesla på Mantorp iaf. På andra banor där det är längre mellan banan och Supercharger eller Ionity så sjunker antal varv och tiden man förlorar på ett laddstopp ökar. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Hur många saker på en Model 3 klarar av 40 varv på Mantorp på en dag?
Känns som det inte behövs laddning under dagen, med 4x10 varv som plan, om laddare finns precis utanför grinden. Men om det är fem teslor på samma event så blir det en tävling... |
||
4x10 varv räcker ju med råge för väldigt väldigt många!
Jag misstänker att det är bättre att köra 4 kortare pass för att hålla temperaturen främst i batterierna i schack? Kylsystemen Teslan har löser det säkert men de drar ju i sig massa effekt. Nyfiken om någon har info om detta _________________ Magnus Thomé |
||
Sjögestad motell som ligger någon kilometer från Mantorp har Teslaladdare vid några av rummen så där lär vara perfekt att övernatta och komma fulladdad till banan
Nåt år gammalt klipp men kanske intressant fortfarande |
||
Man kan köpa till Track Pack som består av tåligare belägg runt om, tåligare bromsvätska, Michelin Cup2, andra fälgar och däckstryckssensorer. Sen finns mjukvaran Track Mode v2 där kylningen styrs annorlunda, man kan styra balansen i bilen, högre generering med mera. Sen har det dykt upp "tuningföretag" med grejer för väghållning, lättning, hjulupphängningsdelar, keramiska bromsar o massa annat skoj. _________________ Magnus Thomé |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag har i alla fall kört min gamla Model S i konbana på Vårgårda flygfält. Nu råkar just Model S vara på tok för krånglig och stor för att pressa igenom en konbana, men med batteriet långt ner, riktigt bra bromsar och ändå skapligt känslig styrning gick den ganska fint. Ca 7 sekunder långsammare än min Miata och inte långsammast den dagen trots stenhårda amerikanska allvädersdäck.
Summan är nog att det kommer funka fint med elbil på banan. Som nämnts tidigare så finns både Ionity och Superchargers nära de flesta svenska banor och hittar man bara ett trefasuttag i depån så behöver man inte tänka längre än så. Med batterier och motorer som på Model 3 så blir det utmärkt med 10-varvsstintar hela dagen. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Har man en elbil är det ens rätt att sno ström var man än kan hitta den Fast i de flesta fall är det en knappt märkbar kostnad som utan problem borde täckas av vad den enskilda deltagaren betalar i banhyra. Är ju omöjligt att lyckas ta mer än 2.2kWh ur ett vanligt urtag, och 7.2kWh per timma ur ett trefasurtag. Dvs på 10 timmar 70kWh vilket är 100kr i elkostnad. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
De flesta banorna har ju redan upplägg för att ta ut hyra på elluttag så det ser jag som lättlöst. Däremot så har de nog inte massor av trefasuttag som kan belastas fullt samtidigt. Så sålänge det är några enstaka elbilar på banträffarna så bör det kunna funka utmärkt. Men en Tesla-banträff... nääää _________________ Magnus Thomé |
||
Another episode of our Third Row Tesla Podcast, episode 10 is here! This time with legendary race car driver for Motortrend Magazine - Randy Pobst! Also, Ben Schaffer from Unplugged Performance joined us to discussion who focuses solely on modified Teslas and founded Tesla Corsa. We discuss the latest Track Mode software version 2, for the Tesla Model 3 Performance, and the origin of Track Mode. Recorded 6th of March, 2020. We hope you enjoy it! Finns även på Spotify, inte mycket att se i denna video _________________ Janne Ström |
||
Allmänt banåkaforum TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (7941 totalt) |