Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7908 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



And reas Mill bro skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det jag kommer att tänka på...
Vad kostar det i el att ladda i ett trefas man "hittar" ?

Är inte det som att hitta resevdunken till banans gräsklippare... och hälla det i bilen ?


Har man en elbil är det ens rätt att sno ström var man än kan hitta den Fast i de flesta fall är det en knappt märkbar kostnad som utan problem borde täckas av vad den enskilda deltagaren betalar i banhyra. Är ju omöjligt att lyckas ta mer än 2.2kWh ur ett vanligt urtag, och 7.2kWh per timma ur ett trefasurtag. Dvs på 10 timmar 70kWh vilket är 100kr i elkostnad.


Naturligtvis knycker man inte ur valfritt uttag var man än är, men som Magnus säger så finns det bra upplägg för hyra av uttag.

Ur ett vanligt schuko tar du typiskt 2,2-3 kW (10-13 A) och ur vanligt trefas tar du typiskt 11 kW (16 A x3). Med ett elpris på 1-1,5 kr/kWh blir det om du laddar en halvtimma per timma i fem timmar (typisk banträff om man laddar hela tiden mellan passen) maximalt 40 spänn. Enkelt vore kanske i så fall att lägga det på banhyran eftersom det blir nära nog försumbart.

Värmen i batterierna blir ett problem efter ett gäng varv på banan. Laddar du med trefas 11 kW så är inte värmen något problem vid laddning och om du snabbladdar så får du i så pass mycket kräm att kylfläktarnas effekt blir försumbar. Kanske är situationen en annan på gamla högresistiva elbilsbatterier, men med en Model 3 är det helt enkelt inte ett problem och med äldre Model S blir problemet bara kylning på banan, inte vid laddning.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Claes Haglund skrev:
...och om du snabbladdar så får du i så pass mycket kräm att kylfläktarnas effekt blir försumbar.


Jag trodde tvärtom, att om du snabbladdar så får kylsystemet jobba på (man har ju effekt från uttaget att dra runt kylsystemet) och man håller värmen i shack på det sättet.


EDIT:
Menade du "effekt" som de drar, eller "effekt" de ger i kylning? Jag råkade läsa det som det senare

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Annars får man hyra en sådan här


_________________
Janne Ström
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Magnus Thomé skrev:
Claes Haglund skrev:
...och om du snabbladdar så får du i så pass mycket kräm att kylfläktarnas effekt blir försumbar.


Jag trodde tvärtom, att om du snabbladdar så får kylsystemet jobba på (man har ju effekt från uttaget att dra runt kylsystemet) och man håller värmen i shack på det sättet.


EDIT:
Menade du "effekt" som de drar, eller "effekt" de ger i kylning? Jag råkade läsa det som det senare


Jag menade effekt som i hur mycket de drar. Typiskt laddar jag min 75D med upp till 125 kW oavsett väder. Är det riktigt riktigt varmt ute som i somras i Frankrike och Italien så går det ner till sådär 123-124 kW för att det behöver kylas en del också. Alltså försumbart i sammanhanget.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Magnus Thomé skrev:
Claes Haglund skrev:
...och om du snabbladdar så får du i så pass mycket kräm att kylfläktarnas effekt blir försumbar.


Jag trodde tvärtom, att om du snabbladdar så får kylsystemet jobba på (man har ju effekt från uttaget att dra runt kylsystemet) och man håller värmen i shack på det sättet.


EDIT:
Menade du "effekt" som de drar, eller "effekt" de ger i kylning? Jag råkade läsa det som det senare



Jag läser det som: Det är liksom ingen idé att pissa på en tankbil som brinner.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Har själv undrat hur om det praktiskt är möjligt med elbil på en bandag. Men det verkar ju görbart. Som jag tolkar det så skulle man kunna ta sig till banan, och köra ett par pass på förmiddagen, ladda över lunchuppehåll och köra ett par pass till innan man kör därifrån med marginal.

Det där med att ladda på banan är väl en smal sak. Tycker det är bra mycket bökigare och dyrare om man kör slut soppan och behöver tanka med en bensinare. Mycket mer lockande att pynta en 50lapp och låta bilen stå på banområdet för att fylla upp . Man hade inte ens behövt inkludera det i anmälningavgiften.

Fasen, elbil verkar spännande

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Vad krävs av arrangören? Finns det några säkerhetsgrejer att tänka på? Speciell släckningsutrustning? "Gummiklädd" banpersonal?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nillet skrev:
Vad krävs av arrangören? Finns det några säkerhetsgrejer att tänka på? Speciell släckningsutrustning? "Gummiklädd" banpersonal?


Det är ju en fråga helt klart. Jag mailade tidigare idag Max på Mantorp bara så där allmänt om den här tråden. Hoppas han kikar in och funderar kring... ja... el-framtiden typ thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Nillet skrev:
Vad krävs av arrangören? Finns det några säkerhetsgrejer att tänka på? Speciell släckningsutrustning? "Gummiklädd" banpersonal?
En elbil som gått i muren och står där knölig och ryker, vågar du dig fram och dra ut föraren?
Förhoppningsvis är det oftast safe att göra ett extraktionsförsök pss som om det brinner i en vanlig bil.
Men hade du vågat påbörja en extraktion med planka för ryggen mm (dvs jobba nån halvtimme utan att veta hur du "stabiliserar" "krutdurken").

Hoppas jag inte sprider skräck och FUD om rykande elbilar, men det är helt klart lite ont om erfarenhet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Som jag skrivit tidigare så är det inte möjligt att släcka en batteribrand, rådet är alltså att ta sig ifrån området så fort som möjligt och undvik VERKLIGEN att andas in röken.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



MaZ skrev:
Som jag skrivit tidigare så är det inte möjligt att släcka en batteribrand, rådet är alltså att ta sig ifrån området så fort som möjligt och undvik VERKLIGEN att andas in röken.
Så kör man elbil kan man inte räkna med att få hjälp i alla lägen...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



En batteribrand kan visserligen, precis som nämns, bli närmast osläckbar, men det tar en bra stund innan det inträffar. Minst en halvtimma och oftast över ett par timmar om det mot all förmodan skulle inträffa alls. Om vi pratar bankörning så finns det alltid en ambulans på plats och att det skulle ta över tio minuter att få ut någon ur en bil får nog anses som rätt ovanligt förutom om det handlar om nackskador och då är problemet detsamma eller faktiskt betydligt värre i en förbränningsmotorbil, eftersom de bevisligen lättare fattar eld och dessutom betydligt fortare.

Se bara på branden i parkeringsgaraget i Norge häromsistens. Det var en dieselbil som hade startat branden (vilket spelar mindre roll) men flera andra bilar hade exploderat och blivit totalförstörda medan elbilarna hade brunnit upp utvändigt utan att batterierna hade börjat brinna i en enda av dem. Det betyder att man vid en olycka där bilen börjar brinna, har gott om tid på sig att släcka bilen innan man riskerar en batteribrand.

Det enda problemet jag kan se är om man ändå faktiskt får en okontrollerbar batteribrand, vilket som sagt tar lång tid. Då kan det påverka så man får avbryta evenemanget och det kan bli skador på banan och närliggande byggnader om bilen råkar stå väldigt nära en sådan, men då pratar vi verkligen extremfall och dessutom kan man flytta elbilen till en säker plats innan detta inträffar. Röken är då som sagt inte att leka med och det är antagligen det som är det farligaste. Det är ingen explosionsartad brand med dagens batterier.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



När jag körde på Mantorp förra året!. Så sa det om man smäller en elbil som kommer det spärra av runt bilen.. Men vågar inte rör den?!

Det kändes ju sådär???. Ska man få sitta och dö i bilen vid krock?..

Känns som nått är fel?!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Claes med flera, uppskattar input från er som har redigt med inside information från er proffesion thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



ButterflyRacing skrev:
Mange skrev:
När jag körde på Mantorp förra året!. Så sa det om man smäller en elbil som kommer det spärra av runt bilen.. Men vågar inte rör den?!

Det kändes ju sådär???. Ska man få sitta och dö i bilen vid krock?..

Känns som nått är fel?!


Det kommer att ta ett tag innan SBF med fler..... har hunnit utbilda personal.
Och det bör man nog ha i tanken när man ger sig ut med sin elbil.

Dessutom har SBF väldigt svårt att hitta funktionärer i allmänhet... och ännu svårare att hitta folk som vill utbilda sig.
Utbildning blir ganska dyrt för den enskillda funktionären...


Ok..Ja då skulle jag inte rekommendera att köra Elbil på bana....än..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Niklas Falk skrev:
Nillet skrev:
Vad krävs av arrangören? Finns det några säkerhetsgrejer att tänka på? Speciell släckningsutrustning? "Gummiklädd" banpersonal?
En elbil som gått i muren och står där knölig och ryker, vågar du dig fram och dra ut föraren?
Förhoppningsvis är det oftast safe att göra ett extraktionsförsök pss som om det brinner i en vanlig bil.
Men hade du vågat påbörja en extraktion med planka för ryggen mm (dvs jobba nån halvtimme utan att veta hur du "stabiliserar" "krutdurken").

Hoppas jag inte sprider skräck och FUD om rykande elbilar, men det är helt klart lite ont om erfarenhet.


Bensin brinner explosivt. Det gör inte batterier.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Claes Haglund skrev:
Röken är då som sagt inte att leka med och det är antagligen det som är det farligaste. Det är ingen explosionsartad brand med dagens batterier.


Röken är lika giftig oavsett bil som brinner.

https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/fossilbilar-brinner-mer-explosi . . . .

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



ButterflyRacing skrev:
Det jag kommer att tänka på...
Vad kostar det i el att ladda i ett trefas man "hittar" ?

Är inte det som att hitta resevdunken till banans gräsklippare... och hälla det i bilen ?


10:- för att komma fem mil.

Man får boka sig en depåplats med 3fas.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



And reas Mill bro skrev:

Har man en elbil är det ens rätt att sno ström var man än kan hitta den Fast i de flesta fall är det en knappt märkbar kostnad som utan problem borde täckas av vad den enskilda deltagaren betalar i banhyra. Är ju omöjligt att lyckas ta mer än 2.2kWh ur ett vanligt urtag, och 7.2kWh per timma ur ett trefasurtag. Dvs på 10 timmar 70kWh vilket är 100kr i elkostnad.


3fas 16A ger 11kw.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande