Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom
17 besök idag (1917 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<   1, 2, 3   >>
   
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 4016



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 12:03     Re: Citera

And reas Mill bro skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det jag kommer att tänka på...
Vad kostar det i el att ladda i ett trefas man "hittar" ?

Är inte det som att hitta resevdunken till banans gräsklippare... och hälla det i bilen ?


Har man en elbil är det ens rätt att sno ström var man än kan hitta den Fast i de flesta fall är det en knappt märkbar kostnad som utan problem borde täckas av vad den enskilda deltagaren betalar i banhyra. Är ju omöjligt att lyckas ta mer än 2.2kWh ur ett vanligt urtag, och 7.2kWh per timma ur ett trefasurtag. Dvs på 10 timmar 70kWh vilket är 100kr i elkostnad.


Naturligtvis knycker man inte ur valfritt uttag var man än är, men som Magnus säger så finns det bra upplägg för hyra av uttag.

Ur ett vanligt schuko tar du typiskt 2,2-3 kW (10-13 A) och ur vanligt trefas tar du typiskt 11 kW (16 A x3). Med ett elpris på 1-1,5 kr/kWh blir det om du laddar en halvtimma per timma i fem timmar (typisk banträff om man laddar hela tiden mellan passen) maximalt 40 spänn. Enkelt vore kanske i så fall att lägga det på banhyran eftersom det blir nära nog försumbart.

Värmen i batterierna blir ett problem efter ett gäng varv på banan. Laddar du med trefas 11 kW så är inte värmen något problem vid laddning och om du snabbladdar så får du i så pass mycket kräm att kylfläktarnas effekt blir försumbar. Kanske är situationen en annan på gamla högresistiva elbilsbatterier, men med en Model 3 är det helt enkelt inte ett problem och med äldre Model S blir problemet bara kylning på banan, inte vid laddning.


_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 34307

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 12:17     Re: Citera

Claes Haglund skrev:
...och om du snabbladdar så får du i så pass mycket kräm att kylfläktarnas effekt blir försumbar.


Jag trodde tvärtom, att om du snabbladdar så får kylsystemet jobba på (man har ju effekt från uttaget att dra runt kylsystemet) och man håller värmen i shack på det sättet.


EDIT:
Menade du "effekt" som de drar, eller "effekt" de ger i kylning? Jag råkade läsa det som det senare


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
3DBlaster
Stockholm



Här sen Jul 2008
Inlägg: 967



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 12:19     Citera

Annars får man hyra en sådan här



_________________
Janne Ström
König Motorsport/SLC
Utan E46/M3
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 4016



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 13:09     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Claes Haglund skrev:
...och om du snabbladdar så får du i så pass mycket kräm att kylfläktarnas effekt blir försumbar.


Jag trodde tvärtom, att om du snabbladdar så får kylsystemet jobba på (man har ju effekt från uttaget att dra runt kylsystemet) och man håller värmen i shack på det sättet.


EDIT:
Menade du "effekt" som de drar, eller "effekt" de ger i kylning? Jag råkade läsa det som det senare


Jag menade effekt som i hur mycket de drar. Typiskt laddar jag min 75D med upp till 125 kW oavsett väder. Är det riktigt riktigt varmt ute som i somras i Frankrike och Italien så går det ner till sådär 123-124 kW för att det behöver kylas en del också. Alltså försumbart i sammanhanget.


_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16415



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 13:10     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Claes Haglund skrev:
...och om du snabbladdar så får du i så pass mycket kräm att kylfläktarnas effekt blir försumbar.


Jag trodde tvärtom, att om du snabbladdar så får kylsystemet jobba på (man har ju effekt från uttaget att dra runt kylsystemet) och man håller värmen i shack på det sättet.


EDIT:
Menade du "effekt" som de drar, eller "effekt" de ger i kylning? Jag råkade läsa det som det senare



Jag läser det som: Det är liksom ingen idé att pissa på en tankbil som brinner.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 14:48     Citera

Har själv undrat hur om det praktiskt är möjligt med elbil på en bandag. Men det verkar ju görbart. Som jag tolkar det så skulle man kunna ta sig till banan, och köra ett par pass på förmiddagen, ladda över lunchuppehåll och köra ett par pass till innan man kör därifrån med marginal.

Det där med att ladda på banan är väl en smal sak. Tycker det är bra mycket bökigare och dyrare om man kör slut soppan och behöver tanka med en bensinare. Mycket mer lockande att pynta en 50lapp och låta bilen stå på banområdet för att fylla upp . Man hade inte ens behövt inkludera det i anmälningavgiften.

Fasen, elbil verkar spännande


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3428



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 15:05     Citera

Vad krävs av arrangören? Finns det några säkerhetsgrejer att tänka på? Speciell släckningsutrustning? "Gummiklädd" banpersonal?
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 34307

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 15:56     Re: Citera

Nillet skrev:
Vad krävs av arrangören? Finns det några säkerhetsgrejer att tänka på? Speciell släckningsutrustning? "Gummiklädd" banpersonal?


Det är ju en fråga helt klart. Jag mailade tidigare idag Max på Mantorp bara så där allmänt om den här tråden. Hoppas han kikar in och funderar kring... ja... el-framtiden typ thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 15061



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 16:26     Re: Citera

Nillet skrev:
Vad krävs av arrangören? Finns det några säkerhetsgrejer att tänka på? Speciell släckningsutrustning? "Gummiklädd" banpersonal?
En elbil som gått i muren och står där knölig och ryker, vågar du dig fram och dra ut föraren?
Förhoppningsvis är det oftast safe att göra ett extraktionsförsök pss som om det brinner i en vanlig bil.
Men hade du vågat påbörja en extraktion med planka för ryggen mm (dvs jobba nån halvtimme utan att veta hur du "stabiliserar" "krutdurken").

Hoppas jag inte sprider skräck och FUD om rykande elbilar, men det är helt klart lite ont om erfarenhet.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16415



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 16:27     Citera

Som jag skrivit tidigare så är det inte möjligt att släcka en batteribrand, rådet är alltså att ta sig ifrån området så fort som möjligt och undvik VERKLIGEN att andas in röken.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 15061



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2020 16:27     Re: Citera

MaZ skrev:
Som jag skrivit tidigare så är det inte möjligt att släcka en batteribrand, rådet är alltså att ta sig ifrån området så fort som möjligt och undvik VERKLIGEN att andas in röken.
Så kör man elbil kan man inte räkna med att få hjälp i alla lägen...


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 4016



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2020 08:51     Citera

En batteribrand kan visserligen, precis som nämns, bli närmast osläckbar, men det tar en bra stund innan det inträffar. Minst en halvtimma och oftast över ett par timmar om det mot all förmodan skulle inträffa alls. Om vi pratar bankörning så finns det alltid en ambulans på plats och att det skulle ta över tio minuter att få ut någon ur en bil får nog anses som rätt ovanligt förutom om det handlar om nackskador och då är problemet detsamma eller faktiskt betydligt värre i en förbränningsmotorbil, eftersom de bevisligen lättare fattar eld och dessutom betydligt fortare.

Se bara på branden i parkeringsgaraget i Norge häromsistens. Det var en dieselbil som hade startat branden (vilket spelar mindre roll) men flera andra bilar hade exploderat och blivit totalförstörda medan elbilarna hade brunnit upp utvändigt utan att batterierna hade börjat brinna i en enda av dem. Det betyder att man vid en olycka där bilen börjar brinna, har gott om tid på sig att släcka bilen innan man riskerar en batteribrand.

Det enda problemet jag kan se är om man ändå faktiskt får en okontrollerbar batteribrand, vilket som sagt tar lång tid. Då kan det påverka så man får avbryta evenemanget och det kan bli skador på banan och närliggande byggnader om bilen råkar stå väldigt nära en sådan, men då pratar vi verkligen extremfall och dessutom kan man flytta elbilen till en säker plats innan detta inträffar. Röken är då som sagt inte att leka med och det är antagligen det som är det farligaste. Det är ingen explosionsartad brand med dagens batterier.


_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Senast ändrad av Claes Haglund, 12 Mar 2020 09:06, ändrad totalt 3 gånger
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mange




Här sen Jul 2003
Inlägg: 435



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2020 08:57     Citera

När jag körde på Mantorp förra året!. Så sa det om man smäller en elbil som kommer det spärra av runt bilen.. Men vågar inte rör den?!

Det kändes ju sådär???. Ska man få sitta och dö i bilen vid krock?..

Känns som nått är fel?!


_________________
Magnus Wideman

Trackdays Videos and more fun.

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgti/
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 34307

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2020 10:15     Citera

Claes med flera, uppskattar input från er som har redigt med inside information från er proffesion thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Senast ändrad av Magnus Thomé, 12 Mar 2020 10:16, ändrad totalt 1 gång
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13858



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2020 10:15     Re: Citera

Mange skrev:
När jag körde på Mantorp förra året!. Så sa det om man smäller en elbil som kommer det spärra av runt bilen.. Men vågar inte rör den?!

Det kändes ju sådär???. Ska man få sitta och dö i bilen vid krock?..

Känns som nått är fel?!


Det kommer att ta ett tag innan SBF med fler..... har hunnit utbilda personal.
Och det bör man nog ha i tanken när man ger sig ut med sin elbil.

Dessutom har SBF väldigt svårt att hitta funktionärer i allmänhet... och ännu svårare att hitta folk som vill utbilda sig.
Utbildning blir ganska dyrt för den enskillda funktionären...


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mange




Här sen Jul 2003
Inlägg: 435



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2020 10:46     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Mange skrev:
När jag körde på Mantorp förra året!. Så sa det om man smäller en elbil som kommer det spärra av runt bilen.. Men vågar inte rör den?!

Det kändes ju sådär???. Ska man få sitta och dö i bilen vid krock?..

Känns som nått är fel?!


Det kommer att ta ett tag innan SBF med fler..... har hunnit utbilda personal.
Och det bör man nog ha i tanken när man ger sig ut med sin elbil.

Dessutom har SBF väldigt svårt att hitta funktionärer i allmänhet... och ännu svårare att hitta folk som vill utbilda sig.
Utbildning blir ganska dyrt för den enskillda funktionären...


Ok..Ja då skulle jag inte rekommendera att köra Elbil på bana....än..


_________________
Magnus Wideman

Trackdays Videos and more fun.

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgti/
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13858



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2020 11:19     Re: Citera

Mange skrev:
ButterflyRacing skrev:
Mange skrev:
När jag körde på Mantorp förra året!. Så sa det om man smäller en elbil som kommer det spärra av runt bilen.. Men vågar inte rör den?!

Det kändes ju sådär???. Ska man få sitta och dö i bilen vid krock?..

Känns som nått är fel?!


Det kommer att ta ett tag innan SBF med fler..... har hunnit utbilda personal.
Och det bör man nog ha i tanken när man ger sig ut med sin elbil.

Dessutom har SBF väldigt svårt att hitta funktionärer i allmänhet... och ännu svårare att hitta folk som vill utbilda sig.
Utbildning blir ganska dyrt för den enskillda funktionären...


Ok..Ja då skulle jag inte rekommendera att köra Elbil på bana....än..


Eller så får man ge fan i att köra av..... 🤣


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dstr
Helenelund



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2480



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2020 12:09     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Nillet skrev:
Vad krävs av arrangören? Finns det några säkerhetsgrejer att tänka på? Speciell släckningsutrustning? "Gummiklädd" banpersonal?
En elbil som gått i muren och står där knölig och ryker, vågar du dig fram och dra ut föraren?
Förhoppningsvis är det oftast safe att göra ett extraktionsförsök pss som om det brinner i en vanlig bil.
Men hade du vågat påbörja en extraktion med planka för ryggen mm (dvs jobba nån halvtimme utan att veta hur du "stabiliserar" "krutdurken").

Hoppas jag inte sprider skräck och FUD om rykande elbilar, men det är helt klart lite ont om erfarenhet.


Bensin brinner explosivt. Det gör inte batterier.


_________________
/Daniel Azzarri
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
dstr
Helenelund



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2480



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2020 12:12     Re: Citera

Claes Haglund skrev:
Röken är då som sagt inte att leka med och det är antagligen det som är det farligaste. Det är ingen explosionsartad brand med dagens batterier.


Röken är lika giftig oavsett bil som brinner.

https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/fossilbilar-brinner-mer-explosi . . . .


_________________
/Daniel Azzarri
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
dstr
Helenelund



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2480



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2020 12:13     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Det jag kommer att tänka på...
Vad kostar det i el att ladda i ett trefas man "hittar" ?

Är inte det som att hitta resevdunken till banans gräsklippare... och hälla det i bilen ?


10:- för att komma fem mil.

Man får boka sig en depåplats med 3fas.


_________________
/Daniel Azzarri
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
dstr
Helenelund



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2480



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2020 12:15     Re: Citera

And reas Mill bro skrev:

Har man en elbil är det ens rätt att sno ström var man än kan hitta den Fast i de flesta fall är det en knappt märkbar kostnad som utan problem borde täckas av vad den enskilda deltagaren betalar i banhyra. Är ju omöjligt att lyckas ta mer än 2.2kWh ur ett vanligt urtag, och 7.2kWh per timma ur ett trefasurtag. Dvs på 10 timmar 70kWh vilket är 100kr i elkostnad.


3fas 16A ger 11kw.


_________________
/Daniel Azzarri
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom
17 besök idag (1917 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<   1, 2, 3   >>