Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7908 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



dstr skrev:
And reas Mill bro skrev:

Har man en elbil är det ens rätt att sno ström var man än kan hitta den Fast i de flesta fall är det en knappt märkbar kostnad som utan problem borde täckas av vad den enskilda deltagaren betalar i banhyra. Är ju omöjligt att lyckas ta mer än 2.2kWh ur ett vanligt urtag, och 7.2kWh per timma ur ett trefasurtag. Dvs på 10 timmar 70kWh vilket är 100kr i elkostnad.


3fas 16A ger 11kw.


Missade att Performance har 11kW onbordladdare. Tänkte att den kunde ladda typ 7kW som de flesta andra elbilar. Kräver oavsett en portablel laddare typ juicebooster.

Oavsett kommer man vara ute på banan så man kan inte ladda hur många timmar som helst. Men det är väl lite oklart om det är värt att stå att ladda i depån mellan passen. De flesta träffar brukar vara 20min pass och sen 20min med en annan grupp.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
And reas Mill bro skrev:
dstr skrev:
And reas Mill bro skrev:

Har man en elbil är det ens rätt att sno ström var man än kan hitta den Fast i de flesta fall är det en knappt märkbar kostnad som utan problem borde täckas av vad den enskilda deltagaren betalar i banhyra. Är ju omöjligt att lyckas ta mer än 2.2kWh ur ett vanligt urtag, och 7.2kWh per timma ur ett trefasurtag. Dvs på 10 timmar 70kWh vilket är 100kr i elkostnad.


3fas 16A ger 11kw.


Missade att Performance har 11kW onbordladdare. Tänkte att den kunde ladda typ 7kW som de flesta andra elbilar. Kräver oavsett en portablel laddare typ juicebooster.

Oavsett kommer man vara ute på banan så man kan inte ladda hur många timmar som helst. Men det är väl lite oklart om det är värt att stå att ladda i depån mellan passen. De flesta träffar brukar vara 20min pass och sen 20min med en annan grupp.


Fast det är ganska vanligt med tre grupper också och då blir det ju okej thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



And reas Mill bro skrev:

Missade att Performance har 11kW onbordladdare. Tänkte att den kunde ladda typ 7kW som de flesta andra elbilar. Kräver oavsett en portablel laddare typ juicebooster.


Nej, laddaren sitter i bilen. De bilar som kan ladda 3fas får enkelt 11kw på 3fas med sin vanliga kabel, tex Tesla. Min förra Tesla hade dubbla laddare i bilen, så den kunde få 22kw om man matade med 32A. Original-kabeln som följde med klarade dock bara 16A. Vissa Renault Zoe kan tom laddas med 44kw AC.

De som bara grejjar 7kw på typ2 är enfas 32A. Tyvärr är det många elbilar som bara kan laddas på en fas, eftersom 3fas i hushåll verkar vara en minoritet här på jorden.

edit: idag kan man inte få en dubbelladdare i en Tesla, men S/X har 16kw laddare och 3 har 11kw.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



dstr skrev:
De som bara grejjar 7kw på typ2 är enfas 32A. Tyvärr är det många elbilar som bara kan laddas på en fas

Enfas 32A ?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



super7 skrev:
dstr skrev:
De som bara grejjar 7kw på typ2 är enfas 32A. Tyvärr är det många elbilar som bara kan laddas på en fas

Enfas 32A ?


Ja, det är inget man har hemma, men tex Ullared har några sådana stolpar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



dstr skrev:
super7 skrev:
dstr skrev:
De som bara grejjar 7kw på typ2 är enfas 32A. Tyvärr är det många elbilar som bara kan laddas på en fas

Enfas 32A ?


Ja, det är inget man har hemma, men tex Ullared har några sådana stolpar.

Det kräver en hel del av elnätet och inget man koppar in utan att räkna en hel del på det.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



super7 skrev:
dstr skrev:
super7 skrev:
dstr skrev:
De som bara grejjar 7kw på typ2 är enfas 32A. Tyvärr är det många elbilar som bara kan laddas på en fas

Enfas 32A ?


Ja, det är inget man har hemma, men tex Ullared har några sådana stolpar.

Det kräver en hel del av elnätet och inget man koppar in utan att räkna en hel del på det.


I Sverige ja. Därför vill man inte ha en sådan bil här.

Bor du i ett land där du har 1fas 80A som huvudsäkring hemma så är det en axelryckning.

Sen kan man i de flesta bilar ställa en gräns på hur mycket dom ska dra.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I Norge är väl enfas vanligt hemma har jag för mig?

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



dstr skrev:
super7 skrev:
dstr skrev:
super7 skrev:
dstr skrev:
De som bara grejjar 7kw på typ2 är enfas 32A. Tyvärr är det många elbilar som bara kan laddas på en fas

Enfas 32A ?


Ja, det är inget man har hemma, men tex Ullared har några sådana stolpar.

Det kräver en hel del av elnätet och inget man koppar in utan att räkna en hel del på det.


Bor du i ett land där du har 1fas 80A som huvudsäkring hemma så är det en axelryckning.

Det är inte riktigt det som är bekymret....
Man vill hålla nätet ganska så väl balanserat.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



super7 skrev:

Det är inte riktigt det som är bekymret....
Man vill hålla nätet ganska så väl balanserat.


Nu börjar vi glida lite offtopic, men...

Till vardags så hjälper man till att balansera, eftersom man laddar på natten så man har en "fulltankad" bil varje morgon (och för att elen är billigast på natten).

På en trackday skulle man kunna ha 20 laddare i depån som lastbalanserar sinsemellan utifrån vad som finns fram till anläggningen. Det vore inte så mycket värre än när lokala skidbacken drar igång liftarna.


I förlängningen så kan elbilen bli elnätets "räddning". Om jag skulle kunna låna el från bilen så hade jag kunnat säkra ner rejält. Peaken när man drar på spisen, ugnen och micron hade kunnat tas av batteriet istället för elnätet, och så laddas batteriet upp långsamt över natten. V2G (Veichle to grid) dyker upp mer och mer på ritborden. Någon av småbilarna har det redan (leaf eller zoe?).

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



super7 skrev:
dstr skrev:
super7 skrev:
dstr skrev:
super7 skrev:
dstr skrev:
De som bara grejjar 7kw på typ2 är enfas 32A. Tyvärr är det många elbilar som bara kan laddas på en fas

Enfas 32A ?


Ja, det är inget man har hemma, men tex Ullared har några sådana stolpar.

Det kräver en hel del av elnätet och inget man koppar in utan att räkna en hel del på det.


Bor du i ett land där du har 1fas 80A som huvudsäkring hemma så är det en axelryckning.

Det är inte riktigt det som är bekymret....
Man vill hålla nätet ganska så väl balanserat.


Det finns gott om laddlösningar som omvandlar två faser 16 A eller tre faser valfri strömstyrka till en fas 32 A eller en fas tredjedels valfri strömstyrka, så det är inget jätteproblem längre. Utöver det finns det dessutom gott om lastbalanserande laddlösningar, så då behöver man inte tänka alls. Dessutom kan man oftast justera hur mycket ström bilen skall dra när den laddar och dessutom geotaggas det. Hemma hos mig kör jag 3 fas 16 A i min laddbox, för det klarar systemet lätt på sommaren när värmen i garaget inte går. I bilen har jag däremot taggat att jag kör 13 A trefas hemma och 8 A trefas i sommarhuset och kan då justera det vid behov.

Med andra ord, om man kommer till en bana kan de i laddboxen styra hur mycket ström de ger respektive bil och dessutom ha boxar som kan prata med varandra och bli tilldelade en total strömstyrka som de får dela på beroende på hur många bilar som är inkopplade och hur mycket ström de vill ha var.


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Bara för att det är lite roligt så gjorde jag ett Mantorp solcellsförslag för att se vad det kan ge, ja jag jobbar med det på dagarna.

Vi tänker oss att vi täcker depåtaket med paneler vi leker med tanken att vi sätter 3 rader med 125st paneler i varje rad. (nej jag har inte gjort en lastberäkning på detta detta är bara en ide) idag finns det billiga 335watts paneler att köpa så 375st * 335 Watt kopplade till 2st SMA Core-1.


Detta resulterar i lite effekt ut på nätet
Varje Core-1á ger ca 72 amp per fas vilket betyder att man måste avsäkra med minst 150 ampere se nedan



Det blir även lite el under ett år ca: 100 MWh
Hur som helst så skulle man lätt kunna mellanlagra denna energi på plats och eller ladda bilar på plats

Och i kombination med detta?
https://www.tesla.com/sv_SE/charging-partners?redirect=no
Ja då är man nästan där.

Vill någon ha hela PDF filen för detta projekt så kan jag dela den.

PS Jag vet att det regnar den dagen då du vill ha ditt event:(

_________________
Janne Ström
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



3DBlaster skrev:

PS Jag vet att det regnar den dagen då du vill ha ditt event:(


Fast hur stor roll spelar det i praktiken?

Vid regn går det åt mindre effekt i bilarna på banan.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ser skoj ut!!!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare



Citat:

TESLACORSA 10 at Laguna Seca Is Coming:

August 15th and 16th Teslas will hit the track en masse at the famous Weathertech Raceway Laguna Seca for the only time this year! TeslaCorsa 10 will have some VIP attendance from the godfather of TrackMode Randy Pobst and will see some corporate participation from Tesla with a track-side Supercharger!

TeslaCorsa 9 at Buttonwillow went off smoothly and saw 50 Tesla owners hit the track with Model 3, Model S, Model X, and new Model Y owners represented!


Se där ja!

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Men var laddade dom?

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Citat:
from Tesla with a track-side Supercharger!


?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ser skoj ut!!!




Imponerande med Porsche GT3 RS'en

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:
Citat:
from Tesla with a track-side Supercharger!


?


Tydligen inte läskunnig, klarade dock att klicka på länken.

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Not my cup of Tesla....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Allmänt banåkaforum
TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande