Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8505 besök totalt |
Re:
Missade att Performance har 11kW onbordladdare. Tänkte att den kunde ladda typ 7kW som de flesta andra elbilar. Kräver oavsett en portablel laddare typ juicebooster. Oavsett kommer man vara ute på banan så man kan inte ladda hur många timmar som helst. Men det är väl lite oklart om det är värt att stå att ladda i depån mellan passen. De flesta träffar brukar vara 20min pass och sen 20min med en annan grupp. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||||||
Re:
Fast det är ganska vanligt med tre grupper också och då blir det ju okej ![]() _________________ ![]() |
||||||||||||
Re:
Nej, laddaren sitter i bilen. De bilar som kan ladda 3fas får enkelt 11kw på 3fas med sin vanliga kabel, tex Tesla. Min förra Tesla hade dubbla laddare i bilen, så den kunde få 22kw om man matade med 32A. Original-kabeln som följde med klarade dock bara 16A. Vissa Renault Zoe kan tom laddas med 44kw AC. De som bara grejjar 7kw på typ2 är enfas 32A. Tyvärr är det många elbilar som bara kan laddas på en fas, eftersom 3fas i hushåll verkar vara en minoritet här på jorden. edit: idag kan man inte få en dubbelladdare i en Tesla, men S/X har 16kw laddare och 3 har 11kw. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||||||
Re:
Ja, det är inget man har hemma, men tex Ullared har några sådana stolpar. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||||||
Re:
Det kräver en hel del av elnätet och inget man koppar in utan att räkna en hel del på det. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||||||
Re:
I Sverige ja. Därför vill man inte ha en sådan bil här. Bor du i ett land där du har 1fas 80A som huvudsäkring hemma så är det en axelryckning. Sen kan man i de flesta bilar ställa en gräns på hur mycket dom ska dra. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||||||
Re:
Det är inte riktigt det som är bekymret.... Man vill hålla nätet ganska så väl balanserat. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||||||
Re:
Nu börjar vi glida lite offtopic, men... Till vardags så hjälper man till att balansera, eftersom man laddar på natten så man har en "fulltankad" bil varje morgon (och för att elen är billigast på natten). På en trackday skulle man kunna ha 20 laddare i depån som lastbalanserar sinsemellan utifrån vad som finns fram till anläggningen. Det vore inte så mycket värre än när lokala skidbacken drar igång liftarna. I förlängningen så kan elbilen bli elnätets "räddning". Om jag skulle kunna låna el från bilen så hade jag kunnat säkra ner rejält. Peaken när man drar på spisen, ugnen och micron hade kunnat tas av batteriet istället för elnätet, och så laddas batteriet upp långsamt över natten. V2G (Veichle to grid) dyker upp mer och mer på ritborden. Någon av småbilarna har det redan (leaf eller zoe?). _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||||||
Re:
Det finns gott om laddlösningar som omvandlar två faser 16 A eller tre faser valfri strömstyrka till en fas 32 A eller en fas tredjedels valfri strömstyrka, så det är inget jätteproblem längre. Utöver det finns det dessutom gott om lastbalanserande laddlösningar, så då behöver man inte tänka alls. Dessutom kan man oftast justera hur mycket ström bilen skall dra när den laddar och dessutom geotaggas det. Hemma hos mig kör jag 3 fas 16 A i min laddbox, för det klarar systemet lätt på sommaren när värmen i garaget inte går. I bilen har jag däremot taggat att jag kör 13 A trefas hemma och 8 A trefas i sommarhuset och kan då justera det vid behov. Med andra ord, om man kommer till en bana kan de i laddboxen styra hur mycket ström de ger respektive bil och dessutom ha boxar som kan prata med varandra och bli tilldelade en total strömstyrka som de får dela på beroende på hur många bilar som är inkopplade och hur mycket ström de vill ha var. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||
Bara för att det är lite roligt så gjorde jag ett Mantorp solcellsförslag för att se vad det kan ge, ja jag jobbar med det på dagarna.
Vi tänker oss att vi täcker depåtaket med paneler vi leker med tanken att vi sätter 3 rader med 125st paneler i varje rad. (nej jag har inte gjort en lastberäkning på detta detta är bara en ide) idag finns det billiga 335watts paneler att köpa så 375st * 335 Watt kopplade till 2st SMA Core-1. ![]() Detta resulterar i lite effekt ut på nätet ![]() Varje Core-1á ger ca 72 amp per fas vilket betyder att man måste avsäkra med minst 150 ampere se nedan ![]() Det blir även lite el under ett år ca: 100 MWh Hur som helst så skulle man lätt kunna mellanlagra denna energi på plats och eller ladda bilar på plats Och i kombination med detta? https://www.tesla.com/sv_SE/charging Ja då är man nästan där. ![]() Vill någon ha hela PDF filen för detta projekt så kan jag dela den. PS Jag vet att det regnar den dagen då du vill ha ditt event:( ![]() _________________ Janne Ström |
||||||||||||
Re:
Fast hur stor roll spelar det i praktiken? Vid regn går det åt mindre effekt i bilarna på banan. ![]() _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||||||
Se där ja! _________________ ![]() |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8505 besök totalt |