Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Oljeavskiljare garage
14 besök senaste veckan (5101 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Mor håller på och bygger hus/garage i Stallarholmen i Strängnäs kommun. Jag har sagt att en golvbrunn i garaget är att föredra för att bli av med smältvatten mm. Garaget kommer bli 51kvm. Kommunen har lite svävande sagt att det räcker med en filterinsats. Gränsen för filter alt oljeavskiljare går vid 50kvm så mors garage hamnar straxt över det.
Det är ju flera här som har byggt garage eller är mitt i projektet. Vad har ni för erfarenheter i detta ämne? Kanske lite tips på system som är ekonomiskt försvarbart för en äldre dam med dubbelgarage .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mät golvytan igen när du har satt upp tjockare golvlister som du kan ställa föremål på..... Eller liknande snygg lösning, vissa har t.ex lagt ett lock på brunnen och spacklat över tills all besiktning är utförd.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Att bygga avlopp i garaget med egen filter/avskiljare etc för att ta hand om rwgn och smältvatten. Låter väldigt onödigt komplicerat dyrt och eventuellt administrativt omständligt då det antagligen riskerar att dyka upp följdfrågor,

Att helt strunta i avlopp i detta fall. Låta plattan ha någon cm fall mot porten Och skaffa en gummiraka är enklare, har man dessutom tänkt sig isolerad /varm platta. Så "behövs"inte avlopp för smältvatten

Att eventuellt "förbereda" ett rör till vanliga avloppet som är anslutet som toaletter etc, är ju inte riktigt godkänt, eller i vart fall är det ju inte godkänt att senare knacka fram det röret å lägga vanligt brunnslock.

Men har man tänkt hälla ned olja vid motorbyte, eller bedriva en verksamhet där man dagligen slabbar med oljor och starka tvättmedel/kemikalier. Så ska man givetvis bygga en anläggning för det.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Stoppa in en golvbrunn bolja istället, det räcker långt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Plant "obrutet" golv som sluttar lite precis ut igenom porten, där du har dagvattenränna. Dvs plattan "fortsätter" en halvmeter ut igenom porten.
Sen bra släthet och tät färg så gummirakorrna och finsopbortarna fungerar så bra det kan.

Det behövs väl ingen avskiljare på dagvatten, även om det råkar tvättas bil med avfettning. Men sån utomhustvätt är väl inte tillåtet överallt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Råkade lägga en dränering ränna med galler i tvättdelen den går tilsamman med stuprör in i en stenkista. .....även en liten vask kommer anslutas på det röret. Smidigt att kunna skölja av grejer... slutbeskedet fick jag efter att jag visat bilder på utsidan av garaget.
Skall man ha oljeavskiljare verkar det vara krångligt....gallret var utbytt mot en bit galvade plåt under bygget. .. men nästa hela tiden lämpligt skräp på
Rätt fel? Kommer inte göra oljebyten i denna delen av garaget då jag har 4 platser varav 2 med lyftar. Så sanorlikheten att annat än ev smältvatten tvättvatten eller vatten jag spolar vid lackering kommer ner där är mycket liten sen går det till en stenkista med några m3 bergkross under mark.. ..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Vad ska hon ansluta avloppet till? Jag gjorde en stenkista som jag anslutit golvbrunn och dagvatten till och då behövdes ingen oljeavskiljare i min kommun. Jag har satt en en bolja oljespärr i brunnen, men det är ju ingen riktig oljeavskiljare.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



erikjakan skrev:
...... bolja ..... det räcker långt.

Rikard L skrev:
...... har satt en en bolja oljespärr i brunnen .......

Jag håller föregående talare. Byggde in 48kvm garage när vi byggde hus 2016, och det räkte bra med en Bolja enl Huddinge kommun.
https://www.purus.se/produkter/produkt/bolja-oljesparr/

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Verkar vara en bra lösning thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Bjärvligan
Järbo, kommer från Dalarna
Här sen Maj 2011
Inlägg: 65



Jag ska till att bygga garage. Vad som gäller i landets kommuner är olika... Men denna ränna kommer jag att sätta in, den har en godkänd oljeavskiljare, och verkar väldigt prisvärd. Men kolla vad som gäller i din kommun.

http://www.mewell.se/industriranna-med-oljeavskiljare/

_________________
Fredrik Becker
Åker bana med en bil med 122 hästar, och 2.500kg. Då ofta med en räserbil i bogserbandet
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63



Jag kanske är lite sen på bollen här, men när far byggde 500m2 garage för 3 år sedan så installerade vi ett torvfilter. Det fungerar så att man pumpar upp vatten från golvbrunnen med någon form av dränkbar pump, sedan rinner vattnet igenom ett par filter som består av torv som drar åt sig oljan. När torven är full är det bara att slänga i brännabart. Provat och godkänt hos Statens provningsanstalt så det gick bra hos kommunen. Vi tvättar bil där ca 2 gånger i veckan plus lite allmänt oljekladd, och våra filter räcker i 1 till 1,5 år.

På bilderna här är det nedgrävda saker, men vi har en variant som står löst inne på garagegolvet med lådor som är ungefär 600x600 och staplade strax över metern höga

https://axonmiljoteknik.com/wp/sv/filter/filtertyp/filterbrunn/


Hade inga riktigt bra bilder på vår variant men det är iaf de svarta lådorna bakom bilen!

_________________
Gustav Altzar
Citera
Andra projekttrådar
Oljeavskiljare garage
14 besök senaste veckan (5101 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande