Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
BMWCS Motorsport
Hur jag började köra BMW Cup, och nu är det din möjlighet!
2 besök senaste veckan (4980 totalt)
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Hur jag började köra BMW Cup 2019. Jag heter Ola Håkansson och är ganska ny på det här med racing och bygga bilar. 2018 var det en kompis till mej som bjöd in till Bankalaset på Sturup Raceway. Min spontana upplevelse var att det hade varit superkul att köra bana, men. Jag hade ingen bil som var lämplig för bankörning så jag avvaktade.
Min fru tyckte å andra sidan att jag jobbade förmycket, vilket var helt sant. Min fru Elisabeth gaddade ihop sig med en av mina äldsta kompisar och letade upp en bil som dom tyckte att jag skulle köpa. Bilen en BMW 323Ti fanns i Örebro och var försedd med en M52B28 med S50 grenrör och Fezen-box. Fram satt det Coilovers och bromsskivor var nya. Efter två veckors tjatande från min fru och kompis tags kontakt med ägaren av bilen i Örebro och det bestämdes tid och plats för att titta på bilen.
Väl på plats kunde konstateras att bilen var nästan rostfri och att den inte startade. Nu är det ju en baggis att fixa en ny motor eller att få denna att gå så att motorn inte startade var inget hinder. Då min fru var på mej så inhandlades bilen för att blidka henne och att jag skulle ha en hobby så att jag skulle jobba mindre.
Det blev dags för Bankalaset på Sturup Raceway och bilen skulle ut och rastas. Inhandlat var även en uppsättning R-däck, givetvis R 888R då bilens regnummer slutar på R 888. På Bankalaset fick jag åka med en grupp av andra BMW och jag började lugnt på gatdäck och lät R-däcken ligga i depån. Första körningen gick bra och det gick allt fortare runt banan, det var två andra BMW Compacter i gruppen och jag har vissa problem att bli frånåkt...
Andra körningen börjar ganska bra men efter något varv så går det lite för fort och jag dundrar av banan med värsta piruetten rakt ut i sandfållan. Janne som stod för körningen på Sturup var inte glad på mej för att jag hade kört av och jag fick böna och be för att komma ut på banan igen. Nu åkte R-däcken på och det gick lite lugnare för att inte åka av igen.
Sommaren 2018 ägnades åt olika Trackdays runt om i landet och det var superkul. Jag reser en del i jobbet och då kan man ju planera så att bilen finns med på släp när man ändå kör tjänstemil. Sen planerar man det så att man av en tillfällighet är i närheten av en racingbana när det är Trackday.
Målbilden var hela tiden att köra BMW Cup 2019.
Till hösten/vinterna hade jag skaffat ett meckgarage i närheten av där vi bor och bilen revs i delar. In åkte en full bur och all inredning plockades ur. En motor från skroten inhandlades då den gamla drog en liter olja i timmen när det kördes hårt. Men den varvade friskt från 4000 till 7000 RPM, att den gick riktigt dåligt under 3000 RPM och konsumerade dessa mängder olja indikerade att det var dags att byta motor.
På våren 2019 gick jag Racingskolan på Ring Knutstorp och fick min racinglicens. Nu var det bara bilen som skulle få sina papper.
Inför uppvärmningen 2019 på Ring Knutstorp var bilen klar för vagnboksbesiktning. Tanken var även att det skulle köras lite uppvärmningsvarv. Men då det regnade och bilen varken hade inkopplade torkare eller defroster stannade vi vid vagnboksbesiktningen.
Nu var vi redo för race!


_________________
Ola Håkansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
J.Broholm
Löddeköpinge
Här sen Maj 2008
Inlägg: 40




_________________
Jussi Broholm
Citera
jakoblundstrom
Umeå
Här sen Maj 2020
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Härligt att läsa.

_________________
Jakob Lundström
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Nu i månadsskiftet Juli-Augusti, 31/7 och 1/8 har Motorsport sektionen av BMWCS heldagskörningar på Ring Knutstorp. Det kommer att vara allt från "Prova-på" körning till BMW-Cup, jag kommer att vara på plats med både min gamla och min nya bil om det är något ni undrar eller funderar kring.
På plats kommer det att vara utomhusaktiviteter anpassade efter Folkhälsoinstitutets rekommendationer. Endast medlemmar i BMWCS kommer att ha tillträde till banan. Det kommer att vara möjligt att lösa medlemskap i entréstugan.
Vill ni "prova på" bankörning kan ni göra det med egen bil i en grupp för likasinnade. För de som har kört trackday finns det en grupp där det går lite fortare så att alla ska bli nöjda med körningen, "Helt enkelt det är skitkul!" Det ställs inga krav på att ni behöver köra BMW, till och med min kollega med sin Mitsubishi är varmt välkommen!
Båda dagarna kommer det att finnas chans för medåkning i Cup-bilar samt gatbilar med instruktörer bakom ratten. För er som inte åkt med på bana när det börjar gå fort så kan jag bara säga att det är en upplevelse. En av mina kompisar satt med i bilen och bara mumlade, Jä__r vilket grepp, vilket grepp. Och det var bara genom första kurvan innan däcken blivit varma.
Anmälan sker enklast via sidan: bmwcup.se, https://bmwcup.se/bankorning/anmalan-gatbil/
Minsta fråga eller fundering på BMWCup så bara haffa mej eller någon av de andra förarna på Knutan så försöker vi lösa det mesta.

Compacterna utanför garaget i Malmö. (Foto Ola Håkansson)


_________________
Ola Håkansson
Citera
BMWCS Motorsport
Hur jag började köra BMW Cup, och nu är det din möjlighet!
2 besök senaste veckan (4980 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande