BMWCS Motorsport
Mitt BMW Cup år 2019
23 besök senaste veckan (2924 totalt)
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Som jag skrev i mitt förra inlägg var 2018 en planering och inkörning för att kunna våga ta steget och köra BMW Cup 2019, modifierad klass. Jag hade skaffat mej licens via Racingskolan som BMWCS är en del av och bilen hade fått vagnbok genom BMWCS. Nu var vi redo för race!
Första rejset i BMW Cup 2019 gick på Kinnekulle, en bana jag aldrig kört tidigare. Vi kom upp kvällen innan och sov på samma hotell som många av de andra BMW Cup förarna och redan första kvällen träffade jag mina trevliga konkurrenter. Jag kände mej välkommen direkt och det var bara riktigt trevligt i depå och när vi gick ut och käkade. Alla jag har stött på inom BMW Cup är riktigt trevliga och goa människor.
På lördagen var det dags för race och vi steg upp tidigt för att vara i tid för besiktning och tidsträning. När vi kom ner till banan var det frost på bilarna och det var svinkallt! Alla racebilarna startade snällt och vi gick ut på lite uppvärmning. Detta var mina första varv på Kinnekulle och man hade ju läst en del historier kring "att hålla stumt under bron". Det fegade jag ur på!
På tidsträningen lyckades jag komma sist, dvs jag startade sist. Vilket i sig själv var ganska lugnande. Trots allt hade jag aldrig kört ett race förr och det var lite läskigt. Bilarna i Special låg först och satte tempot i den rullande starten. Att köra så nära varandra och i ganska hög fart. Vi höll startformation i 90 km/h genom en kurva som jag senare körde racetemp i 100-110 km/h. Men skit va kul det var!
När starten gick så var jag feg på gasen och behöll min sistaplats. Under rejset gick det något fortare allt eftersom jag blev lite varmare i kläderna men under de drygt 20 varven vi körde blev jag varvad av en av mina klasskollegor.
Tyvärr blev det samma resultat i andra rejset. Men det var många erfarenheter i bagaget och det var bara att komma igen!
Erfarenheterna från första rejsen var att bilen måste modifieras och jag måste köra bättre. En ny bil inhandlades, eller mera korrekt ett kit med diverse bildelar inhandlades. Bl,a, fanns det med en diff med diffbroms och 3,73 utväxling istället för obromsad diff med 3,07 utväxling. Jag hade också märkt att bilen för det mesta körde med tre hjul i marken och det är ju sällan effektivt, med andra ord krävdes ett annan chassi.
Ett begagnat chassi köptes från Stockholm, det var till en Z3:a men det var mest för att prova. Chassiet var väl använt och kanske inte optimalt för bilen men man tar vad man får tag på till en rimlig peng. Jag tror jag gav 3000 kr för chassit.

Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Nästa race var på Ljungbyhed och jag kommer nytränad och med nyfixad bil. Jag hade övat, mest på Sturup och Knutan. Och bilen hade ny diff och nytt chassi. Det visade sig att justeringarna gjort underverk och jag var inte längre sist på tidsträningen och ingen av mina klasskollegor varvade mej!
Under en liten sekund var jag t.o.m. i ledning då en av kollegorna missade starten och såg en lucka.
Under resten av säsongen lättade jag bilen och övade på körningen. Jag bytte däck och tjänade sekunder per varv mellan de olika däcken.
Vid sista rejset på Sturup Raceway var jag sjukt taggad och bilen var nu bara 25 kg för tung. Sturup är den bana jag kört flest var på och jag tog Pole Position i klassen med 0,05 sekunders marginal.
När starten gick var det bara focus på startern, jag fick bara hoppas att specialbilen framför mej inte missade starten för då skulle jag sitta i rumpan på hans bil. Men allt gick bra och jag kom ut ur första kurvan som klassledare och släppte inte ledningen och lyckades vinna det nästsista racet. Jag hade dock inte kört fortast under racet så sista racet startade jag som tvåa. Återigen var jag brutalt taggade och lyckas ta starten i klassen och vinner även det sista racet.
Säsongen slutade med att jag fick pris på Årets Rookie 2019 och att jag fått många racingvänner. Prisutdelning var en trevlig kväll med gänget som kört och administrerat BMW och det var en mycket trevlig tillställning i goda vänners lag! På banan är det race men väl i depån igen så är vi alla vänner som gör vårt bästa för att alla ska komma ut på banan och bli ifrånåkta..

Näst sista racet på Sturup Racway

Knutan under SPVM i regn.

SPVM i torrväder, över NGK-krönet på tre eller två hjul

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kul läsning!

Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Som jag skrev i mitt förra inlägg var 2019 min första racesäsong över huvudlaget och det var skitkul! Hela den sociala delen tillsammans med att köra bil fort och runt runt. 2018 körde jag en del Trackdays och ska man jämföra hur kul det är att tävla så skulle jag säga att stegen mellan trackday och tävling är lika stort/kus som mellan att köra på gata och köra trackday. Funderar ni på det så gör det!

Vad krävs av er som förare? Det som krävs av er som förare är att ni har SBF-licens för banracing och erfoderlig skyddsutrustning. Skyddsutrustningen är samma som för alll banracing. I övrigt underlättar det om man saknar vissa spärrar når det gäller vad som kan göras med en bil. Med de menar jag att man ska våga köra men samtidigt ha så mycket koll på sin bil att man inte kör på någon.

Vad ska bilen uppfylla? De flesta som jag pratar med som vill köra men inte gör det verkar ha en övertro på att bilen måste vara perfekt innan man ger sig ut på tävling. Min uppfattning är att det ligger mer på föraren än på bilen. Har du en bil som vettigt passar in i regelverket kring BMW Cup så bara hör av er så hjälper vi till. Är det så att bilen inte uppfyller samtliga krav i respektive klassreglerna så finns alltid möjligheten att ansöka om "dispens" dvs. ett avsteg för att utvärdera avvikelsen från klassreglerna. Det som är de viktigaste delarna är att bilen har tillräckliga skyddssystem och är säker att framföra på bana. Oberoende av bilen så kommer ni att ha massor av kul.

Hur gör man för att köra i BMW Cup? Gå in på websidan bmwcup.se, här finns alla kontaktuppgifter och klassregler. Det går även att anmäla sig direkt till tävlingar.
Är det så att ni funderat på BMW Cup så bara gör det. Är inte bilen hundra så kommer ni ha superkul i alla fall och det finns alltid möjligheten att utvärdera och ändra under säsongen. Ni som förare kommer troligen att utvecklas riktigt mycket.

Känner ni er inte redo för BMW Cup fullt ut så finns det alltid möjlighet att köra trackdays med er egna bil i BMWCSs regi. Information finns på samma websida bmwcup.se och vidare under gatbilsektionen.
Hur ni än väljer och funderar kommer ni att ha riktigt kul ute på banan. Som sagt det är riktigt socialt och hjälpsamt i depån och på banan är det race!

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Full fart framåt thumbs up

markisen
Båstad
Här sen Jan 2011

Underbart beskriven känsla

Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup 66
E30 BMW Cup 6
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Trådlyft men måste bara skriva att det här var två riktigt fina trådar thumbs up Grattis till framgångarna
Läser gärna vidare

Citera
BMWCS Motorsport
Mitt BMW Cup år 2019
23 besök senaste veckan (2924 totalt)

Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >