Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
27 besök senaste veckan (21515 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Har du nån info kring DSC och dess inverkan, den verkar ju inte slå ifrån helt när man avaktiverar på knappen har ja märkt, det känns ju lite trist. ABS vill man ju kunna slå av helt (går ju att ordna genom tjyva in en brytare till styrdonet, antar ja), man vill ju kunna göra detsamma med DSC,


Beror på om du har mk20 dsc3 eller mk60 - kolla upp det! För har du en mk60 så kan du mest troligt aktivera m3ans m-track mode i den. Dessutom så har du möjligheter att ställa vad som är aktivt och inte... Har jag för mig. Finns mycket att surfa loss på, men kolla först vilken typ av abs/DSC du har.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
aerobat skrev:
Har du fått mer erfarenheter av diffen? Jämförde du med andra?
Blackline har väldigt bra pris. Vet du något om kvalitét jämfört med andra märken?


Nä, jag har ingen erfarenhet. Men jag misstänker att alla Kina-diffar är tillverkade av samma bolag. Det var priset som styrde! Och jag är supernöjd!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



SevenEight skrev:
aerobat skrev:
Har du fått mer erfarenheter av diffen? Jämförde du med andra?
Blackline har väldigt bra pris. Vet du något om kvalitét jämfört med andra märken?


Nä, jag har ingen erfarenhet. Men jag misstänker att alla Kina-diffar är tillverkade av samma bolag. Det var priset som styrde! Och jag är supernöjd!


Ok tack för svar. Det är ju inte så att de måste hålla 10000mil på bana...
Fanns det olika utväxlingar för e46?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Rekommendationen är att byta olja efter 500mil och att inte få hicka om det är glitter i oljan. Det är en billig diff. Den lär ju hålla bra länge,men det är ju beroende på motoreffekt och körstil också.

Det finns en uppsjö utväxlingar att tillgå - e46, z4, x3 har alla samma hus. Bestäm dig för vad du vill ha och köp sedan diffen - det är nämligen två olika diffstorlekar beroende på utväxling. Ingen av dem är starkare, det har med dia på kronhjulet att göra. En passar från 3,15 och uppåt, en 3,07 och lägre. Du måste hitta en diff klump med rätt input fläns, det går att byta men det är lite shaky att göra det. Ja inte om man lämnar in den till ett proffs, tänkte mer om man gör det själv.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



SevenEight skrev:
E21 Racing skrev:
Har du nån info kring DSC och dess inverkan, den verkar ju inte slå ifrån helt när man avaktiverar på knappen har ja märkt, det känns ju lite trist. ABS vill man ju kunna slå av helt (går ju att ordna genom tjyva in en brytare till styrdonet, antar ja), man vill ju kunna göra detsamma med DSC,


Beror på om du har mk20 dsc3 eller mk60 - kolla upp det! För har du en mk60 så kan du mest troligt aktivera m3ans m-track mode i den. Dessutom så har du möjligheter att ställa vad som är aktivt och inte... Har jag för mig. Finns mycket att surfa loss på, men kolla först vilken typ av abs/DSC du har.


Vet ej vilken version som sitter i, var hittar man lättast info om det?

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Nu tror jag iofs att du har MK60 men slå en dubbelkoll på om det finns ABS grejer på båda sidorna av motorrummet eller ena och om du har tryckgivare på huvudcylindern - det du är ute efter är att ha tryckgivare men bara abs grejs på ena sidan bilen - då har du mk60 och då.... Då är det bara att lägga in M3 settings på ABS och enabla m-track!

Slå av ABS helt går ej på nåt bra sätt men på mk60 går det iaf att göra fler inställningar än på gamla mk20/mk20 DSC3 enheterna!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



SevenEight skrev:
Nu tror jag iofs att du har MK60 men slå en dubbelkoll på om det finns ABS grejer på båda sidorna av motorrummet eller ena och om du har tryckgivare på huvudcylindern - det du är ute efter är att ha tryckgivare men bara abs grejs på ena sidan bilen - då har du mk60 och då.... Då är det bara att lägga in M3 settings på ABS och enabla m-track!

Slå av ABS helt går ej på nåt bra sätt men på mk60 går det iaf att göra fler inställningar än på gamla mk20/mk20 DSC3 enheterna!


Kollade lite snabbt och det sitter 2st givare på HC iaf., vid utgångarna. Men hur man går vidare med det du nämner är för mig okänd mark.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
E21 Racing skrev:
SevenEight skrev:
Nu tror jag iofs att du har MK60 men slå en dubbelkoll på om det finns ABS grejer på båda sidorna av motorrummet eller ena och om du har tryckgivare på huvudcylindern - det du är ute efter är att ha tryckgivare men bara abs grejs på ena sidan bilen - då har du mk60 och då.... Då är det bara att lägga in M3 settings på ABS och enabla m-track!

Slå av ABS helt går ej på nåt bra sätt men på mk60 går det iaf att göra fler inställningar än på gamla mk20/mk20 DSC3 enheterna!


Kollade lite snabbt och det sitter 2st givare på HC iaf., vid utgångarna. Men hur man går vidare med det du nämner är för mig okänd mark.


Googla på "BMW ABS coding" och "enable mtrack mode on mk60" - du behöver en sladd, programmet ncsexpert och ncsdummy. Sen behövs det bara tålamod och lite pillande!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare


Mockup av 330 bromsar på M3 spindel. Passar, man behöver knacka ut styrstiften ur M3 navet eller montera vanliga lager och så behövs 2st 6mm (typ inte mätt så noga!) distanser/brickor och längre skruvar. Rätt sugen att testa 330 ok I M3 hållare, det ska ju också funka. Det betyder då också att om man av nån anledning vill kunna köra 16" på en m3a så kan man slänga på tex 325 bromsar på den. Det "Passar" typ. Ah, blir nog inte m3 framvagn nu, kanske senare i år. Ville bara se att det går att få på bromsarna.

Kör med 12mm spacer fram bara för att testa hur det blir med M3:ans framvagn, breddmässigt, och det är ju hur lugnt som helst. Men lite camber går det ju att få på bredare hjul också. Ska dock göra ett test med mina tilltänka banfälgar bara och kolla hur det blir då - de är ju 8,5" och de breddar ju inåt rätt rejält. Tror det kommer ta i fj benet - vilket betyder spacers vilket i sin tur betyder att det nog behövs endel camber för att få in hjulen under skärmarna!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Det där med 330 bromsar och m3,,,, menar du att okhållarna är "samma" på m3 som 330? Passar m3 hållare med 330 ok på en 330 spindel?
Har en 330 som saknar rätta bromsarna fram, då dom fick nytt liv på min trackday.... 🙂 Jag saknar just okhållarna, har allt annat skivor/ok/belägg osv

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Njae... Jag menar att 330 bromsar är väldigt lätta att montera på en m3a
. Det behövs vara två distanser/brickor som är typ 6mm och längre skruvar. Det betyder nog få att m3 okhållaren måste fräsas ner motsvarande för att hamna på rätt position.



Har iaf jävla trassel med ecs bussningarna. Det är för stora hål i oken, de funkar inte med dessa bussningar. Dessutom så är ju låsringsspåret axielt då långt off att de inte heller ger nåt stöd. Jag tror jag skiter I bussningarna nu bara för att komma vidare med bromseriet. Får väl sälja detta kit då. Trist, men det är nog lika bra.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
BMW E36/E46 RTA Bussningar

https://www.blocket.se/vi/90395242.htm

Köpte ett set såna här! Har sett såna här till salu i USA för ofantliga pengar och när dessa dök upp på blocket klippte jag till. Hämtar imorgon, så jag vet inte hur de passar eller "känns". Principen känns dock klockren, samma lager/bussning som till övre bärarmen bak! Alltså med gummi tätning och gjord för att sitta i ur och skur, salt och kallt! Har också fixat nya bakre kulleder som jag ska pressa i,både övre och nedre,precis som på m3. Eller ja, då sitter det ju tre likadana lager per bärarm. Tror det blir bra!

Diffen fortsätter sprida glädje men däremot så har jag lite för mycket grepp nu med sommardäck. Det var som ganska kul med asfalt och vinterdäck. Liksom lagom fäste i förhållande till motorn. Kompressor vore kul.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare


Hämtade mina ASK Racing RTAB från posten. Ser väldigt bra ut! Den är då alltså baserad på den bussning/lager som sitter i det övre bakre trailing arms fästet med en lager hållare I alu. Eftersom lagret är ca 1mm smalare än original bussning behöver man en 1mm bricka emellan. Jag tycker det ser jävligt bra ut det här. En snygg grej här är att lagret är säkrat med en låsmutter och det gör att lagret säkras i hållaren på ett bra sätt och hållaren, med sin separata skruvade fläns klämmer åt i trailing armen. Precis så som man vill ha det. Jag ritade såna här själv när jag köpte bilen men orkade inte dra det i land. Tur att nån annan fått samma tanke men har mer "go!" än jag har. Grymt!

Som nämnt tidigare, det finns såna här hållare att köpa i USA men de är sjukeligen prissatta. Dessutom är lagret oftast bara pressat i hållaren - säkert tillräckligt, men det här är bättre!

Spring och köp!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare


Bokat! Spännande!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Nu behöver jag prioritera.

330 bromsar fram
Huvudcylinder byte
Bromskylning
Bättre belägg
Dämperi - "har ett bc coils kit liggande
Däck
Nya bussningar bak
Hjulinställning

Allt detta rymms inte i tid och budget.... Eller - det som kostar är belägg och r-däck!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



SevenEight skrev:
Nu behöver jag prioritera.

330 bromsar fram
Huvudcylinder byte
Bromskylning
Bättre belägg
Dämperi - "har ett bc coils kit liggande
Däck
Nya bussningar bak
Hjulinställning

Allt detta rymms inte i tid och budget.... Eller - det som kostar är belägg och r-däck!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare




Petade i RTAB för ett par dar sen. Underlättar ju väldigt om man har ett bussningspressarverktyg (puh, långt ord). Från start till klart tog det 1,5h per sida ungefär. Bussningarna som satt där var bara smulor. Och nån sorts hslvmjuk, metallic massa... Typ stål-ish men konsistens som fruset fett. Mysko.

Tycker att dessa bussning hållare är the shit alltså. Fint gjorda, lagom passning så att man fick rengöra ordentligt och sen gick de i med "confidence".



Bytte även nedre leden till en riktig led istf gummi, som på M3.

Har nu hunnit köra iaf en liten bit. Man hör och känner fler ojämnheter. Så... Nåt har då hänt där bak.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



kul du kommer till fällfors 7 juni. Säg till om du behöver mäta eller något på en 330. vi bor ju bara någon mil från varandra.
Vi slängde massa e46 inredning till vår långloppa, finns kanske kvar hos kompisen om du behöver något.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Jo det blir kul. Ska beställa däck nu och få till en hjulinställning. Bara så otroligt trångt i garaget! Nåväl, det blir 8,5" runt om med 225 eller 235, oklart vad. Ringde Pean oxå och pratade broms och kompromissernas kompromiss blir XP8 belägg fram.

I helgen ska jag försöka klappa dit dämperi och fjäder och broms. Tanken var ju att byta Hbc till E36 meeeeen jag ska testa först med den jag har. Den är väl en storlek för liten egentligen men worst case får jag väl byta sen. Måste ju känna på 330 bromsarna först.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



fokusera på det som Måste vara klart, det är bara två veckor bort. Varenda skruv behöver inte vara optimerad första gången. standardbelägg överlever även dom förmodligen blir kaksmulor efteråt men byt vätska till färsk. och det GÅR ju köra på gatdäck.

en dags trackday blir max 5x20 minuter.,. Jag noterar att många på fällfors är nybörjare och åker hem tidigt och slutar köra direkt ifall det blir minsta regn.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Jag har nog kört ner i samma dike som när jag körde roadsport/modsport! Har lite svårt att låta bli. 2 veckor kvar, ja jag får väl begränsa mig lite.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
27 besök senaste veckan (21515 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande