Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (21482 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Började söka efter en e46 och eftersom bilen används 102% på gata så fanns många gatkrav - mtech, svart innertak, rimlig färg, 325 eller 330 och bra skick. Fyndade denna 325a och jag gillar den väldigt mycket! Supertrevlig bil!

Ambitionen var och är att ha en bil som är användbar i vardagen och funkis på bana. Alltså, inte nåt ändlöst projekt utan en mysig bil. Bor ju numera i Sävar och då kan man inte ha en vanlig bil - alla I hela stan (Sävar är ju en metropol!) är skadligt motorintresserade. Det finns mer än en bromsbänk I byn.... Är det Norrlands motor mecka? Tror det! Anyway!




Spec:

M3 fjäderbensstag
Z4M krängare fram
Z4M lollipops
HR bakkrängare
Torsen diff med 3,38 utväxking
Z4 bakaxel kåpa
330 bromsar fram
BC Racing chassie
Ställbara droplinks fram
Carbonne-Lorraine belägg
4x 8,5" style 68
235/45-17 NS2R
Bromskylning - 3d printad trattar monterade I hjul husen, 2,5" slang, original sköldar med separat fäste för slang.
Yellowtag rack
Z4M huvudcylinder


På hyllan
GS6-17BG från E90 med e36 320 kardan och special muttrar till främre knuten
E87 rattaxel

På G
Rackstops version 2
42mm ok och m3 klossar bak på 325 skivor
Underdrive pulley till servo från Z3 1,9
Underdrive pulley till vattenpump från E36 M3



Kört so far
3x Fällfors - förhoppningsvis en till i år!

Bästa tid - 1,54,8 - men det går ju att ta sekunder på det!



Sofar so good - det var en riktig ögonöppnare att få i torsen diffen. Wow! Varför har jag inte gjort detta tidigare? Vilken grej!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Diff installation

"Renovering" av diff


Det är en 320 diff med 3,38, fyndade en med låga mil!




Diff I bilen!

I teorin, med inverkan av alla toleranser, så kan man inte bara kasta i en diff i ett hus. Det ska då, teoretiskt bli fel. Det kan man diskutera. Jag är av åsikten att pinjong djupet ej påverkas. Man ska ha en himla otur. Däremot så påverkas backlash. Backlash är dock ingen issue så länge man a) har backlash och b) inte har för mycket backlash. För lite är inte bra, då får pinjonglagren stryk. För mycket är nog inte heller bra, men här litar jag på devisen "lite backlash är ingen fara" - alltså, lite för mycket backlash är ingen fara som mannen med den spännande titeln "Expert koniska kuggväxlar" hade på visitkortet. 188K diffarna är ju lite roliga, för man schimsar backlash genom att byta till olika tjocka låsringar för ytterbanan. Visar det sig att man har för lite backlash så kan man ha tur, det kan gå att byta plats på låsringarna och få mer.eller mindre för den delen. Kan kan dock inte blanda hur som helst här, man får komma ihåg att pre-load för lagren också bestäms av den totala tjockleken för låsringarna. Så, på vinst och förlust köpte jag då ett hus och en diff och slängde i en torsen och med de dåliga verktyg jag hade så kan jag konstatera att jag har tillräckligt med backlash men inte mycket.
Diffen är en kina-torsen, säljs under många olika namn och den är säkert inte jättebra kvalitetsmässigt. Köptes från England för den var billig där. Lagren demonterades från "original" diffen och pressades på den nya diffen, sen är det bara att montera. Passade på att montera en Z4 kåpa som jag fyndade på hämta-själv-skroten för nåt år sen. Blir ju så snyggt när man ser kylflänsarna hänga ner under bilen!
Montera ur diffklumpen ur bilen är inga problem, jag gjorde det på garagegolvet själv. Det sitter en alu förstärkningsbalk framför diffen och denna måste bort, man får inte ut skruvarna annars. Min plan var att låta denna sitta och bara dra diffen bakåt allt eftersom jag gängade ur skruvarna - men serru det går inte, det finns inte plats bakåt. Så skruvarna måste bort. Sen är det bara att ta ner den och lyfta i nästa. Visst, den är tung, men inte så tung. Viktigt att komma ihåg att fylla olja!
Har man nu dragit åt alla skruvar så ska då inte provturen bli så dramatisk. I mitt fall blev den inte det. Tvärtom blev den trevlig! Inget tvivel om att det driver mer där bak, det är ju ett drivande hjul till när det spinner! Jag vet inte men det känns mer bestämt där bak. Är väl ganska sannolikt att jag VILL känna skillnad här. Kan dock säga att jag absolut inte känner av de 7% i utväxling som jag förändrat. Inte alls. Med facit i hand hade väl 3,64 varit bättre - men jag inser hellre att 3,38 är för lite än att 3,64 är för mycket!

Så, hur funkar det då? Ja alltså det är ett lyft. Bilen går från enhjulsdrift till tvåhjulsdrift rakt av. Förut, om man försökte hänga ut baken så tog ju farten sluten direkt när lasten från innerhjulet flyttades över med påföljden att det slutar driva och sen är det gonatt - bilen känns ruggit inkonsekvent i beteendet. Notera nu att jag fyllt gubbe och inte är nån drift-kung på nåt sätt och bilen har ju inte många hk att bjuda på. Förut blev det liksom att den växlade beteende... Det gör den inte nu. Mysig blev alltså mysigare!

Tänker nu modda på här och bara göra saker med "instant reward". Alltså jag fattar ju att det här inte är eller blir nån värsting! Men den låter mysigt, är härlig att köra och den är sådär lagom billig så det inte spelar nån roll hur det går!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



Intressant med diffbromsen eftersom det finns så få alternativ till e46. Kan du ge oss nån länk?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Notera att det är en Torsen! Jag köpte från Matt Lewis Racing och det var då smidigt och bra.

http://www.mattlewisracing.co.uk/

Surfa på Blackline diffs - tror att mfactory och bakaxeldelar har samma.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Programmerat om ABS för att förstå att det finns diff i bilen!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Roade mig med att ändra fler parametrar, men som alltid så är det lätt att man tror att det ger skillnad.

Jag har en mk20 utand DSC3 så det finns inte mycket att labba med. Jag vet inte om jag har rätt, men det verkar som att mk20 DSC3 har två styrenheter och att mk20 delen är lika mellan de som inte har dsc3 och de som har dsc3. I mk20 finns det en parameter som heter DSC och i NCSDummy står det at den skall vara satt till aktiv om bilen har dsc3. Anyway, det betyder att det finns anpassningar i mk20 för M3 även om M3 aldrig hade icke-dsc3. Z3M hade också mk20 - dsc3 eller ej? Vet ej. Har inte kollat. Har som sagt tidigare slagit på diffspärr och det hade tex z3 med torsen samt M3 satt till "aktiv" så det verkar ju rimligt. Man får forska lite med NCSDummy för att hitta det.

En annan parameter som finns är "DV_offset". Söker man på det på nätet hittar man ingenting om den tyvärr.

"0" M3, 316, 318
"1" M3 cab, Z3M
"2" Ingen!
"4" 320-330

I min bil var den alltså ställd på "3" medan M3 då skulle ha "0" - ändrade såklart till 0 för att testa. Markant skillnad - nu är det stryp-koppel på bilen! I princip så fort man kommer in i en rondell och vrider ratten så går den in och begränsar. Jag TROR det iaf, jag måste testa mer. Nu är det väl för tidigt att ropa "eureka" men läser man på nätet så får man uppfattningen att mk20 i m3 sägs vara "too intrusive". Vore kul att hitta nån som testat ändra till "3" typ i en M3:a. Ser att det finns nåt företag som säljer mk20 sport settings - undrar vad de ändrat då? Anyway, upplevelsen sofar är att antisladd (eller vilken funktion det nu är) går in och håller kvar längre än vad den gjorde förut. Jag tror den var lite mer av-på av-på förut. Ska inte dra för stora växlar här, det är ABSOLUT möjligt att det inte blev nån skillnad alls. Måste ändra fram och tillbaka. Men om jag ska analysera mig själv så kände jag faktiskt en skillnad direkt, redan i låga farter - den går in och begränsar mer.

Men alltså diff, vaaaaarfööööör har jag väntat såhär länge med det? Det blir ju en annan bil! Man kan ju göra helt andra saker!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



Jag är ny på bmw. Vad för verktyg använder du för att programmera?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
NCSExpert för att logga in på ecuer och exportera och importera settings, NCSDummy för att manipulera dataset och skapa nya. Och så är det nåt interface som jag inte minns vad det heter. Fanns på blocket för nåt år sen, OlaO kittet, hette det så?

En vanlig missuppfattning är att man "byter mjukvara" - det gör man inte. Man kan bara ändra dataset, alltså parametrar. Man ser att det finns olika releaser - C01, C02, C03 osv och det gäller att välja rätt så att dataset matchar - teoretiskt KAN det vara problem men sannolikt inte. verkar nästan osannolikt att alla skulle ha haft full funktionalitet från start men det är inget jag vet. Jag tänker att om man tex vill bygga en mk60 standalone rejs abs så KAN det vara så att man vill ha en ABS med en viss release för att få m-track tex. Ah, jag har inte djupat i det, men det finns en risk iaf. Det går iaf att kolla upp med NCSDummy men det har jag inte gjort.

Nu finns det dock nyare "verktyg" än NCS ser jag, det här köpte jag för nåt år sen. Det är ett ganska bakvänt sätt att göra det på, det är inte helt logiskt. I NCS så finns det olika användarprofiler och alla profiler kan inte programmera tex. Sen är hanteringen med ".man" filer lite jobbig. När man läser ut param sättningar så skapas en man fil och trace fil. trace är liksom en snapshot av som fanns där, man filen är den som läses tillbaka. I NCSDummy kan man laborera med man filen och då skrivs den man fil som skapades över med det nya. Gäller att vara metodisk och ta backuper och framförallt inte läsa ut settings ur flera ecuer för .man skrivs över varje gång. Helt plötsligt kan man då sitta med fel fil och då..... Då tror jag man potentiellt kan sabba en ecu.

Ah, jag är då ingen NCSExpert och jag vet inte om jag har tänkt bli det heller. Men lite kul är det ju!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul att se en tråd om bilen underhållande och härligt nördig thumbs up

Lite av en inspirationskälla då man själv har tankar att "softmodda" den egna tretjugin .

Det finns ett par saker jag kan bli avundsjuk på dig 1 - du har lika mycket is-säsong som en annan har på bana, 2 - du har nära till nordens troligtvis fetaste bana, Mo i Rana

Du har en följare
Lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



SevenEight skrev:
Bor ju numera i Sävar och då kan man inte ha en vanlig bil - alla I hela stan (Sävar är ju en metropol!) är skadligt motorintresserade. Det finns mer än en bromsbänk I byn.... Är det Norrlands motor mecka? Tror det!

thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Kul att se en tråd om bilen underhållande och härligt nördig thumbs up

Lite av en inspirationskälla då man själv har tankar att "softmodda" den egna tretjugin .

Det finns ett par saker jag kan bli avundsjuk på dig 1 - du har lika mycket is-säsong som en annan har på bana, 2 - du har nära till nordens troligtvis fetaste bana, Mo i Rana

Du har en följare
Lycka till


Mo I Rana säger du... Det har inte slagit mig! Målet nu är Fällfors och Mittsverige! Men Mo i Rana kan ju vara nåt! 6h bort! Najs!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
super7 skrev:
SevenEight skrev:
Bor ju numera i Sävar och då kan man inte ha en vanlig bil - alla I hela stan (Sävar är ju en metropol!) är skadligt motorintresserade. Det finns mer än en bromsbänk I byn.... Är det Norrlands motor mecka? Tror det!

thumbs up



_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Har köpt en e90 styraxel för att bli kvitt gummi leden. Den är nästan rätt. Det är otroligt lika I hur knutarna är orienterade (inbördes vinkel). Skruvarna sitter dock inte lika (inbördes vinkel). Men så das aber - längden. Den är 35mm för lång. Min plan är att knacka in den innersta delen 35mm. Stången är dock limmad, internet säger att det är för att det inte ska bli korrosion mellan rördelarna. Så min tanke då är att fixa ett mothåll knacka. Alternativet är värma loss inner delen, dra isär, kapa 35mm (optional) och åter montera med tex loctite. Vad tros?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Näst på tur är annars 330 bromsar fram, 325 bak, Puretech bromskyl fram. Just nu är oken på pulverlack!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Ja och så fyndade jag en sån här i rätt färg. Få bort limmet var ingen lek men Biltemas Label Off funkade ändå hyfsat. Så, nu ska den klibbas fast. Tror tanken är att ändarna ska vara kant-i-kant med luckan och sen justerar man "bara" så att avstånd baklucka/vinge I längsled blir jämnt.... Man har ju iaf EN chans på sig. Gillar den där läppen, den gör väl inte så mycket nytta eller skada men snyggt blir det.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Började oroa mig om bromsbalansen och räknade igen. Man tappar broms verkan bak av två fenomen - dels den trycksänkning det blir av att man går upp i kolv storlek på framoken , dels av att frambromsarna går upp i diameter och då ger ett större bromsande moment vid samma tryck. På 330 har man ju gått upp i kolv och i dia bak. Så... Eftersom många hävdar att det funkar bra att bara byta fram så har jag bestämt mig för att gå halva vägen - jag ids inte bängla med handbroms nu (även om jag tycker att jag har planen klar för mig för det!) så större skiva blir det inte - ok däremot. Planen är 325 skiva, 325 okhållare, E60 ALU-ok och 325 klossar. Jag tycker det borde gå att få ihop. Kan vara att bromsslangarna bak borde vara längre men jag tycker det borde gå.... Annars får det bli ett besök till lokala slangpresseriet. Samma cc på inf hålen på E60 ok och e46 ok (oket inte hållaren!) och belägen är typ lika... E46 325 är liksom delar av en mm bredare så det borde gå.

Tror jag fått ett läckage i diffen, måste lyfta bilen och kolla. Diff - fortfarande det roligaste jag köpt till en bil. Asså det blir en annan bil!

Ska testa slå av pre-ebv funktionen i absen bara för att se vad som händer. Ser och känner att asc griper in ibland när den inte borde det och jag vill undersöka vad varje värde gör. Inte för att det spelar roll, jag menar asc funkar ju bra när den behövs, allt det roliga tar den död på redan innan det börjat. Men det är ju kul att se vad som händer - eller rättare sagt vad som verkar hända.

Jaja, oljeläckage och bromsar är det som måste hända men jag väntar gärna med bromsarna tills det är säkert att de slutar salta. Är ju ännu "vinter-ish" här!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



SevenEight skrev:
Har köpt en e90 styraxel för att bli kvitt gummi leden.

Annars så är ju lösningen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Jo och jag köpte en sån men den passade inte, den var gjord för hö styrt och då var det... Fel... Ja så då blev jag less och tänkte fuck-it, jag vill ha en led. Men så finns ju inga vettiga till e46. Så då hamnade jag på e87/e90.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Har du nån info kring DSC och dess inverkan, den verkar ju inte slå ifrån helt när man avaktiverar på knappen har ja märkt, det känns ju lite trist. ABS vill man ju kunna slå av helt (går ju att ordna genom tjyva in en brytare till styrdonet, antar ja), man vill ju kunna göra detsamma med DSC,

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



E21 Racing skrev:
Har du nån info kring DSC och dess inverkan, den verkar ju inte slå ifrån helt när man avaktiverar på knappen har ja märkt, det känns ju lite trist. ABS vill man ju kunna slå av helt (går ju att ordna genom tjyva in en brytare till styrdonet, antar ja), man vill ju kunna göra detsamma med DSC,


Håll inne knappen i 3-5 sek så ska allt stängas av. Och lampan lyser konstant.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



Har du fått mer erfarenheter av diffen? Jämförde du med andra?
Blackline har väldigt bra pris. Vet du något om kvalitét jämfört med andra märken?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (21482 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande