Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (21488 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Ni vet den där packningen i bakkant på huvudcylindern? Glöm inte den! Det är skittrist att inse att man gjort det.

Provkörningen blev alltså ganska tråkig. För det första har ju inte servo pumpen lagat sig själv, så tung styrt är det ju. Upp I fart, klev på broms... En blandning av "ingen hemma" och "stum". Först sjönk den, sen blev den stum men inte bromsade det alls. Vände om (pust) och på vägen hem funkade bromsen. Insåg då att om jag höll högre varv så var bromsen rätt schysst. Väl hemma öppnade jag huven och hejsan vad den sög luft. Uj Uj, värsta oljudet! Fick riva allt igen, luftabakkretsen igen, grisamedbromsvätska igen.... Funktionstest - japp, tätt!

Provtur två - ja inte vet jag om jag tycker det är ån skillnad? Lite myndigare feeling kanske, men nog är det samma samma. Bromsar bra, känns stum. Pedalen tar väl aningens högre men... Är det värt krånglet? Borde dock bromsa mycket mer bak nu, men det visar nog sig först på nästa trackday.... Som förresten är i augusti. Får se om jag åker båda, 19e är bokat. Ska ju ner på 1,53 nu har jag tänkt. Hur svårt kan det va?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



deh är trackday 11 juli på mittsverige. https://www.mssk.nu/trackdays/
åker nog dit med någon alla bilar omkring mig.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Benny Steen skrev:
deh är trackday 11 juli på mittsverige. https://www.mssk.nu/trackdays/
åker nog dit med någon alla bilar omkring mig.


Är (tyvärr) bortrest då! Mittsverige hade ju annars varit kul! Hänger gärna på en annan gång!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Har mätt upp hur långa racks tops jag behöver för att hjulen inte ska ta I trattarna. Passade på att knäppa en bild. Är ganska nöjd över hur det blev faktiskt. Sitter bra, stjäl inte så mycket utrymme. Använde ett vinterhjul med ET47 och stor omkrets och tog till ett par mm. Blir nog bra. Ska 3d printa rackstops - det borde väl gå bra?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Diggar dina trattar thumbs up

Skulle man inte kunna jobba lite med formen på "röret" just där det är trångt?
Vilken slangdimension kör du med?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Det skulle man absolut kunna. Slangen är 63mm men där det är trångt är tratten 38mm bred och 70mm hög typ. Man ser inte det här, men krängaren kommer också in i bilden och rör till det. Visst, man hade kunnat gå ner till 2" slang men det känns riktigt snålt. Ska dock säga att det aldrig tagit i när jag kört, varken på gata eller på bana - förutom en gång och det var när jag skulle provocera för att se OM det tog i. Visade sig då alltså att jag gjort en "miss" eller vad man ska kalla det. Sen är det också så att slangen och slangklämman är intryckt långt här. Jag visste inte hur jag skulle kapa slangen (hua va fult det blev!!!) så jag tog den lång och korvade på den - den går att backa lätt nån cm utan problem och då är ju den inget bekymmer. Jag har dock en plan här, som jag inte riktigt vet om jag orkar sätta i verket.... Jag klurar på ett förstörande test. Slänga på ett stort hjul och offra en tratt bara för att se hur långt in och exakt var det sågar hål. Det måste då göras typ idag, annars är det klippt. Sen är styrningen ihop med 3d printade rackstops.

Men. Nästan hur man än gör så kommer man hamna i att hjul, hjulvinklar, och bussningar kommer ge en kombination som inte funkar. Nånstans måste man ge sig, dessa trattar funkar med väldigt många kombinationer av hjul - tror jag. Jag har ju 8,5" ET38 fram, Z4M bussningar, max caster/camber på camberplattan. Hjulet sitter pga bussningar lite längre fram än std. Jag har Z4M krängare och den stjäl några mm den med. Däremot har jag små däck, bara 235/40/17. Med tanke på att det aldrig tagit i vid vanlig körning så tror jag inte det kommer göra något att offra lite styrvinkel faktiskt.

För att montera trattarna så måste man borra 4 hål i den nedre innerskärmen. Det är en lös del som man plockar utan att ta loss kofångare eller innerskärm. Sitter med två skruvar under och några skruvar i hjulhuset. Var man borrar blir liksom själv-guidande. Den delen och var slangen läget för slangen känns däremot helt rätt. Ärligt talat, nu när man VET var det blir problem så skulle det ju gå att rita en en ny - är det så att man tycker att 2" räcker så kan man väl gå ner i dimensioner lite här och där och trycka ihop den. Men om jag säger såhär, det är inte som att det finns ett enormt tryck från marknaden direkt. Det har dock varit ett väldigt roligt projekt.

Nu har jag inga bilder på mina gräsliga anslutningar mot skölden - men jag ska ändå påpeka att jag är nöjd med funktionen! Jag tog ett 63mm rör, klämde det ovalt i ena änden och då matchade det hålet i original bromsskölden väldigt bra. Sen satte jag bara byggvinklar på röret med popnit. Ena fästet stack jag mellan sköld och spindel, det andra fästet behövde ett hål och en skruv. Ska göra en mer korrekt lösning senare till hösten - varför ska man köpa sköldar som inte gör jobbet när man kan snida ihop ett fäste till en original sköld??? Jag vill då inte ha en sköld som inte skyddar lager och abs ring/sensor. Fattar inte att detta inte massproduceras? Jag gjorde ju ett medvetet val att inte byta till 330 sköld trots 330 bromsar och det ser jättebra ut tycker jag. Samma sköld används på alla utom 330 som jag förstått det.

Skulle man göra en "produkt" av tratten skulle man väl kunna göra en 2" version också. Det hade väl inte varit så många timmar jobb, egentligen. Jag tycker verkligen det är nåt som inte finns på marknaden idag och jag tror den gör nytta. Jag TROR också att den skulle passa coupe och compact. En kompis har en compact, ska ta och kolla om det funkar på den, Och Benny har ju en coupe, där kan man ju kolla också.

Personligen tycker jag 2" är för snålt och jag tror inte att det gör nåt att köra med rackstops. Sen är det ju också så att man måste tänka "fitment" - hjulen ska ju inte sitta där långt inne, de ska ju vara flush med skärmkant. Jag skulle egentligen behöva lite bredare spacers för med camber så ha hjulen halkat in i hjulhusen igen - den där 12mm som fyllde så fint fyller inte längre!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Det är kul o mäta o testa sig fram o printa thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare



Jag tycker faktiskt det är en rolig bana det här. Jag gillar dock inte betong kurvan i början av klippet, gillar heller inte gropen i 90gra vänstern som jag bonkar ner i hela tiden. Jag har heller inte hittat bra bromspunkter, det blir lite hiten-och-diten tycker jag. Mer tid på banan behövs. Men det är också så att jag störs av att det är för lätt att bromsa. Jag har liksom nåt max bromsmoment för tidigt. Borde bli bra med "tyngre" bromsar.



...och 1,56 är ingen bra tid. Men det är en tid.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Vill prova banan, ser ut att vara en kul variation av kurvor thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul bana

Tycker din lösning på tratten är kalasbra thumbs up . 2 tum hade jag heller inte gått på, då tar jag hellre lite skrap i ändlägena . För egen del så kör jag 205 däck så troligtvis har jag mer marginal . Troligtvis är väl jag den enda på den potentiella maknaden som förstår vilken fantastisk produkt du har , de andra köper hellre svindyra porschebromsar .

Posta gärna bild på din sköld så man får se andra ändan

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Men det är en marknad jag kan tillgodo se om du är sugen!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vill prova banan, ser ut att vara en kul variation av kurvor thumbs up


Kan ju bli en kul roadtrip ju! Nästa vända för mig blir 19 augusti men jG är lite sugen på 5e också. Tycker banne mig bmw klubben borde fixa ett event. Eller, jag är sugen på att vara med och dra ihop ett event egentligen.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

19 Aug, Mittsverigebanan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Nej, Fällfors 19/8!

Edit - är även bokad 5/8 på Fällfors men 19/8 funkar ej... Troligen...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Men snälla Kerstin vad ända in i h-vete?? Glad i hågen ritade jag upp rackstops, mätte på förarsidan, Od 34, Id 27 och L14 blir bra. Fick dem utskrivna, ena sidan klockren, andra sidan... Knack. Sprack! Nej, då har ju nån ingenjör på ZF skojat till det. Racket är ju 28mm i ena änden och 27mm i andra änden. BUT WHY???

Så, man behöver då ett rackstopp som är Od 34, Id 27, L14 och ett Od 34, Id 28, L14.... Ny utskrift. Tack und guten abend.

Detta betyder då att jag INTE får ihop bilen på den dag jag tänkt, alltså i natt, utan det dröjer till "sen". Jaja.

Och - om nån läser det här och har bak ok hållare till från en 330 liggande för vettiga pengar så är jag sugen. Ska få dit oken jag har liggande bak - alu ok! Mer om det sen!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Mina 3d printad rackstops krossades tämligen omgående. Uppkallad bil, vredrattem för att lufta servo eftersom jag bytt pump och rack. Av en slump såg jag då att ena rackstoppet hade knosats in i racket. Totalt inbankat. Försökte pilla ut skiten, men ingen lycka. Måste isär med allt!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Kom förbi alvik ring imorgon, vi kör träning 9-13 och jag är där med min rotax max. Då får du fundera på annat ett tag. Och på hemvägen, jag har just nu två tävlingsbilar hemavid, e46 långloppan+ en e36 etanolmonsterbil som tillhör en kompis.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Kom förbi alvik ring imorgon, vi kör träning 9-13 och jag är där med min rotax max. Då får du fundera på annat ett tag. Och på hemvägen, jag har just nu två tävlingsbilar hemavid, e46 långloppan+ en e36 etanolmonsterbil som tillhör en kompis.


Ah, det blev en dag med "annat än bil" idag! Annars mkt bra förslag. Besöka räserbil är ju alltid kul ju!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Före/Efter bild!

Kombinationen fel material och dålig konstruktion blev rent katastrofal! Ska rita nya och få nån att klösa fram dem i en svarv.

Var ju upp till mor och far för nån vecka sen och hittade två saker - mina setup grejer och mitt styrrack! Så nu sitter det ett yellowtag i bilen. Provkörning skulle ha, skett igår, eller idag, meeeeen det blev annat - närmare bestämt dra nätverkskabel och fixa med tv/tvbox.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Första provtur med ny 110bar servo pump och yellowtag - öh? Jag säger inte att internet har fel, men nog är det mer av ett "jaså" än ett "eureka" kan jag säga. Det är ingen skillnad. Styrningen går lika lätt och inte märks det att det är ett kort rack. Jag kanske kan lura mig själv att det är skillnad på bana? Vi får se.

HBC bytet till Z4M är också tveksamt. Tycker pedalen tar väldigt långt ner fortfarande. Tycker heller inte det är varken lättare eller svårare att låsa upp. Man ser ju att det är otroligt mycket flex i torped äggen när man bromsar. Antar att pedalen också böjer sig. Och slangarna och oken flexar ju också.... Så det var nog också onödigt. Eller så är det luft i systemet? Ska iaf lufta systemet igen innan nästa vända på Fällfors.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Bytte styrväxel på min 316ti. Blev ingen skillnad heller. Men har inte provat bilen ordentligt varken före eller efter så svårt att veta. Dock har jag kört kompisens 328 på bana och den tycker jag det krävs väldigt mycket rattande med. Ville därför byta växel på min egen men inte fått chansen att prova än.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (21488 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande