Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (21482 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Fredin skrev:
Bytte styrväxel på min 316ti. Blev ingen skillnad heller. Men har inte provat bilen ordentligt varken före eller efter så svårt att veta. Dock har jag kört kompisens 328 på bana och den tycker jag det krävs väldigt mycket rattande med. Ville därför byta växel på min egen men inte fått chansen att prova än.


E36 eller e46 ti? En gammal internet myt (?) är ju att compact hade 50mm per varv precis som yellow tag. Det kanske stämmer? Hittade en tråd på nåt forum där en medlem, "Volke", grundligt har forskat i allt möjligt bmw. Minns inte vilket forum, men bla har han bevisat att csl racket och yellow tag är lika I utväxling (längden på styrarmarna skiljer, därav skillnad I siffror). Han har också visat att csl spindeln inte I sig ger 10mm bredare spårvidd men eftersom den lutar fj benet 1gra mer så ger den mer camber med original fjäderben lager vilket leder till bredare spårvidd. Alltså, en csl med x grader camber har samma spårvidd som en icke csl med x grader camber. Anyway, jag flyr från ämnet.... Åter till styrväxlar, hans utredningar visar iaf att 50mm per varv nog är gemensamt för många sportiga växlar. Anyway...



Har fortsatta problem med luft i bromsarna som jag inte får ut. Kom ut extremt mycket luft ur framkretsen och lite ur bak men ändå samma fenomen - pedalen känns stum, men håller man den nere och startar bilen så går pedalen I botten och efter det tar den väldigt långt ner. Sen kan man pumpa den stum men den tar långt ner. Tror jag har luft i absen.

Men kan det bli så? Luftade med tändning på, vad nu det ska ge, med trycksatt behållare. Kom som sagt luft, men nu kommer det bara olja. Luftade två gånger. Ändå går pedalen botten känns det som. Har ju luftskruvar på huvudcylindern också, ska testa lufta där också imorgon. Kan det bli luft kvar alltså?

Imorgon ska jag koppla in datorn och köra ABS och lufta samt försöka komma åt luftskruvarna på huvudcylindern (kanske gör det först va?) och se om det blir bättre. Annars lutar det väl åt att huvudcylindern, som ju är beggad, är fuckad. Det vore trist, för Z4M cylindern är jättedyr ny.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



E46 compact. Ska försöka mäta min standard växel nån dag för att ev bekräfta 50mm.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Fredin skrev:
E46 compact. Ska försöka mäta min standard växel nån dag för att ev bekräfta 50mm.


Grymt! Ska mäta min silver skyltade också. Det satt iaf 120bar pump p min och jag bytte till en 110bar.


Gjorde precis ett kalsongrejs från sängen till garaget för att testa lufta huvudcylindern. Jag har ju satt luftnipplar där tryckgivarna satt. Och det kom ut luft! Ett helvete att komma åt.

Undra hur man gör när man byter de givarna på bilar med mk60 abs? Det måste finnas nåt trick för att få ut luften ur cylindern utan att kladda. Kanske trycksätta och trampa ner pedalen och lufta vid hjulen? Eller? Eller.... Det är nog så enkelt att man lossar ledningarna ut från huvudcylindern och ansluter ett par special slangar som går upp till behållaren förstås. Såna måste jag testa göra nån gång. M12 nipplar, rör stump och slang stump. Det var ju det Håkan Butterfly sa fö fan...

Anyway. Nu är det iaf bättre feeling i pedalen. Testkörning imorgon.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



SevenEight skrev:

Har fortsatta problem med luft i bromsarna som jag inte får ut. Kom ut extremt mycket luft ur framkretsen och lite ur bak men ändå samma fenomen - pedalen känns stum, men håller man den nere och startar bilen så går pedalen I botten och efter det tar den väldigt långt ner. Sen kan man pumpa den stum men den tar långt ner. Tror jag har luft i absen.

Det kanske är bra att provköra på dåligt underlag så att ABS får jobba mycket....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Jo, precis, men åker luften nånstans då eller? Är den inte ändå kvar?

Drog igång INPA idag och körde abs simulering. Då kör den ju absen för fullt. Kruxet är att den vill ha pedalen nedtryckt. Men jag ska trycksätta och se om det funkar då med. Och så ska jag lufta igen.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Nu är bromsarna fixade! Körde abs med INPA och cyclade abs en gång per hjul.

1 Koppla upp inpa
2 koppla in Ezibleed och trycksätta tank
3 Medhjälpare (i detta fall min härliga fru!) trampar ner broms pedal enl instruktion i inpa
4 öppna nippel och lufta under hela cyclen
5 cycle slut, släpp pedal, fortsätt lyfta - det kommer luft
6 stäng nippel

Gjorde detta för varje hjul, rr, rl, fr, fl körde jag som sekvens.

Hade ju luftar hbc igår men det kommer mer luft idag. Pedal är nu stum occh bra och beter sig som väntat när man startar motor.

Så... Efter mycket bök. Helt klart är 25,4/22,2 mm hbc en bra uppgradering om man byter till 330 bromsar fram på en 325/328 och behåller original bakbromsar. Skön pedal känsla. Men det var mycket bök.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Nu har jag programmerat bort post cat lambda från motorn. Ska köpa Kina grenrör till bilen tänker jag och då är det smidigt om man inte har dessa lambdor. Det var ändå enkelt!


Läs ut partial bin med ms4 flashing tool
Ändra data i bin fil mha tunerpro
Flasha ecu partial med ms4 flash tool
Riv ur kontakterna till lambda
Nolla adaptations I INPA


Klart.

Edit: Har varit ute och kört med bilen och får inga koder eller mysko beteende. Så, jag verkar ha lyckats med det här. Bra.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Mätte upp styrrack!


"643" silvertag, 325 m-sport chassie, 45mm per varv
"712" yellowtag aka zhp, m-sport e46 lci et al, 50mm per varv

Byta till 712 ger då 11% snabbare styrning alltså!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



SevenEight skrev:
Mätte upp styrrack!


"643" silvertag, 325 m-sport chassie, 45mm per varv
"712" yellowtag aka zhp, m-sport e46 lci et al, 50mm per varv

Byta till 712 ger då 11% snabbare styrning alltså!


Kan bekräfta att styrväxel från e46 316ti "compact" ger 50mm per varv.
Och jag har bytt till en 712 yellow tag förmodligen helt i onödan. Jag känner ingen skillnad i styrkänsla iallafall.



_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Fredin skrev:


Kan bekräfta att styrväxel från e46 316ti "compact" ger 50mm per varv.
Och jag har bytt till en 712 yellow tag förmodligen helt i onödan. Jag känner ingen skillnad i styrkänsla iallafall


Skitbra att du har mätt! Trist att det blev byte i onödan dock.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
En av de bästa trådarna på nätet! Har stort förtroende för "Volke"


https://nam3forum.com/forums/forum/main-forum/e46-2001-2006/189-compre . . . .

Z3 racket har också 50mm per varv - och det har CSL oxå!

Nästa steg blir väl att väga alla rack för att hitta vilken som ger 50mm/varv till lägst vikt! :-)

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Har varit på semester. Bad, mat och shopping - köpte tex ett Schmiedman grenrör med kattar. Bra semester!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Jaha, trackday på Fällfors. Hade svårt att tagga till, blev liksom inge.... Ja, vad säger man....tändning. Låg på 2.00.00. Pyste däcken och gav benet.

1,54,8

Väldigt kul! Man ska ju inte stirra på tider men man vill ju komma nånstans också. Däcken är väldigt kul, skönt slipp och väääldigt snälla. Jag menar det glider hit och dit mest hela tiden och det är ju som inte det är inte som att bilen "går som på räls" nånstans. 1,54.8 var dessutom ideal tid, dvs jag har inte kört snabbar i nån sektor tidigare. Det betyder ju att det finns tid att ta!!

Så 1,52 kanske finns där? Eller? För går det att göra det med 150hk och lite (jag vet, myyyyyycket) rutin så ska det väl gå med denna bil? R-däck ska ju göra "flera sekunder" förbättring över dessa ns2r enligt "alla" men det får bli nästa steg.

Kanske man skulle ge sig på camber? Har medvetet, i nån mån, valt att gå på med rätt lite, har väl kanske 2,5 fram och bak.

Men så slog ju Murphy till och pang så rök styrservot IGEN och så fick man åka hem IGEN och hoppas att det går och börja SLABBA med olja IGEN. Trist. Men inte så trist.

Väldigt rolig bil det här. Finns dyrare bilar som går sämre, helt klart!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23



Elektrisk servo pumpa, Kan vara något att fundera på Henrik😉
Eller skal vi ta en sväng på lageret på jobben och se om vi hittar nått🤪

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

2,5 bak borde räcka okej thumbs up Hur ser slitaget ut på framdäcken?

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
2,5 bak borde räcka okej thumbs up Hur ser slitaget ut på framdäcken?


Obefintligt runt om!! Grymma däck det här!

Jag har dock väldigt mycket caster. Z4M bussningar plus max camber/caster på topplager. Så, jag får ju "behålla" all statisk camber jag har inställd när jag vrider på ratten! Kan vara bidragande till funktionen!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
JaJöss skrev:
Elektrisk servo pumpa, Kan vara något att fundera på Henrik😉
Eller skal vi ta en sväng på lageret på jobben och se om vi hittar nått🤪


Kan behöva grejer från dig Espen! Jag har troligen blåst en slang!!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Morgon meck på campingen. Visar sig att slangen ut från pumpen hade lossnat! Drog åt, fyllde på olja, men det läcker ut olja. Ser inte var, kan inte fortsätta felsöka nu.

Jag vet att jag kontroll drog alla kopplingar efter provkörning. Jag vet att jag gjorde det. Ändå har den lossat. Väldigt trist.


Edit: Färd hem gick ok. Väl hemma kan jag se att det rinner olja vid axeln. Så, tätningen har gått. Well well, bara köpa ny pump!




Edit 2: Jag vet att jag kollade denna slang men nästa gång ska jag på nåt sätt rotations låsa den. Min teori är att den hamnat i spänn och när man kör över curbs så kanske det räcker för att knäcka loss förspänningen? Kan det vara så?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Har nu påbörjat luftning av bromsar igen. Luftade huvudcylindern genom att koppla slang från cylinder ut tillbaka till tank. Kunde då pumpa runt olja. Kom det någon luft? Maybe. Svårt att säga. I den bakre kan jag säga med säkerhet att det inte kom EN ENDA GNUTTA luft. Fram - kanske. Ska ta och lufta ute vid hjulen nu, med ABS aktivering. Ska lufta på samma sätt tror jag, med slang ner i olja och sen bara pumpa - butterfly-style!


Edit: slang på nippel, ner i flaska med olja, nivå över slang. Öppna nippel, vänta tills slangen är full i vätska, trampa på pedal, trampa, trampa... Shit vad luft det var vänster fram. Och höger. Nu lufta bak!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
SevenEight skrev:
Finns en större remskiva! Jag köpte en från en Z3 1,9 bara för att testa

BMW 32421247891

Köpte också en remskiva till vattenpumpen, det kaviterar nog där också på höga varv sp det är lika att dreva ner den med. E36 M3 har en som passar och som är större. Hittade på ebay, Danmark. Blev inte många hundralappar.

Verkar som att det sitter en LF30 med "rätt" remskiva i Z3 1,9, 98bar tryck istf 120bar som Xi har. Du har 110bar i din bil nu, vet inte vad man vill ha egentligen, men effekt är ju flöde x tryck så jag antar att lägre är bättre ur den aspekten. OM den pumpen passar VET jag inte, men det ser lovande ut. Fästet är väl också frågan? Anyway, bara info.


Från en annan tråd. Anyway, det blir inte en jättestor sänkning, men ändå! Det var så billigt och jag hittade inget vettigt underdrive kit för rimliga pengar. Det är remskivan från M43 och M44 man kan använda, M42 motorerna verka ha en djupare skiva som inte är bolt on. Den verkar dock vara mer anpassad till M3 dock. behöver väl en ny rem, men det tar jag när det är dags. Ska ändå byta vattenpump till en med plåthjul, sköt vattenpumpen en gång efter E20 när jag blev omkörd av en E46 330, hade då en E36 323. Den hade plastimpeller - det blev inte bra, jag fick inte ut alla plastbitar utan några blev kvar i toppen - så kan man inte ha det! Och jag verkar ju köra omöjliga saker i bitar.

Har fått nya pumpen idag, ska klämma dit den ikväll. Sen får jag äntligen köra lite med bilen igen!

Hade också vatrit kul att få väga bilen för att få en uppfattning om hur mycket vikt jag släpar runt på. Tror den är tung-ish.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vågen på söder sida stan står på.
Den på E4 mellan IKEA och avfarten mot Stöcksjö mm.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (21482 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande