Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (21488 totalt) |
Jaha, bil ihop igen. Gjorde bytet efter bästa förmåga. Jag vet inte, men nu åker man ju runt och känner och lyssnar så man blir ju galen. Tänk om servon rasar igen? Inte nog med att det kostar pengar, det börjar ju bli pinsamt ju. Alltså ibland.... Är det som att det känns nåt. Inga knasiga ljud eller så och oljan är ju superfin och grön... Men är det inte.... Nåt? Kanske, och troligt, kanske kan det vara luftbubblor? Drog en sväng och körde och det kändes då inget när jag svängde in på kvarteret igen.
Positivt dock att bromspedalen äntligen känns schysst. Har dock inte luftat bak, ska göra det bara för att vara extra säker. Hoppas det blir en trackday till i år. En till, och denna gång utan problem tack. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Är det kanske dags för en summering?
Han med 3 körningar på Fällfors, två slutade med haveri av styrservo. Första var inte mitt fel, andra var bara mitt fel. Däck - NS2R, väldigt roliga däck till lite pengar! Rekommenderas varmt! Funkar jättebra på vanlig väg också måste jag säga. Diff - oerhört roligt med diff. Svårt att kvantifiera hur kul det är på bana eller vad de ger i sekunder, som vanligt har jag moddat först, försökt förstå efteråt. Men på gata är det FÖR roligt. Tappa körkortet roligt! Bromskylning - blev ju väldigt lyckat. Ska montera bort allt under vintern och printa ut version 2 av trattarna. Men det är inget snack om att det gör nytta. Jag fullständigt pulveriserade bromsarna när det var 9gra varmt ute men hade exakt NOLL problem vid +28gra med kylning. CL RC8+ Beläggen - skriker väldigt mycket, bromsar något fruktat! Har ingen referens på denna bil, men helt klart så är det bra sug i bromsarna. Förutom ljudet, speciellt efter en trackday då de inte bara skriker utan morrar obehagligt så funkar de faktikst på gata också. Yellow tag rack - alltså jag är kluven. Visst är det ju kortare från ände till ände men styrningen känns död. Nu har jag väl iofs fått tips om att kolla hjulinställning en vända till, det kan vara det som dödar den. I låga farter är det liksom mest segt. Inge vidare känsla. Kanske hade blivit bättre med en pump med högre tryck så inte styrningen hade varit så attans trög. I högre fart är den dock okej. Nu då? Har precis köpt en M54B30 och har ett grenrör liggande (Schmiedmann) så det åker på i vinter. Var inne på turbo en stund, men det blir lite tokigt i detta läge. Det får bli senare. Anyway, ska ta och kolla igenom motorn, fundera äver hur jag säkrar upp den där oljepumpen och sen är det väl "bara" att hiva i motorn i bilen. Just det, ska nog passa på att klämma i den där 6vxl lådan jag har liggande i garaget. Väghållningsmässigt komemr jag inte göra nånting tror jag. Rengöra dämpar och fjädrar och ställa undan dem under vintern. Var ett tag inne på nya camberplates - men jag är också lite sugen på M3 E46 framvagn. Har spindlar liggande i garaget. Är det nåt jag egentligen vill så är det ju att jag inte ska ha mer problem med styrning. Läser jag vad jag själv skrivit ovan så verkar det ju inte som att jag egentligen tänker göra något åt just det. Så det blir väl ett haveri till sen, det kanske öppnar ögonen. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Kul med M54B30, stoppade ner en sådan i min E36 coupe 2018/19 och dem går riktigt fint som sugmotor Kan verkligen rekommendera det konceptet, går att köra tillräckligt fort för dem flesta med en sån maskin. Själv kör jag grenrör och sportkattar från Schmiedmann, lättat svänghjul och "chippad" box. Vad gäller oljepumpens mutter finns det flera välbeprövade metoder på nätet. Vi svetsade den med någon loppa mot drevet (tror jag man kallar det). Inte haft bekymmer än i alla fall. _________________ Felix He n d ef ors Stockholm BMW E36 Coupe M54B30 Subaru Impreza GT - 00 såld |
||||
Väldigt bra info! tack för det! Jo men jag tror det kan bli riktigt bra, har också grenrör/kattar från Schmiedmann. Håller på och velar kring svänghjul - eller, jag inväntar valuta läget här så ska jag trycka på knappen och beställa ett TTV svänghjul tänker jag, _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Bästa lösningen för mutter lossnar på oljepump
https://www.seemslegitgarage.com/pro _________________ Johan Kihl |
||||
Har tittat väldigt mycket på det - alltså spännaren. Det är ju lite pyssel, men jag ska ju isär med motorn och kolla igenom den och då kanske det är lika.
Har du personlig erfarenhet av pump och spännare förresten? typ monterat en? För det är fasen svårt att hitta bilder på när den installeras. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Det gör det och det har gjorts 1 här på rejsa till och med. Men, han svarar inte på PM. Får försöka hitta honom. Han var helt övertygad om nyttan. S50 ska tydligen inte behöva gängas, utan bara borras hål för. Den spännaren ser bättre ut än VW spännaren i kittet ovan. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
https://www.bimmerforums.com/forum/s
Här fanns det mer info om S54 spännare! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Finns också Ross dämpare! Jag är mer inne på en sån, aussie dollarn ligger bra och kan man bara få till det så att den kan flyga under radarn så är det ju affär. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Ja den är klart intressant har fått priser på 8000:- här i Sverige på vac dämparen... _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Tjöööp ... tycker det är trevligt med lättare svänghjul men om du har dubbelmassesvänghjul är det värt ett byte bara för den saken skull _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Sitter med fingret på mailknappen här! Har dock gått ut litta möe pengar här på kort tid från kontot. Blir lite oroad att jag bara köper skit och inte skruvar det nåt. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Du har så rätt! Jag ska hämta hem motorn nästa vecka och sedan börja plocka med den. Det har gått segt, mest för att jag har varit sp kluven kring om det är värt det. Ett tag tänkte jag bara typ byta till 330 kam, insug maf och klämma på grenrör och svänghjul och vara nöjd...men då måste man ju mappa och då är ju det lika krångligt som att byta motorn och bara ladda en "färdig" mapp. Och nu har ju du börjat med tubo och då känns det ju ganska B att bara byta till tre-nolla. Å andra sidan så är jag ju i behov av en vardagsbil så turbo är väl lite out-of-scope just nu. Fräschade upp min skillz med att flasha MS43 idag. Mest bara för att göra nånting typ. Har ju bytt utväxling tidigare så jag uppdaterade det i motor ecun. Plus att jag ändrade till mindre avdrag för ESP bara för att kolla hur det beter sig - men det slog mig att det kanske inte var % avdrag utan % wheel slip? Jag vet inte, har försökt surfa på det men ingen verkar ha petat i det. Och det är klart, varför ska man peta i det, man slår ju ändå av ESP typ alltid. Så, du har rätt, mer tid i garage och mindre på annat vore bra!! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
du funderar för mycket på det ena och det andra osv i all evighet...
3.0 motorn är ju inhandlad. Rulla in bilen NU i helgen och skruva loss den gamla motorn. lös eventuella problem på vägen. Annars står du där om 1 månad och förbannar dig att du inte kommer igång. ge faen i youtube,forum och facebook. Bruksbil har ni väl två, behövs båda med distansarbete? krisar det så handla någon billig brukshink och kör med ett tag. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Okej, nu är motorn hemma. Ska väl börja kolla igenom den här rackaren och se till att få i den i bilen. Har köpt på mig Schmiedmann grenrör, ett 5kg svänghjul och diverse annat som får hänga med samtidigt. Först är det väl tvätta och kolla igenom allt runt om. Steg 2 är väl mer på riktigt. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (21488 totalt) |