Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (21492 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Dammar duktigt gör de också. De blir tystare när man får värme i dem. Kalla är de skojiga!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Trackday Fällfors!


Så, från barnbil med "vissa ambitioner" till banbil med rejsa dekal! First off, Fällfors är en väldigt bra bana. Man kan ju tänka sig att det bara är raksträckor, men det är mer än så. Den är lång, korta slingan är 3,6km. Tre långa rakor där effekt behövs. Sektionen efter start och mål är riktigt kul! Banan är lite som Sviestad meets Anderstorp typ. Eller lite som om Gelleråsen raggade upp Falkenberg och... Ja 9mån senare, tadaa, vi döper hen till Fällfors? Anläggningen är iaf stor. Stor och ny och schysst! Banan är väldigt kul tycker jag. Även utan pulver.



Vi var rätt få, under 20 bilar. Men ändå lite spännvidd i utbudet!

Som på alla bra banor finns det så klart möjlighet att tanka. 98oktan, samma pris som på stan - precis som man vill ha det!


Bilen då? Alltså den beter sig bra tycker jag. Väldigt mysig att köra. Däcken, Nankang Ns2r, var grymma i regn iaf. Bra grepp direkt, bättre efter en stund. Det både bromsade och greppade! Tycker de funkar bra i torrt också, jag kollade inga tider och jag har inget att jämföra med men de har väldigt skön känsla. Bra känsla i turn in tycker jag. Väldigt sköna på gränsen. De kräver dock mycket tryck, enl Nankang ska de ha 2,6bar varma. Och det fick det bli och det funkade. Jag tycker jag hade bra grepp. Svårt som sagt att kvantifiera, har ju bara kört v70a på en Porsche 944 I ett par säsonger. Men känsla... Dessa är roliga och de funkar svinigt bra i regn. Svinigt bra! Billiga var de också, 1140kr styck för 235/40-17.

Camber? Jag har typ 2,5 fram och typ 2 bak, och relativt mycket caster fram (Z4M bussningar och camber plates maxade på camber och caster). Däcken ser inte ut att ha lidit direkt. De ser inte slitna ut... Det ser inte ut som att det har varit för lite camber. Men, det var ju blött så det blir väl annat när det blir torrt. Bc original camber plates är tyvärr lite dumt gjorda, men de har ju sina "3D" plates som är vettigare. Då kan jag moffa lite mer camber!

Bromsarna? CL Brakes beläggen betade som satan! Körde med RC8R beläggen och de bromsar.... Rejält! Låter dock otroligt högt! Skriker! Men det är ju kul. Tyvärr, och här gås åsikterna isär, fick jag bekymmer med att det lossnade stora bitar från beläggen. De gick väldigt varma iaf och... Ja det finns några spår att gå på. Oavsett skick, de bromsade så otroligt bra. Jättenöjd! Kommer "fixa lite" runt om och testa likadana belägg igen på nästa trackday.

Blev mycket körning ändå, avstod sista passet bara för att allt hade gått så bra. Bilen funkade klockrent. Kändes riktigt skön. Bra balans, åt det understyrda hållet. Alltså missförstå mig rätt här, som det budget bygge det är, utan motor och tung.... Den är mysig. Härlig helhet. Känns som att däck, effekt, chassie och broms är på samma nivå.

Ja just ja, diffen? Den bidrar nog. Det går då inte att köra med DSC aktiv, då står den ju fasen still efter varje kurva. Så off med den. Då är ju frågan - är det bristande effekt eller gott fäste eller diffen som gör att det aldrig spinner? Ah vem vet. Men av tester på "icke avlyst område" så tycker jag mig ha fog för att diffen gör nytta i princip i hela rondellen... Flåt, kurvan. In, mid och exit känns mer uppstyrda. Det växlar inte mellan över och understyrda, det är mer konsekvent.

Har ju bytt till 3,38 i utväxling, och det var nog 80:20 på konsekvens vs aktivt val. På denna bana med denna bil hade nog 3,64 varit bättre. Tvån är som kort och trean är ibland för hög. Å andra sidan, ibland blir trean för kort och med 3,64 blir den ju ännu kortare - å andra sidan hade man ju kommit in på trean, knäppt i fyran och haft en bra växel. Så... Ja jag tror 3,64 hade varit bättre. Men 3,38 är då inte fel. Jag kommer inte byta på ett tag hur som helst.

Till nästa trackday då? Byta huvudcylinder för att skifta mer broms bak och generellt kolla igenom bromseri, prio 1. Loggning och tidtagning, prio 2. That's it, tanka och köra.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41531

Forumägare
Forumägare

Kylslangar till bromsarna?

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Det är ju ett område att ta tag i, helt klart!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Rekommenderar racechrono pro + extern bluetooth puck + ODB adapter.

Gillar särskilt hur enkelt det är att exportera till youtube och circuit tools.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165



Benny Steen skrev:
Rekommenderar racechrono pro + extern bluetooth puck + ODB adapter.

Gillar särskilt hur enkelt det är att exportera till youtube och circuit tools.


Vilken blåtandspuck åker du med samt obd adapter? Jag letar lite av dessa grejer att ha i min egen bil också

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Rekommenderar racechrono pro + extern bluetooth puck + ODB adapter.

Gillar särskilt hur enkelt det är att exportera till youtube och circuit tools.


Funderade just vad du använder. Har qstarz puck och racechrono pro. Måste bara fixa telefonhållare osv för att få ihop det. Hur får man in banan? Eller löser det bara sig av sig självt?

Nu är det dock bromskylning jag oroar mig över. Eller oroar, det gör jag väl inte. Ska försöka få till det bara. Har kollat hur du gjorde, jag gör nog typ lika. Original sköld och nån stos typ. Får klura.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



mobilhållaren kommer från biltema, sugpropp. glöm inte sätta mobilen så du når den med bälten på. laddkabel är bra så den vara på hela dagen. jag markerar start/stop i lineup, men bättre är vore skapa ny bana och markera.

Öva på racechrono innan banmötet.

fanns inbyggda gummistosar i min spoiler, vet inte om det är något modellspecifikt för 330 cupe.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



JBRacing skrev:
Benny Steen skrev:
Rekommenderar racechrono pro + extern bluetooth puck + ODB adapter.

Gillar särskilt hur enkelt det är att exportera till youtube och circuit tools.


Vilken blåtandspuck åker du med samt obd adapter? Jag letar lite av dessa grejer att ha i min egen bil också


qstar 818 och obd adapter från kjell, men det mesta funkar mot bmw.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag kör med ungefär samma saker, en ganska gammal Q-starzpuck men det funkar OK.

Det bör finnas en SDC5000-variant av banan på RaceChrono men den kan vara med chikaner, jag är lite osäker. Det är enkelt att skapa ny annars.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare


Eftersom det redan finns typ åttatusen bromskyl kit till salu till e46 så gör jag ett eget. Planen är att ha ett kit man bara monterar på original innerskärmen och original bromssköld. Tratt på print nu. Nästa grunka blir stod till 325/330 original sköld. Kommer om nån dag.


Fick hem nya RC8R belägg, tack JRM för service. Ska försöka få på e36 huvudcylinder innan nästa trackday som jag trooooooooooor blir 24/6 på Fällfors förstås!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härlig racerapport

Det där med att det inte spinner så är det helt enkelt bara så . Egen erfarenhet är att DSC endast går in ibland med 20hk mindre, halare däck och öppen diff . Jag är inte förvånad att du inte har få spinn med din setup. Du kör ju bra så det blir till att provocera (fast det kommer gå långsammare för dig)

Den där Fällforsbanan ser ju intressant ut

Kul med 3D print

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare


Har en första printad tratt nu! Ska kila ut i garaget och provmontera nu och testa routa slang. Ser väldigt lovande ut!

Utskrivet I PETG "Lucent orange" - blir faktiskt jättefina utskrifter. Var lite pill med i ställningar, tydligen. 16h utskriftstid!

Nu montera! Sen skriva ut en till!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Vad ålderdomlig man känner sig med svets och vinkelslip :-) Jag måste nog skaffa en sådan där 3D printer :-)

Hur klarar sig PETG värmemässigt. När man stannar med varma bromsar kyls ju inte stosarna längre. Såg inget vidare ut när jag googlade på "petg heat resistance"

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Vad ålderdomlig man känner sig med svets och vinkelslip :-) Jag måste nog skaffa en sådan där 3D printer :-)

Hur klarar sig PETG värmemässigt. När man stannar med varma bromsar kyls ju inte stosarna längre. Såg inget vidare ut när jag googlade på "petg heat resistance"


Denna sitter i innerskärmen, så den får ingen värme direkt. Ute vi bromsskölden blir det nåt annat...

Känn dig inte ålderdomlig Benny, gläd dig åt att du löser problemet "hands on" och utan trassel!!! Det jag gör är ju mer "att gå över lik efter vatten" som man säger... Typ!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



SevenEight skrev:

Känn dig inte ålderdomlig Benny, gläd dig åt att du löser problemet "hands on" och utan trassel!!! Det jag gör är ju mer "att gå över lik efter vatten" som man säger... Typ!


Jag fortsätter lär mig använda "gårdagens teknik", min svarv och fräs tills 3D skrivare för metall finns ekonomiskt tillgängliga.

Skall du till drivecenter onsdag 24:e ? Se till att logga med racechrono, vore kul att jämföra kurvhastigheter osv.
Jag är borta på annat så missar det tyvärr.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Jo men visst, det blir körning 24/6!

Ska verkligen försöka få igång racechrono. Håller på och brottas med GoPron nu, har en gammal Hero 3 som jag aldrig riktigt kommit överens med - och det är ju för att jag inte hållt på nog mycket. Har hittat alla sd kort och sladdar så nu är det lite bättre förutsättningar. Har klippt ihop en film iaf - blev ju lite fartkänsla ändå. Ja fort går det ju inte, men men.

Har nu gjort en mirror på parten och skickat på print. Ska fixa fästen till bromsskölden också nu. Men det blir nog inte 3d print, det blir alu.

Så egentligen så blir det samma setup som sist, bara med bromskylning. Efter det blir det update av huvudcylinder - det är lite trist känsla nu och det blir lite fel på bromsbalansen också (iaf teoretiskt).

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare



Ett varv runt Fällfors! Här hade väl banan börjat torka upp men det var ju ganska rejäla pölar på sina ställen. Svårt att bedömma spårval, men nog ser jag ju flertalet sekunder i varvtid som går att hämta ganska enkelt! Kul bana!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare


Tratten till förarsidan är tydligen printad nu! Ska hämta snart!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Har fått på bromskylningen nu. Ser lovande ut, såhär utan att veta om det ger nåt. Gjorde enklast möjliga anslutningar vid sköldarna, alurör och några plåt vinklar, lite poppnit och så var det klart-å-betar't liksom. Trattarna jag printade blev då bra iaf. Slang från do88, ser bra ut den med.

Fick på ett set CL RC8R belägg igen. Satan vad det gnisslar. Men heeeeerrrrreeeeeeee jösses vad det bromsar. Ouch alltså!



Så, imorgon packa bilen och sen iväg till Fällfors!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Har också gått loss med excel och hackat bromsberäkningar. Har väl bra stöd för att gå till 22,81/20,64 men vill nog gå längre... 25,4/22,2... Men nån sån cylinder finns inte. Finns dock m3 cylinder, men den är bara 20,64 bak och då ökar trycket bak rätt mycket.

Nåt måste dock göras, det är för mycket rörelse. Känns stumt och bra, men pedalen tar liksom för långt ner. Jag tror inte det är luft.

E90 och E87 har ju 25,4/22,2 men den cylindern passar inte rakt på. Tyvärr. Får googla vidare.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (21492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande