Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
8 besök senaste veckan (21490 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Trackday igår på ett HETT Fällfors. Termometern stod stadigt på 29gra i bilen.

Det var ganska mycket bilar, räknade inte, men det var gott om bilar. Blev två grupper, Porsche och resten. Körningen flöt på bra egentligen, men jag tjorvade till det med trycken. Hade över 3bar efter första passet och det var en nyttig lärdom. Känns inte som att däcken tog stryk? Inför andra passet fick jag fart på Racecrono och pös ut rejält med luft. Andra varvet blev, det jag tror är, första gången under 2min - 1.59.7 tror jag. Kanske inte mycet att skriva hem om, men ändå, nån milstolpe. Bromsarna funkade bra och beläggen såg okej ut. Alltså - det blev hett som fan, inget snack. Backing platesen på beläggen är ju kopparfärgade från början och nu var de gråa! Men - hade jag inte haft bromskylning på plats så hade det här förmodligen varit värre. OM nu kylningen funkar. Ska byta belägg ikväll och jmf med förra vändan. Kollade trycken... 1,7bar. What? Jaha, bara pumpa igen då. Däcken såg fortfarande bra ut, inget slitage, varken av 3bar eller 1,7bar... Pass 3... Mer luft i däcken och nåt att jaga - andra varet, 2,3s förbättring... Öh? Vad hände? 1,56,4 är då PB och det var då inget bra varv. Fel växel ibland, allmänt osorterat. Jag gillar verkligen NS2R - det hasar och kasar och ylar men på nåt sätt så går det liksom fort ändå. Har inte hunnit klippa ihop en film, men det ska bli kul att se hur det ser ut. Glad i hågen matade jag på och tänkte att det här gå r att förbättra. In i hårnålen, ut, pedalen i golvet, skulle parera..... PANG. Ratten helt stum. Intressant upplevelse. Styrservon gav upp. Rullade in i depån sprätta upp huven och det syns ingenting. Olja kvar, inga oljud, ingenting. Ingen servo verkan alls. Vad som har hänt vet jag inte, men man hör att servon inte tar i när man försöker vrida ratten. Bara packa ihop och bege sig hemåt med ylande bromsbelägg och stumt styrning. Gick dock bra.

Alltså dessa belägg. De morrar och skriker men fasen vad det bromsar. Det finns säkert nåt som är bättre, det här känns lite B faktiskt. Men det är imponerande sug i bromsarna - det blir lite dubbelt, de är både bra och hemska. Jag vet inte vad jag ska tycka.

Oken? Ja här får jag skylla mig själv. Man ska inte köpa nya billiga ok och tro att det funkar. På ena sidan lossnar clipset som håller oket linjerat eftersom hplen för clipset är borrat med av Steve Wonder på en dålig dag. Med original belägg är detta inte ett problem, men med dessa behövs clipsen. Det skramlar och morrar alldeles för mycket. Måste hitta en lösning på detta.

Pedalen tar för långt ner. När den tar så är det stumt och bra men huvudcylindern MÅSTE bytas. Men till vad? Ska man byta till M3 och få mycket mer broms bak eller ska jag byta till E36 och få tillbaka ursprungliga balansen? Får fundera på detta.

Styrservo - vad har hänt????

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Styrservo låter inte som hel katastrof, det tror jag du får rätt på ganska snart

Fin racerapport thumbs up Håller man på med motionskörning blir det lite udda med referenserna, tävlar man vet man var klasskompisarna presterar lixom . Tror du kommer att hitta rätt där med thumbs up

Edit: BTW, slår ett slag för Hawk HP+ om du vill prova andra belägg.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Bromsar som skriker när man kör på gatan är liksom normalläge


Kul med rapport!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096



Jag har varit med om att styrservooljan har överhettat, då blir det stumt..

Är den likadan fortfarande?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag har varit med om att styrservooljan har överhettat, då blir det stumt..

Är den likadan fortfarande?


Japp, den är ännu likadan, ingen servo alls trots att den vilat hela natten. Vet inte var man börjar rodda i det, men nog är väl pumpen steg 1? För den tar inte i... På ett sätt känns det som att det kanske är styrracket som tackat för sig, typ att den inte längre begär tryck? Ja alltså att nåt hänt där som inte öppnar ventilerna?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Bromsar som skriker när man kör på gatan är liksom normalläge


Kul med rapport!


Ja men den har ju Rejsa dekal, den kanske ska skrika då?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Styrservo låter inte som hel katastrof, det tror jag du får rätt på ganska snart

Fin racerapport thumbs up Håller man på med motionskörning blir det lite udda med referenserna, tävlar man vet man var klasskompisarna presterar lixom . Tror du kommer att hitta rätt där med thumbs up

Edit: BTW, slår ett slag för Hawk HP+ om du vill prova andra belägg.


Precis, 1,56 kanske är värsta skittiden egentligen? Det går inte att avgöra, men under 2min kändes iaf som en bra start. Det är ju lite kul, jag tyckte den var lite under-dämpad, så jag klickade på två hack på dämparna och det hjälpte verkligen. Skillnad direkt. Men störst skillnad kanske var däcken ändå? Känns som att varken över 3 bar eller 1,7bar kan ha varit helt rätt?

Ja HP+ har jag sneglat på.... Kommer ihåg att du kör med dem. Måste dock lösa problemen med clips som inte sitter (skrammel - eller ärligt talat, smällar från beläggen!) först. Ska plocka beläggen idag och byta tillbaka till "åka till dagis spec" och då kan jag jämföra. Men det luktar inte lika mycket brändbroms nu, med 28gra och kylning, som det gjorde med 9gra och regn sist! Så kylningen gör nytta!

Carbonne Lorraine har tydligen tagit åt sig av problemen och ska komma med ett utlåtande - nu tänker jag inte att de kanske skickar nya belägg åt mig, men jag kanske får nån form av utlåtande iaf!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Internet says - sheared pump shaft, common problem on LUK pumps!!

https://youtu.be/AKie4V1mtNE

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Jaha, nu har jag googlat loss här, verkar ju som att det blir ny pump...

Vad tror vi om Meyle pumpar? Eller måste jag köpa LUK? Vad göra?

Och ja, jag ska kolla pumpen innan jag köper. Vill också byta till ett z3 rack...men är det värt det?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



De enda riktiga referenserna jag har om varvtider är ju vad SDC5000 kört. På korta slingan har vi bara haft en tävling utan chikaner men det är också tydligt att varvtiderna sänks i takt med att förarna lär sig banan. Snabbaste varvtiden är inte satt utan chikaner...

1.56 räcker till för att vara i övre halvan av det startfältet som det sett ut nu.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Med andra ord, 1,56 är inget man trycker upp en tshirt för att fira!

Vad kör de snabbaste i SDC då? Känns ju som en fullt rimligt nästa mål iom att jag har pytte-lite mer motor och kanske-kanske mer däck och mer vikt?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Well well, här är iaf felet! Pupaxeln har gått av. Remmen håller den på plats och det läcker ingenting. Så nu ska jag beställa en pump.

Då återstår... Z3 eller yellowtag?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Om du upplever styrningen som "vevig" och att du behöver göra omtag så är ju en kortare trevligt. När jag tävlade så tyckte jag att största vinsten att kunna snabbare parera sladdar.

Min 330 har också kortare styrning om det är enklare att hitta/passar enklare. Eller om du vill provköra innan du köper.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



SevenEight skrev:
Med andra ord, 1,56 är inget man trycker upp en tshirt för att fira!

Vad kör de snabbaste i SDC då? Känns ju som en fullt rimligt nästa mål iom att jag har pytte-lite mer motor och kanske-kanske mer däck och mer vikt?


1.52 kanske?

Bilarna är rätt välutvecklade och har ju några hundra varv på banan...det ska ändå vara en hyfsad gatbil med driven chaufför för att knäcka dem.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Hmm, jag har 1.55.8 som optimal... Fick bara 2 varv med rätt däck temp så nog finns det mer tid i bilen. Det måste ju gå att nå dit? Kul med ett mål!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Men förbannat!!!!!! E36 huvudcylindern passar INTE! Det är fel diameter mot bromsservot - den går inte in! 2mm fel typ!

ÅÅÅÅÅÅ jag har googlat fel! Vad ska jag göra?

Slipa ner E36 cylindern för att passa? Går det ens?

Byta till 330 för att matcha framoken MEN tappa ännu mer bromsverkan bak?

Byta till Z4M, plugga DSC hålen... Bra balans, men 15% upp i tryck.

*könsord* *könsord* *könsord*

Fasen också!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
E36 passar inte. Stången I servo ska vara kortare för att det ska funka. Återstår då e46 m3 som är 25,4mm. Ja eller 330, men då tappar jag ju ännu mera bakbroms tyvärr.

Sedär. Blir då att jaga en m3 cylinder för att mäta på vilket sätt den inte passar.

Man tror man vet, sen ser man att man har fel.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Har sänkt oljenivån i bromsystemet så att ABS:en ännu är full, tanken är att fylla underifrån sen när nya huvudcylindern (eller den gamla om det krisar) ska monteras igen. Kan konstatera att vätskan i oken var väldigt fin, som ny. Så att bromsarna har gått varm har då inte påverkat vätskan iaf, och då är det bara Biltemas historia jag tippat i. Däremot var oljan i behållaren extremt skitig så den fick inte följa med ner i ABS:en utan blev utsugen först.

Väntar på Z4M cylindern. Kommer behöva byta ett rör för original sitter det M10/M12 och den nya har M12/M12. Rör eller stålomspunnen slang, jag lutar väl egentligen mot det senare.

Då är frågan - den där strypningen på framkretsen, behöver man den? Ser att det finns en "service information" ang den, den verkar vara införd i efterhand för att lösa problem med att det kan rycka i ratten när man kliver på bromsen. Strypningen sitter bara på bilar med den enklaste varianten av ABS/ASC och inte på tex M3 eller nyare e46:or. Sitter heller ingen strypning på Z3 som har samma ABS/ASC som min bil. Så? Jag kommer inte kunna montera den på huvudcylindern, utan den måste skruvas direkt på ABS:en OM jag ska ha den. I realoem står det att den är en "lock valve" men det är bara en strypning. En effekt av den är att direkt man kliver på bromsen så kommer trycket drivas upp i huvudcylindern och i den kammare som sedan aktiverar bakbromsarna. När man nåt sitt tryck är det ju inget flöde att tala om i bromsledningarna, men alla tryckförändringar kommer bli dämpade, både upp och ner. Jag vet juinte vad det står i det där "SI":t så jag kan ju förstås bara spekulera. Men, det är väl en sak om en ny bil har en "flaw" och en annan om en gammal bil har det, jag tror ju inte det är nån säkerhetsrisk att ta bort den. Eller?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Kan nu rapportera att en Z4M huvudcylinder passar på en icke m e46. Samma mått på allt. Däremot så har en M12 gänga istf M10 för främre kretsen och tryckgivare till bromsen. Ska snäppa förbi lokale hydrauliknasaren och köpa pluggar till givarhålen och knusa ihop en stålomspunnen slang med M12/M10. Mycket bängel för ingenting börjar jag känna. Vad ska detta ge egentligen? Ja pedalen lär ju kännas köttig iaf och förhoppningsvis får jag mer bakbroms!

Hoppas-hoppas kunna provköra i helgen om jag bara lyckas lufta. Jag är inte så oroad över hur det blir på bana, mer över hur det blir på gata med gatbelägg som behöver hur mycket tryck som helst... I jmf alltså.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Hämtade en stålomspunnen slang idag, M12 i ena änden och M10 i andra. Sitter ju ett rör original, men första stumpen är stålomspunnen slang på den med så det ska inte vara några problem.

Ska plugga givarna också, även de är M12x1. Lutar åt att sätta vanliga luftningsnipplar där, då får man ju som "added bonus" ett enkelt sätt att lufta huvudcylindern - slang från nippel till under vätskenivån i tanken och sen bara pumpa i lagom takt. Sen stänger man bara nippeln!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Så. Nu sitter cylindern där.

Ersatte mk60 tryckgivarna med luftnipplar. Original rör bytt mot stålomspunnen slang med m12/M10 nipplar. E46 icke m tank passar om man gängar hålet i huvudcyllen hela vägen, skruven sitter från vänster på Z4M /M3 men från höger på icke m. I övrigt passar det.

Har inte provkört. Gör det imorgon. Blir intressant.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
8 besök senaste veckan (21490 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande