Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost mx5 bec -21?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (24925 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Snyggt caddat!

Ett jättetips, till alla som bygger liknande bilar - triangulera kardantunneln. Det gör stor skillnad för ramens styvhet och är enkelt gjort (om man gör det i tid).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
therealpinto skrev:
Snyggt caddat!

Ett jättetips, till alla som bygger liknande bilar - triangulera kardantunneln. Det gör stor skillnad för ramens styvhet och är enkelt gjort (om man gör det i tid).

Gustaf


Jo planen är att triangulera kardantunnlen, har inte ritat in det än dock men tagit med det i min kalkyl på rör men alltid bra med en påminnelse! 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Demontering av donatorbilen pågår för fullt, både fram o bakvagn är demonterade samt resten av all krimskrams under till. Imon åker inredning och annat bort troligtvis om det blir bra väder.
Mycket delar men väldigt lite rost vilket kommer underlätta renoveringen av samtliga delar som ska på bilen vid senare tillfälle. 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48



Snyggt CADat! Är spindelgeometrin ifrån NA eller NB?

_________________
David Anderberg
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
David Anderberg skrev:
Snyggt CADat! Är spindelgeometrin ifrån NA eller NB?


Spindelgemotrin är från en Nb men jag kommer ta donator delar från en NA så får ändra lite där sedan😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Bara ett litet tipps för framtiden, titta på reglementen som bilen kan tänkas att klassa in i och anpassa bur delen efter vad det står i dom relgementena.

Jäkligt snyggt i övrigt thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Bara ett litet tipps för framtiden, titta på reglementen som bilen kan tänkas att klassa in i och anpassa bur delen efter vad det står i dom relgementena.

Jäkligt snyggt i övrigt thumbs up


Jo det är ett bra tips, har kollat och letat men svårt att hitta något konkret på vad man ska ha, jag har ritat 45x2.5 sömlöst i bågen fram och bak sedan 38x2.5 sömlöst i strävorna och rören i dörrarna.
Men om någon här vet mer exakt eller om detta funkar så som min lösning på bur är ritad så hade det varit trevligt att få bekräftat. 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



https://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/tekni . . . .

Här har du reglementet för burbyggen. Precis som Schuman skrev, ska du bygga bur kan du lika gärna bygga enligt reglemente på en gång. Lycka till!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Litto skrev:
https://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/teknik/2017/publicerat/artikel-8-skyddsburar-slutforslag-170508-slut.pdf

Här har du reglementet för burbyggen. Precis som Schuman skrev, ska du bygga bur kan du lika gärna bygga enligt reglemente på en gång. Lycka till!

Mycket av det som står reglementet för burbyggen är inte direkt överförbart på en se7en.
Det bästa måste väl ändå prata med nån tekniker/ansvarig som är inblandad i Road/Mod sport
där det körs se7en.
Kimmen har ju kört med bra resultat han kanske har lite tips


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Litto skrev:
https://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/teknik/2017/publicerat/artikel-8-skyddsburar-slutforslag-170508-slut.pdf

Här har du reglementet för burbyggen. Precis som Schuman skrev, ska du bygga bur kan du lika gärna bygga enligt reglemente på en gång. Lycka till!


där hade vi en hel del bra fakta ja!

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
super7 skrev:
Litto skrev:
https://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/teknik/2017/publicerat/artikel-8-skyddsburar-slutforslag-170508-slut.pdf

Här har du reglementet för burbyggen. Precis som Schuman skrev, ska du bygga bur kan du lika gärna bygga enligt reglemente på en gång. Lycka till!

Mycket av det som står reglementet för burbyggen är inte direkt överförbart på en se7en.
Det bästa måste väl ändå prata med nån tekniker/ansvarig som är inblandad i Road/Mod sport
där det körs se7en.
Kimmen har ju kört med bra resultat han kanske har lite tips


//Nisse


Jag ska se om jag kan få lite kontakt med honom då som sagt det är ju bra om man förbereder redan nu så man slipper sen ifall jag får blodad tand för tävling

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Tydligen ganska svårt att få tag i en komplett mc motor känns det som, kollat med lite olika ställen men de flesta säljer bara tom motor utan det viktiga så som Tändning, insprut, spjällhus med era.
Ingen här som säljer en eller vet någon som säljer en komplett med allt lulllull, en cbr1100xx, zx12r alt hayabusa för en vettig peng? 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48



Kangas skrev:
Tydligen ganska svårt att få tag i en komplett mc motor känns det som, kollat med lite olika ställen men de flesta säljer bara tom motor utan det viktiga så som Tändning, insprut, spjällhus med era.
Ingen här som säljer en eller vet någon som säljer en komplett med allt lulllull, en cbr1100xx, zx12r alt hayabusa för en vettig peng? 😄


Du kanske redan håller koll på BIKE mc demontering i trollhättan, men dom säljer iallafall kompletta motorpaket från hojar som dom demonterar. Då får du härva, mätare, tändning osv. Nu har dom en Kawa H2 spis som skulle sitta fint i en liten sjua https://www.bikemcdem.se/Ver2/huvud_bs.php

_________________
David Anderberg
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
David Anderberg skrev:
Kangas skrev:
Tydligen ganska svårt att få tag i en komplett mc motor känns det som, kollat med lite olika ställen men de flesta säljer bara tom motor utan det viktiga så som Tändning, insprut, spjällhus med era.
Ingen här som säljer en eller vet någon som säljer en komplett med allt lulllull, en cbr1100xx, zx12r alt hayabusa för en vettig peng? 😄


Du kanske redan håller koll på BIKE mc demontering i trollhättan, men dom säljer iallafall kompletta motorpaket från hojar som dom demonterar. Då får du härva, mätare, tändning osv. Nu har dom en Kawa H2 spis som skulle sitta fint i en liten sjua https://www.bikemcdem.se/Ver2/huvud_bs.php


Jag har spanat lite där men håller nog lite för dålig koll verka vara en bra butik att handla från, skickat lite mail nu iallafall, någon H2 blir det inte då den ligger lite över budget men den hade nog gått bra annars😉

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Här händer det grejor i alla fall bara lite dålig på att uppdatera. Rikt bord byggt för chassit, börjat renovera donatordelar, sedan så är en mc motor beställd. bilder kommer senare. vad det är för motor avslöjas när den väl är här innan dess så är inget spikat för man vet aldrig vad som händer

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Som lovat, tur att man kan använda rikt bordet till annat😎😄



_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Injecering på g😄😎

_________________
Joakim Kangas
Citera
Mikael_A:son
Alingsås
Här sen Jan 2015
Inlägg: 82



Kul projekt!

Har också funderat på MC motor men hur gör man för att få till backen? Eller har du tänkt ta en växellåda från en bil?

_________________
Mikael Andersson
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Mikael_A:son skrev:
Kul projekt!

Har också funderat på MC motor men hur gör man för att få till backen? Eller har du tänkt ta en växellåda från en bil?


Jo men det ska bli ett kul projekt! Man kör antingen med en mellan växellåda från tex qualife där man kan byta håll på drivningen som sitter mellan motorn och diff eller så svetsar man på en kuggkrans på kardanen, kör med en startmotor på den och kör på ström istället. Jag kommer köra på det senare alternativet. 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Mikael_A:son
Alingsås
Här sen Jan 2015
Inlägg: 82



Kangas skrev:
Mikael_A:son skrev:
Kul projekt!

Har också funderat på MC motor men hur gör man för att få till backen? Eller har du tänkt ta en växellåda från en bil?


Jo men det ska bli ett kul projekt! Man kör antingen med en mellan växellåda från tex qualife där man kan byta håll på drivningen som sitter mellan motorn och diff eller så svetsar man på en kuggkrans på kardanen, kör med en startmotor på den och kör på ström istället. Jag kommer köra på det senare alternativet. 😄


Kuggkransvarianten var ju rätt smart får jag säga!

_________________
Mikael Andersson
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Mikael_A:son skrev:
Kangas skrev:
Mikael_A:son skrev:
Kul projekt!

Har också funderat på MC motor men hur gör man för att få till backen? Eller har du tänkt ta en växellåda från en bil?


Jo men det ska bli ett kul projekt! Man kör antingen med en mellan växellåda från tex qualife där man kan byta håll på drivningen som sitter mellan motorn och diff eller så svetsar man på en kuggkrans på kardanen, kör med en startmotor på den och kör på ström istället. Jag kommer köra på det senare alternativet. 😄


Kuggkransvarianten var ju rätt smart får jag säga!


det är väl den billigaste lösningen också😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost mx5 bec -21?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (24925 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande