Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost mx5 bec -21?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (24915 totalt)
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Snyggt !

Tackar! 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Håller med min namne! En skön milstolpe att ha kommit till SFRO1 thumbs up

Definitivt, skönt att kunna montera dit prylar som man kan låta vara kvar😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Torkel K skrev:
Kangas skrev:
Började lite med buren igår, tog inte så lång tid innan jag stötte på problem.
Visar sig att den rörbock en jag har inte funkar till burrör då den gärna viker röret än att bocka det.
Så nu letar jag efter någon som kan tänka sig låna ut eller hjälpa mig bocka rör till bur med rätt grejor dvs en dragande rörbock, rör dimensionerna är 50x2 och 38x3😄

Jag har seriös rörbock här i Byrum (Vaggeryd) med matris för 1,75" och 1,5" (dvs 38,1mm) men tyvärr ingen matris för 50mm. Jag lånar inte ut den, men kan bocka på plats åt dig. Jag har 4m 1,75" sbf-godkända burrör också, om det kan räcka?

Det låter väldigt intressant, det går kanske åt mer än 4m rör men då kan iallafall huvudbågen bakom stolarna bli i 1.75, sedan kan man bocka bågen fram till i 1.5tums kanske då det inte är en huvudbågen kanske men jag vet inte om det är godkänt dock. Men inga problem alls att åka ner till dig och bocka😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Kaross på gång, har börjat med alla verktygen för de olika panelerna och börjar nog lägga första fibrerna om två veckor då det är en del jobb kvar med att färdigställa verktygen😄
Har även börjat göra plana laminat till golv osv.
Nästan allt blir i glasfiber till en början men planerna för att göra vissa delar i kolfiber finns.
Det som är spikat att bli i kolfiber är stänkskärmarna både stativet och själva skärmen fram. Sen om det blir lack på eller inte är mer en smaksak. 😎



_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Som rubriken, buren är på plats!😄
Enorma problem vid lackningen dock då den fått en silikon förgiftning som gått ner i porerna på stålet. Slipning, Aceton och andra skarpa rengöringsmedel bet lite iallafall men fiskögon blev det ändå här och var.
Som tur är så har man ett knep att lägga på Zinkspray ovanpå det smittade området sedan lack på det, zinken delar inte på sig över silikonet och blir en barriär mellan lack och silikon poren.😄

Givetvis så byggs det 1x2m glasfiber laminat samtidigt, som ska bli golv med mera😄


_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Buren är klar 😄


_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Så här ser den ut idag, har börjat med de invändiga glasfiberpanelerna nu på eftermiddagen, så vi får se ifall mina laminat räcker eller om det blir till att göra fler😄


_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Fler laminat😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Vågar/får du ha glasfibergolv? Jag är osäker, så kolla med SFRO.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Svante skrev:
Vågar/får du ha glasfibergolv? Jag är osäker, så kolla med SFRO.


Glasfibergolvet har högre hållfasthet och slagtålighet än vad en 1.5mm alu skiva har så det borde gå fint.

_________________
Joakim Kangas
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188



Kangas skrev:
Svante skrev:
Vågar/får du ha glasfibergolv? Jag är osäker, så kolla med SFRO.


Glasfibergolvet har högre hållfasthet och slagtålighet än vad en 1.5mm alu skiva har så det borde gå fint.


Alltså jag hade nog inte vågat ha endast glasfiber mellan fötterna och marken, kör du av och du glider på nått kommer glasfibern att smulas sönder och du får en Flintstone-bil, kör du alu eller stål som golv är det mycket segare och även om den bucklas är chansen mycket större att det håller ihop och hindrar fötterna att åka ner under bilen. På min Atom-kopia har jag glasfiber golv men ett innergolv framför stolarna av tunn durkaluminium av den anledningen. Vill man bara köra composit i golvet lär man nog fundera på nått lager kevlar åtminstone.
Men gör som Svante skriver och kolla med SFRO
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
per_cooper skrev:
Kangas skrev:
Svante skrev:
Vågar/får du ha glasfibergolv? Jag är osäker, så kolla med SFRO.


Glasfibergolvet har högre hållfasthet och slagtålighet än vad en 1.5mm alu skiva har så det borde gå fint.


Alltså jag hade nog inte vågat ha endast glasfiber mellan fötterna och marken, kör du av och du glider på nått kommer glasfibern att smulas sönder och du får en Flintstone-bil, kör du alu eller stål som golv är det mycket segare och även om den bucklas är chansen mycket större att det håller ihop och hindrar fötterna att åka ner under bilen. På min Atom-kopia har jag glasfiber golv men ett innergolv framför stolarna av tunn durkaluminium av den anledningen. Vill man bara köra composit i golvet lär man nog fundera på nått lager kevlar åtminstone.
Men gör som Svante skriver och kolla med SFRO


Jag har skickat ett mail, men jag har inte tänkt på det som förklarar och med det argumentet så kommer jag lägga dit en kevlar eller alu skiva just vid fötterna då benen kan vara trevligt att ha kvar ett par år till, för det är som du säger att alu bular sig men glasfiber krossas. Men till övriga platser blir det glasfiber iallafall😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Glasfibergolv är okej pga att bilen har gått genom sfro 1 och att ramen är självbärande, men man ska tänka på splitter risken som vid fötterna där man antingen kan förstärka eller lägga en alu plåt. Man ska också ha koll på så att kvalitén på kompositen (hållfastheten) blir tillräcklig för det ändamål den är tillverkad för. 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Inslipning pågår, passformen är helt okej än så länge men lite spackling här o var blir det givetvis samt lite hål för både motor och ligt fattas än. 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Idag blev pedalställ, behållarna till det samt en del annat monterat, även prov monterat kylare, catch tank, batteri med mera för att se om saker får plats.
Ska bygga väggar till kylaren för att leda all luft genom den samt planera lite vart alla slangar ska gå och vilken pump jag ska köra på, jag har tittat på bmws el pump än så länge och känns rätt tror jag.
Samt dra lite broms och Bränsle rör senare i veckan. 😄


_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Luft avgränsning till kylaren, Bränslerör samt bromsrör bak blev klart idag, imon blir det bromsrör fram😄



_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Oljetråg samt lite annat till grenröret😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Paddel systemet är så gott som klart, dålig på att både ta kort samt lägga upp här ibland men en hel del annat är gjort också😄😎

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Luftbox klar, ska bara ansluta slangar som sedan ska genom motorhuven😄


_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare





Stor fråga nu, kollar på lampor fram, bak, sidor osv.. Och känner att jag har dålig koll på vad som är godkänt eller inte oavsett om jag läser på i trådar samt i boken, därför tänkte jag att jag kan få mer konkreta förslag här på ljus ni köpt som funkar för reg bes.



Kan börja med att jag spontan köpt dessa dubbellysen på biltema https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/framlyktor/dubbellyse- . . . . , de har inte en symmetrisk reflektor vilket jag läst på är bra för ljusbildens skull, de är e klassade och har bokstäver för hel, halv, parkerings ljus halogen,



Sedan har jag även kollat på biltemas baklysen https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/baklyktor/baklykta-led-20 . . . . då jag gillar designen, lågbyggande, led (energisnålt) och så har de de funktioner som krävs i en enhet. Där är också frågan om de är ok vid regbes.



Vidare över till blinkers, vet att de ska vara märkta med 1a eller 1b? För fram vänster resp höger, var hittar jag dessa, biltema har blinkers men enbart för bak.



Sedan har jag luskat ut att jag antagligen behöver något sido ljus som jag sätter på shuttlen någonstans i godkänd höjd med orange sken, hittat något på swedol men de är ganska klumpiga och andra godkända förslag är välkommet, lågbyggande och i led, kan visserligen byta till led lampa efter bes...



Över till reflex, baklysena är tänkta att monteras på stänkskärmarna bak men jag vill nog hellre montera dem på bakre karossdelen men då hamnar de en bit in och man vill ju gärna visa hörnen på bilen så ingen oavsiktligt monterar av ett däck i farten...



Om jag köper backspeglar med blinkers i ersätter de i så fall sidoljusen men det kanske är svårt och dyrt att köpa visserligen.



Många frågor i ett inlägg men så är det när man sitter på förlossningen och försöker döda lite tid😁


_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Blinkers problemet är löst, ibland ligger det grejor i garaget som man är ovetande av att man har... 😄

Baklyktor blir biltemas led version och Sidoblinkers lika så, börjar där så får vi se vad som händer längre fram. 



Många färger på kablar blir det allt för att det ska vara enklare senare att felsöka allt😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost mx5 bec -21?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (24915 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande