Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Packningsgucka och gänglåsning för växellåda
542 besök totalt
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298


Trådstartare
Tänkte öppna upp min växellåda för att operera in en Quaife-diff och behöver tips på lämpligt packningsgucka mellan halvorna när den ska ihop igen (hittat en del gamla tips på t.ex. Loctite 5972 och Loctite 5920).

Vill gärna ha tips på vilken gänglåsning som gäller till skruvarna för att montera kronhjulet!


Lådan är en Getrag 6 vxl manuell till Mini Cooper S, gen3 F56 från 2014 och tyvärr finns inte mycket info att hämta från Mini/BMW då de betraktar den som en hel enhet som man byter ut...

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 201



Jag köpte ett som heter "Dirko beige" till min vw låda, rekomenderat på autokatalogen art nr. 030 793
Är lite stummare än vanligt silikon, känns precis som det som satt där innan från fabrik och tål 300 grader
Kommer använda det i framtiden. 👍
Men skulle tro vilket oljebeständigt som helst funkar egentligen.
Jag skulle köra stark loctite på diffen.

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



(Med tanke på att du tidigare frågat om verkstadshjälp att demontera lådan från bilen så blir jag lite fundersam om du nu tänkt göra allt själv?)

Ett litet tips..
Det är inte bara att demontera gamla och sedan smacka dit quaife och sätta ihop lådan.
Utan du ska montera nya lager på diffen och den måste shimsas in så kronhjulet hamnar rätt mot lådans axel.

Så har du inte massa shims samt mätutrustning och kunskapen så bör du lämna bort detta och det företaget lär ju då ha lämplig skruvlåsning och tätnings gucka..

Jag lät DLI-teknik montera min quaife i min Audi låda så kan ju vara ide att fråga dom om hjälp med montering i din låda.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



RallyQuattro skrev:
(Med tanke på att du tidigare frågat om verkstadshjälp att demontera lådan från bilen så blir jag lite fundersam om du nu tänkt göra allt själv?)

Ett litet tips..
Det är inte bara att demontera gamla och sedan smacka dit quaife och sätta ihop lådan.
Utan du ska montera nya lager på diffen och den måste shimsas in så kronhjulet hamnar rätt mot lådans axel.

Så har du inte massa shims samt mätutrustning och kunskapen så bör du lämna bort detta och det företaget lär ju då ha lämplig skruvlåsning och tätnings gucka..

Jag lät DLI-teknik montera min quaife i min Audi låda så kan ju vara ide att fråga dom om hjälp med montering i din låda.


Beror på hur lådan ser ut. På många lådor för framhjulsdrivna bilar är växeln mellan utgående axeln rak med snedskrurna kugg. Den behöver alltså inte shimsas för att få rätt kuggingrepp som de lådor som har en vinkelväxel. Däremot behöver en låda för en framhjulsdriven bil ett visst axialspel för diffen vilket justeras med shims vid behov och mäts med ett vanligt bladmått. I mitt fall när jag bytte till en Quaife diff med nya lager behövdes det inte shimsas utan spelet var rätt när jag hade monterat ihop.

Har du en verkstadsmanual till lådan kan du fixa det själv. Utan en verkstadsmanual eller en bra guide rekomenderar jag ingen att plocka isär en låda då det är lätt att missa nån låsskruv som måste tas bort för att dela lådan.

Till min låda är det vanlig Hondabond HT dvs oljebeständig högtempssillikon.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298


Trådstartare
Tack för tipsen! thumbs up

Jag har även gjort en egen lite djupare research nu och fått fram vad jag ska ha och beställt det. Lager, tätningar, olja osv har jag såklart redan skaffat.


När det gäller att göra jobbet på egen hand så hade jag hoppats slippa slita själv den här gången pga. att det är en massa grejer som ska bort för att få ner lådan framförallt men trots ihärdiga försök så har jag inte hittat någon som var sugen. DLI säljer diffen men ville inte montera den t.ex..

Jaja, det kan ju vara lärorikt och jag har ingen stress samt verkstadshandbok + bra guider att ta till.

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Skruva banåkabil
Packningsgucka och gänglåsning för växellåda
542 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande