Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Frågor ang. fälgdiameter, hjulvikt, däckstabilitet med mera
1 besök senaste veckan (1417 totalt)
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Hej!

Jag funderar på vilka fälgar jag ska ha till min trackday/ banbil och har några funderingar. Jag kommer att köra Time Attack Club, vilket innebär gatdäck. Jag kommer samtidigt ha en rätt tung bil, ca. 1580 kg tjänstevikt.

1) Finns det gatdäck med tillräckligt hårda däcksidor för att 18" ska vara tillräckligt för en tung bil vid "bandäcktryck", eller blir det stabilare med 19"? Typ Michelin PS4S eller Advan AD08RS? Körde på 17" förra året (i en betydligt lättare bil) och tyckte det kändes lite instabilt. Hade vit YOKOHAMA-text på sidan av mina AD08R, och man kunde definitivt se att jag körde på däcksidorna. Hade ca 2.5 graders camber fram.

2) Vad blir skillnaden i total hjulvikt på 18 respektive 19" med någorlunda lätta fälgar, typ OZ Ultraleggera eller motsvarande? Antar att däck väger mindre än fälg, men är nettoskillnaden märkbar?

3) Såg Magnus post om Protrack-fälgarna, så jag lämpar dit frågan - men är nyfiken på skillnaden i vikt mellan OZ Ultraleggera och Protrack-fälgarna.

Tacksam för lite guidance! Stay safe!

/Jonas

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Satsa på 19 tycker jag, med ordentligt låg profil och dagens top of the line gatdäck så klarar stommarna sig utmärkt.

Lite till camber är nog inte fel men beror på hjulupphängningens geometri så är svårt att säga.,

Låg hjulvikt är trevligt men påverkar i realiteten väldigt lite på den här nivån som vi amatörer är på så länge vi inte pratar bojsänken till fälgar. Men på riktigt kass väg känns ju bilen trevligare förstås.

För att förvirra ditt val lite så har jag kört bana min M2 på 18" Michelin PSS några gånger. Med mig i så väger den 1640. Jag hade inga problem med däcksvikning faktiskt. Lite är det en fråga om körteknik, att vara lite extra lyhörd på hur man väljer att belasta framdäcken, lite extra lyhörd när det understyr lite. Eller så gör man som en kompis som kör sjukt sjukt fort i en iof lätt VW Polo på höga däck... på däckstexten! (Peeter som lärde mig Nürbugring) Kanske inte att rekommendera på en tung bil

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Satsa på 19 tycker jag, med ordentligt låg profil och dagens top of the line gatdäck så klarar stommarna sig utmärkt.

Lite till camber är nog inte fel men beror på hjulupphängningens geometri så är svårt att säga.,

Låg hjulvikt är trevligt men påverkar i realiteten väldigt lite på den här nivån som vi amatörer är på så länge vi inte pratar bojsänken till fälgar. Men på riktigt kass väg känns ju bilen trevligare förstås.

För att förvirra ditt val lite så har jag kört bana min M2 på 18" Michelin PSS några gånger. Med mig i så väger den 1640. Jag hade inga problem med däcksvikning faktiskt. Lite är det en fråga om körteknik, att vara lite extra lyhörd på hur man väljer att belasta framdäcken, lite extra lyhörd när det understyr lite. Eller så gör man som en kompis som kör sjukt sjukt fort i en iof lätt VW Polo på höga däck... på däckstexten! (Peeter som lärde mig Nürbugring) Kanske inte att rekommendera på en tung bil


Tack för svar Magnus! Då kanske det blir 19" trots allt, vilket gör att det nog inte blir Protrack.

Vilka gatdäck tror du är snabbast nu när Yokohama inte gör AD08R längre? AD08RS verkar inte ha samma anseende.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Har lite för dålig koll på gatdäck, sorry

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Har lite för dålig koll på gatdäck, sorry


Äsch då, men OK!

Vad kör du för däcksbredder på din M2? Kör du staggered (vad det nu heter på svenska) eller samma bredd runt om?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

På mina tidigare M-bilar har square gett finfin balans så jag blev lite förvånad att M2'an trivs bäst med staggered (har provat båda förstås). Många kör sina M2'or square men då är det tail happy både vid turn in och när man går på gas thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Frågor ang. fälgdiameter, hjulvikt, däckstabilitet med mera
1 besök senaste veckan (1417 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande