Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Falkenberg bygger om lite
1844 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Breddning av chikanen



_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Men, på den banan får man väl inte köra på längre?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



964RS skrev:
Men, på den banan får man väl inte köra på längre?
Inte under karantänen men annars är det 5 tävlingshelger per år och en träningskväll i veckan som vanligt.

Det kommer nog att skalas lite tid med den breddningen, men jag funderar på om de höga "curbsen" i högerkanten inte är lite väl stora

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Lite spetsfundig och oförståeligt kommentar av mig. Men ljudproblemet behandlas i nivå med Anderstorp.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



964RS skrev:
Lite spetsfundig och oförståeligt kommentar av mig. Men ljudproblemet behandlas i nivå med Anderstorp.

Snarare att andra banor har hårdare absoluta krav än Falkenberg när körning pågår.

Falkenberg har tex ingen och har aldrig haft fast monterad mätningsanläggning med saftblandare, skrivare och annat, utan det har alltid skötts genom att klubben utför egenkontroll via stickprov.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Magnus Bengtsson skrev:

Falkenberg har tex ingen och har aldrig haft fast monterad mätningsanläggning med saftblandare, skrivare och annat, utan det har alltid skötts genom att klubben utför egenkontroll via stickprov.


De två senaste gångerna jag har varit där så har den stickkontrollen varat större delen av vår träff. Jag vill nog påstå att Falkenberg har den snävaste tolkningen om vad som är 95db om vi bortser från Anderstorp. Men det är bra att dom förädlar banan vidare thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



964RS skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Falkenberg har tex ingen och har aldrig haft fast monterad mätningsanläggning med saftblandare, skrivare och annat, utan det har alltid skötts genom att klubben utför egenkontroll via stickprov.


De två senaste gångerna jag har varit där så har den stickkontrollen varat större delen av vår träff. Jag vill nog påstå att Falkenberg har den snävaste tolkningen om vad som är 95db om vi bortser från Anderstorp. Men det är bra att dom förädlar banan vidare thumbs up
Det är stor skillnad på tävlingsdagar och annat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Magnus Thomé skrev:
Breddning av chikanen




Men det är ju bara en instrumentbräda på filmen? Blir den vettigare med ljud eller??

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



SevenEight skrev:
Magnus Thomé skrev:
Breddning av chikanen



Men det är ju bara en instrumentbräda på filmen? Blir den vettigare med ljud eller??


Välj helskärmsläge så blir det bättre.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



triss skrev:
SevenEight skrev:
Magnus Thomé skrev:
Breddning av chikanen



Men det är ju bara en instrumentbräda på filmen? Blir den vettigare med ljud eller??


Välj helskärmsläge så blir det bättre.



_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Screenshot? Dator/ios/Android? Vilken webbläsare?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Dator (W10, Chrome)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



Ser ingenting alls här, W10 firefox

[/img]

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Facebookvideo

Kan du se den om du klickar på videon så det blir ett nytt fönster?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Falk skrev:
964RS skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Falkenberg har tex ingen och har aldrig haft fast monterad mätningsanläggning med saftblandare, skrivare och annat, utan det har alltid skötts genom att klubben utför egenkontroll via stickprov.


De två senaste gångerna jag har varit där så har den stickkontrollen varat större delen av vår träff. Jag vill nog påstå att Falkenberg har den snävaste tolkningen om vad som är 95db om vi bortser från Anderstorp. Men det är bra att dom förädlar banan vidare thumbs up
Det är stor skillnad på tävlingsdagar och annat.


Verkligen!
Vissa besökargrupper eller individer har satt på avgassystem eller har bilmodeller som visar sig inte vara så värst kompatibla med de förutsättningar som gäller.

Och sen har vi den klassiske förnekaren som håller för öron och ögon när existensen av bullergräns påtalas och hoppas att man då magiskt klarar de påtalade kraven..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Magnus Bengtsson skrev:
Niklas Falk skrev:
964RS skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Falkenberg har tex ingen och har aldrig haft fast monterad mätningsanläggning med saftblandare, skrivare och annat, utan det har alltid skötts genom att klubben utför egenkontroll via stickprov.


De två senaste gångerna jag har varit där så har den stickkontrollen varat större delen av vår träff. Jag vill nog påstå att Falkenberg har den snävaste tolkningen om vad som är 95db om vi bortser från Anderstorp. Men det är bra att dom förädlar banan vidare thumbs up
Det är stor skillnad på tävlingsdagar och annat.


Verkligen!
Vissa besökargrupper eller individer har satt på avgassystem eller har bilmodeller som visar sig inte vara så värst kompatibla med de förutsättningar som gäller.

Och sen har vi den klassiske förnekaren som håller för öron och ögon när existensen av bullergräns påtalas och hoppas att man då magiskt klarar de påtalade kraven..


Och där har vi då ett stort problem, om du köpt en 'standard' bil som vissa modeller av tex Porsche som är helt gatllegala och i registerat utförande och de enligt räjserbanan låter för mycket.

Och vissa banor är hårdare än andra banor, det går inte att förneka.

Ska man nu behöva modifiera sin nya fina bil, godkänd att köra på alla vägar i Eu till att modifiera avgassystemet och inte längre ha en gatlegal bil?

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Rolle Scirocco skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Niklas Falk skrev:
964RS skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Falkenberg har tex ingen och har aldrig haft fast monterad mätningsanläggning med saftblandare, skrivare och annat, utan det har alltid skötts genom att klubben utför egenkontroll via stickprov.


De två senaste gångerna jag har varit där så har den stickkontrollen varat större delen av vår träff. Jag vill nog påstå att Falkenberg har den snävaste tolkningen om vad som är 95db om vi bortser från Anderstorp. Men det är bra att dom förädlar banan vidare thumbs up
Det är stor skillnad på tävlingsdagar och annat.


Verkligen!
Vissa besökargrupper eller individer har satt på avgassystem eller har bilmodeller som visar sig inte vara så värst kompatibla med de förutsättningar som gäller.

Och sen har vi den klassiske förnekaren som håller för öron och ögon när existensen av bullergräns påtalas och hoppas att man då magiskt klarar de påtalade kraven..


Och där har vi då ett stort problem, om du köpt en 'standard' bil som vissa modeller av tex Porsche som är helt gatllegala och i registerat utförande och de enligt räjserbanan låter för mycket.

Och vissa banor är hårdare än andra banor, det går inte att förneka.

Ska man nu behöva modifiera sin nya fina bil, godkänd att köra på alla vägar i Eu till att modifiera avgassystemet och inte längre ha en gatlegal bil?


Det är egentligen inget problem alls.
Att vissa bilmodeller har svårt att klara kraven är känt sedan minst ett decennium.
Problemet är möjligen att likväl kända krav verkar individer tro att tillträde till banor är en rättighet och likväl håller man för öron och ögon till faktumet att banorna har krav på sig som besökare måste förhålla sig till men sitter fast i egobubblor och då är vi tillbaka till varför mätningar och avvisningar behövs (ibland mer ibland mindre beroende på typ av besökare).

Att myndigheter tillåter högre ljudkrav på gatan än vad som myndigheter tillåter på banorna är naturligtvis tokigt men det är den verklighet som råder.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Det är inga problem om skojbilararna bara varvar enligt den norm deras ljudnivå godkänts (4500 rpm?).
Sen finns det ju de som dessutom kräver sin rättighet att ha sportknappen intryckt med minskad ljuddämpning som följd. Dvs det finns en väldigt bekväm metod att sänka ljudet med föraren "vill inte" som en fyraåring.

Men på just Falkenberg är det inte så vanligt med den typen av problem, eftersom det är så få tillfällen för gatbilar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Niklas Falk skrev:

Sen finns det ju de som dessutom kräver sin rättighet att ha sportknappen intryckt med minskad ljuddämpning som följd. Dvs det finns en väldigt bekväm metod att sänka ljudet med föraren "vill inte" som en fyraåring.
.


På i alla fall Porschar så spelar det ingen roll vad man vill, spjällen öppnas i alla fall över ett visst varvtal..

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
Falkenberg bygger om lite
1844 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande