Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 49, 50, 51 >> 16 besök idag (308968 totalt) |
Castergain är i princip 0, cambergain är ca 3 grader från max utfjädrat till max infjärdat. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Om vi väljer en vr6 som turbokonverteras vilken VR6 bör vi satsa på då? _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
12v låter hur gott som helst , och e relativt skottsäkra o klarar mycket effekt på org bottendel .
Dem e dessutom fruktansvärt billiga . Och kör man aaa-motorn med 0,65 packningen från 12v som sitter i golf mk4 så landar man mellan 10,5 å 11:1 i kompförhållande . Vissa säger 10,5 å vissa säger 11 . Letar ni sedan upp den som har motornummer AES-003279 Som sitter i vissa transportrar å nån vito . Så har den bara 140 hk standard istället för 172 men det e bara kammarna som skiljer . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
sorry om jag smutsar ner tråden.. men..det pratas fram och åter om olika motorer..
1.8 T maskinen och vr6 maskinen .. har dom samma eller liknade infästning mot växellådan?? eller helt olika djur.. vet att ni är överdjävliga på dylika arbeten.. men för enannan som är mer analog(gammal) I min vw buss -89 bakhjulsdriven nu med diesel... funderar jag på 1,8T maskin på subaru låda.. då det finns adapters för vr 6 maskiner att köpa.. i Aus. ombyggd subaru låda har jag redan.. liksom donator passat 1.8 T... ja jag vet vissa använder passatens låda upp och ner.. men då blir drivaxlarna tokiga på min hyfsat höga buss... Tänkte jag frågar här då ni kan sådant här... _________________ Michael Thulesius |
||||
Ingen aning, kan kolla när jag får tag på en vr6 motor. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
vws fyrcylindriga motorer 827 (big block 1.6 liters sugmotor på 70 häst och framåt, 1.8t etc lika mot växellådan. vr6 motorn har annan bultdelning mot lådan. _________________ Roland Johansson |
||||
Och där har du ju nästa ford projekt (för visst är det en 2D?) Sierra RS500 som dragbil till RS200an _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ska man köra VR6 rakställd mot en t.ex passatlåda så finns ju en original adapter. Men då blir det ju adapter på adapter vilket är onödigt. Dvs VW/Audilådor för rakställd applikation. Sedan så hamnar startmotor längs blocket vilket kan medföra lite slipning där. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Ritar vidare på chassit, geometrin i fram och bakvagn är nu spikad så har börjat rita på övriga delar.
Någon av de kommande dagarna kommer jag åka och hämta hem en 24v VR6 motor. Idag har jag upptäckt att splinsen på ingående axeln på lådan endast finns på Audi R8 och Lamborghini Gallardo, tanken vi hade var att köra en Tilton koppling vi har liggandes och bara byta centrum på lamellerna men det verkar inte nå lätt att få tag i. Är det nån som har en utsliten R8 koppling liggandes som kan sälja för en billig peng som vi kan ta lamellcentrumen ifrån? _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Början på adaptern mellan växellåda och motor, rätt jävla bra med 3d-scannade delar. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Om ni behöver mäta på en VR6 motor så har jag och Robert en gemensam vän i Söråker som åker Seat Leon med VR6. Lite krångligt att mäta på en motor i en bil men det kanske kan vara till nytta i alla fall.
/Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Motorn på senaste bilden med chassit är ett block och tråg från vr6 som vi redan lånat, men tack ändå. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Gällande koppling, testa skriv till peter björck via email eller instagram. Inte omöjligt han har ligger något ni kan ta hand om
Gällande.motorn är vr6 en av mina absoluta favoriter. Verkar kunna lömna sjukt bra effekter redan orginal, och vridmomentent/kurvan är föe jäjla underbart. Men är de inte rätt så tunga å besvärliga?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
3,2 har lite mycket effekt original för att kunna regga om man vill ha turbo också. Har fått tag på en 24v 2,8 Som ska vara en av de bättre varianterna om man vill turbokonvertera. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Fyfan va ballt med VR6
Det går inte att gnista en splineshylsa i värsta fall, om det inte ligger något centrum och skräpar någonstans? Går ju säkert att vattenskära också om hylsan inte ska vara för lång, men den ska väl vara längre än 10-15 så utan 5-axlig vattenjet så blir det ju svårt med passningen _________________ Kristoffer Clasén |
||||
3 skivig koppling så räcker det med 10-12mm längd per lamell.
Tex hardox 400 eller liknande borde funka bra, Borde funka finemang att tex rita 3 en i nominiellt mått. En något trång och en något för glappig .sen anvönda den som känns bäst i verkligheten. Sista finliret tar man med vanlig nålfil och smärgelduk efter svetsning. Även om det såklart är enklast om man hittar färdigt nav _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Dli-teknik kunde fixa fram sachs lameller med rätt spline, så det kommer bli 2-skivig 184mm organisk koppling, tryckplattan jag har är specad till 925Nm dock med 2st sinterlameller men vi borde klara oss med råge ändå
Börjat grovskissa på ett svänghjul att få ihop det. Startkransen sitter lite halvskumt eftersom startmotorn sitter från låd-sidan _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 49, 50, 51 >> 16 besök idag (308968 totalt) |