Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 49, 50, 51   >>
16 besök idag (308968 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det måste vara bra jobbat på så lång fjädringsväg? thumbs up

Av nyfikemhet vad aiktar man på camberoch castergain??
Jag skulle antagligek siktat på nära noll även där?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
knotan skrev:
Det måste vara bra jobbat på så lång fjädringsväg? thumbs up

Av nyfikemhet vad aiktar man på camberoch castergain??
Jag skulle antagligek siktat på nära noll även där?


Castergain är i princip 0, cambergain är ca 3 grader från max utfjädrat till max infjärdat.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Robert1 skrev:
Varför inte satsa på en VR6 motor, finns hur många som helst, tål mycket effekt och väldigt kompakta?


Om vi väljer en vr6 som turbokonverteras vilken VR6 bör vi satsa på då?
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



12v låter hur gott som helst , och e relativt skottsäkra o klarar mycket effekt på org bottendel .

Dem e dessutom fruktansvärt billiga . Och kör man aaa-motorn med 0,65 packningen från 12v som sitter i golf mk4 så landar man mellan 10,5 å 11:1 i kompförhållande . Vissa säger 10,5 å vissa säger 11 .

Letar ni sedan upp den som har motornummer AES-003279
Som sitter i vissa transportrar å nån vito . Så har den bara 140 hk standard istället för 172 men det e bara kammarna som skiljer .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



sorry om jag smutsar ner tråden.. men..det pratas fram och åter om olika motorer..
1.8 T maskinen och vr6 maskinen .. har dom samma eller liknade infästning mot växellådan?? eller helt olika djur..
vet att ni är överdjävliga på dylika arbeten.. men för enannan som är mer analog(gammal)

I min vw buss -89 bakhjulsdriven nu med diesel... funderar jag på 1,8T maskin på subaru låda.. då det finns adapters för vr 6 maskiner att köpa.. i Aus.
ombyggd subaru låda har jag redan.. liksom donator passat 1.8 T...
ja jag vet vissa använder passatens låda upp och ner.. men då blir drivaxlarna tokiga på min hyfsat höga buss...
Tänkte jag frågar här då ni kan sådant här...

_________________
Michael Thulesius
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Michael Th skrev:
sorry om jag smutsar ner tråden.. men..det pratas fram och åter om olika motorer..
1.8 T maskinen och vr6 maskinen .. har dom samma eller liknade infästning mot växellådan?? eller helt olika djur..
vet att ni är överdjävliga på dylika arbeten.. men för enannan som är mer analog(gammal)

I min vw buss -89 bakhjulsdriven nu med diesel... funderar jag på 1,8T maskin på subaru låda.. då det finns adapters för vr 6 maskiner att köpa.. i Aus.
ombyggd subaru låda har jag redan.. liksom donator passat 1.8 T...
ja jag vet vissa använder passatens låda upp och ner.. men då blir drivaxlarna tokiga på min hyfsat höga buss...
Tänkte jag frågar här då ni kan sådant här...


Ingen aning, kan kolla när jag får tag på en vr6 motor.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Michael Th skrev:
sorry om jag smutsar ner tråden.. men..det pratas fram och åter om olika motorer..
1.8 T maskinen och vr6 maskinen .. har dom samma eller liknade infästning mot växellådan?? eller helt olika djur..
vet att ni är överdjävliga på dylika arbeten.. men för enannan som är mer analog(gammal)

I min vw buss -89 bakhjulsdriven nu med diesel... funderar jag på 1,8T maskin på subaru låda.. då det finns adapters för vr 6 maskiner att köpa.. i Aus.
ombyggd subaru låda har jag redan.. liksom donator passat 1.8 T...
ja jag vet vissa använder passatens låda upp och ner.. men då blir drivaxlarna tokiga på min hyfsat höga buss...
Tänkte jag frågar här då ni kan sådant här...


vws fyrcylindriga motorer 827 (big block 1.6 liters sugmotor på 70 häst och framåt, 1.8t etc lika mot växellådan. vr6 motorn har annan bultdelning mot lådan.

_________________
Roland Johansson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



per_cooper skrev:
Idag har det inhandlats en Ford Sierra 3d, som ska få donera lite inredning, vindrutetorkarmekanism, baklysen, värmepaket och framförallt tänkte jag försöka få till så det blir öppningsbara sido-rutor på bilen så den mesta mekaniken inne i dörrarna kommer användas.




Och där har du ju nästa ford projekt (för visst är det en 2D?) Sierra RS500 som dragbil till RS200an

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Rolle Scirocco skrev:
Michael Th skrev:
sorry om jag smutsar ner tråden.. men..det pratas fram och åter om olika motorer..
1.8 T maskinen och vr6 maskinen .. har dom samma eller liknade infästning mot växellådan?? eller helt olika djur..
vet att ni är överdjävliga på dylika arbeten.. men för enannan som är mer analog(gammal)

I min vw buss -89 bakhjulsdriven nu med diesel... funderar jag på 1,8T maskin på subaru låda.. då det finns adapters för vr 6 maskiner att köpa.. i Aus.
ombyggd subaru låda har jag redan.. liksom donator passat 1.8 T...
ja jag vet vissa använder passatens låda upp och ner.. men då blir drivaxlarna tokiga på min hyfsat höga buss...
Tänkte jag frågar här då ni kan sådant här...


vws fyrcylindriga motorer 827 (big block 1.6 liters sugmotor på 70 häst och framåt, 1.8t etc lika mot växellådan. vr6 motorn har annan bultdelning mot lådan.


Ska man köra VR6 rakställd mot en t.ex passatlåda så finns ju en original adapter.
Men då blir det ju adapter på adapter vilket är onödigt.
Dvs VW/Audilådor för rakställd applikation.

Sedan så hamnar startmotor längs blocket vilket kan medföra lite slipning där.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Ritar vidare på chassit, geometrin i fram och bakvagn är nu spikad så har börjat rita på övriga delar.
Någon av de kommande dagarna kommer jag åka och hämta hem en 24v VR6 motor.

Idag har jag upptäckt att splinsen på ingående axeln på lådan endast finns på Audi R8 och Lamborghini Gallardo, tanken vi hade var att köra en Tilton koppling vi har liggandes och bara byta centrum på lamellerna men det verkar inte nå lätt att få tag i. Är det nån som har en utsliten R8 koppling liggandes som kan sälja för en billig peng som vi kan ta lamellcentrumen ifrån?

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Hur ser din växellådas svep ut mot motor av nyfikenhet?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Lillen skrev:
Hur ser din växellådas svep ut mot motor av nyfikenhet?


Början på adaptern mellan växellåda och motor, rätt jävla bra med 3d-scannade delar.

Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Om ni behöver mäta på en VR6 motor så har jag och Robert en gemensam vän i Söråker som åker Seat Leon med VR6. Lite krångligt att mäta på en motor i en bil men det kanske kan vara till nytta i alla fall.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
claes t skrev:
Om ni behöver mäta på en VR6 motor så har jag och Robert en gemensam vän i Söråker som åker Seat Leon med VR6. Lite krångligt att mäta på en motor i en bil men det kanske kan vara till nytta i alla fall.
/Claes


Motorn på senaste bilden med chassit är ett block och tråg från vr6 som vi redan lånat, men tack ändå.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gällande koppling, testa skriv till peter björck via email eller instagram. Inte omöjligt han har ligger något ni kan ta hand om



Gällande.motorn är vr6 en av mina absoluta favoriter. Verkar kunna lömna sjukt bra effekter redan orginal, och vridmomentent/kurvan är föe jäjla underbart. Men är de inte rätt så tunga å besvärliga??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



VR6 3,6 eller 3,2 från touareg eller porsche cayenne verkar vara schyssta. De äldre 3,2 utan FSI är ju både billiga och enkla att hitta.

_________________
Johan Kihl
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
johankihl skrev:
VR6 3,6 eller 3,2 från touareg eller porsche cayenne verkar vara schyssta. De äldre 3,2 utan FSI är ju både billiga och enkla att hitta.


3,2 har lite mycket effekt original för att kunna regga om man vill ha turbo också. Har fått tag på en 24v 2,8 Som ska vara en av de bättre varianterna om man vill turbokonvertera.
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Fyfan va ballt med VR6


Det går inte att gnista en splineshylsa i värsta fall, om det inte ligger något centrum och skräpar någonstans?

Går ju säkert att vattenskära också om hylsan inte ska vara för lång, men den ska väl vara längre än 10-15 så utan 5-axlig vattenjet så blir det ju svårt med passningen

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



3 skivig koppling så räcker det med 10-12mm längd per lamell.
Tex hardox 400 eller liknande borde funka bra,
Borde funka finemang att tex rita 3 en i nominiellt mått. En något trång och en något för glappig .sen anvönda den som känns bäst i verkligheten. Sista finliret tar man med vanlig nålfil och smärgelduk efter svetsning.
Även om det såklart är enklast om man hittar färdigt nav

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Dynotech har fin trådgnist annars!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Dli-teknik kunde fixa fram sachs lameller med rätt spline, så det kommer bli 2-skivig 184mm organisk koppling, tryckplattan jag har är specad till 925Nm dock med 2st sinterlameller men vi borde klara oss med råge ändå

Börjat grovskissa på ett svänghjul att få ihop det.

Startkransen sitter lite halvskumt eftersom startmotorn sitter från låd-sidan

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 49, 50, 51   >>
16 besök idag (308968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande