Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 49, 50, 51   >>
291 besök idag (307255 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Idag har jag varit och köpt en 24v 2.8l Vr6, den har blivit scannad och inlagd i cad-modellen, har också scannat instrumentpanelen.






Citera
Alex B
Los Angeles
Här sen Feb 2010
Inlägg: 15



Häftigt projekt! Skall följas. Jag körde med nästan exakt samma koppling i min brukis i några år, 184mm tvåskivig tilton med organiska lameller från Power Train Technology. Natt och dag skillnad när man kliver av jämfört med sinter eller keramiska lameller, faktiskt riktig fröjd att köra. Dock är värmetåligheten ingen höjdare, gick åt ett par lameller på ca 800 mil körning och då var jag väldigt mån om att inte slira för mycket. Får man upp temperaturen på lamellerna med krypkörning så sliter man ut dem fruktansvärt snabbt.

_________________
Alex Buchka
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag hade en Golf VR6 syncro, första bilen jag körde bana med. De är väl lite ovanliga kanske, 2,9 liter och 4WD. VR6orna har ett riktigt härligt ljud thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Detta projekt blir bara bättre och bättre!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Bäst hade ju varit fordhjärta,, Barra!!!
förlängd hjulbas hade ju krävts.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



per_cooper skrev:
Startkransen sitter lite halvskumt


Vi har samma probs. Även Ricardolådorna har startkransen bultat bakpå tryckplattan.
Tilton säljer nya- men om Ni oxo behöver 110 tänder kan vi dela på kostnaden att ta fram ett par här i landet.
Jag kommer oxo köra Tilton- fast 3 lameller

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
2QIK4U skrev:
per_cooper skrev:
Startkransen sitter lite halvskumt


Vi har samma probs. Även Ricardolådorna har startkransen bultat bakpå tryckplattan.
Tilton säljer nya- men om Ni oxo behöver 110 tänder kan vi dela på kostnaden att ta fram ett par här i landet.
Jag kommer oxo köra Tilton- fast 3 lameller


Startkransen har jag redan från R8, svänghjulet kommer jag bygga själv så det blir rätt.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ritar vidare, har blivit ett insug, några motorfästen samt lite jiggar till spindlarna.
Kände för att göra nått annat än att bara rita så tog och förzinkade hjulhubbarna och fixade klart styrväxeln som jag började korta förra helgen.




Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Det rullar på, bra tempo som vanligt! Att byta 1,8:an mot en VR6 tror jag var helt rätt beslut. Hoppas att inte turbon slår sönder så mycket av det fräna avgasljudet. Eftersom inloppet till insuget är riktat uppåt så blir det väl takmonterad intercooler (Hoppas jag)... Blir det mekaniskt eller elektroniskt gasspjäll?
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har vart involverad och byggt 3-4 st vr6 turbos. Och upplevde att ljudet hållt sig förhållandevis oförändrat även med liten turbo. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
claes t skrev:
Det rullar på, bra tempo som vanligt! Att byta 1,8:an mot en VR6 tror jag var helt rätt beslut. Hoppas att inte turbon slår sönder så mycket av det fräna avgasljudet. Eftersom inloppet till insuget är riktat uppåt så blir det väl takmonterad intercooler (Hoppas jag)... Blir det mekaniskt eller elektroniskt gasspjäll?
/Claes


Tanken är att intercoolern ska sitta som original. Kommer köra med elektroniskt gasspjäll, blir enklare att få bra känsla i gaspedalen, en lång vajer rätt genom bilen brukar vara lite knepig att få till med bra känsla.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Idag har jag ritat upp flänsarna på låda och block utifrån scanningen och sedan ritat ihop en adapterplåt, skar ut i masonit på lasern för att kontrollera att jag ritat rätt.
Gjorde den tråkiga upptäckten att nån tysk ingenjör hade placerat oljepumpen där jag ska dra axeln för drivningen till framhjulen, så nu får det väl bli torrsump... Någon som har tips på en prisvärd torrsumpspump eller rentav har en att sälja till mig till bra pris?

Den svarta delen är underdelen på tråget, lila är en gördel, kanske inte behövs för de effekterna vi tänkt åka men blev rätt enkel att förlänga ut och göra fästpunkt för lagringen för axeln samt ett motorfäste av och hade redan ritning så det var rätt enkelt.
Gröna är lådan och röda är motorflänsen, grå är adapterplattan.






Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Du får annars ha en remdriven yttremonteradpump men behålla våtsumpen. Ifall ni inte vill krångla med komplett torrsump. Har så på min cosworth.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Fredin skrev:
Du får annars ha en remdriven yttremonteradpump men behålla våtsumpen. Ifall ni inte vill krångla med komplett torrsump. Har så på min cosworth.


Klurade lite på det också, vad kör du för pump.

Letade lite torrsumpspumpar och verkar finnas rätt mycket beggade pumpar på ebay från nascar

https://www.ebay.com/itm/Auto-Verdi-5-Stage-Rotor-Style-Dry-Sump-Oil-Pump-NASCAR-Xfinity-Hendrick/324044530951?hash=item4b728f2507:g:skgAAOSw8KxeIN7w

Borde väl funka?
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



per_cooper skrev:
Fredin skrev:
Du får annars ha en remdriven yttremonteradpump men behålla våtsumpen. Ifall ni inte vill krångla med komplett torrsump. Har så på min cosworth.


Klurade lite på det också, vad kör du för pump.

Letade lite torrsumpspumpar och verkar finnas rätt mycket beggade pumpar på ebay från nascar

https://www.ebay.com/itm/Auto-Verdi-5-Stage-Rotor-Style-Dry-Sump-Oil-Pump-NASCAR-Xfinity-Hendrick/324044530951?hash=item4b728f2507:g:skgAAOSw8KxeIN7w

Borde väl funka?


Jag har en autoverdi, med endast trycksteget.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



per_cooper skrev:
Fredin skrev:
Du får annars ha en remdriven yttremonteradpump men behålla våtsumpen. Ifall ni inte vill krångla med komplett torrsump. Har så på min cosworth.


Klurade lite på det också, vad kör du för pump.

Letade lite torrsumpspumpar och verkar finnas rätt mycket beggade pumpar på ebay från nascar

https://www.ebay.com/itm/Auto-Verdi-5-Stage-Rotor-Style-Dry-Sump-Oil-Pump-NASCAR-Xfinity-Hendrick/324044530951?hash=item4b728f2507:g:skgAAOSw8KxeIN7w

Borde väl funka?


Något jag fick befara när jag köpte Nascar pump är att dom har lite mer ovanliga gängor till stegen, Auto Verdi har saker på hyllan oftast och bra support! Men det som känns billigt på ebay slutar ofta med nästan det dubbla innan pumpen är operations duglig

Jag köpte min för typ 3000 (en 6 stegs), drev, ett par kopplings adapters etc blev 2000 till. Sen skickade jag in den på genomgång och ombyggnation sen också för ca 4000. Å andra sidan har jag nu en 4 stegs pump samt lite reservdelar, genomgången och fin om än 15 år gammal och i grunden en av "top of the line" modellerna. Billigare än nytt, men ändå inte superbilligt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Våtsump minskar ju felkällorna enormt, för torrsump så är ju kopplingar och slangar en stor kostnad och rätt många felkällor man gärna slipper.

"Varje ny torrsumpinstallation kostar tre motorer", gammalt djungelordspråk (det finns många sätt som det kan bli ont om olja).

Det finns ingen annan oljepump (från annan motor) som kan krånglas dit i en modfierad sump (customiserat gammalt jox är ju iofs också en felkälla)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag är helt med på era tankar gällande installation av ext pump, men tror trådskaparna löser eventuella adapter för gängor, slangar ,remdrivning osv, i sömnen thumbs up

Nu ör det antagligen inte lätt att avgöra skick på pump över Internet,

kanske är en ide att försöka hitta två likadana,kompatibla. när man ändå beställer å ska vänta på leveranstid , , så kan man förhoppningsvis få ihop iallafall EN bra pump (om man råkar köpa en som är slut/skadad invändigt)och eventuellt ha en till som mall till senare projekt, eller som reservdel eller liknande.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



knotan skrev:
Jag är helt med på era tankar gällande installation av ext pump, men tror trådskaparna löser eventuella adapter för gängor, slangar ,remdrivning osv, i sömnen thumbs up
Jag hade hoppats mera på att trollkarlarna hade plockat en oljepump från en fergusontraktor, vrängt lite på den och abrakababra så ser det om som "köpt" inom lämpligt moddad våtsump.

Extern pump med remdrivning är väl lite väl enkelt?
Men du får ju möjlighet med ett externt förfilter för pumpen etc etc...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Niklas falk, jo det hade ju vart kul att se förståss. Men tror det är lite krångligare än så, annars skulle man sett det göras oftare innan.
Men att använda och bygga om en/några uppsättning vanliga hydraulpumpar, (från tex 1-3 fas elektriska hydraulaggregat) har ju setts tidigare på rejsa och är något jag själv funderar över ibland) jag har dock för dålig koll på lämpliga flöden, tryck, rimliga varvtal osv.
Skulle antagligen gå att använda även orginal pump och sätta externt med drivning utanför tråget tex. Men risken är ju alltid att man stöter på fler nya problem

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 49, 50, 51   >>
291 besök idag (307255 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande