Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3, ... 49, 50, 51   >>
181 besök idag (307145 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



Har ni plockat ner och börjat bygga än?
Jag saknar bilder?


Cool bil för övrigt!

EDIT: eller fan, RS200 är ju far beyond cool bil... übercool bil typ.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



jag jobbar på det.... du får en bild undertiden jag gör klart allt skannat

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



Man blir aldrig besviken...


Nästan så att man törs hålla andan tills den kommer ner på fyra hjul.
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Mycket spännande , RS200 är skitfräck!

_________________
Calle Olsson
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Coolt!

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



En galen idé som kanske är värd att tänka på.
Sätt i quattromotorn bakfram och vänd rotarationen på den.
Ny kamtransmission samt nya kammar bör fixa det.
Sen små moddar som kanske vända kolvarna om de har offset på kolvbulten.

Om synkringar fungerar baklänges vet jag inte dock.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Kadett4wd skrev:
En galen idé som kanske är värd att tänka på.
Sätt i quattromotorn bakfram och vänd rotarationen på den.
Ny kamtransmission samt nya kammar bör fixa det.
Sen små moddar som kanske vända kolvarna om de har offset på kolvbulten.

Om synkringar fungerar baklänges vet jag inte dock.


Då blir det ju inte mittmotor bil längre utan svansmotor. Finns inte så mycket plats bakåt i en RS200 kaross.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Motor och vxl-låda från nån fram(fel)hjulsdriven värsting och sen ett par elmotorer i framhjulen för att få fyrhjulsdrift när man behöver. Både ny och gammal teknik samt en utmaning med styrsystem......

Det blir en riktig hybridbil. thumbs up
Batterivikten ligger förmodligen på samma vikt som fördelningslåda, kardan, drivaxlar, diff etc för vanlig fyrhjulsdrift och man minskar dessutom effektförlusten för den drivlinan.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



Kadett4wd skrev:
En galen idé som kanske är värd att tänka på.
Sätt i quattromotorn bakfram och vänd rotarationen på den.
Ny kamtransmission samt nya kammar bör fixa det.
Sen små moddar som kanske vända kolvarna om de har offset på kolvbulten.

Om synkringar fungerar baklänges vet jag inte dock.


Synkringar går åt båda hållen. Så att man kan växla både upp och ner

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Hybrid vore ju att göra det lite mindre samma som "vanligt".
Som åskådare har man ju blivit lite bortskämd... thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Bygg den med dubbla tesla motorer iställer

https://www.youtube.com/watch?v=VfRHud2W738

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Fredin skrev:
Kadett4wd skrev:
En galen idé som kanske är värd att tänka på.
Sätt i quattromotorn bakfram och vänd rotarationen på den.
Ny kamtransmission samt nya kammar bör fixa det.
Sen små moddar som kanske vända kolvarna om de har offset på kolvbulten.

Om synkringar fungerar baklänges vet jag inte dock.


Då blir det ju inte mittmotor bil längre utan svansmotor. Finns inte så mycket plats bakåt i en RS200 kaross.


Tänkte han inte på en quattro 1.8t?
Jag fick då upp i mina ögon en Audi TT motor.
Är inte de tvärställda?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Karossen har blivit 3d-scannad så nu har jag kunnat börja kolla lite hur allt får plats, rätt dåligt med plats bakom hjulen på karossen så kommer bli knepigt att få dit lådan med fördelningslåda utan att vinklarna på drivaxlarna blir för stora, men det ska nog lösa sig. Hur stora vinklar på knutarna kan man tänka sig som max? Nått säger mig 7 grader men skulle nog behöva upp i 10 i alla fall.

Om det är någon som behöver hjälp med 3d-scanning gå in på http://3d-scanning.se



Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



Jag förstod inledningen av tråden som att du tänkt använda tvärställd maskin och låda?
02m eller 02q tillsammans med vinkelväxeln är ju svinkompakt, en kedjetransmission snett ner just under höger drivaxel bygger ju inte mycket på djupet heller för att komma just under vevaxeln och framåt.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Medans Per har suttit och ritat har jag skött om grovjobbet. I går var jag och köpte en Audi 1.8t quatro att ta motor och drivlina ifrån och i dag har jag börjat slackta den. I går kväll 3d scannade jag karossen åt så att Per skulle kunna fortsätta rita. Filmade även en del när jag skannade ska bara klippa ihop något av det. Har skaffat en ny Handyscan 307 skanner som är betydligt snabbre än min tidigare scanner. Tog ungefär 2 timmar att skanna alla karossdelar och då var det tiden att sätta dit markers som tog den längsta tiden.
Behöver ni hjälp med 3d-scanning är det bara att höra av er, jag fixar det mesta nu.




_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Från vilken bil kommer motor/växellåda på bilden? Audi V6?
Audi/VW 1,8t är ju ett smidigt paket med motorn på tvären och då kommer det att funka rätt bra med drivaxlarna, men då blir ju svårigheten att få kraften framåt förbi motorn. Blir nog lättare att få en kardanaxel förbi en längsmonterad motor men då blir det bekymmer med platsen mellan kupe och växellåda....
VR6 motorn är ju ett kompakt och trevligt drivpaket som har skapligt med kraft och ett underbart ljud (funkar ju även bra med turbo). Men då krävs det ju en ganska lång kedja från fördelningslådan ut mot ett bakhjul, en kort längsmonterad axel över bakre drivaxel och sedan en till kedja till kardanaxeln i kardantunneln. Men det kanske skulle funka...
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



And so it begins.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jaha, då har jag fått svar på min fråga redan innan jag hade postat den! Här går det undan. 1,8T it is....
Och den där modellen av A4 har ju längsmonterad motor.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Nackdelen med en tvärställd motor är att vill man bygga med dubbla a-armar så blir alltid de övre a-armarna så korta, det brukar väl inte vara så stort problem om man ska bygga banbil med kort fjädringsväg men detta blir ju en rallybil med längre fjädringsväg och då kan det ju bli lite skumma rörelser.

Ett annat problem med 02m låda är väl även om man drar kardanen som ska gå frammåt direkt under drivaxeln så måste den ändå ta sig förbi oljetråget också, då lär man väl få lyfta motorn rätt högt och dra den under istället.



Distansen mellan motor och förarutrymme är det inget större problem med det är minst 250mm ifall drivaxelvinkeln är 0° problemet är då att växellådan sticker ut ett par-tre cm bakom karossen

Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Ett par orginalbilsälskare som Ni anser det säkert som en dödssynd att flytta hjulhusen en liten bit på karossen??
Lr känns det som ett svårt ingrepp?? *blink*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Innan du låser fast dig vid 7-10 grader vinkel på knutar, så har jag betydligt mer än så. Som funkat ganska många timmar i bänk redan. Och vet fler som kör betydligt mer vinkel. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3, ... 49, 50, 51   >>
181 besök idag (307145 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande