Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 49, 50, 51   >>
234 besök idag (307198 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
knotan skrev:
Jag är helt med på era tankar gällande installation av ext pump, men tror trådskaparna löser eventuella adapter för gängor, slangar ,remdrivning osv, i sömnen thumbs up
Jag hade hoppats mera på att trollkarlarna hade plockat en oljepump från en fergusontraktor, vrängt lite på den och abrakababra så ser det om som "köpt" inom lämpligt moddad våtsump.

Extern pump med remdrivning är väl lite väl enkelt?
Men du får ju möjlighet med ett externt förfilter för pumpen etc etc...


Remdrivning blir det hur som helst, konstiga gängor mm är väl inge större problem finns ju svarv i värsta fall så man kan skära egna gängor, men har nog börja luta över till att köpa en ny pump. Har mailat verdi och en firma i UK för förslag.

Har inte riktigt bestämt mig än hur jag ska göra, klurat på en ide om att förlänga gördeln och tråget ut åt höger och sätta en oljepump uppe på gördeln med en axel fram till en remdrivning, finns rätt många felkällor även här.
Citera
Robert1
Sthlm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 62



Köp en torrsumpspump på en gång. Drivning och tråg är inga problem för er att fixa. Tank är lätt att bygga själv. Har hembyggt tråg och tank på min 2jz

_________________
Robert Arthursson 070-5663530
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Robert1 skrev:
Köp en torrsumpspump på en gång. Drivning och tråg är inga problem för er att fixa. Tank är lätt att bygga själv. Har hembyggt tråg och tank på min 2jz


Har nu beställt en ny verdi pump som de tog fram för min motor, blev inte gratis men nu vet man att man får bra och rätt grejer. Tank har jag redan en liggande som Robert bytte till sig nån gång i tiden, något stor men det gör väl inte så mycket, har ganska gott om plats för den bredvid motorns högra sida.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Torrsumpspumpen inritad, fick idag hem axeln från lådan till drivningen av framhjulen så även den har blivit inritad. Den var lite kortare än vad jag hade hoppats på men lyckades nog få dit den på ett bra sett tror jag.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



per_cooper skrev:
Ritar vidare, har blivit ett insug, några motorfästen samt lite jiggar till spindlarna.
Kände för att göra nått annat än att bara rita så tog och förzinkade hjulhubbarna och fixade klart styrväxeln som jag började korta förra helgen.

http://3d-scanning.se/Fordrs200/27.jpg



Kort fråga: Det insugsplenum du ritat, kommer du inte att hamna nästan mitt i intercoolern med anslutningen? Jfr med följande bild.


_________________
Magnus Falk
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
stilldouble skrev:
per_cooper skrev:
Ritar vidare, har blivit ett insug, några motorfästen samt lite jiggar till spindlarna.
Kände för att göra nått annat än att bara rita så tog och förzinkade hjulhubbarna och fixade klart styrväxeln som jag började korta förra helgen.

http://3d-scanning.se/Fordrs200/27.jpg



Kort fråga: Det insugsplenum du ritat, kommer du inte att hamna nästan mitt i intercoolern med anslutningen? Jfr med följande bild.



Ingen aning än så länge får se när jag ritat dit mellanväggen och intercoolern
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ritar vidare, tog beslut att tanken bor bättre i fram än bredvid motorn, ritat en luftkanal från kylaren upp till luftutsläppet i huven, har fått hem en elservo från Opel Corsa C som har blivit scannad och inlagd, börjat kolla lite på vart turbo och avgassystem hamnar.



Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Dubbelpost

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Om jag får "önska"
Dessa motorer är bra styrka i (brett vridmoment) å i en sådan lätt bil, samt ni skulle köra elektroniskt gasspjäll .
Och jag gisssar att ni börjar bli erfarna nog att räkna på/hitta en väl dimensionerad turbo för ändamålet
. (Ser ut som typ en hx50-52 /garret gt42 typ, men det kanske främst är en modell att rita efter, minns ju att ni hade en mockup turbo låg när jag var uppe å hälsa på)

Så ett kort/kompakt grenrör behövs inte i detta fallet för att få en fin vridkurva.

Snälla gör plats för lååånga fina rör innan turbon. thumbs up
Tex dra rören lätt uppåt med långradieböjar , vända dem tillbaka innåt/nedåt å ha turbon sitta "under" grenrören. Å så polerade pipor i tunnväggiga syrafasta rör (eller allra helst sömlöst bockade rör i titan eller inconel men det är kanske orealistiskt)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
knotan skrev:
Om jag får "önska"
Dessa motorer är bra styrka i (brett vridmoment) å i en sådan lätt bil, samt ni skulle köra elektroniskt gasspjäll .
Och jag gisssar att ni börjar bli erfarna nog att räkna på/hitta en väl dimensionerad turbo för ändamålet
. (Ser ut som typ en hx50-52 /garret gt42 typ, men det kanske främst är en modell att rita efter, minns ju att ni hade en mockup turbo låg när jag var uppe å hälsa på)

Så ett kort/kompakt grenrör behövs inte i detta fallet för att få en fin vridkurva.

Snälla gör plats för lååånga fina rör innan turbon. thumbs up
Tex dra rören lätt uppåt med långradieböjar , vända dem tillbaka innåt/nedåt å ha turbon sitta "under" grenrören. Å så polerade pipor i tunnväggiga syrafasta rör (eller allra helst sömlöst bockade rör i titan eller inconel men det är kanske orealistiskt)


Turbon i modellen har väldigt lite att göra med den som ska användas vilket jag inte vet än vilken, sökte fram en turbo på grabcad.com som var rätt stor bara bör att boka upp platsen, bättre att rita med en för stor än en för liten.

Att bygga ett turbogrenrör i titan lär ju inte funka, mitt minne säger mig från när jag ritat grejer till industri är att inte över 450°C för titan.
Grenröret kommer att byggas i svart, hållbarast, enklast och billigast.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det beror såklart helt på vilken legering och grade det år på röret du köper.

Men generellt är det bättre värmetålighet på titaniumrör för ändamålet, än tex svartstål eller syrafast.
Smältpunkt för svart stålrör eller syrafast generell är tex 14-1500, duplex som är ett extra värmetåligt rostfritt uppåt 1500-1600, och för ett generellt titanrör runt 1700
Nu är ju smältpunkt inte samma sak som stabilt värmetal såklart. Men det är iallafall högre.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Börjat med mellanväggen, ritat upp en gjutform och börjat skära ut delarna. Gavlarna på intercoolern är än så länge bara för att kolla att de får plats ska rita nått mer flödesoptimerat framöver.







Citera
Alex B
Los Angeles
Här sen Feb 2010
Inlägg: 15



knotan skrev:
Det beror såklart helt på vilken legering och grade det år på röret du köper.

Men generellt är det bättre värmetålighet på titaniumrör för ändamålet, än tex svartstål eller syrafast.
Smältpunkt för svart stålrör eller syrafast generell är tex 14-1500, duplex som är ett extra värmetåligt rostfritt uppåt 1500-1600, och för ett generellt titanrör runt 1700
Nu är ju smältpunkt inte samma sak som stabilt värmetal såklart. Men det är iallafall högre.


Titandioxiden som skapar ett passiverande skikt på ytan är mycket korrosionsbeständigt vid lägre temperaturer. Går man över ~450c blir oxiden mycket mer reaktiv och har stor inverkan på hållfastheten. Ett grenrör i titan kommer spricka mycket snabbare än ett i rostfritt eller svart, särskilt om man vill att grenröret skall hålla i en turbo och ett avgassystem. Nickellegeringar som t.ex. inconel är kanonmaterial till grenrör men räkna kallt på minst 15,000:- bara i materialkostnad och då skall man fynda rejält på fullradieböjar.

_________________
Alex Buchka
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Idag har jag snickrat ihop gjutformen till mellanväggen, nu väntar jag bara på att 3d-skrivaren ska gå klart så jag kan sätta dit hörnen innan jag spacklar den.

När datorn stod orörd lät jag den rendera några bilder på modellen.






Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Bra tempo!

Hur mycket saker återanvänder du egentligen från tidigare projekt?
Tänker på geometrier, spindlar, generella konstruktionslösningar och allt annat som brukar ta en oändlig massa tid och reda ut?
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Bra tempo!

Hur mycket saker återanvänder du egentligen från tidigare projekt?
Tänker på geometrier, spindlar, generella konstruktionslösningar och allt annat som brukar ta en oändlig massa tid och reda ut?


En hel del, spindlarna i bak är i princip lika som på sensorn med skillnad att vi nu kommer köra med Volvo S60R bromsok för att få ett ok som är tåligare för väder och vind eftersom denna lär köras längre på året än sensorn. Sen är det ett gäng fästen mm som är mer eller mindre lika har gått upp i dimension på vissa delar, det är ju trots allt en rallybil.
Spar rätt mycket tid på att man har grejer redan uppritade av köpe-saker, en bromsskiva som är uppritad från en ritning är ju rätt enkel att ändra till en annan modell och inte behöva rita om från börja. Lika så med nav fälgar däck mm.
Hjul geometrin har man i alla fall en bra grund att utgå ifrån tidigare projekt som gör rätt mycket, sen så har jag använt fulings excel blad som är till mycket stor hjälp.
Sen framför allt att jag har så mycket 3d-scannat spar en enorm massa tid http://3d-scanning.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Häftigt, när jag öppnade tråden trodde jag vid första anblick det var ett foto på en legobil/leksaksbil/modell, men så simpelt va det spklart inte

Alex. Ja det jag lört mig är att titan, har absolut NOLL i vörde av att böra upp last, i kombinationen med värme dvs.
Tex en turbo och ett avgassystem måste helt avlastas med egna fästen, avgaspiporna innan turbon nåste vara helt "flytande" i båda ändar och fästas med tex fjädrar eller skruvade öron så de kan röra sig nästan fritt vid utvidgning/krympning. Och antagligen är det praktiskt rätt värdelöst på en hobbybil att få de tillräckligt avlastat för att få ordentlig livslängd. Men i flyget är det många tusen godkända flygtimmar under rätt omständigheter, så omöjligt är det såklart inte.
Att köpa materialet över disk, är nog inte att tänka på, men med de hör byggarnas kunskaper, borde det kunna finnas kontaktvägar att komma över material i andra sortering . Begagnade rör finns billigt ,det handlar bara om rätt nätverk för att veta vart.

Rostfritt eller syrafast är inte så speciellt mycket omständigare att bygga i. Och relativt enkelt via en kontakt köpa nästan lika billigt som svart material. Som vanligt via nätverk. Har gjort konsultjobb på företag ,som med stora mängder inköp i syrafast, har lägre priser på syrafast än svart,

Men självklart är tex svart stål enklast, jag valde ju själv bort titan av samma anledning. Även om jag fortfarande tycker det är 100 ggr ballare med häftiga material

Och det finns absolut inget materialval , som gör ett sådant här projekt tråkigt heller

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Angående turbo grenrör i titan så funkar det inte om det ska hålla ett längre tid. När jag var inblandad i Formula student i Luleå hade de ett titanrör liggandes som hade körts några tävlingar med och det var redan slut, vit oxiderat och sprickor.
Har för mig jag även hört att Koenisegg försökte med det ett tag men de sprack.

Sen har jag även fått lagat några cross krökar som varit i titan som spruckit och en cross kör man inte speciellt långt om man gämför med en bil.


Vi har tyvärr inga kontakter på Inconel annars hade det varit fränt att bygga ett sånt grenrör. Böjar behövs inte när det finns plats då får det plats med böjar vi kan bocka själv. Men har någon kontakt på lite tjock plåt för flänar och rör som är ca 36-40 mm invändigt då kan jag bygga ett inconel rör.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Stämmer säkert bra, läste lite närmare och mycket riktigt verkar det vara olika legeringar av inconel som gäller på "nya" f1 turbo bilarna, och även då verkar de bytas efter väldigt få timmar.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Kan du tänka dig mindre ädelt material så är ju 253 MA (EN 1.4835) en möjlighet. (rostfritt austenitiskt högtemp material) Säkert lika svårt att få tag på men borde vara betydligt billigare.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Varför så stor hatthylla i mellanväggen?

Har du inte större nytta av den volymen på motorrumssidan?

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 49, 50, 51   >>
234 besök idag (307198 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande