Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 49, 50, 51 >> 83 besök senaste veckan (308974 totalt) |
Dels för att den ser ut så original och dels för att intercoolern sitter där upp så den styr luften rätt. Än så länge är det rätt gott om plats i motorutrymmet. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Måste skicka in mina heja-rop! Rallybil på Rejsa går mot strömmen - men det är bara kul! Grupp B ger ju automatiskt ståpäls. Proffsig och hög nivå som vi blivit bortskämda med - och jösses vilket tempo! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Idag har det inte blivit nått ritande , dock så blev hörnen klarutskrivna igår kväll så nu ikväll har jag spacklat klart gjutpluggen, avslutade med ett lager penslat sprutspackel i hörn och radier. Imorgon blir det att fixa sista finishen sen ett lager filler och förhoppningsvis ett lager lack på onsdag.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Ikväll kände jag mig rätt klar med underarbetet på gjutpluggen och la på ett lager lack, nu ska den få härda ett par dagar innan jag kan vaxa den.
Började rita gjutpluggen i lördags kväll och ikväll var den klar, är lagom tempo tycker jag. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Jättekul bygge och känns som roligaste drivlinan på era byggen så här långt.
Tempot är grymt, det gör det extra kul att följa. Vad använder du för lack på gjutpluggen? _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
||||
Vanlig billack, bas med klarlack uppepå. Basen är väl egentligen onödig men ser lite roligare ut. Alltid 2 komponent, 1 komponent brukar inte klara styrenen i plasten utan reser sig. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Tack Såg din updatering.. och ja det kan jag intyga! Jag får använda bättre 2 komp i fortsättningen _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
||||
Ritar vidare, med lite flyt ska jag nog kunna få iväg en beställning på laserskurna rör inom nån vecka.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Då var det mesta rören ritade så inom kort kommer en beställning på laserskurna rör gå iväg.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Har haft lite annat att göra, bland annat ritat ett till chassi åt en kompis som ska med på samma rörbeställning _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Vilken kaross ska klä denna skapelse? _________________ Tomas Lundberg |
||||
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Finns det någon tanke bakom Takrören i V-form istället för ett takkryss, som fördelar krafterna till huvudbågens knutpunkter?
Tittar en del på burreglemente och då måste anslutningen i mitten på huvudbågen möta motsvarande stag ner till fjädertornen bak just av den anledningen. Men med tanke på era byggen så finns det säkert en logisk förklaring _________________ Christer Folkesson |
||||
Just den biten är inte 100% spikad än men vill inte ha ett rör direkt ovanför huvudet, är lite dåligt med takhöjd. Får utvärdera när jag kan provsitta bilen, de rören kommer ändå inte skickas på laserskärning eftersom de är bockade. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Vackert! Har ni gjort några simuleringar på vridstyvhet eller gått på känsla? Är allting ritat i samma program? Fusion360? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ritat i Autodesk Inventor, har inte gjort några större beräkningar lite mindre för att välja mellan olika rör dimensioner bara. Valde tex att gå på 30*2 istället för 25x3 I bärarmarna eftersom de verkar ge mer styvhet med mindre vikt. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Ja 30x2 blir ju styvare i böjning än 25x3 men är lite mer känsligt mot buckling och slag. Så länge ni inte ska ut i värsta rallyspåren och spruta iväg knytnävsstora stenar så har det nog ingen betydelse.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Exakt, och just buckling/ knäckning är faktiskt superenkelt att uppskatta/ räkna ut analytiskt. Det är ändå ganska viktigt att ha i bakhuvudet, eftersom det begränsar hur mycket tryck-kraft som kan överföras genom ett stag. Yttre påverkan/ slag är däremot en helt annan femma För den intresserade kan jag plocka fram den formeln eller hänvisa till "Euler buckling" _________________ Kristoffer Clasén |
||||
Som det mesta blir det lite av en kompromiss vad man väljer, kör man 30x2 minskar vikten och minskar spänning från böjning, tittar man ur bulcklingshänseende från yttre krafter så är ju 25x3 något bättre. I euler buckling så är bucklingkraften 135% hos 30x2 jämfört 25x3, om man istället tänker sig nått fall där rören böjs likt en inspänd balk så har 25x3 betydligt mer nedböjning än 30x2. Normalt ska man väl dock inte ha så mycket böjning i a-armarna men yttre påverkan samt krafter från krängare och stötdämpare ger ju trots allt en del. 30x2 är 85% av vikten jämfört med 25x3 Det är väl i princip bara som Mats skriver att slag från stenar mm som skulle tala för 25x3 istället. Men viktigaste anledningen är nog att hålla nere mängden olika dimensioner chassit är uppbyggt av med minskade ställkostnader mm. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 49, 50, 51 >> 83 besök senaste veckan (308974 totalt) |