Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 49, 50, 51   >>
78 besök senaste veckan (308894 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Jag är lika imponerad som alla andra av Ert byggande- fast Ni ligger före alla på de områden Ni utforskat, men efter på andra.
Det förvånar mig att Ni inte använder snyggare motorfästen än gamla Volvo motorkuddar.
Varför inte solida- gärna CNCfrästa i aluminium.
Man bör ju utveckla sig på alla områden....*blink*


Möjligt att vi kan ha använt andra motorkuddar men är övertygad om att de gör sitt jobb, motorkuddar vill jag ha för bilen ska köras på gatan och ha nån form av komfort. Förklara gärna varför man skulle ha motorkuddar i aluminium? Då kan man ju lika gärna skippa dem helt och bulta motorn direkt i chassit.



Idag har det inte blivit så mycket gjort funderat och letat lösning på drivaxlarna, verkar som det blir enklast att göra adaptrar till låda och fram-diff, ser ut som drivaxlar till Audi A4 automat har rätt längd att kunna passa direkt så slipper vi göra nya drivaxlar.
I fram blir det drivknutar från Audi A3 som har en hålcirkel på 78mm med en adapter på det, där blir det att fixa special drivaxlar eftersom de är så pass långa att det är stört omöjligt att hitta några i rätt längd.
Upptäckte även att man kunde köpa styrväxeln jag behövde ny för en billig peng.

Lite har det dock blivit gjort, styrarmsförlängare har blivit tillverkade och chassit står nu på alla 4 hjulen även pedalställ har kommit dit.



Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Att lägga massor av tid på att förbättra saker som redan fungerar finns det redan tillräckligt av.
Välberövrade lösningar kommer snabbare ut ur garaget. thumbs up

Oops sidbyte.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



per_cooper skrev:
Förklara gärna varför man skulle ha motorkuddar i aluminium? Då kan man ju lika gärna skippa dem helt och bulta motorn direkt i chassit.

Anledningen att man har solida motorfästen är i första hand för man får bilen att gå fortare då man minimerar den effektförlust man får då vridmomentet annars går åt till att vrida en motorkudde...Det är bättre att den effekten hamnar i bakaxeln.
Anledning 2 är för man kan bygga bilen med mindre toleranser än om motorn ska vrida sig flera cm i chassiet
Anledning 3 för det blir snyggare
Anledning 4 är för Du slipper byta motorfästen stup i kvarten då Du vridit sönder dem
De som påstår att det blir mindre "comfort" har aldrig åkt med solida fästen. Jag har i 35 år haft det på alla mina bilar. En enda bil på alla dessa år har haft gummikuddar och den kändes som en standardbil- och skulle bara ihop för att säljas- men den hade å andra sidan bara 450 hk.
Varför man inte bultar motorn i chassiet är för man ibland behöver något som schimsar ut- tänk att Du har ett oljetråg som är bredare än motorblockets infästningspunkter.
Jag bifogar 2 bilder på de fästen vi gjorde till den senaste bilen jag byggde


_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ser ut som lådans två insättningar lär stabilisera väldigt bra, och sedan två skapliga på motorn, sen är det ju så att främsta momentet på en rakställd mittmotorbil blir ju att motorn vill "resa sig" vid acceleration och dippa vid motorbroms (om jag tänker rätt) vridningen av motorn finns ju oxå iom kardanen till framhjulen men jag misstänker att det momentet blir relativt lågt.

Frågan är ju hur väl dessa kuddar fungerar vid dragande last, skulle gissa spontant att de klarar 90/10 ungefär i förhållandet tryckande /dragande belastning. Men det ska väll å andra sidan ganska mycket till innan det blir en så pass hög dragande last, motorns vikt måste ju tas om hand först.

Sen så vet jag att det är väldigt stor skillnad mellan olika motorer hur mycket resonans man får över via stumma motorfästen.

En volvo 4 cylindrig maskin som sitter stumt monterad ger en sådan skön känsla av att man sitter i en pansarvagn från första världskriget. De bilar jag åkt med rak sexxa stumt, är bästan obefintlig skillnad med/utan kuddar, v6 går oxå förhållandevis lugnt stummonterat, v8 har jag upplevt olika, i någon bil helt ok, medans någon annan lät ungefär som den förstnämnda volvon.

Hur en vr6 upplevs, har jag ingen aning om. Personligen hade jag nog valt cylindriska bussningar med horisontella pinskruv i främmre änden av motorn. Men stumt skulle nog inte jag heller monterat i sammahanget.

Oavsett så går det inte jämnföra med en äldre jänkebil där det orginal sitter två kuddar nära eller nästan under vevaxelns höjd, där allt moment blir i rotation mot kardanen, gissningvis sitter bara vanligen en kudde mitt under växellådan?? I det läget innebär ju en sliten uppsättingar kuddar nästan att motorn slår runt även med torra gatdäck
thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Kul att följa era framsteg med ytterligare ett kul projekt !

Allt som vibrerar och rör på sig, som motor och transmission intercooler mm., ska vara gummi upphängt.
För att motverka riskerna med material utmattning, mina åsikter i alla fall.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
2QIK4U skrev:
per_cooper skrev:
Förklara gärna varför man skulle ha motorkuddar i aluminium? Då kan man ju lika gärna skippa dem helt och bulta motorn direkt i chassit.

Anledningen att man har solida motorfästen är i första hand för man får bilen att gå fortare då man minimerar den effektförlust man får då vridmomentet annars går åt till att vrida en motorkudde...Det är bättre att den effekten hamnar i bakaxeln.
Anledning 2 är för man kan bygga bilen med mindre toleranser än om motorn ska vrida sig flera cm i chassiet
Anledning 3 för det blir snyggare
Anledning 4 är för Du slipper byta motorfästen stup i kvarten då Du vridit sönder dem
De som påstår att det blir mindre "comfort" har aldrig åkt med solida fästen. Jag har i 35 år haft det på alla mina bilar. En enda bil på alla dessa år har haft gummikuddar och den kändes som en standardbil- och skulle bara ihop för att säljas- men den hade å andra sidan bara 450 hk.
Varför man inte bultar motorn i chassiet är för man ibland behöver något som schimsar ut- tänk att Du har ett oljetråg som är bredare än motorblockets infästningspunkter.
Jag bifogar 2 bilder på de fästen vi gjorde till den senaste bilen jag byggde


Måste vara en försvinnande liten del av effekten som äts upp av motorkuddarna, har du några siffror som bekräftar påståendet?

Alla motorer har vibrationer och med stumt monterat kommer du föra över dessa i chassit och påverka komforten.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Inga siffror- Alla racerbilar har det. Hade man lika gärna kunnat köra F1 med Volvokuddar hade de säkert gjort så
Jag har som sagt aldrig haft några probs med vibrationer. Motorn är väl balanserad?
Det ska väl kännas att bilen startat?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



per_cooper skrev:
2QIK4U skrev:
per_cooper skrev:
Förklara gärna varför man skulle ha motorkuddar i aluminium? Då kan man ju lika gärna skippa dem helt och bulta motorn direkt i chassit.

Anledningen att man har solida motorfästen är i första hand för man får bilen att gå fortare då man minimerar den effektförlust man får då vridmomentet annars går åt till att vrida en motorkudde...Det är bättre att den effekten hamnar i bakaxeln.
Anledning 2 är för man kan bygga bilen med mindre toleranser än om motorn ska vrida sig flera cm i chassiet
Anledning 3 för det blir snyggare
Anledning 4 är för Du slipper byta motorfästen stup i kvarten då Du vridit sönder dem
De som påstår att det blir mindre "comfort" har aldrig åkt med solida fästen. Jag har i 35 år haft det på alla mina bilar. En enda bil på alla dessa år har haft gummikuddar och den kändes som en standardbil- och skulle bara ihop för att säljas- men den hade å andra sidan bara 450 hk.
Varför man inte bultar motorn i chassiet är för man ibland behöver något som schimsar ut- tänk att Du har ett oljetråg som är bredare än motorblockets infästningspunkter.
Jag bifogar 2 bilder på de fästen vi gjorde till den senaste bilen jag byggde


Måste vara en försvinnande liten del av effekten som äts upp av motorkuddarna, har du några siffror som bekräftar påståendet?

Alla motorer har vibrationer och med stumt monterat kommer du föra över dessa i chassit och påverka komforten.


Komfort eller Inte, jag tänker att det är risk att materialet utmattas med.

Angående bärarmar och stötdämpar infästning, är det inte bra att lägga dit en förstärkningsplåt även bakom
stötdämparfästet? Typ så här. Från egna speedster erfarenheter.


Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



2QIK4U skrev:
Inga siffror- Alla racerbilar har det. Hade man lika gärna kunnat köra F1 med Volvokuddar hade de säkert gjort så
Jag har som sagt aldrig haft några probs med vibrationer. Motorn är väl balanserad?
Det ska väl kännas att bilen startat?


Det skiljer ju mycket i vibrationer från motor till motor, men här blir det ju sen även mittmotor och inte en kardan som ska driva ett par bakhjul, så du får inte samma vridning i karossen som på en jänke bil så du får inte samma "problem" med ett par mjuka kuddar.

Kan säga att det blev mycket mer oväsen i min bil när jag bytte från std. till hemgjorda hårdare fästen som dock fortfarande har "gummi" i sig men hård variant, men det mest ljudet kom dock från den manuella växellådan, trodde jag glömt hälla i olja i lådan vid första testet för det blev så jäkla högt transmissions ljud plötsligt i bilen med hårdare kuddar.

och det finns ju en anledning att vanliga bilar inte har stumt monterat..
På min bil var det även elektriskt styrda motorkuddar som ändrar hårdheten i dom efter när behovet behövs.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Inga siffror- Alla racerbilar har det. Hade man lika gärna kunnat köra F1 med Volvokuddar hade de säkert gjort så
Jag har som sagt aldrig haft några probs med vibrationer. Motorn är väl balanserad?
Det ska väl kännas att bilen startat?


Är nog snarare att rejsbilar har det pga motorn då styvar upp chassit, på de flesta formelbilar så är ju motor och låda en bärande del av chassit. Men väldigt få rejsbilar går i vanlig trafik.

Ja hur väl motorn är är balanserad kommer det finnas vibrationer och transmissionsljud som dämpas av motorkuddar.
Citera
RJ33.
Borås
Här sen Nov 2009
Inlägg: 11



Att man byter till stumma bussningar, typ alu, är väl för att det suttit en bussning innan, och man behöver fylla ut hålrummet.
Bygger man nytt kan man välja.

_________________
Richard Johansson
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Ni får inte glömma att vissa bygger bilar för att lägga upp bilder i andras projekttrådar och vissa bygger bilar av andra anledningar

_________________
S Örnberg
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



I vart fall känns det som vi håller på att bli lite off-topic här.
Fortsätt och bygg som Ni gjort i alla tider *s* Det var bara ett försög för Ni skulle få lära Er något nytt
Det är ju synd att prova något nytt även om det är beprövat över hela världen.
Utmattat? Jag har kört 30 år med min - 58 som har 1.100 hk och stumma fästen- ingen materialutmattning där.
Jag har 14 hobbybilar- Samtliga med solida motorfästen - men det är nog bara för jag är dum
NU glömmer vi hela grejen. Det var bara ett förslag.






PS- Om vi struntar i vem som kom med iden och struntar i det läskiga med att prova något "bytt" - Var fästen snygggare än Volvos gummikuddar i vart fall?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2261



2QIK4U skrev:

PS- Om vi struntar i vem som kom med iden och struntar i det läskiga med att prova något "bytt" - Var fästen snygggare än Volvos gummikuddar i vart fall?


Nä. För mycke 80talsBoyd för mej.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



2QIK4U skrev:
I vart fall känns det som vi håller på att bli lite off-topic här.
Fortsätt och bygg som Ni gjort i alla tider *s* Det var bara ett försög för Ni skulle få lära Er något nytt
Det är ju synd att prova något nytt även om det är beprövat över hela världen.
Utmattat? Jag har kört 30 år med min - 58 som har 1.100 hk och stumma fästen- ingen materialutmattning där.
Jag har 14 hobbybilar- Samtliga med solida motorfästen - men det är nog bara för jag är dum
NU glömmer vi hela grejen. Det var bara ett förslag.






PS- Om vi struntar i vem som kom med iden och struntar i det läskiga med att prova något "bytt" - Var fästen snygggare än Volvos gummikuddar i vart fall?



Om du har haft lite koll på våra tidigare bilar så skulle du vetat att Bentleyn och Hundkojan har motor och låda stummt monterat. Dock utan alu motorkuddar.
I bentleyn är det V8a så det funkar ok. Men det ger mycket små vibrationer och framför allt transmissions ljud. Anledningen var att den var tänk som banåka bil från början, men passade inte in i någon lämplig tävlingsklass så det blev lite omgjord för att bli gatreggad istället.

Hundkojan har en 4cyl MC motor. Det funkar vid bankörning med proppar och hjälm som dämpar ljudet, men att åka något annat utan proppar går inte. Är 135 Db i den strax efter tomgång, sen gick inte Db mätaren något högre...

Därför kör vi med motorkuddar nu.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Ajden skrev:
2QIK4U skrev:
I vart fall känns det som vi håller på att bli lite off-topic här.
Fortsätt och bygg som Ni gjort i alla tider *s* Det var bara ett försög för Ni skulle få lära Er något nytt
Det är ju synd att prova något nytt även om det är beprövat över hela världen.
Utmattat? Jag har kört 30 år med min - 58 som har 1.100 hk och stumma fästen- ingen materialutmattning där.
Jag har 14 hobbybilar- Samtliga med solida motorfästen - men det är nog bara för jag är dum
NU glömmer vi hela grejen. Det var bara ett förslag.




PS- Om vi struntar i vem som kom med iden och struntar i det läskiga med att prova något "bytt" - Var fästen snygggare än Volvos gummikuddar i vart fall?



Om du har haft lite koll på våra tidigare bilar så skulle du vetat att Bentleyn och Hundkojan har motor och låda stummt monterat. Dock utan alu motorkuddar.
I bentleyn är det V8a så det funkar ok. Men det ger mycket små vibrationer och framför allt transmissions ljud. Anledningen var att den var tänk som banåka bil från början, men passade inte in i någon lämplig tävlingsklass så det blev lite omgjord för att bli gatreggad istället.

Hundkojan har en 4cyl MC motor. Det funkar vid bankörning med proppar och hjälm som dämpar ljudet, men att åka något annat utan proppar går inte. Är 135 Db i den strax efter tomgång, sen gick inte Db mätaren något högre...

Därför kör vi med motorkuddar nu.



Ni är inte bara bilbyggare på hög nivå där jag fått många bra tips och idéer. Ni är dessutom artiga och trevliga på en oförtjänt hög nivå.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2261



+1 på den!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Ajden skrev:
Därför kör vi med motorkuddar nu.

Då var det ur världen

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Grymt att få följa era byggen, vilket jävla tempo o så snyggt byggt. Djupt imponerad av ert kunnande och er drivkraft

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Stämmer in i kören, alltid lika intressant att följa era byggen.

Just detta bygge blir extra nostalgiskt för mig eftersom jag växte upp tillsammans med Kalle Grundels son Tobias och Kalle var ju en av få fabriksförare i Ford RS200 samt Peugeot 205 T16 under Group B eran.

https://rallygroupbshrine.org/the-drivers/kalle-grundel/

Hoppas ni lackar den i klassiska vit/blå temat:


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Har vevat fram adaptarar till drivaxlarna och mellanaxeln.






Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 49, 50, 51   >>
78 besök senaste veckan (308894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande